Motorsport - Hogyan segíthet a motorsport a koronavírus legyőzésében?
Hogyan segíthet a motorsport a koronavírus legyőzésében?
Fotó: Europress/AFP

Hogyan segíthet a motorsport a koronavírus legyőzésében?

LantiLanti
2020/03/27 12:27
Sosem látott, rendkívüli időket élünk ezekben a napokban, a világ szinte teljesen megállt, és egyetlen közös probléma megoldására, a koronavírus terjedésének megállítására összpontosít. Ebben olyan gazdasági szereplők is aktív részt vállalhatnak, melyeknek amúgy semmi köze az egészségügyhöz vagy az államigazgatáshoz. 

Bár még mindig sok tanulnivaló van a koronavírus viselkedésével kapcsolatban, azt most már elég tisztán látni, hogy a veszélyeztetett csoportoknál súlyos tüdő és légúti problémákat okoz, így az következő hónapokban az eddiginél jelentősebb több lélegeztetőgépre lesz szüksége az egészségügynek. 

Múlt héten Boris Johnson, Nagy-Britannia miniszterelnöke arra kérte az ország vállalatait, hogy segítsenek minél gyorsabban legyártani 20.000 lélegeztetőgépet, így készülve a legkritikusabb időszakra. 

A brit miniszterelnök felhívására rengeteg cég reagált, és vannak köztük komoly motorsport csapatok is, különösen az F1-ből. Az országban működő hét Formula 1-es alakulat, a Haas, a Mercedes, a McLaren, a Racing Point, a Red Bull, a Renault, a Williams, valamint az F1 közös közleményt adott ki, hogy keresik azt a módot, ahogy a leghatékonyabban tudnak a társadalom segítségére lenni. 

Eközben történtek konkrét lépések is. Például az Formula E-ben szereplő Envision Virgin Racing többségi tulajdonosa (főként szélturbinákat gyártanak) arcmaszkok készítésébe fogott, és közben felajánlott 5 millió fontot a vírus elleni küzdelemre.

Olaszországban a többek között a Ferrarit és a Fiat Chryslert birtokló Agnelli család 10 millió eurót és 150 lélegeztetőgépet ajánlott fel az ország egészségügyi szervezetének, Ausztráliában pedig a Supercarsban versenyző Walkinshaw Andretti United csapat jelezte, kész átalakítani gyártási kapacitását lélegeztetőgépek építésére. 

ferrari-box-test-f1.jpg

A klasszikus motorsport konstruktőrök, és kifejezetten a Formula 1-es csapatok a legmodernebb tervező és gyártó eszközökkel rendelkeznek, helyben van a magasan képzett, precíz munkaerő, akik hozzászoktak ahhoz, hogy gyorsan és hatékonyan kell dolgozniuk. 

Ez persze még nem jelenti azt, hogy csak át kell küldeni nekik pár emailt néhány csatolt fájlal, és már készülhetnek ezrével a Formula 1-es lélegeztetőgépek. Az Autosport magazin a Ferrari és a Red Bull korábbi versenymérnökével, Rudi Bassóval beszélgetett erről, aki elmondta, a versenycsapatok alap berendezkedés azért nagyon más. 

Egy F1-es konstruktőr elsősorban arra van beállva, hogy néhány kulcsfontosságú iránymutató alapján gyors és hatékony mérnöki megoldást találjon egy problémára, amit aztán - kis darabszámban - minél hamarabb le is gyártson. Ma már ott tartunk, hogy a csapatok 3D nyomtatóval járnak a versenyhétvégékre, és kisebb aero elemeket akár a helyszínen képesek módosítani. 

"Egy motorsport mérnöktől nem lehet azt várni, hogy azonnal tervezzen a lélegeztetőgépet. A műszaki tudás szempontjából elméletben lehetne, de mire teljesen átlátja az egész folyamatot, a szabályozás rendszerét, ami az egészségügy igényeihez szabott, addig rengeteg idő telik el" - mondja Basso az Autosportnak. 

Szerinte az F1-es csapatok inkább gyorsaságukkal, találékonyságukkal és magas szintű szervezettségükkel segíthetnek a legtöbbet. Például abban, hogy még gyorsabbá és hatékonyabbá teszik a lélegeztetőgépek gyártását. Úgy látja, az egészségügy szigorú szabályozásai mellett is akár már néhány hét alatt eredményt lehet elérni ilyen téren. 

3d-printer.jpg

Azt viszont Basso is elismerni, hogy a versenycsapatok ennél rövidebb idő alatt is szerepet játszhatnak a betegség leküzdésében. Mivel mindegyik rendelkezik modern eszközökkel, szinte azonnal elkezdhetnek alkatrészeket gyártani lélegeztetőgépekhez. 

"Ez egy alacsonyan lógó gyümölcs számukra. A motorsport csapatok és különösen az F1-es istállók már most nagyon hatékonyak és gyorsak az alkatrészgyártás és menedzsment terén. Pusztán azáltal, hogy megkapják a szükséges 3D modelleket, azonnal hozzájárulhatnak a termelés volumenének növeléséhez."

És van még egy terület, melyben az F1-es csapatok kiemelkedőek: a gyors és a hatékony logisztika. Ezzel szintén növelhető a termelékenység, és hamarabb elkészülhetnek a még hiányzó orvosi eszközök. 

Olyan időket élünk, amikor az emberiség egy jelentős része egy csónakba került, mert olyan problémával néz szembe, amely gyors reagálást igényel. A koronavírust csak együtt tudjuk gyorsan pokolra küldeni. Van, aki azzal segíthet, hogy otthon marad. A motorsport azzal, amihez a legjobban ért: hogy gyorsan, hatékonyan és rugalmasan old meg problémákat. 

Hozzászólások