Forma-1 - 90 éves korában elhunyt a Forma-1 történetének egyik legjobb pilótája
90 éves korában elhunyt a Forma-1 történetének egyik legjobb pilótája
Fotó: Europress/AFP

90 éves korában elhunyt a Forma-1 történetének egyik legjobb pilótája

Németh DánielNémeth Dániel
2020/04/12 12:55
90 éves korában, hosszú betegség után elhunyt Sir Stirling Moss, a Forma-1 és az autósport történetének egyik legnagyobb versenyzője.

Mosst minden idők egyik legnagyobb Forma-1-es pilótájaként tartották számon, noha világbajnoki címet nem szerzett. Ez utóbbi a BBC szerint két fő okra vezethető vissza: pályafutása csúcsán, az 1958-as és 1959-es szezonban technikai problémák akadályozták meg a győzelemben, később pedig előszeretettel kötelezte el magát angol privát istállókhoz, gyakran jó barátjához, Rob Walkerhez csatlakozva. Abban az egy dologban nincs vita az autósportos körökben, hogy a vébécím hiánya nem tükrözi Moss tehetségét,

sokkal inkább arra világít rá, hogy a sportágban elért sikerek legalább annyira múlnak a technikán, mint a pilóta képességein.

Sir Stirling Moss (b) és Juan Manuel Fangio (j)Sir Stirling Moss (b) és Juan Manuel Fangio (j) Fotó: Europress/AFP

1948 és 1962 között 529 versenyen indult, amelyből 212-t meg is nyert. Legnagyobb riválisa az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangio volt, akivel 1955-ben csapattársak voltak a Mercedesnél. Bár sokan úgy tartották, kettejük közül a Moss a tehetségesebb, az 1955-ös évben Fangio felülmúlta riválisát, négy futamot nyert meg, szemben Moss egy sikerével. Ehhez egy érdekes statisztika is fűződik: a mai napig csak öt versenyző nyert Forma-1-es futamot a Mercedes színeiben: Fangio, Moss, Lewis Hamilton, Nico Rosberg és Valtteri Bottas. 

A brit versenyző később azt állította, egyetlen győzelmét csak az argentin pilóta nagylelkűségének köszönhette, aki átengedte neki az első helyet a Brit Nagydíjon. Fangio ezt mindig tagadta.

Fangio 1958-as visszavonulását követően Moss lett a Forma-1 legnagyobb sztárja, ám hiába nyert négy versenyt, ötöt technikai problémák miatt kénytelen volt feladni, ezért az évet egyetlen győzelemmel záró, ferraris Mike Hawthorn mögött a második helyen zárt a bajnokságban. Moss egyetlen ponttal maradt le a vébégyőzelemtől. 1959-ben a Cooper színeiben indult, és hiába volt gyors, az autó a lehetséges kilenc versenyből csak háromszor ért célba. Az utolsó, sebringi futamon volt esélye a vb-címre, de az első helyről kiesett, így Jack Brabham lett a bajnok.

sir stirling moss cooper-min.jpg Fotó: Europress/AFP

1960-ban balesetet szenvedett a Belga Nagydíjon, ami miatt az év nagy részét kénytelen volt kihagyni. Következő, egyben utolsó F1-es szezonja azonban emlékezetesre sikeredett. Ebben az évben a Lotus színeiben versenyzett, autója nagyságrendekkel lassabb volt az érát uraló Ferrarihoz képest. Képességeivel azonban időnként képes volt kiegyensúlyozni a technikai hiányosságokat, így például Monacóban és Németországban is győzelmet ünnepelhetett. Utóbbi egyben az utolsó F1-es versenye is lett, Amerikába már nem utazott el.

Versenyzői pályafutása 1962-ben ért véget, amikor Goodwoodban, máig tisztázatlan körülmények között balesetet szenvedett. Egy hónapig kómában volt, és fél évre részlegesen lebénult. Balesete után ugyan megpróbálkozott még a visszatéréssel, de a tesztek során úgy érezte, a korábbi koncentrációját elveszítette, így inkább bejelentette a visszavonulását.

Pályafutását 1962-es balesete után fejezte be. -Pályafutását 1962-es balesete után fejezte be. - Fotó: Europress/AFP

Moss nem csak a Forma-1-ben ért el kimagasló sikereket, de számos más kategóriában is remekelt. Többek között hosszútávú és raliversenyen indult, emiatt minden idők egyik legsokoldalúbb versenyzőjeként tartják számon. 1955-ben részt vett a legendás Mille Miglia versenyen, amelyen felülmúlta a nagyobb pályaismerettel rendelkező riválisokat is. A Mercedes-Benz 300SLR volánja mögött rekordidővel ért célba, csapattársára, Fangióra közel fél órát verve. Ez a győzelem legalább annyira meghatározta a karrierjét, mint az F1-es sikerei.

Pályafutása végeztével sem távolodott el a sportágtól, a legendáknak rendezett versenyeken egészen 81 éves koráig rajthoz állt. Dolgozott televíziós szakértőként, gyakran megszólalt a Forma-1-et érintő kérésekben, 2015-ben önéletrajzi könyvet adott ki, és nemrég feltűnt a The Green Hell című filmben, amelyben 1961-es nürburgringi győzelmét idézte fel. 2016-ban egy mellkasi fertőzés következtében kórházba került Szingapúrban, ahol végül 134 napot töltött. Ugyan hazatérhetett, betegsége miatt visszavonult a nyilvános szereplésekről. 

Hozzászólások