
Alonso és a Renault 19-re kértek lapot - de vajon van-e kettes a pakliban?
2020
nyarán nem gondoltuk volna, hogy a jelenleg is aktív Forma-1-es világbajnokok
közül csak annak az egynek lesz szerződése, aki 2 évvel ezelőtt otthagyta a
sportágat. Márpedig a helyzet ez volt: Lewis Hamilton még nem írta alá a szerződéshosszabbítását,
Sebastian Vettelnek még nem volt ülése 2021-re, Kimi Raikkönenről pedig szintén
nem lehetett tudni, hogy folytatja-e a pályafutását. Fernando Alonso visszatérése
meglepte, és egyben felcsigázta a közvéleményt, és annak ellenére, hogy vannak
negatív hangok is, a rajongók sokat várnak a harmadik Alonso-Renault
házasságtól.
A
kétszeres világbajnok pontosan 20 évvel ezelőtt tesztelhette először a Renault
Forma-1-es autóját, és akkor is Barcelona volt a helyszín. Akkor korlátlan
számú kört mehetett, most 100 kilométer volt a megengedett penzum – ez is csak
egy forgatási nap keretében, mégpedig a Pirelli demógumijainak használatával. Alonsónak
azonban ez is elég volt, hogy lázba jöjjön.
Fotó: Europress/AFP
„Nagyszerű
nap volt. Igaz, hogy csak 100 kilométert mehettem, de kezdetnek nagyon jó volt.
A kocsi előrébb tart, mint én. Ennyi év kihagyás után újra meg kell tanulnom,
hogy hol vannak a féktávok, a fékpontok, a legjobb kanyarívek, a kigyorsítási
pontok. De szerintem gyorsan fog menni, legalábbis mindenképpen gyorsabban,
mintha egy teljesen új dolgot kellene megtanulnom, mint az Indycarban vagy a
Dakar-ralin.
Nem tudom, mit várhatunk a következő szezontól. Nekem is és a csapatnak is magasak az elvárásaink, annak tükrében különösen, hogy hogyan állunk a világbajnokságban és milyen fejlődésen mentünk keresztül. Ugyanakkor reálisnak is kell maradnunk. A szabályok többé-kevésbé ugyanazok lesznek 2021-ben, épp ezért a középcsapatok az élcsapatokkal szembeni hátrányuk nagy részét átviszik majd magukkal a következő évre is.”
A
spanyol klasszis tehát visszatér, ennek kapcsán pedig számos kérdés is
felmerül.
Miért
most?
Amikor
Alonso 2018 végén távozott, azt elmondása szerint nem azért tette, mert nem
tudott topcsapathoz szerződni, hanem azért, mert nagyobb kihívásokat keresett,
amelyek a Forma-1-en kívül találták meg.
És
ez igaz is volt. Kétszer nyert Le Mans-ban a Toyotával (2018, 2019), az Indy500 2019-ben
nem úgy sült el, ahogy azt mindenki remélte, és habár a Dakar-ralin igen
meggyőzően vezetett, látva az 58 éves Carlos Sainz végső győzelmét, érezhette
úgy, hogy az idő neki dolgozik, és lesz még lehetősége nyerni.
Fotó: Europress/AFP
A
Forma-1 maradt azonban az örök szerelem. A hozzá közel állók szerint Alonso nemcsak
nem tudott mit kezdeni a rengeteg szabadidejével, de egyik másik
motorsport-kategória sem tudott neki annyi kihívást adni, amennyit a Forma-1.
Miért
a Renault?
A
választás egyszerűnek tűnhet: ott szabadult fel hely. Ezen túlmenően a
franciákkal való kapcsolata mindig különleges lesz: ők adták meg neki a
lehetőséget a Forma-1-re, velük nyerte mindkét világbajnoki címét, és ők
nyújtottak neki mentőövet 2008-ban és 2009-ben, amikor egy év után el kellett
jönnie a McLarentől.
Sajtóhírek
szerint a felek karácsony előtt vették fel komolyabban a kapcsolatot – pörgős
időszak volt ez a Forma-1 számára, hiszen Carlos Sainz-cal is ekkor vette fel a
kapcsolatot a Ferrari, aztán Vettel távozása indította meg a dominót,
legalábbis hivatalosan, hiszen ezek szerint a háttérben már mozgolódott minden
érintett. A korábbi újraegyesülésre - Alonso egyéb elfoglaltságai mellett – az
autó kevésbé versenyképes mivolta miatt nem kerülhetett sor - a 2016-os
visszatérés óta idén októberben, az Eifel-Nagydíjon szerezte a csapat első
dobogóját Ricciardo.
Ugyanakkor
az idei Renault már egyértelműen mutatja az előrelépés jeleit, és ha 2021-ben
nem is, de 2022-ben benne lehet a pakliban, hogy a világbajnoki címért
harcoljanak.
Keleti
oldal, nyugati oldal
Tetszik-e
vagy sem, elismeri-e a Renault vagy sem, a kockázat igen magas a spanyol
szerződtetésével, aminek a fő forrása nem más, mint Alonso személyisége.
Ha
azt mondjuk, hogy nem egyszerű eset, még nem is mondtunk sokat. Veleszületett
tehetség, egy minden részletre odafigyelő, már-már schumacheri aggyal bíró
vérbeli autóversenyző, generációja legtehetségesebb pilótája, aki viszont gondolkodás
nélkül keresztülgázol mindenen és mindenkin, ha az a céljai eléréséhez
szükséges. Higgadt marad a legkiélezettebb pillanatokban is, ugyanakkor zokszó
nélkül minősíti csapata motorját Forma 2-esnek. Elméletben megadja a
tiszteletet mindenkinek, azonban a pályán és a pályán kívül is szereti átlépni
a határokat, és a politikai játszmák harcterére is szívesen átevez, ha kell.
Ahol ő felbukkan, gyakran üti fel a fejét a káosz. Ha minden rendben az
autóval, szinte verhetetlen. Ha bármi probléma is felmerül, a csapatfőnökök már
érzik a hátukon a vibráló tekintetet, az újságokban pedig olvassák a csípős
nyelvű spanyol nyilatkozatait.
Pat
Symonds,
a Forma-1 jelenlegi technikai igazgatója 2005-ben és 2006-ban komoly szerepet
játszott Alonso világbajnoki címeiben, mint a Renault mérnökigazgatója. Ő egy
2015-ben adott interjúban ezt mondta: „Szép időszakként emlékszem rá.
Fernando mesés versenyző volt - és még ma is az. Laza srácnak tűnik, de lenyűgöző, hogy mennyire ügyel a részletekre. Ám közel sem volt olyan csapatjátékos, mint Michael, és ezzel időről időre komolyan felbosszantotta a körülötte lévőket. 2005-ben Suzukában, ahol éppen a bajnoki cím megnyerésére készült, előjött azzal a nyilatkozattal, hogy nem kap semmilyen támogatást a csapattól. Ez teljesen összetört minket, mindenki nagyon feldúlt lett. Nem értettük, hogy miért mondja ezt, hiszen mindent megtettünk érte, amit csak tudtunk.
Van
egy pálya, amelyiken Fernando soha, egyáltalán nem volt jó, ez pedig
Indianapolis. 2006-ban Giancarlo Fisichella ott le is győzte őt, egész
egyszerűen azért, mert Fernando nem vezetett túl jól. Amikor áthaladt a
célvonalon, valami ilyet mondott a rádión: „Fogadni merek, mindannyian
boldogok vagytok, amiért legyőzött Fisichella.” Mi pedig egyszerűen nem
értettük, mi ütött ebbe az emberbe.”
Fotó: Europress/AFP
Ilyen
volt Fernando Alonso korábban. Azóta rengeteg idő eltelt, a spanyol közelít a
40-hez, és van esély rá, hogy a sportágtól kicsit eltávolodva, megismerve más
csapatkultúrákat egy másfajta, a csapattal és a körülötte lévő emberekkel jobb
kapcsolatot kiépíteni képes pilótát kap a Renault.
És
ami talán a legfontosabb: Alonsónak is bizonyítania kell, ha a sportág
legnagyobbjai között szeretné látni a nevét. Örök vita tárgya lesz
természetesen, hogy melyik pilóta van benne a valaha volt legjobb 20, 10, 5 versenyzőben, és
bármennyire Alonsóról (is) szólt a 2000-es évek közepe, vége, és a 2010-es évek
eleje, egy pályafutást az utolsó évek legalább annyira meghatároznak, mint az
elsők, épp ezért az öröksége is a tét 2021-től.
„2022
az ő éve lehet”
Symonds
egy idei interjúban a visszatérés kapcsán elmondta: szerinte 2022 nagy esély
lehet Alonso számára.
„Az
egyik legnagyszerűbb dolog benne, hogy nagyon gyorsan alkalmazkodik bármilyen
helyzethez” – mondta
a Beyond the Grid podcastjében Symonds. „Vajon az 'öreg' Alonso az elsők között lesz, vagy talán rögtön az első pilóta lesz, aki megérti
majd a 2022-es autókat? A válaszom egyértelműen igen. Nagyon gyorsan meg tudja
mondani, hogy mi az, ami működik és fontos, és mi az, ami nem. Hogy hogyan
állítsák be a mérnökök az autót, hogy mennyivel máshogy fog viselkedni a kocsi
a 18 colos gumikon. Kicsit mulattat, hogy már arrafele tereli a csapatot, hogy
2021 helyett 2022-re koncentráljanak.”
Symonds
nemcsak a Renault-nál töltött ével tapasztalataira építve mondja a fentieket,
hanem élénken élnek benne Alonso WEC-es kalandjai is.
„Sokat
beszélgettem vele, mert dolgoztam a 2022-es le mans-i autón, és kíváncsi
voltam, mit gondol.
Lenyűgöző volt belülről látni, hogy mennyire megértette az egészet, hogy mennyire megtanulta vezetni az LMP1-es Toyotát. Az energiavisszanyerő-rendszert, mindent. Olyan dolgokra mutatott rá, amelyekre másik versenyzők nem. Azt mondta: ha itt és itt máshol fékezek, akkor ezen a ponton több energiával játszhatok. Nagyon, nagyon jó ezekben a dolgokban.
Azt
hiszem, a 2022-es autó nagyon jó lesz neki, mert mindenkinek meg kell nyomnia a reset-gombot, és Fernando nagyon sokat tud majd ebben segíteni a csapatnak.”
Fotó: Europress/AFP
Ha
minden a szurkolói tervek szerint megy, 2021-ben a rajtrácson találkozhatunk
majd Hamiltonnal, Vettellel, Alonsóval, Raikkönennel, Verstappennel,
Ricciardóval, Leclerc-rel, Mick Schumacherrel, és ha szerencséjük lesz, még
néhány Forma-2-es titánnal.
Négy
világbajnok, számos világbajnoki aspiráns, feltörekvő és tehetséges fiatalok –
kiváló elegy lehetnek egy izgalmas világbajnoksághoz. A kérdés már csak az,
hogy a mezőny tudja-e csökkenteni a hátrányát a Mercedeshez képest a jelenlegi
legalább fél, de inkább egy másodperchez képest, vagy erre várni kell 2022-ig,
amikor – ahogyan Symonds is említette – mindenki tiszta lappal indul.
Nem
mindenki lelkes
A szezonzáró Abu-Dhabi
Nagydíjat követő, újoncoknak szervezett teszten a Renault szerette volna, ha azon
– a visszarázódást ezzel is elősegítendő - a spanyol pilóta is részt vesz,
annak ellenére, hogy a szabályzat kimondja, hogy csak olyan versenyző vehet
részt a teszten, aki korábban legfeljebb két F1-es futamon indult. Épp ezért a
franciák elkezdtek „kilincselni” a többi csapatnál, hogy kivételesen járuljanak
hozzá Alonso szerepléséhez.
„Eleinte együttműködő szellemre lettünk
figyelmesek, és hittünk benne, hogy sikerülhet. De aztán három
csapat, a McLaren, a Ferrari és a Racing Point is az utunkba állt” – összegezte
a tapasztalatokat Cyril Abiteboul az olasz La Gazzetta dello Sportnak.
„Csak a szokásos dolog: próbálják játszani ezeket a kis játszmáikat.
A legtöbb csapat
pragmatikus volt, és reméljük, hogy az FIA is az lesz. A Renault nagyon sokat
tesz a fiatal versenyzőkért”.
Döntés tehát még
nincs, de ha a FIA nem tesz kivételt Alonsóval, akkor a jelenlegi számítások
szerint a kétszeres világbajnoknak mindösszesen másfél napja lesz a
felkészülésre, mivel a téli teszt a 2021-es idény vonatkozásában összesen három
nap lesz, és a pilóták általában meg szokták felezni a tesztidőt.
Sok és sokfajta kihívás áll tehát a
spanyol klasszis előtt a visszatérés kapcsán, 2021 egyik nagy kérdése lehet,
hogy hogyan tud ezekkel megbirkózni.