MotoGP - MotoGP, Katar: Vinales letudta nyomni a bivalyerős Ducatikat
MotoGP, Katar: Vinales letudta nyomni a bivalyerős Ducatikat
Fotó: Europress/AFP

MotoGP, Katar: Vinales letudta nyomni a bivalyerős Ducatikat

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2021/03/29 13:27

Vasárnap este megkezdődött a gyorsaságimotoros-világbajnokság 2021-es szezonja Katarban, ahol meglepetésre az elmúlt évekkel ellentétben nem a Ducati, vagy a Honda volt a legerősebb.
.
AdChoices
ADVERTISING

A kellemetlenül rövid előszezon után elindult a vb idei kiírása. Az első két futamnak ugyanúgy Losail ad otthont, ahogy előtte a teszteknek is. Így pedig még annyira sem kaphattunk teljes képet a fejlesztésekről és az erőviszonyokról, mint az ezt megelőző években. Katar után továbbra is csak a bizonytalanság biztos, de addig is lássuk, mi történt az első idei versenyhétvégén.

Az elmúlt években rendre Marc Marquez és Andrea Dovizioso döntötték el a győzelem sorsát itt. Az olasz viszont a Ducati nyergében többször is le tudta győzni a spanyol vetélytársát drámai csatában, egy-egy utolsó körös előzéssel. Talán emiatt is tűnt a Ducati az idei favoritnak. Meg hát a tesztek és az edzések eredményei is biztatóak voltak rájuk nézve. A Vörösök már a teszteken is rekordokat döntögettek , most szombaton pedig még magasabbra emelték a lécet. Előbb Johann Zarco ért el 362,4 km/h-s új sebességrekordot (ami nem csak ezen a pályán a legnagyobb valaha elért sebesség MotoGP motorral, hanem a sorozat történetében ez egy önálló rekord); majd a kvalifikáción nyolc versenyző is megjavította Marc Marquez eddigi pályacsúcsát, a pole-t pedig a gyári Ducatin ülő Pecco Bagnaia szerezte meg. Az olasz motoros végül közel 6 tizeddel javította meg a pályacsúcsot.

A versenytempókat nézve már vegyesebb volt a kép. A gyári Yamahák nagyon erősnek tűntek Quartararo és Vinales révén a 4. szabadedzésen, de Zarco is nagyon jól ment – valamint a két Suzukit sem lehetett leírni, akik szokás szerint kicsit hátrébbról rajtoltak.

A táv első fele a Ducatikról szólt. Bagnaia az élre tört és rögtön gyilkos tempót diktált, mögötte Zarco póbált kapaszkodni úgy hogy közben próbált spórolni is. Miller a harmadik helyen haladt, ám ő szokás szerint nem tudott eléggé vigyázni a gumikra, így idővel támadhatóvá vált. A Yamahák viszont pár kör után már ott voltak az elejében és féltávnál már javában verekedték előrébb magukat. Miller úgy tűnt, hogy teljesen leszakad, nem sokkal később pedig Quartararo is visszacsúszott. Csak az volt a kérdés, hogy az elöl lévők közül ki bírja a legtovább a gumikkal ezt a tempót.

Bagnaia (63) a végén vesztette el a győzelmet, Vinales (12) viszont őt és Zarcót (5) is legyőzteBagnaia (63) a végén vesztette el a győzelmet, Vinales (12) viszont őt és Zarcót (5) is legyőzteFotó: Europress/AFP

A helyzet a futam második felében pedig annyiban bonyolódott, hogy a gumikkal köztudottan legjobban bánó Suzukik is becsatlakoztak a küzdelembe. Előbb Rins érkezett fel, majd az utolsó körökre Mir is felért. Bagnaia végül nem tudta fenntartani a tempót, így Zarco és Vinales is megelőzte. A Yamahán loholó spanyol viszont nem állt meg itt és megelőzte a kétszeres Moto2-es világbajnok francia riválisát is. Zarco végig nagyon óvatos volt és próbált nem bevállalni felesleges kockázatokat. Vigyázott a gumikra és csak akkor vállalt be extra tempót, amikor nagyon kellett – Vinalesszel azonban nem tudott mit kezdeni.

A spanyol meglépett és közel 1,5 másodperces előnyre tett szert. Zarco csak az utolsó két körben tudott minimálisan közelíteni hozzá, de mivel Vinales gumijai kibírták a hajrát, már nem lehetett elkapni. A dobogó másik két fokáért azonban komoly harc dúlt a hajrában. Joan Mir ugyanis a legvégén erősebb volt ellenfeleinél. A címvédő remek hajrával feljött a második helyre az utolsó körben, ám a célegyenesre fordító kanyart elrontotta, így nem lett jó a kigyorsítása. A motorerőben gyengélkedő Suzuki pedig így csúnyán alulmaradt Zarco és Bagnaia ellen a célegyenesben – a két Ducati látványosan elszáguldott a spanyol mellett, aki így csak 4. lett végül. Fabio Quartararo érkezett be mögötte, majd a legvégére szintén megzuhanó Alex Rins zárt a 6. pozícióban.

Sam Lowes letarolta a mezőnyt a Moto2-ben, ő a legnagyobb esélyes idén a bajnoki címreSam Lowes letarolta a mezőnyt a Moto2-ben, ő a legnagyobb esélyes idén a bajnoki címreFotó: Europress/AFP

A Moto2-ben bejött a papírforma. Már tavaly is szembetűnő volt, mennyire gyorsan és éretten versenyez önmagához képest Sam Lowes. Az is látszott, ha tudja folytatni ezt a fejlődést az idei évben, elképesztően nehéz lesz elkapni. A brit végig dominálta az egész hétvégét és a futamon is oktatott. A többieknek esélyük sem volt megcsípni. Hátrébb viszont akadt pár említésre méltó teljesítmény: Remy Gardner a táv második felére tartalékolt, így a futam utolsó harmadában meg tudta kaparintani a második helyet; mögötte pedig az a di Giannantonio jött be harmadiknak, aki a legvégén Bezzecchit taszította le a dobogóról. Az igazán nagy taps azonban annak a Raul Fernandeznek jár, aki abszolút újoncként, minden idők legrövidebb előszezonja után is a legjobbak között volt és a csodálatos 5. helyen intették le végül. Ha egész évben így megy majd, ne lepődjünk meg egy jövő évi MotoGP-s szerződésen se.

A Moto3-ban a szokásos szélárnyékharc várt minket – habár az utolsó kör nem teljesen úgy alakult, ahogy arra számítottunk. Ayumu Sasaki az első kanyarban bukott, így egy kisebb szakadás következett be az első bolyban. Jaume Masia és KTM-es csapattársa, Pedro Acosta maradt elöl a csapatot váltó Darryn Binderrel. A dél-afrikai mindent meg is tett ugyan, de nem tudott beférkőzni az elöl lévők közé. Így a Moto3-ban meglepetésre ritkán látható eset történt meg: egy csapat két versenyzője zárt az első két pozícióban. Az „esélyesek” közül John McPhee kiesett, miután Xavier Artigas őt és még három más versenyzőt is kilökött; Sergio Garcia, az újonc Izan Guevara és az utolsó helyről rajtoló Tatsuki Suzuki viszont a legjobb 10-ben zártak.

A következő fordulót ugyanezen a helyszínen, Katarban rendezik április 4-én.

Hozzászólások