Formula 1 - A 2018-as gumikkal szüntetnék meg a Mercedes dominanciáját
A 2018-as gumikkal szüntetnék meg a Mercedes dominanciáját
Fotó: Europress/AFP

A 2018-as gumikkal szüntetnék meg a Mercedes dominanciáját

Németh DánielNémeth Dániel
2019/06/09 16:33
Nincs könnyű helyzetben a Forma-1-es gumibeszállító, a Pirelli, ugyanis - legalábbis Toto Wollf szerint - több csapat lobbizik annak érdekében, hogy visszatérjenek az előző idényben alkalmazott abroncsokhoz. Ennek hátterében pedig az áll, hogy a vékonyabb futófelülettel rendelkező 2019-es gumik a Mercedest hozták előnyösebb helyzetbe.

2011-ben azzal a feladattal bízták meg a sportágba visszatérő Pirellit, hogy a gumikeverékek variálásával tegye izgalmasabbá a versenyeket. Voltak biztató próbálkozások, a gyorsan kopó gumik belekényszerítették a csapatokat a több kerékcserés taktikába, a variációs lehetőségek bővülésével pedig taktikailag is sokszínűbb lett a Forma-1. Csakhogy bőven voltak gondok ezzel a koncepcióval, egy időben komoly megbízhatósági gondok veszélyeztették a versenyeket.

Azóta szinte minden évben próbált finomítani a Pirelli a keverékeken, így történt ez 2019-ben is. Csökkentették a keverékek számát, ugyanis hiába vezettek be egyre lágyabb abroncsokat, a csapatok inkább a spórolást választották az extra kerékcsere helyett. Emellett vékonyabb futófelületet kaptak az új kerekek, mivel sok panasz érkezett a gumik kezelhetőségére, több csapat - például a Mercedes - is rendszeresen küzdött a hólyagosodással és a szemcsésedéssel.

000_1GY26M.jpg Fotó: Europress/AFP

Ebben a szezonban a Mercedes kiemelkedően jól bánik a gumikkal, ellentétben például a Ferrarival és a Red Bull-lal, amit az érintettek épp a gumi szerkezetének megváltozásával magyaráznak. Korábban Sebastian Vettel nyilatkozta, hogy a 2019-es gumikat nagyon nehéz ideális hőmérsékleti tartományba melegíteni, így rengeteg időt veszítenek a nagy riválishoz képest. Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója nemrég nyíltan kritizálta az idei abroncsokat, Chris Horner pedig felvetette, vissza kellene térni a tavalyi koncepcióhoz.

"A hülye szabályváltoztatásoknak köszönhetően óriási előnyben van a Mercedes. Kilenc csapat keményen dolgozik, de közben csak egy olyan van, amelyik profitált belőle" magyarázta Marko, hozzátéve, rengeteg múlik azon, ki tudja megfelelően felmelegíteni a gumikat. "Ha nem sikerül elérni az ideális hőmérsékletet, véged van. A futófelület csökkentését a Mercedes kérte, mert korábban sokszor szenvedett a hólyagosodás miatt. Így teszik tönkre a sportágat" - jelentette ki.

"Minden évben új gumikat kapunk a Pirellitől. Néha gyorsan megérted, máskor viszont ez hosszabb ideig tart" válaszolt a nem is annyira burkolt kritikára Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. "Egy sportszerű versenyben azzal kell főznünk, amit kaptunk, hacsak nincs valami biztonsági probléma, mint ahogyan az a múltban előfordult. Lehetetlen feladatot kapott a Pirelli, mert gyorsabban kopó gumikat kellett gyártania, hogy izgalmasabbak legyenek a versenyek, most viszont az lenne a kérés, hogy tartósabb abroncsokat gyártsanak."

075_szaniszlA-notitle190525_np6Fw.jpg Fotó: Europress/AFP

Horner úgy fogalmazott, szerinte az lenne a legjobb megoldás, ha visszatérnének a 2018-as keverékekhez, bár elismerte, jobb munkát kell végezniük a gumikkal. "Eléggé a kezükre játszottak, meglehetősen kényelmes helyzetbe kerültek. Nekünk és többieknek meg kell próbálnunk utolérni őket. Az lenne a legjobb, ha visszamehetnénk a tavalyi gumikhoz. Ennek a legtöbben örülnének, az egyik csapat viszont jogosan lenne boldogtalan" - nyilatkozta a Red Bull csapatfőnöke.

Kettő esetben lehetne megváltoztatni a gumik szerkezetén: akkor, ha azt biztonsági okokból kifolyólag az FIA kezdeményezné, vagy ha a tíz csapat közül hét erre szavazana. Mivel a biztonságra nem volt panasz az idei szezonban, a második változat tűnik kivitelezhetőnek, ehhez viszont a Red Bull-Ferrari párosnak meg kellene győznie a többi istállót is, hogy csatlakozzanak az ügyhöz. Ami nem is olyan egyszerű feladat, tekintve, hogy a Mercedes és partnercsapatai (Racing Point, Williams) biztosan a változtatás ellen voksolnának.

Hozzászólások