Olimpiák - No smoking!
No smoking!

No smoking!


2014/08/24 10:52

Olimpia rendezésére pályázó városok előszeretettel dobálóznak nagy szavakkal. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság felé beadott pályázatokban csak úgy záporoznak a játékok leendő örökségére vonatkozó kiváló elképzelések. Az angol terminológia LEGACY-nak nevezi a nagy volumenű sportesemények által hátrahagyott pozitív társadalmi változásokat, amelyek ilyen szintű világesemény odaítélése kapcsán mindig fontosak, ugyanakkor nehezen mérhetőek.

no_spitting2A pekingi olimpia előtt például gyakran lehetett olvasni, ahogy a helyieket miként próbálják az európai viselkedési normákhoz "igazítani", igaz meggyőződésem, hogy az utcai köpködés és az egyéb Kína-specifikus furcsaságok visszaszorításában nem hozott kardinális változást a 2008-as esemény. Jelentős áttörést hozhat viszont Tokióban a 2020-as nyári olimpia, legalábbis erről álmodik a japán főváros polgármestere, Yiochi Masuzoe, aki szerint az olimpiának köszönhetően talán sikerülhet végre visszaszorítani a dohányzást. A harc nem lesz egyszerű, mert éves szinte a dohányipar 8,9 milliárd dollárnyi adóbevételt csenget be a japán központi kasszába, márpedig az állam arrafelé is pénzből él ...

Míg Európában és Észak-Amerikában többnyire már korlátozott a nyilvános helyen történő dohányzás, Japánban egyelőre ilyen jellegű megkötések nincsenek. Bár az országban az utóbbi években csökkent a dohányzók száma, azért így is a lakosság 20 %-a (több mint 30 millió ember) füstöl napi szinten, az ázsiai szigetország az egyik legnagyobb dohánypiac a világon. Annak idején, az 1964-es tokiói olimpia idején még a szervezőbizottság egymillió dollárt kaszált az olimpiával brandelt cigarettákból, a Peace néven futó vezető dohánymárka pedig a cigarettás dobozokhoz kapcsolódó jegyértékesítési játékot szervezhetett. Ilyesmire viszont 2020-ban biztosan biztosan nem lesz majd példa.

Konkrétumokat egyelőre nem lehet még tudni a tervezett tokiói cigi-szigorítások kapcsán, amelyet maximálisan csak támogatni lehet. A következő olimpia házigazdája, Rio de Janiero is hasonlóan nagyröptű tervekkel fut neki a 2016-os rendezésnek, a brazilok a lakosság hozzáállását kívánják megváltoztatni a környezetszennyezés vonatkozásában. Nem könnyű, szintet lehetetlen feladat, holtbiztos sziszifuszi munka. Ilyen nagy horderejű kérdésekben aligha lehet ugyanis egyik napról a másikra jelentős változásokat eszközölni (első lépésnek azért nem rossz, hogy a NOB-szponzor McDonald's augusztus elsejétől kitiltotta a dohányosokat a Japánban üzemelő 3135 étterméből), de tény, az olimpia által biztosított publicitás minden rendező városnak kiemelkedő lehetőség a társadalom tudatának formálásában.

Hozzászólások