Technikai - Az utolsó félórában hármat előzve nyert a Porsche a világ legszebb endurance-versenyén
Az utolsó félórában hármat előzve nyert a Porsche a világ legszebb endurance-versenyén
Fotó: bathurst12h.com.au

Az utolsó félórában hármat előzve nyert a Porsche a világ legszebb endurance-versenyén

LantiLanti
2019/02/03 13:59

A 2019-es Bathurst 12 órásból teljesen felesleges klasszikus tudósítást írni, hiszen aki nem látta magát a versenyt, pusztán a leírt betűkupacból nem fogja átérezni azt a drámát, amit magyar idő szerint reggel fél nyolc körül átélhettek a koránkelők. 

Inkább csak szeretném felvillantani a dolog szépségét, és arra bátorítani mindenkit, hogy legalább az utolsó egy órát nézze meg utólag.

Adott a világ egyik leggyönyörűbb versenypályája, a Sydney melletti Bathurstben található Mount Panorama, amely pont azért kapta ezt a nevet, amire az ember egyből asszociál: egy gyönyörű kilátást adó hegyen épült. Ráadásul ez nem egy Tikle-drom, nem egy körzővel-vonalzóval, modern eszközökkel patikamérlegen kiszámolt pálya.

A Mount Panorama egy igazi régi vágású kör, olyan, mint a Nordschleife, csak jóval rövidebb. És emiatt rejteget egy hatalmas kincset: Bathurstben rendesen oda kell tenned magad, ha előzni akarsz. Főleg GT3-as autóval.

Ez nem az F1, ahol nyitogatod a hátsó szárnyat, és nem is a Formula E, ahol plusz erőket mozgósítasz. A Mount Panoramán egy GT-versenyen még valódi, tökös, bátor előzéseket lát az ember. Tudjátok, olyat, amikor szorítjuk a karfát közben. 

r0_179_3098_1921_w1200_h678_fmax.jpg

Na, ilyenből rakott össze hármat a záró félórában a végül győztes #912-es Porschében az ausztrál Matt Campbell, aki az endurance-versenyzés klasszikusai közé kívánkozó utolsó etapot ment. 

A verseny előtt sebtében összerakott Earl Bamber Motorsport (igen, a Le Mans-győztes Bamber csapata) a verseny hajrájában remekül taktikázott, hiszem míg az ellenfelek az utolsó kiállásaiknál egytől-egyig spóroltak az idővel, és nem cseréltek kereket, addig ők feldobta négy új Pirellit. 

Ez volt Campbell fenomenális utolsó félórájának alapja. Az utolsó boxiállási hullám végén a #912-es Porsche az ötödik helyen áll 24 másodperc hátrányba. Őőő, izé, azaz állt volna, ha nem üt be a dráma a #108-as Bentleynél, akik simán a dobogóért harcoltak volna, ha nem áll meg a Continental GT Andy Soucek alatt a boxutca torkában. Egy ellenfél pipa.

A következő bő negyed órában Campbell szívós versenyzéssel utolérte a #42-es Schnitzer BMW M6-ot vezető Chaz Mostertet, majd egy véleményes, kőkemény, "vállazós" húzással meg is előzte. Az esetet a verseny után vizsgálták a felügyelők, de nem látták szabálytalannak. Nem úgy Mostert két csapattársa, Martin Tomczyk és Augusto Farfus... Őőő, bagoly mondja?

A futam rövid összefoglalója:

Alig két perccel később az égiek is a Porsche mellé álltak: az egyik KTM X-Bow GT4 félrehúzódott, amit miatt jöhetett a biztonsági autó, és eltüntette Campbell 20 másodperces hátrányát. Az újraindításkor 21 perc volt még hátra.

A Porsche egyből rávetette magát a használt gumikon csúszkáló #999-es GruppeM Racing Mercedes AMG-re, amelyben Raffaele Marciello egy ideig állta a sarat, de negyed órával a vége előtt Campbell a célegyenes végén gyönyörűen kifékezte. 

Egészen pontosan 14 perce maradt arra, hogy levadássza az élen álló #62-es R-Motorsport Aston Martint, és benne Jake Dennist. 8 perccel a vége előtt egy olyan helyen, a Forrest Elbow-ban vette át a vezetést, ahol rajta kívül kevesen próbálkoztak volna. Ezt az előzést nem lehet elmesélni, ezt látni kell.

A 2019-es Liqui Moly Bathurst 12 órást tehát a #912-es Porsche 911 GT3 R nyerte Matt Campbellel, Denis Olsennel és Dirk Wernerrel, ami ráadásul a márka első győzelme a legendás ausztrál pályán. És egyben a régebbi, farmotoros GT3-as modell búcsúja is. 

Az pedig már csak egy apróság, hogy a most hőssé váló Campbell néhány éve még a Főnix Motorsport által rendezett Speedzone.hu Kupán versenyzett és állt dobogóra a Közép-Európai Porsche Kupában itt a Hungaroringen, hogy a márka junior pilótájaként tanulja az autó trükkjeit. Messzire jutott. 

De már így is túl sokat dumáltam, és remélem, kevesen jutottak el idáig az olvasásban, mert közben már el is kezdték nézni az összefoglalót, vagy a közvetítést. Ez valódi, jó kis autóverseny volt, olyan, amiért az ember beleszeretett ebbe a sportba. 

A verseny utolsó négy órája (a záró félóra szinte kötelező olvasmány):

Itt a 2019-es Liqui Moly Bathurst 12h végeredménye.

Hozzászólások