Forma-1 - A két Red Bull-nevelésű pilóta eltérő úton jutott el a dobogóig, és eltérő úton is folytathatja F1-es karrierjét
A két Red Bull-nevelésű pilóta eltérő úton jutott el a dobogóig, és eltérő úton is folytathatja F1-es karrierjét
Fotó: Europress/AFP

A két Red Bull-nevelésű pilóta eltérő úton jutott el a dobogóig, és eltérő úton is folytathatja F1-es karrierjét

Szentimrei KristófSzentimrei Kristóf
2019/11/23 16:56

Pierre Gasly és Carlos Sainz is pályafutása első Forma-1-es dobogóját szerezte meg a múlt hétvégi, drámai végjátékkal tarkított Brazil Nagydíjon. Mindkettejüket váratlan pillanatban érte ez az eredmény, de míg a McLaren spanyoljára jópár ilyen pillanat várhat még, a Toro Rosso franciáját talán sosem látjuk többet pezsgőzni a királykategória pódiumán.

Már lassan egy hét telt el az interlagosi őrület után, mégis élénken élhetnek a fülünkben és az emlékezetünkben Pierre Gasly üvöltései, melyek mintha megidézték volna Ayrton Senna örömkiáltásait az 1991-es várva várt hazai győzelmét követően. Sikerekben jelentősen eltérő pályafutások találkoztak így egy pontban: a megkönnyebbülésben és az ezáltal felszabadított földöntúli boldogságban.

Ha Gasly-t egy jelenlegi versenytársával, Carlos Sainzcal vetjük össze, ott épp fordított volt a helyzet. Az eredményesség (vagy rosszmájúan fogalmazva eredménytelenség) eddig hasonló volt, viszont az első F1-es dobogó megszerzésének módja és az ahhoz vezető út volt egészen más.

Ha csak magát a brazil futamot nézzük, az is eltérő forgatókönyv szerint hozta meg nekik a várva várt pódiumot. Sainz időmérős motorproblémája miatt az utolsó helyről rajtolt, és onnan kúszott fel szép csöndben az élmezőnybe. Ezzel szemben Gasly egész hétvégén a középmezőny legjobbja volt, Charles Leclerc hátrasorolásával a hatodik helyről indult, és a versenyen ő tudott egyedül viszonylag közel maradni a három élcsapat pilótáihoz.

Aztán a verseny utolsó harmadában jött a két biztonsági autós fázis, előbb Valtteri Bottas motorhibája, majd a két Ferrari ütközése miatt, és miután az utolsó előtti körben az idén hatszoros világbajnokká koronázott Lewis Hamilton egy kapkodós előzési manőverrel kiütötte a pályáról a Red Bull évközben szerződtetett újoncát, Alexander Albont, Gasly a második, míg Sainz a negyedik helyen találta magát. Végül előbbi önerőből megtartotta helyezését (a pályán is) Hamiltonnal szemben egy sokáig emlékezetes, a célegyenesben lezajlott gyorsulási verseny végén, mely egészen a leintésig tartott. Eközben Sainz is nagy nehezen megőrizte pozícióját a jóval frissebb gumikon támadó Alfa Romeo-versenyzőkkel szemben (a teljesen elkopott abroncsaival egy kicsit apja ralis vezetését idézte), és mivel Hamilton öt másodperces időbüntetést kapott az említett manőverért, a spanyol őt is megelőzte.

Max Verstappen győzelmének köszönhetően pedig így összejött a Forma-1 történetének legfiatalabb dobogója, ráadásul 1994 óta nem fordult elő - összességében is csak háromszor ezelőtt -, hogy két pilóta egyszerre ünnepelje első pódiumos helyezését.

043_dpa-pa_0123_126788230.jpg Fotó: Europress/AFP

Ugyanakkor a hivatalos eredményhirdetésen Sainz nem állhatott fel a dobogóra (csak utólag tette meg csapatával), mivel a futamot követően számos versenyző mellett őt is vizsgálták a sárga zászló alatti DRS-használat miatt, a döntésre pedig csak órákkal később került sor. Mivel az Alfák nem voltak érintettek az ügyben, akár Kimi Räikkönen is megörökölhette volna a harmadik helyet, de mint kiderült, Sainz a hátsó szárny nyitása ellenére lassított a sárga zászlós zónában, vagyis övé lett a hőn áhított dobogó.

Egy szezon, két egymástól teljesen különböző lefutással

Tényleg hőn áhított dobogó volt ez a 25 éves sofőrnek, aki fiatal kora ellenére 100 F1-es nagydíjhétvégét tudott le top3-as helyezés nélkül, míg el nem jött a múlt vasárnap. Mivel a nála másfél évvel fiatalabb Gasly csak a 2017-es Maláj Nagydíjon mutatkozott be a Száguldó Cirkusz porondján, neki nem kellett annyi versenyt kiböjtölnie ehhez az eredményhez, ugyanakkor a francia a poklok poklát járta meg az elmúlt időszakban. Második teljes évében máris a Red Bullhoz került, ahol egyszerűen nem tudott mit kezdeni a nehezen vezethető autóval, és az így felgyülemlett hatalmas nyomással.

Gasly teljesítménye különösen a csapattárséval állt éles kontrasztban, hiszen míg ő sokszor a jelentős lemaradásban lévő középmezőny tagjaival sem bírt, addig Verstappen sorban szállította a dobogókat két futamgyőzelemmel megspékelve. Ráadásul a holland úgy nyert Ausztriában, hogy még kört is adott Gaslynak, amely csúfság például a Magyar Nagydíjon is megesett.

A mogyoródi futamot követően pedig jött Christian Horneréktől már nem először látott lefokozás, versenyzőjüket a Toro Rossóba tették vissza épp amellé a Daniil Kvyat mellé, aki korábban ugyanezen esett át az energiaitalosoknál. A nyári szünetben volt ideje elgondolkodnia Gaslynak a történteken, és mintha azóta kicserélték volna. Nem tört össze lecserélését követően, mint anno Kvyat, hanem a Toro Rossóban visszanyerte azt a magabiztosságot, amiért előtte leigazolták a Red Bullhoz, sőt, még jobban rákapcsolt.

Tulajdonképpen ugyanazokat az eredményeket érte el, mint az első félévben, csak éppen a fiókcsapat autójában. Szóval nem feltétlenül a semmiből jött neki ez a dobogó, ami nagyon kijárt neki ilyen előzmények után.

Sainznak sokkal kevésbé volt hullámvasút ez az idény, mi több, talán a legkiegyensúlyozottabb volt az egész mezőnyben. Ehhez párosult a spanyolnak már korábbról is ismert gyorsasága, amihez még jött egy egész jó autó is a McLaren képében, ahol első évét teljesítette. A wokingi istálló egyértelműen előre lépett a korábbi rendkívül szenvedős évekhez képest, amely nagyban köszönhető a korábban a Porsche LMP1-es csapatánál sikert sikerre halmozó Andreas Seidl érkezésének és csapatvezetővé történő kinevezésének, valamint a kétszeres világbajnok Fernando Alonso távozásával keletkezett felszabadult hangulatnak.

Sainz teljesítményét mindemellett egy ifjú brit titán is felhúzta, a nemrég 20. életévét betöltő Lando Norris ugyanis mind egykörön, mind versenytempóban abszolút felvette a kesztyűt a már rutinosnak számító márkatársával. Talán a két versenyző nagyon jó viszonyának is betudható, hogy a mezőny egyik legjobb pilótapárosát alkották ők 2019-ben.

000_1G02SO.jpg Fotó: Europress/AFP

Nem véletlen, hogy a McLaren már a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj előtt bebiztosította a konstruktőri negyedik helyet, és lett idén a középmezőny legjobb csapata. Különösen Sainz termelte a pontokat, mivel neki jóval kevesebb műszaki problémával kellett szembesülnie, mint Norrisnak. Összesen 12 alkalommal végzett a legjobb nyolc között, és háromszor is az ötödik helyen intették le, majd jött számára az a bizonyos dobogó Brazíliában, amivel a McLaren több mint öt (!) éve tartó negatív szériáját zárta le (a 2014-es Ausztrál Nagydíjon ünnepelhetett wokingi versenyző a pódiumon, akkor kettő is Kevin Magnussen és Jenson Button személyében.)

Érdekes, hogy Gasly és Sainz a teljesen másképp alakuló szezonjuk ellenére nemcsak első dobogójukat szerezték meg ugyanakkor, hanem az utolsó versenyt azonos pontszámról is várják, szám szerint 95-ről. Ugyan az összetett hatodik helyezésért még Alexander Albon is versenyben van a Red Bullal, a thai pilótának nagyot kell mennie, hogy lefaragja 11 pontos hátrányát, szóval Gasly és Sainz jó eséllyel egymás között fogja eldönteni ezt a meccset.

Különösen utóbbinak lehetne ez nagy dolog, aki 2015 óta az első olyan pilótává válna, aki egy szezon végelszámolásánál megelőzi a három top csapat valamelyik versenyzőjét. Ez még úgy is nagy dolog lenne, hogy a Red Bull évközben új csapattársat adott Verstappennek.

Sainznak sem volt egyáltalán könnyű

Carlos Sainz már csak amiatt is megérdemelné, hogy a pontversenyben az első hat között zárjon, mert talán saját pályafutásában sem produkált még soha ilyen jó évet. Nem volt annyira feltűnő a teljesítménye az élmezőnytől még egyértelműen elmaradó McLarennel, de akik értik az F1-et, tudják, hogy ezzel az egész szezonban kitartó formával akár bajnoki címet is lehetett volna nyerni egy jobb autóval.

Ennyit számít az, hogy Sainz már az ötödik szezonját teljesítette a királykategóriában. A spanyolban már megvan a kellő rutin, mégis még mindig fiatal. Ismerünk még egy ilyen beérett, de ifjú versenyzőt a jelenlegi mezőnyben, aki hasonlóan 2015-ben és a Toro Rossóban mutatkozott be, csak ő még fiatalabban, 17 évesen.

Nyilván sokan kitalálták, hogy Max Verstappenről van szó, akinek viszont sokkal gyorsabban ívelt felfelé a karrierje, mint egykori csapattársának. És bizony itt jön képbe az, hogy Sainznak tulajdonképpen eddig az egész pályafutása szenvedés volt. Pedig a sportág berkein belül sokan úgy vélik, majdnem annyira gyors, mint Verstappen, emellett pedig kiegyensúlyozottabb, megfontoltabb a hollandnál.

Ennek ellenére Sainznak végig kellett néznie, ahogy Verstappen számos futamgyőzelmet és még több dobogót szerez, miközben ő legjobb esetben is csak a 6-7. helyekért küzdhet autóik óriási teljesítménybeli különbsége miatt. Több éven keresztül ez elég frusztráló lehetett egy ilyen szintű versenyzőnek.

A 2016-os visszavonulása óta véleményének többször hangot adó világbajnok, Nico Rosberg néhány napja megjegyezte, hogy szerinte Sainz jelenleg az F1 három legjobb pilótája közé tartozik Hamilton és Verstappen mellett.

A BBC szakértőjeként dolgozó, szintén korábbi F1-es pilóta, Jolyon Palmer szerint pedig a Red Bull már bánhatja, hogy elengedte kiváló pilótája kezét.

Ugyanis bár már kicsit távolinak tűnik, de Sainz is az energiaitalosok juniorprogramjába tartozott, de a Toro Rossóból csak nem léptették elő az anyacsapathoz. Persze ez olyan szempontból érthető volt, hogy a vezetőség nem szerette volna, ha "két dudás lenne egy csárdában", márpedig minden bizonnyal az történt volna, ha Sainzot és Verstappent egymásnak eresztik a Red Bullnál (erős személyiségük miatt már a Toro Rossóban sem jöttek ki jól egymással).

Christian Hornerék egyszerűen nem tudtak mit kezdeni másik nagy tehetségükkel, ezért könnyűszerrel elengedték a gyári Renault csapatához. Annyira tartottak a Sainz és Verstappen közötti konfrontáció lehetőségétől, hogy a spanyol helyett is inkább Pierre Gasly-t választották idénre a távozó Daniel Ricciardo helyére. Akkor talán csalódott lehetett, utólag viszont talán hálás lesz a sorsnak azért, hogy a McLarenhez vezetett az útja.

Gasly és Sainz is kihagyhatná a következő évet

Úgy néz ki, a kétszeres ralivilágbajnok fia megtalálta a helyét a nagymúltú márkánál, könnyen együtt tud dolgozni a csapattal, különösen jól kijön újonc csapattársával, és ami a legfontosabb, végre egyértelműen ő az elsőszámú pilóta. Most már csak egy bajnokesélyes autó hiányzik, amit jövőre még biztos nem kap meg, utána viszont akár ez a helyzet is megváltozhat.

A 2021-es nagy szabályváltozásokkal egy kiegyenlítettebb és sokszínűbb versengést célzott meg a Liberty Media, és ehhez az egyik legnagyobb hozzájáruló tényező a költségplafon lehet. Ennek értelmében mindegyik csapat legfeljebb 175 millió dollárt költhet el egy évben (ebbe nem tartozik minden bele, például a versenyzők fizetése sem), aminél jelenleg sokkal nagyobb keretekkel működik a Ferrari, a Mercedes, de még a Red Bull is. A McLaren jelenlegi költségvetése viszont csak kicsit lépi túl ezt a határértéket, hasonlóan a Reanulthoz, míg a középmezőny többi tagja el sem éri.

Ez tehát azt jelenti, hogy a McLaren és a Renault szállhat be a legnagyobb eséllyel a bajnoki versenyfutásba az F1 új korszakának első évében az említett három istállóhoz. Amennyiben ez így lesz, Sainz először kap olyan versenygépet maga alá, amellyel futamokat nyerhet, és végre olyan pozícióba kerülhet, ami már jó ideje megilleti őt.

Akár még az is lehet, hogy hiába volt eddig kevésbé szerencsés a pályafutása Max Verstappenéhez képest, mindketten 2021-ben kapnak először bajnokesélyes autót, amennyiben a Red Bull a következő szezonban sem tudja felvenni a versenyt a Mercedesszel.

043_dpa-pa_1909_124938496.jpg Fotó: Europress/AFP

Ami a Brazil Nagydíj másik meglepetés-dobogósának helyzetét illeti, Pierre Gasly jövője kevésbé megjósolható. 2020-ban még biztosan a Toro Rossónál (új nevén Alpha Taurinál) folytatja Daniil Kvyat mellett, persze a Red Bulltól már nem lepődnénk meg, ha Alexander Albon rossz teljesítményének esetén egy újabb évközi változtatással cserélnék vissza kettejüket.

Amennyiben Gasly olyan magabiztosan fog teljesíteni a faenzaiaknál, mint tette az elmúlt hónapokban, esetleg még jobb formával rukkol elő, akár egy nagyobb csapat is felfigyelhet rá az azt követő idényben. Például ha Sebastian Vettel befejezné pályafutását a Ferrarinál, az beindítaná a dominót a versenyzőpiacon.

Talán a legnagyobb eséllyel Daniel Ricciardo pályázna a négyszeres világbajnok helyére, és akkor a Renaultnál máris felszabadulna egy hely. Akár egy teljes francia csapat is létrejöhetne, amennyiben Esteban Ocon marad, és mellé Pierre Gasly-t igazolnák le, valamint a lehetséges új erőviszonyok akár nekik is adhat lehetőséget a futamgyőzelmekhez, netán a bajnoki címhez is. Nem is beszélve arról, hogy Vettel visszavonulása esetén a Ferrarinak Gasly is lehet opció, aki kiváló kapcsolatot ápol a vörösök jelenlegi másik pilótájával, Charles Leclercel.

Szóval a 2021-es kilátások igencsak sokegyenletesnek tűnnek Gasly számára, akinek talán mégiscsak arra van legnagyobb sansza arra az évre is, hogy jelenlegi csapatánál marad. Ahogy most az F1-ben oly sok résztvevő, ő és Sainz is már izgatottabb lehet azzal a szezonnal kapcsolatban, mint a most következővel.

Tréfásan belegondolva mindketten kihagyhatnák a 2020-as esztendőt, mivel a helyzetük akkor még aligha fog változni. Ugyanakkor komolyan megközelítve egyiküknek sem lesz jelentéktelen időszak. Gasly ugyanis tovább bizonyíthat, hogy megérdemelne még egy esélyt egy élcsapatnál, Sainz pedig tovább dolgozhat azon, hogy újra élcsapattá tegye a McLarent.

Hozzászólások