Le Mans - Történelmi pillanat: a Ferrari visszatér Le Mans-ba és az Endurance VB-re
Történelmi pillanat: a Ferrari visszatér Le Mans-ban és az Endurance VB-re
Fotó: Europress/AFP

Történelmi pillanat: a Ferrari visszatér Le Mans-ba és az Endurance VB-re

LantiLanti
2021/02/24 17:13
Ez az állítás így természetesen nem pontos, mégis lefedi a valóságot. Azért nem pontos, mert a Ferrari már eddig is ott volt a Le Mans 24h-n, csak nem az abszolút győzelemre esélyes kategóriában, hanem a GT géposztályban. 

Sőt, két évvel ezelőtt nyertek is a Ferrari 488 GTE-vel, illetve az Alessandro Pier Guidi - James Calado - Daniel Serra hármassal, ami a márka 27. kategóriagyőzelme volt a világ egyik legnagyobb autóversenyén. 

2023-ban mégis minden megváltozik, olyan mértékben, hogy ezt tényleg visszatérésnek lehet nevezni. 1973 óta először a Ferrari olyan versenyautót épít, amellyel a Le Mans 24h tényleges megnyerését veheti célba. Ami eddig kilencszer sikerült, viszont utoljára lassan 60 éve 1965-ben. 

Az olaszok ráadásul nem a költségcsökkentett amerikai modellt (LMDh) választják, hanem rendesen odateszik magukat, és az FIA által létrehozott LMH (Le Mans Hypercar) szabályrendszerbe építenek autót.

Ez azt jelenti, hogy az előbbivel ellentétben a kasztnit és az autó minden elemét ők tervezik (vagy terveztetik valakivel) és gyártják. Mint egy rendes konstruktőr. 

Toyota-GR010.jpgA Toyota GR010 hypercarFotó: Toyota Gazoo Racing

A Ferrari mellett a nagy gyártók közül a Toyota és a Peugeot kötelezte már el magát az LMH mellett, akikhez a Glickenhaus és a ByKolles is csatlakozik. Eközben a "jóárasított" amerikai kategóriát választotta az Audi, a Porsche és az Acura / Honda.

A sportautó-konvergencia értelmében mind a két géposztály ott lesz Le Mans-ban és a nagy amerikai endurance versenyeken (egy közös, BoP-vel kiegyenlített kategóriaként), úgyhogy nem túlzás azt állítani, itt a hosszútávú szakág új aranykora. 

A Ferrari Le Mans-i visszatérése nem derült égből jött. Az F1-el foglalkozó portálok régóta írtak róla, hogy az érkező költségvetési plafon miatt Maranellóban elég sok okos ember válhat "feleslegessé" a jövőben, akiket az olaszok nem szeretnének szélnek ereszteni. 

Korábban egy Indycar-projekt is szóba került, ám abból végül nem lett semmi. Le Mans-ból igen. A Ferrari amúgy nem túlozta el a bejelentést, ami mégis stílusosra sikerült. "4 szám és három betű! 2023 - LMH! Nincs több mondanivalónk". Nem is kell, ennyi bőven elég. 

Egyelőre annyit tudunk, jönnek, de semmi mást. Nincs neve az autónak, és a konfigurációt sem árulták el. Utóbbi azért lesz érdekes, mert az LMH szabályok hibrid és kiegészítő alternatív hajtás nélküli autókat is engedélyeznek. Bár egy utcai Ferrariba senkinek sem hiányzik a hibrid hajtás, Maranellóban sokat tanultak az ilyen rendszerekről az F1-es projekt során, így nem mernénk teljesen kizárni, hogy a Toyotához és a Peugeot-hoz hasonlóan ők is ezt az utat választják. 

A versenyzőkről sem esett szó, de a Ferrari nem áll rosszul kiváló endurance-pilóták terén: a már említett 2019-es győztesek mellett Davide Rigon, Miguel Molina és Sam Bird is hozzájuk tartozik. Meg aztán van két egész jó versenyzőjük az F1-ben is. Ki tudja...

Hozzászólások