Formula 1 - A Forma-1 testközelből
A Forma-1 testközelből

A Forma-1 testközelből

Pintér László ·
2014/08/01 15:15

Pályaszpíkerként az ember igazán közel kerülhet a tűzhöz, de sok idő nem jut a paddockban bóklászni.

Óriási szerencse, ha az ember munkaként is azzal foglalkozhat, ami a hobbija, vagy netán a szenvedélye. A Forma-1 iránti rajongást még az édesapám ragasztotta rám, de sosem gondoltam volna, hogy egyszer hús-vér F1-es pilótákkal találkozhatok élőben, évről évre.

Az úgy történt, hogy 2010-ben az állandó osztrák pályaszpíker nem tudta vállalni a Magyar Nagydíj helyszíni német kommentálását. Várhegyi Ferenc kollégám engem ajánlott, mert tudta rólam, hogy beszélek németül. Ilyen lehetőség nem sűrűn adódik az életben, természetesen éltem is vele. Akkor már néhány éve az Eurosport kötelékében dolgoztam, volt kellő kommentátori tapasztalatom, de ne gondolják, hogy nem volt tele a nadrágom. Három délutánom/éjszakám volt felkészülni a versenyhétvégére, mindezt németül. A kihívások azonban mindig erőt adnak! A küldetést sikerrel teljesítettem, és idén már ötödik alkalommal kiabálhattam végig a hungaroringi hétvégét. Köszi, Feri.

Ezrével jönnek a nézők a csütörtöki boxutca-látogatásra - a pódiumon a magyar nyelvű pályaszpíker, az Eurosport kommentátora, Várhegyi Ferenc

Várhegyi Ferenc kollégám 1998 óta állandó magyar nyelvű szpíkere a Magyar Nagydíjnak. Korábban a Magyar Televízióban közvetítette a futamokat, a külföldi pályák többségét is bejárta. Tapasztalata hatalmas segítséget jelentett nekem, aki életemben először úgy jutottam ki a Forma-1-re, hogy rögtön bejárásom volt a paddockba, és az orrom előtt jöttek-mentek a versenyzők.

A Forma-1-es versenyhétvége a csütörtöki boxutca-látogatással kezdődik. A pályaszpíker számára ez a bemelegítés. Ezrével érkeznek a nézők, hogy közelről láthassák az autókat, sétálhassanak a pályán és a boxutcában. A leggyorsabbak (a beengedésnél konkrét futóverseny szokott kialakulni) egyenesen az autogramosztó hely felé veszik az irányt. A versenyzők ugyanis már csütörtökön itt vannak, és 10 perces váltásokban jönnek aláírást osztogatni a látogatás ideje alatt. A sok ezer nézőnek persze csak töredéke tud ilyen ereklyéhez jutni, ezért a nagy futás az elején – aki próbálta már végigsprintelni tűző napon a célegyenest, az tudja, hogy egy aláírásért bizony komolyan meg kell küzdeni. A látogatás 16:00-19:00 óra között zajlik, mi szpíkerek pedig a dobogón állva magyarul, angolul és németül látjuk el információval a közönséget.

Hatalmas a tömeg az autogramosztásnál a csütörtöki boxutca-látogatáson

Az igazi munka azonban pénteken kezdődik. Már korán reggel kint vagyunk a pályán, hiszen a hétvége során nemcsak a Forma-1-es verseny zajlik, hanem vannak különböző kísérősorozatok: GP3, GP2 és Porsche Szuperkupa. Minden sorozatnak megvannak a maga szabadedzései, időmérő edzései és futamai. Ez azt jelenti, hogy nagyjából reggel 9-től este 6-ig szinte folyamatosan köröznek a pályán. Mi pedig beszélünk. A nap végén pedig otthon következik az aznapi sajtó átolvasása, kijegyzetelése.

A pályaszpíkerek fészke az F1 idején a technikusi helyiségben van a médiatorony aljában (ez az az épület a boxutca elején, ahol a dobogó is van). Ez egy sötét, ablak nélküli helyiség, viszont klimatizált, ami nem kis előny a többnyire forró Magyar Nagydíjon. Cserébe viszont csak monitorokon látjuk az eseményeket. Hármunkra négy monitor jut. Ezek közül kettőn a tévében is látható képet szoktuk nézni, a másik kettőn pedig az élő időmérő táblázatok futnak. Azért írok hármunkat, mert Várhegyi Ferin és jómagamon kívül ott van Bob, az angol kommentátor. Bob Kostanduros 33 éve minden nagydíjon ott van helyszíni szpíkerként, ő a Forma-1 angol hangja. Ő készíti a versenyzői interjúkat is. Többnyire csak a Forma-1-es megmozdulásokra ül be (szabadedzés, időmérő és persze a futam), a kísérősorozatok idején csak ritkán közvetít. Ilyenkor az angol nyelvű kommentár is rám marad. Mindig felváltva beszélünk, figyelünk egymásra, megvan a kialakult ritmus.

A pályaszpíkerek főhadiszállása: Várhegyi Ferenc és Pintér László munka közben

A szabadedzések során igyekszünk képbe helyezni a nézőket, hiszen a többség csak a Forma-1-es mezőnyt és szabályokat ismeri. Mesélünk az autókról, a bajnokságokról, a csapatokról és versenyzőkről. A különböző kategóriák edzései és futamai között csak 20-25 perces szünetek vannak, a felvezetést pedig általában 10-15 perccel a következő program előtt elkezdjük. Ez annyit tesz, hogy a maradék 5-10 percben szaladunk fel a médiaközpontba a legfrissebb eredménylistákért, sajtóanyagokért, netán frissítőért. Ha marad idő, egy gyors séta a fényképezőgéppel a paddockban, hátha szerencsém lesz, és lencsevégre kaphatok egy versenyzőt. Hiszen mégiscsak jó dolog megosztani másokkal is, amit látok. Azért kell hozzá szerencse, mert a versenyzők ideje másodpercre be van osztva. A sajtósuk minden interjút előre leegyeztet, emellett ott a versenyprogram, az egyeztetés a mérnökökkel. A rajongókra szinte semmi idejük nem marad, általában csak egy csíkot lehet látni a pilótákból, amint egyik helyszínről a másikra rohannak. Persze ebben az is benne van, hogy ha megállnak, azonnal megrohanják őket a rajongók, hiszen a paddockba elég sok VIP vendég is bebocsátást nyer. Mindenki csak egy autogramot vagy közös fotót szeretne. Nagy mázli kell hozzá, főleg az utóbbihoz.

Ez a kislány talán nem is sejti, milyen kiváltságos helyzetben van

Élet a paddockban

Nincs rá jó magyar kifejezés. Ez az a hely a boxok háta mögött, ahol a csapatok főhadiszállásai vannak. Mindenki ide szeretne bejutni, mert itt bármikor bele lehet botlani egy versenyzőbe vagy egy hírességbe. A csapatok főhadiszállása alatt ultramodern, luxus kialakítású mobil „irodaházakat” kell érteni, melyeket kamion alapra építenek fel néhány óra alatt, majd ugyanennyi idő alatt bontják le, ha vége a futamnak. Ezekben a mobil építményekben kapnak helyet a vendéglátó helyiségek, ahol a csapatok és a meghívott vendégek étkeznek. Igen, be lehet menni a Red Bullhoz, és kérni a pultnál egy kapucsínót. A mobil üvegpaloták előtti sétányon televíziós stábok, fotósok, riporterek, kiemelten fontos vendégek és nem ritkán gyönyörű hölgyek sétálgatnak. A sétány másik oldalán a kamionok, melyekben az alkatrészeket tárolják, és a gumikat készítik elő. Mögöttük már a boxok vannak.

A futam jó eredménye akár a guminyomáson is múlhat

Szombaton már az első futamok is lezajlanak a GP2-es és GP3-as kategóriákban. Bob ilyenkor az eredményhirdetéseket is konferálja. Lezajlik a Forma-1-es időmérő, érezhetően nő a feszültség. A háttérben a versenyirányítás vérprofi gépezete dolgozik, a magyar csapat minden tagja tudja, hogy mi a dolga. A Hungaroring sportbírói csapata az egyik legprofibb a világon. Szükség is van rá, hiszen nem ritka a kicsúszás, a baleset; sokszor a pálya védműveit is villámgyorsan javítani kell. A szombat a leghajtósabb, hiszen ez a leghosszabb nap, vannak futamok és időmérők is. Kicsi szusszanásra az ebédszünet ad alkalmat. A több száz nemzetközi és magyar újságíró és fotós számára berendezett büfében lehet szendvicsekhez, fasírthoz, sült kolbászhoz, gyümölcshöz, péksüteményekhez, valamint kávéhoz és üdítőhöz jutni. Mindenki kutyafuttában eszik-iszik, a munka itt mindent felülír.

Élet a paddockban - ahová a csapatokon kívül csak a média munkatársai és a VIP vendégek juthatnak be.

A vasárnap, ahogy mondani szoktuk, a jutalomjáték. Itt már csak versenyek vannak: GP3, GP2, Porsche Szuperkupa, majd a Forma-1. A nap egyik legizgalmasabb programja a versenyzői parádé, amely mindig 12:30-kor kezdődik. A pilóták felmennek egy nyitott platójú kamionra, amellyel körbeviszik őket a pályán. Integetnek, a közönség éljenez, közben pedig egy tévéstáb élőben készít interjút velük. Az első három évemben ezeket az interjúkat Bobbal ketten készítettük, nekem kellett a német versenyzőkkel beszélgetnem. Így volt szerencsém Schumacherrel, Vettellel, Rosberggel, Glockkal, Hülkenberggel és Sutillal is rövid interjúkat készíteni. Tavaly óta ezt a feladatot a Sky angol riporterhölgye látja el, a német pilóták itt már anyanyelvükön nem nyilatkoznak. Az biztos, hogy a teljes mezőnnyel együtt utazni a kamionon leírhatatlanul különleges, és kissé szürreális élmény. Az ember ott áll Alonso mellett, és szívesen kezdeményezne beszélgetést, de persze nekik mi pont olyan része vagyunk a kamionnak, mint a korlát.

Versenyzői parád

A futam általában gyorsan elröppen. A pályaszpíker számára a díjátadó után nem marad más, minthogy elbúcsúzzon a közönségtől. A háttérben közben még zajlanak az interjúk, ami kiváló lehetőség a fotózásra, ugyanis a versenyzők a sajtó számára elkerített kis területen nyilatkoznak, viszonylag mozdulatlanul. A csapatok közben már csomagolnak, bontják a mobil erődítményeket, hiszen a Hungaroring után hagyományosan kezdődik a négyhetes nyári szünet.

Addig is, amíg a következő verseny ideje elérkezik, csemegézzenek az idei fotógalériánkban!

Hozzászólások