Forma 1 - Teljes koncepcióváltás mellett döntött az F1 legkisebb csapata
Teljes koncepcióváltás mellett döntött az F1 legkisebb csapata
Fotó: Europress/AFP

Teljes koncepcióváltás mellett döntött az F1 legkisebb csapata

Németh DánielNémeth Dániel
2020/10/23 10:20
2021-től nagy változáson megy keresztül a Haas Forma-1-es csapata, amely csütörtökön bejelentette, hogy Romain Grosjeantól és Kevin Magnussentől is megválik. A rutinos versenyzőkkel való szakítás komolyabb átalakítást, teljes koncepcióváltást sejtet, főként, hogy nagy valószínűséggel a jövőben erős szponzori háttérrel rendelkező fiatalokra építik a projektet.

2016-os megérkezése óta a Haasnál a stabilitásra helyezték a hangsúlyt, ezt jelzi, hogy az istállónak csak három versenyzője volt ebben az időszakban. Kezdetben a mexikói szponzorok által is megtámogatott Esteban Gutierrez volt Romain Grosjean partnere, 2017-ben pedig a McLarennél majd Renault-nál is létszámfelettivé vált Kevin Magnussen került a francia mellé. A rutinos párossal felvértezve szép eredményeket ért el az amerikai kiscsapat - 2018-ban ötödik lett a konstuktőrök között - azóta viszont lejtmenetbe került a Haas.

Az az érdekes, hogy mindketten mennek

Mindez persze egy sokrétű probléma, amit a pilótacsere önmagában nem fog megoldani, hiszen ezen a szinten Magnussen kiválóan teljesített, és kiegyensúlyozatlansága ellenére Grosjean is nagyon hasznos tagja volt a csapatnak. A váltás hátterében leginkább a jövő évtől bevezetett 145 millió dolláros költségvetési plafon áll, ez ugyanis elméletben lehetővé teszi, hogy csökkenjen a különbség az istállók lehetőségei között. Vagyis, ha valamikor érdemes volt meglépni a koncepcióváltást, az pont a 2021-es idény.

Grosjean baleseteiből még egy dalparódia is készült: 

 

Ezzel együtt az meglepő egy kicsit, hogy mindkét versenyzővel szakított a Haas. Grosjean esetében ez már érett egy ideje, hiszen akármennyire is meghatározó pilótája volt az amerikai csapatnak (ő szerezte az első pontokat az Ausztrál Nagydíjon) és voltak értékes visszajelzései a fejlesztések irányáról, a hétvégéken nagyon hullámzó volt a teljesítménye. Nyers tempóban többre lett volna képes csapattársánál, nyomás alatt azonban sok hibát követett el, és az sem volt ritka, hogy a riválisok testi épségét veszélyeztette.

Magnussen esetében elsőre egy kicsit nehezebben érthető a döntés, hiszen a dán versenyző viszonylag stabilan gyűjtögette a pontokat, és amikor a technikai feltételek is adottak voltak, képes volt a középmezőny elején tartani a Haast. Magnussen egyértelműen a koncepcióváltás áldozata lett, hiszen a csapat a jövőt nem rutinos versenyzőkkel képzeli el - épp ezért nincs képben Sergio Pérez és Nico Hülkenberg - hanem olyan fiatalokkal, akik a tehetségük mellett jelentős mennyiségű pénzt is magukkal visznek csapathoz.

Hosszú távban gondolkodhatnak

Gene Haas és Günther Steiner döntése kockázatosnak tűnhet, de alapvetően a jövőjüket szem előtt tartva indultak el új úton. Jelenleg a Haas rendelkezik az egyik legkisebb költségvetéssel a Forma-1-ben. Működési modelljük arra épül, hogy amit a szabályok lehetővé tesznek, külső beszállítótól - jellemzően a Ferraritól - készen vásárolják, és volt olyan, hogy ez fényesen bevált. Ha viszont valami balul sül el, a Haasnak nincsenek meg az eszközei, hogy F1-szinten gyorsan reagálni tudjon a problémákra.

Gene Haas és Günther Steiner új koncepciót próbál megvalósítani a Haasnál.Fotó: Europress/AFP

Azzal viszont, hogy kvázi fizetős pilótákkal megerősítik az istálló anyagi hátterét - úgy durván 50 millió dollárra lenne szükségük, hogy elérjék a költségmaximumot -, lassacskán változtathatnak ezen a helyzeten.

Az autó viselkedésével kapcsolatos visszajelzések terén mindenképpen veszít az istálló, cserébe az autó fejlesztésén dolgozó háttéremberek nagyobb mozgásteret kapnak. Az előző években a Haas nem költött sokat az infrastruktúra fejlesztésére, és ezen a téren nem érdemes drasztikus változásokat várni, a jövőben is a Ferrari lesz a Haas fő beszállítója. A cél az, hogy ezeket az alkatrészeket hatékonyabban tudják a saját céljaikra használni, hamarabb megértsék az autó működését és gyorsabban megoldják a problémákat.

Schumacher már készülhet?

Általános várakozás a szakmán belül, hogy az F2-ben kiválóan teljesítő Mick Schumacher 2021-ben Forma-1-es pilóta lesz. A hétszeres világbajnok legenda fiát eddig leginkább az Alfa Romeo ülésére tartották esélyesnek - ahol egy korábbi világbajnokhoz lehetett volna mérni a teljesítményét - a Haas-ülések felszabadulásával azonban egyre valószínűbb, hogy az amerikai csapatnál kezdi meg pályafutását a királykategóriában. A Haasnak ugyanis feltett szándéka még szorosabb kapcsolatot kialakítani az olasz istállóval.

Mick Schumacher a pályát tanulmányozza az Alfa Romeo csapatával.Fotó: Europress/AFP

Döntést várhatóan a dupla bahreini hétvége után hoznak, amely az F2-es bajnokság szezonzárója lesz.

Habár az első nürburgringi szabadedzésen Callum Illot vezette volna az egyik Haast, és Abu Dhabiban már tényleg esélyt kaphat, jelenleg nem ő tűnik a befutónak a másik ülésre. Ide szintén egy Ferrari-nevelésű pilóta pályázhat, méghozzá az orosz Nikita Mazepin, aki üzletember édesapja révén nagyon komoly anyagi támogatást biztosítana a Haasnak. Bármelyik párosítás legyen is végül a befutó, az biztosnak tűnik, hogy a jövőt a fiatalokra és az általuk hozott extra forrásokra építve képzelik el a Haasnál.

via F1

Hozzászólások