Formula 1 - A riválisok szerint kockázatos játékba kezdett a Ferrari az Osztrák Nagydíjon
A riválisok szerint kockázatos játékba kezdett a Ferrari az Osztrák Nagydíjon
Fotó: Europress/AFP

A riválisok szerint kockázatos játékba kezdett a Ferrari az Osztrák Nagydíjon

Németh DánielNémeth Dániel
2019/06/30 13:32
Charles Leclerc az első helyről rajtol az Osztrák Nagydíjon, és az egész hétvégén mutatott teljesítmény alapján óriási lehetőség előtt áll a Ferrari, hogy megszerezze idei első futamgyőzelmét, megszakítva ezzel a Mercedes sikersorozatát. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint az olaszok nagyot kockáztattak gumistratégiájukkal, azonban a Ferrarinál magabiztosak a döntésüket illetően.

Eddig kettő olyan hétvége volt, ahol egyértelműen a Ferrarinak állt a zászló: Szahírban egy motorhiba akadályozta meg Leclerc győzelmét, Montrealban pedig egy szabálytalannak vélt manőverért kapott büntetés miatt szorult Sebastian Vettel a második helyre. Ausztriában az olaszok alacsony légellenállásra felépített koncepciója, kiegészítve az erős motorral, szintén komoly fegyver lehet a riválisokkal szemben, számítások szerint az egyenesekben több mint fél másodpercet nyer a Ferrari.

Az örömük csak azért nem lehet felhőtlen, mert Vettel motorhiba miatt a boxban ragadt a Q3-ban, emiatt a kilencedik helyről kezdheti meg a versenyt. Tekintettel a Ferrari erőfölényére, nincs kizárva, hogy a német így is a dobogós helyekért küzdhet, de ehhez extra teljesítményre lesz szükség a négyszeres világbajnokról. Vettel autójának meghibásodása stratégiai szempontból is nehéz helyzetbe hozta a Ferrarit, hiszen így Leclerc kiszolgáltatottá válhat a mögötte érkező riválisok támadásainak.

000_1I1064.jpg Fotó: Europress/AFP

Márpedig a stratégia kulcsfontosságú lehet a Red Bull Ringen, hiszen a Ferrari eltérő koncepciót választott: Leclerc és Vettel a piros jelölésű, lágy gumikon vág neki a versenynek, míg a riválisok egyaránt a közepes keverékkel rajtolnak. A rajtnál és az első körökben előnyt jelenthet a monacóinak a lágyabb keverék, azonban a legtöbb csapat - sőt, a Pirelli is - úgy számol, hogy a közepes tartósabb, emiatt hosszabb etapon előnyösebb választás. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy gondolja, riválisaik nagyot kockáztattak.

"Kockázatos választásnak tartom, hogy Charles és a Ferrari a lágyakon rajtol, mert ha valami rosszul sül el, két kiállásra kényszerülhetnek, esetleg hátrányba kerülhetnek az etap vége felé. Mindeközben a Mercedes és a Red Bull közepes keverékről indul, ami stratégia szempontjából előnyösebb. Ebből a szempontból a közepest favorizálom a lággyal szemben" - magyarázta az időmérőt követően Wolff.

"Természetesen, aki a közepeseken rajtol, több mozgástérrel rendelkezik stratégia tekintetében a versenyeken" - erősítette meg a Mercedes csapatfőnökének állításait Mario Isola, a Pirelli motorsport igazgatója, aki ugyanakkor azt is hozzátette, a helyzet sokkal kevésbé drámai, mint a Paul Ricard-on volt. "Valószínűleg a lágy gumik kevésbé fognak szemcsésedni, mint Franciaországban, ahol a rövid élettartam oka elsősorban a szemcsésedés mértéke volt" - fogalmazott Isola, aki arra is felhívta a figyelmet, Leclerc akár a többiek stratégiáját is átírhatja.

000_1I09FE.jpg Fotó: Europress/AFP

"Ha elkerüli a szemcsésedést, és sikerült tisztességes élettartamra bírni, mondjuk 20-25 körre, akkor a közepeseken rajtoló autók dönthetnek úgy, hogy a lágyakon fejezik be a versenyt" - mondta Isola. Ez a forgatókönyv persze Leclerc-nek kedvezne, ugyanis így a többieknek lemaradnának az elévágás lehetőségéről. Ez egyébként szintén egy érdekes helyzet lehet, hiszen élettartam alapján Leclerc-nek kellene kezdenie a kiállásokat, a riválisok szempontjából a korai kerékcsere kedvezőtlen megoldás.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szintén a közepes gumikat tartja ideálisnak a stratégia szempontjából, ugyanakkor hozzátette, a Ferrari kevesebb tempót visz a kanyarokba és az egyenesekben szerzi előnyének nagy részét, így jobban kímélheti a gumikat. Azt sem árt figyelembe venni, hogy az élen álló versenyző turbulens levegő nélkül haladhat, ami sokat segíthet Leclerc-nek a gumik beosztásában. Ehhez persze a rajtnál meg kell majd őriznie az első helyét, ami Bahreinben nem sikerült.

Leclerc mindenesetre biztos abban, hogy a megfelelő stratégiát választották. "A második szabadedzést követő elemzések alapján azt láttuk, hogy a lágy gumik egészen jók voltak, ezért nagyon elégedettek vagyunk a stratégiánkkal."

Lewis Hamilton - aki a Kimi Räikkönen feltartása miatti büntetést követően csak a negyedik helyről rajtól - külön kiemelte a hűtés fontosságát ezen a versenyen. Amellett, hogy a mezőnyben forróbb levegő mögött kell autózniuk, az aszfalt hőmérséklete elérheti a 60 fokot is. Az ötszörös világbajnok szerint Ausztriában - ellentétben mondjuk a Kanadai Nagydíjjal - nem lesz lehetőségük a határok feszegetésére, mert folyamatosan figyelniük kell majd az autók megfelelő hűtésére a kanyarokban.

"Nagyon kell majd figyelnünk az autó kezelésére ezen a hétvégén. Azt gondolom, ez nézői szempontból nem túl jó, az autók túl nehezek, a fékek a határokon vannak. Ez a verseny más lesz, mint Montreal volt, ahol végig keményen tolhattuk és közel lehettünk egymáshoz. Ezen a hétvégén erre nem látok esélyt. Mivel csak tíz kanyar van, rengeteg lift and coastingra lesz szükség. Ugyan több előzési lehetőség lesz, a hűtés miatt kénytelenek leszünk leszakadni egymástól, ami nem túl jó. De azért remélem, így is jó verseny lesz."

via racefans

Hozzászólások