
Forma-1: a tíz legemlékezetesebb Magyar Nagydíj
A csonka Forma-1-es idény harmadik versenyére ezen a hétvégén kerül majd sor a Hungaroringen. A 35. Magyar Nagydíj több szempontból is történelmi lesz: először tartják július közepén, a koronavírus miatt kialakult helyzet miatt pedig először rendezik nézők nélkül a futamot. Az elmúlt több, mint 30 év szerencsére számos izgalmas versennyel örvendeztetett meg minket, ezek közül emeltünk ki most tízet, amelyek vagy a pályán látott izgalmak, vagy pedig jelentőségük miatt maradtak meg az emlékezetünkben.
Brazil párbaj az élen - 1986
Az
első általában mindig emlékezetes - és ez most sem volt másként. Ebben az évben
a Prost-Mansell-Piquet hármas futott versenyt a világbajnoki címért, a
mezőnyben pedig már ott mutogatta oroszlánkörmeit Ayrton Senna a Lotus kormánya
mögött. Sőt: a Hungaroringen annyira mutogatta, hogy megszerezte az első
rajtkockát Piquet előtt. A verseny is a két, egymást nem titkoltan utáló brazil
párbajáról szólt: a 12. körben Piquet megelőzte Sennát, kereket azonban a Lotus
cserélt gyorsabban, így a bokszkiállás után Piquet ugyanott volt, mint a
rajtnál. A döntő pillanat az 55. körben jött el: a célegyenes végére Piquet
elment a Lotus mellett, féktávon azonban mind a négy kereke blokkolt, így egy
komolyabb drifteléssel tudta csak abszolválni az első kanyart - előzés közben
pedig középső ujját felmutatva jelezte Sennának, hogy mi a véleménye róla... "Senna egy köcsög volt. Nem volt túl jó
versenyző, ezért tudtam olyan könnyen megelőzni. Láttátok a teljes előzést, az
előtte lévő két körrel együtt? Ha alaposan végignézitek, az első alkalommal
belül próbáltam megelőzni őt, de leszorított a pálya poros szélére. Másodszor
is ugyanezt akarta csinálni, akkor azonban ahelyett, hogy jobbról kerültem
volna ki, áthúztam a bal oldalára, amire nem számított. Ezért mutattam fel neki
a középső ujjamat" - mondta később egy interjúban Piquet. Végül 17
másodperccel előzte meg Sennát, és csak ők ketten maradtak egy körön belül - a
harmadik Mansell már körhátránnyal futott
be.
Új nevet kap az emelkedő utáni balos
kanyar - 1989
Mansell
a Williams csapatát hagyta ott a Ferrariért az idény elején, a szezont
totálisan domináló McLaren-Honda ellen azonban sok sikerélménye nem volt.
Sokáig úgy tűnt, hogy a helyzet Mogyoródon sem változik, hiszen az időmérőn
csak a 12. lett, a Hungaroringen pedig köztudomásúlag közel lehetetlen előzni.
A "brit oroszlán" azonban nem hagyta magát: az első kör végén már a
8. helyen haladt, majd fokozatosan jött fel az élen állókra, kihasználva azt,
hogy az első rajtkockából rajtoló Patresén nem talált fogás sem Senna, sem
Prost. Az 52. körben aztán Patrese autója megállt, Mansell pedig megelőzte
Prostot, és szorosan Senna nyomába ért. A megelőzéséhez azonban kellett egy kis
segítség is: az Onyxos Stefan Johansson lekörözése során Senna egy pillanatra
megingott, Mansell kivágott mögüle, és az emelkedőn felfelé egyszerre előzte
meg a svéd és a brazil pilótát, így az 1987-es, szintén emlékezetes kiesése
után győzelemmel tért vissza Magyarországra - nem mellesleg pedig a kanyar e
verseny óta a Mansell-kanyar névre "hallgat".
Mansell világbajnokként búcsúzik - 1992
A
Honda domináns évei után 1992-re nagy fordulatot vett a Forma-1 erősorrendje:
immáron a Williams-Renault volt a legjobb autó, és bármennyire is igyekezett
Ayrton Senna, ekkora ellenszélben még az ő, már-már földöntúli tehetsége is
csak egy zseniális monacói győzelemhez volt elegendő. Mansell 10 versenyből
8-at megnyert, és úgy érkezett Mogyoródra, hogy világbajnok, ha 4 ponttal
többet szerez, mint csapattársa, Patrese. Az olasz próbálta minél inkább elodázni
csapattársa megkoronázását, ezért nagy formát futva megszerezte az első
rajtkockát, és vezetett is egészen addig, amíg meg nem forgott, utána pedig
addig hajtotta az erőforrást, amíg az végleg megadta magát. A kiesés
pillanatában világbajnokká avanzsáló Mansell békés autókázását egy defekt
zavarta meg, így a 2. helyről a hatodikra esett vissza, azonban friss gumikon
feljött a harmadik helyre, Schumacher kiesését követően - leszakadt a Benetton
légterelője a célegyenes végén - pedig végül második lett Senna mögött.
Damon Hill mutat valamit a régiből - 1997
A
Williams nem arról volt híres akkoriban, hogy megbecsülné világbajnok pilótáit
- erről a legtöbbet talán Nigel Mansell tudna mesélni. Nem volt más a helyzet
Damon Hill esetében sem, akit az 1996-os világbajnoki címével együtt tett
lapátra Frank Williams. Hillnek a mezőny egyik leggyengébb autója, az Arrows
dobott mentőövet, ami a szezon nagy részében inkább egy motorcsónaknak tűnt az
óceánjárók között. A hungaroringi időmérőn azonban egészen valószínűtlenül Hill
a harmadik helyen végzett, a versenyen pedig a 10. körben megelőzte a
tartalékautóval versenyző Schumachert, és átvette a vezetést. A csoda sokáig
nem tűnt tiszavirág-életűnek, mert a verseny vége felé Hill - világbajnoki
formát mutatva - több, mint fél perccel vezetett Villeneuve előtt. Másfél körrel
a vége előtt azonban az Arrows sebességváltója harmadik fokozatban maradt, a
gázpedál beesett, Villeneuve pedig a Mansell-kanyar felé vezető emelkedőn - a
fűre is lehajtva - megelőzte korábbi csapattársát. Hill végül második lett.
Amikor a három kevesebb, mint a kettő -
1998
Az
egész éves "McLaren-üldözés" csúcspontja a Magyar Nagydíjon jött el a
Ferrari számára. Az időmérőn Hakkinen és Coulthard - szokás szerint -
érinthetetlenek voltak, Schumacher a harmadik pozícióból indult. Az első
kerékcseréig nem változott a sorrend, ezért Ross Brawn a tervezettnél jóval
korábban kihívta a német pilótát a második bokszkiállására, amikor is kevesebb
üzemanyagot tankoltak neki, és átváltottak három kiállásos taktikára. Ron
Dennis későn kapcsolt, és mire az Ezüst Nyilak letudták a saját kiállásukat,
mindketten a 3-as számú Ferrari mögé érkeztek vissza a pályára. Brawn 19
időmérős kört kért a német világbajnoktól, akinek minden egyes kör elején bemondta
az elvárt köridőt, Schumacher pedig teljesítette azt - egyszer le is sodródott
a pályáról, annyira a határon autózott. Időközben Hakkinen műszaki probléma
miatt folyamatosan lassult és csúszott vissza, a második helyet átvevő
Coulthardra pedig Schumacher 26 másodpercet vert, így a harmadik bokszkiállása
után az első helyre érkezvén vissza végül megnyerte a versenyt, amit utólag
sokszor maga is élete futamának nevezett.
Schumacher negyedszer világbajnok - 2001
A
korábbi esztendő izgalmai után 2001-ben beköszöntött az unalom a Forma 1-ben. A
21 év várakozás után 2000-ben világbajnoki címet szerző Ferrari - a Michael
Schumacher - Rubens Barrichello párossal a volán mögött - dominálta a mezőnyt.
Különösen a német világbajnok volt tarthatatlan: az első 12 versenyből hatot
megnyert, négyen második lett, és mindössze kétszer esett ki. A 10-6-4-3-2-1
pontozási rendszerben ez azt jelentette, hogy a szezon 13. nagydíjára 37 pontos
előnnyel érkezett, és mivel a magyar versenyt követően már csak 4 verseny volt
hátra, mindössze három ponttal kellett többet szereznie Coulthardnál negyedik
világbajnoki címe eléréséhez. Schumacher ennek megfelelően semmit sem bízott a
véletlenre: szombaton közel 8 tizedes előnnyel szerezte meg az első rajtkockát,
a versenyt pedig senkitől és semmitől sem zavartatva nyerte meg Barrichello
előtt, így 4 futammal a vége előtt mind ő, mind a Ferrari megvédte világbajnoki
címét.
Alonso először villan - 2003
A
2003-as év merőben más volt, mint a 2002-es: a Ferrari mögé felzárkózott a
Williams és a McLaren, az új generáció prominens képviselői pedig egyre inkább
helyet követelt maguknak a dobogón. Kimi Raikkönen egészen az utolsó futamig
harcban állt a világbajnoki címért Michael Schumacherrel, Fernando Alonso pedig számos dobogós hellyel
és folyamatos pontszerzéssel bizonyította rátermettségét a szezon során. A
franciák aerodinamikai csomagja nagyon "ült" a Hungaroring forró
aszfaltján, így kisebb meglepetésre a fiatal spanyolé lett a pole pozíció, a
versenyen pedig a rajtnál voltak hozzá a legközelebb a pilótatársak. Alonso
körönként szinte egy másodperccel volt gyorsabb mindenkinél, és komolyabb
ellenállás nélkül húzta be élete első futamgyőzelmét, amivel 22 évesen az
akkori Forma-1 legfiatalabb győztesévé avanzsált.
Nemcsak előzni, de nyerni is lehet a 14.
rajthelyről - 2006
Hogy
egy klasszikust átültessünk a Hungaroringre: ritkán esik az eső, de ha igen,
azt megjegyzi a világ. Az egész hétvégét átlengte az őrület szele: a pénteki
szabadedzésen a világbajnoki éllovas Fernando Alonso, a szombati harmadik
szabadedzésen pedig az őt üldöző Michael Schumacher kapott 2 másodperces
időbüntetést a pályán tanúsított magatartásuk (a spanyol sárga zászló alatti
előzés, illetve Doornbos "fenyítése", a német pedig piros zászló alatti
előzés okán) miatt - Jenson Button pedig motorcsere miatt kapott tíz rajthelyes
büntetést. A világbajnoki éllovasok végül a 11. (Schumacher) és a 15. (Alonso)
helyről vágtak neki a futamnak. A szakadó esőben elrajtoló mezőnyben aztán
egyikük sem kímélte a vasat: a német az első kör végén már a 6. volt, a spanyol
pedig - 9 helyet javítva - ott loholt mögötte. Nemcsak, hogy loholt, de meg is
előzte: a Mansell-kanyar utáni jobbosban a külső, kevésbé csúszós ívre terelte
ki a Renault, és körbeautózta a hétszeres világbajnokot. Az esőgumik helyett az
intermediate volt a jó választás, így Alonso néhány kör után a 3., míg Jenson
Button a 4. helyen haladt. Az élen haladó két McLaren bokszkiállását követően a
spanyol már a vezetést is átvette, és olyan szédítő tempót diktált, hogy 19
körrel Schumacher megelőzését követően lekörözte a német pilótát! Az első
drámai pillanat a 26. körben jött el: a 2. helyen haladó Raikkönen a
lekörözendő Liuzzi "hátára" ugratott, ripityára törve a McLarent.
Közben többen megpördültek, Fisichella a kavicságyat is megjárta, így sűrű
napja volt a szerelőknek is a bokszban. 20 körrel a leintés előtt érkezett az
élen haladó Alonso a bokszba száraz pályára való gumikért, majd fél körrel
később jött az igazi dráma: a Renault egyszerűen nem volt hajlandó balra
fordulni - mint utólag kiderült, a jobb hátsó kerekét nem jól rögzítették a
szerelők. Schumacher egészen a második helyre jött fel a hetedikről, azonban
végig intermediate gumin maradt, ami a száradó pályán megbosszulta magát:
fokozatosan esett vissza, és habár szokásához híven nem adta olcsón a
pozíciókat, ezúttal rajtavesztett: ütközött Heidfeld BMW-jével, megsérült a
Ferrarija, és a bokszba kellett hajtania. Így végül 115. versenyén Jenson
Button megszerezte élete első futamgyőzelmét.
Két dudás a McLaren csárdájában - 2007
Az
ekkor már kétszeres világbajnok Fernando Alonso talán maga se hitte volna, hogy
mclarenes karrierjének első szakasza röpke egy év után véget ér. Így utólag
visszatekintve sokat tett ezért ő maga is, de szintén elvitathatatlan Ron
Dennis szerepe, aki egy idő után nem tudta kontrollálni a rutinos, több
tiszteletet váró spanyol és mentoráltja, az azonnal bizonyítani akaró, újonc Lewis Hamilton közötti viszonyt.
Puskaporos hordóra ültette a két, a győzelemért bármire képes pilótát, a hordó
pedig a mogyoródi dombok között robbant fel: az erőfitogtatást ezúttal a fiatal
brit kezdte, aki a Q3 elején nem engedte előre csapattársát, hogy az - az
akkori "benzinégetős" utolsó szakaszos időmérős szabályok keretében -
egy körrel többet mehessen, és ezáltal gyorsabb legyen az autója. Azonban a
döntő gyors kör előtt már Alonso volt előrébb a pályán, így ő érkezett meg
elsőnek a bokszba. Bosszúja "jéghideg" volt: hiába jelezte a mérnöke
és a szerelők is, hogy indulhat az utolsó gyors körére, Alonso belenézett a
tükörbe, és gyönyörködött az indulásra váró Lewis Hamilton sárga sisakjában. A
spanyol egészen addig várt, hogy csak ő ért fel még egy gyors körre, Hamilton
már nem. Utolsó körével természetesen megdöntötte csapattársa idejét, így övé
lett az első rajtkocka - papíron. Ron Dennis - tőle szokatlan módon - földhöz
is vágta a fülhallgatóját, és rohant egyből kérdőre vonni Alonso mérnökét, a
versenybíróság pedig a felek meghallgatása után 5 rajthelyes büntetést szabott
ki a spanyolra a csapattárs szándékos feltartása miatt, a McLaren pedig a
hétvégén nem szerezhetett konstruktőri pontokat.
Jules Bianchi emlékére - 2015
Ayrton
Senna 1994-es imolai halála óta Jules Bianchi volt az első Forma-1-es pilóta,
aki a pályán vesztette életét. A Ferrari pilótaprogramjának egyik
legtehetségesebb fiatalja a 2014-es Japán Nagydíjon szenvedett végzetes
balesetet, majd 285 nap kóma után szervezete 2015 júliusában adta fel végleg a
harcot. Az az év (is) a Mercedes dominanciáját hozta, azonban a második sorból
rajtoló Ferrarik lerajtolták az élről induló Hamiltont és Rosberget - Hamilton
az első körben ki is sodródott a csapattársával vívott harcban, és jelentősen
visszaesett. De volt itt minden, mint a legjobb búcsúban: rossz rajthely miatti
plusz felvezető kör (Massa nem találta meg a helyét); Perez-Maldonado affér;
leszakadó első szárny a célegyenes végén (Hülkenberg); bokszutcán áthaladó
mezőny a Safety Car mögött; Hamilton és Ricciardo ütközés,; Bottas defekt
Verstappen első szárnyának "köszönhetően"; bokszutca-áthajtásos
büntetés (Verstappennek a biztonsági autó mögötti túlzott tempóért,
Maldonadónak a bokszutcai sebességkorlát átlépéséért); Raikkönen alatt elromló
Ferrari; 6 körrel a vége előtt Rosberg defekt, miután a célegyenes végén mellé
bevetődő Ricciardóra "rácsukta" a kaput, de a Red Bull szárnyvéglapja
kivágta a Mercedes bal hátsó gumiját; Kvyat és Ricciardo dobogó; dupla McLaren
pontszerzés. És végül egy üzenet a győztes Vetteltől: "Köszönöm Jules, ez a győzelem a tiéd. Örökké a szívünkben leszel.
Mindannyian tudjuk, hogy előbb-utóbb Ferrari-pilóta lettél volna."
Fotó: Europress/AFP
Szerző: Berekalli Bence