Forma 1 - Alonso és a Renault 19-re kértek lapot - de vajon van-e kettes a pakliban?
Alonso-es-a-renault-19-re-kertek-lapot-de-vajon-van-e-kettes-a-pakliban
Fotó: Europress/AFP

Alonso és a Renault 19-re kértek lapot - de vajon van-e kettes a pakliban?

Berekalli BenceBerekalli Bence
2020/11/22 14:30

2020 nyarán nem gondoltuk volna, hogy a jelenleg is aktív Forma-1-es világbajnokok közül csak annak az egynek lesz szerződése, aki 2 évvel ezelőtt otthagyta a sportágat. Márpedig a helyzet ez volt: Lewis Hamilton még nem írta alá a szerződéshosszabbítását, Sebastian Vettelnek még nem volt ülése 2021-re, Kimi Raikkönenről pedig szintén nem lehetett tudni, hogy folytatja-e a pályafutását. Fernando Alonso visszatérése meglepte, és egyben felcsigázta a közvéleményt, és annak ellenére, hogy vannak negatív hangok is, a rajongók sokat várnak a harmadik Alonso-Renault házasságtól.

A kétszeres világbajnok pontosan 20 évvel ezelőtt tesztelhette először a Renault Forma-1-es autóját, és akkor is Barcelona volt a helyszín. Akkor korlátlan számú kört mehetett, most 100 kilométer volt a megengedett penzum – ez is csak egy forgatási nap keretében, mégpedig a Pirelli demógumijainak használatával. Alonsónak azonban ez is elég volt, hogy lázba jöjjön.

000_8UK6F3.jpgFotó: Europress/AFP

„Nagyszerű nap volt. Igaz, hogy csak 100 kilométert mehettem, de kezdetnek nagyon jó volt. A kocsi előrébb tart, mint én. Ennyi év kihagyás után újra meg kell tanulnom, hogy hol vannak a féktávok, a fékpontok, a legjobb kanyarívek, a kigyorsítási pontok. De szerintem gyorsan fog menni, legalábbis mindenképpen gyorsabban, mintha egy teljesen új dolgot kellene megtanulnom, mint az Indycarban vagy a Dakar-ralin.

Nem tudom, mit várhatunk a következő szezontól. Nekem is és a csapatnak is magasak az elvárásaink, annak tükrében különösen, hogy hogyan állunk a világbajnokságban és milyen fejlődésen mentünk keresztül. Ugyanakkor reálisnak is kell maradnunk. A szabályok többé-kevésbé ugyanazok lesznek 2021-ben, épp ezért a középcsapatok az élcsapatokkal szembeni hátrányuk nagy részét átviszik majd magukkal a következő évre is.”

A spanyol klasszis tehát visszatér, ennek kapcsán pedig számos kérdés is felmerül.

Miért most?

Amikor Alonso 2018 végén távozott, azt elmondása szerint nem azért tette, mert nem tudott topcsapathoz szerződni, hanem azért, mert nagyobb kihívásokat keresett, amelyek a Forma-1-en kívül találták meg.

És ez igaz is volt. Kétszer nyert Le Mans-ban a Toyotával (2018, 2019), az Indy500 2019-ben nem úgy sült el, ahogy azt mindenki remélte, és habár a Dakar-ralin igen meggyőzően vezetett, látva az 58 éves Carlos Sainz végső győzelmét, érezhette úgy, hogy az idő neki dolgozik, és lesz még lehetősége nyerni.

000_1NR9TD.jpgFotó: Europress/AFP

A Forma-1 maradt azonban az örök szerelem. A hozzá közel állók szerint Alonso nemcsak nem tudott mit kezdeni a rengeteg szabadidejével, de egyik másik motorsport-kategória sem tudott neki annyi kihívást adni, amennyit a Forma-1.

Miért a Renault?

A választás egyszerűnek tűnhet: ott szabadult fel hely. Ezen túlmenően a franciákkal való kapcsolata mindig különleges lesz: ők adták meg neki a lehetőséget a Forma-1-re, velük nyerte mindkét világbajnoki címét, és ők nyújtottak neki mentőövet 2008-ban és 2009-ben, amikor egy év után el kellett jönnie a McLarentől.  

Sajtóhírek szerint a felek karácsony előtt vették fel komolyabban a kapcsolatot – pörgős időszak volt ez a Forma-1 számára, hiszen Carlos Sainz-cal is ekkor vette fel a kapcsolatot a Ferrari, aztán Vettel távozása indította meg a dominót, legalábbis hivatalosan, hiszen ezek szerint a háttérben már mozgolódott minden érintett. A korábbi újraegyesülésre - Alonso egyéb elfoglaltságai mellett – az autó kevésbé versenyképes mivolta miatt nem kerülhetett sor - a 2016-os visszatérés óta idén októberben, az Eifel-Nagydíjon szerezte a csapat első dobogóját Ricciardo.

Ugyanakkor az idei Renault már egyértelműen mutatja az előrelépés jeleit, és ha 2021-ben nem is, de 2022-ben benne lehet a pakliban, hogy a világbajnoki címért harcoljanak. 

Keleti oldal, nyugati oldal

Tetszik-e vagy sem, elismeri-e a Renault vagy sem, a kockázat igen magas a spanyol szerződtetésével, aminek a fő forrása nem más, mint Alonso személyisége

Ha azt mondjuk, hogy nem egyszerű eset, még nem is mondtunk sokat. Veleszületett tehetség, egy minden részletre odafigyelő, már-már schumacheri aggyal bíró vérbeli autóversenyző, generációja legtehetségesebb pilótája, aki viszont gondolkodás nélkül keresztülgázol mindenen és mindenkin, ha az a céljai eléréséhez szükséges. Higgadt marad a legkiélezettebb pillanatokban is, ugyanakkor zokszó nélkül minősíti csapata motorját Forma 2-esnek. Elméletben megadja a tiszteletet mindenkinek, azonban a pályán és a pályán kívül is szereti átlépni a határokat, és a politikai játszmák harcterére is szívesen átevez, ha kell. Ahol ő felbukkan, gyakran üti fel a fejét a káosz. Ha minden rendben az autóval, szinte verhetetlen. Ha bármi probléma is felmerül, a csapatfőnökök már érzik a hátukon a vibráló tekintetet, az újságokban pedig olvassák a csípős nyelvű spanyol nyilatkozatait. 

Pat Symonds, a Forma-1 jelenlegi technikai igazgatója 2005-ben és 2006-ban komoly szerepet játszott Alonso világbajnoki címeiben, mint a Renault mérnökigazgatója. Ő egy 2015-ben adott interjúban ezt mondta: „Szép időszakként emlékszem rá. 

Fernando mesés versenyző volt - és még ma is az. Laza srácnak tűnik, de lenyűgöző, hogy mennyire ügyel a részletekre. Ám közel sem volt olyan csapatjátékos, mint Michael, és ezzel időről időre komolyan felbosszantotta a körülötte lévőket. 2005-ben Suzukában, ahol éppen a bajnoki cím megnyerésére készült, előjött azzal a nyilatkozattal, hogy nem kap semmilyen támogatást a csapattól. Ez teljesen összetört minket, mindenki nagyon feldúlt lett. Nem értettük, hogy miért mondja ezt, hiszen mindent megtettünk érte, amit csak tudtunk.

Van egy pálya, amelyiken Fernando soha, egyáltalán nem volt jó, ez pedig Indianapolis. 2006-ban Giancarlo Fisichella ott le is győzte őt, egész egyszerűen azért, mert Fernando nem vezetett túl jól. Amikor áthaladt a célvonalon, valami ilyet mondott a rádión: „Fogadni merek, mindannyian boldogok vagytok, amiért legyőzött Fisichella.” Mi pedig egyszerűen nem értettük, mi ütött ebbe az emberbe.”

000_DV120369.jpgFotó: Europress/AFP

Ilyen volt Fernando Alonso korábban. Azóta rengeteg idő eltelt, a spanyol közelít a 40-hez, és van esély rá, hogy a sportágtól kicsit eltávolodva, megismerve más csapatkultúrákat egy másfajta, a csapattal és a körülötte lévő emberekkel jobb kapcsolatot kiépíteni képes pilótát kap a Renault. 

És ami talán a legfontosabb: Alonsónak is bizonyítania kell, ha a sportág legnagyobbjai között szeretné látni a nevét. Örök vita tárgya lesz természetesen, hogy melyik pilóta van benne a valaha volt legjobb 20, 10, 5 versenyzőben, és bármennyire Alonsóról (is) szólt a 2000-es évek közepe, vége, és a 2010-es évek eleje, egy pályafutást az utolsó évek legalább annyira meghatároznak, mint az elsők, épp ezért az öröksége is a tét 2021-től. 

„2022 az ő éve lehet”

Symonds egy idei interjúban a visszatérés kapcsán elmondta: szerinte 2022 nagy esély lehet Alonso számára. 

„Az egyik legnagyszerűbb dolog benne, hogy nagyon gyorsan alkalmazkodik bármilyen helyzethez” – mondta a Beyond the Grid podcastjében Symonds. „Vajon az 'öreg' Alonso az elsők között lesz, vagy talán rögtön az első pilóta lesz, aki megérti majd a 2022-es autókat? A válaszom egyértelműen igen. Nagyon gyorsan meg tudja mondani, hogy mi az, ami működik és fontos, és mi az, ami nem. Hogy hogyan állítsák be a mérnökök az autót, hogy mennyivel máshogy fog viselkedni a kocsi a 18 colos gumikon. Kicsit mulattat, hogy már arrafele tereli a csapatot, hogy 2021 helyett 2022-re koncentráljanak.”

Symonds nemcsak a Renault-nál töltött ével tapasztalataira építve mondja a fentieket, hanem élénken élnek benne Alonso WEC-es kalandjai is.

„Sokat beszélgettem vele, mert dolgoztam a 2022-es le mans-i autón, és kíváncsi voltam, mit gondol. 

Lenyűgöző volt belülről látni, hogy mennyire megértette az egészet, hogy mennyire megtanulta vezetni az LMP1-es Toyotát. Az energiavisszanyerő-rendszert, mindent. Olyan dolgokra mutatott rá, amelyekre másik versenyzők nem. Azt mondta: ha itt és itt máshol fékezek, akkor ezen a ponton több energiával játszhatok. Nagyon, nagyon jó ezekben a dolgokban. 

Azt hiszem, a 2022-es autó nagyon jó lesz neki, mert mindenkinek meg kell nyomnia a reset-gombot, és Fernando nagyon sokat tud majd ebben segíteni a csapatnak.

000_1HK3IF.jpgFotó: Europress/AFP

Ha minden a szurkolói tervek szerint megy, 2021-ben a rajtrácson találkozhatunk majd Hamiltonnal, Vettellel, Alonsóval, Raikkönennel, Verstappennel, Ricciardóval, Leclerc-rel, Mick Schumacherrel, és ha szerencséjük lesz, még néhány Forma-2-es titánnal.

Négy világbajnok, számos világbajnoki aspiráns, feltörekvő és tehetséges fiatalok – kiváló elegy lehetnek egy izgalmas világbajnoksághoz. A kérdés már csak az, hogy a mezőny tudja-e csökkenteni a hátrányát a Mercedeshez képest a jelenlegi legalább fél, de inkább egy másodperchez képest, vagy erre várni kell 2022-ig, amikor – ahogyan Symonds is említette – mindenki tiszta lappal indul.

Nem mindenki lelkes

A szezonzáró Abu-Dhabi Nagydíjat követő, újoncoknak szervezett teszten a Renault szerette volna, ha azon – a visszarázódást ezzel is elősegítendő - a spanyol pilóta is részt vesz, annak ellenére, hogy a szabályzat kimondja, hogy csak olyan versenyző vehet részt a teszten, aki korábban legfeljebb két F1-es futamon indult. Épp ezért a franciák elkezdtek „kilincselni” a többi csapatnál, hogy kivételesen járuljanak hozzá Alonso szerepléséhez.

„Eleinte együttműködő szellemre lettünk figyelmesek, és hittünk benne, hogy sikerülhet. De aztán három csapat, a McLaren, a Ferrari és a Racing Point is az utunkba állt” – összegezte a tapasztalatokat Cyril Abiteboul az olasz La Gazzetta dello Sportnak. 

„Csak a szokásos dolog: próbálják játszani ezeket a kis játszmáikat. 

A legtöbb csapat pragmatikus volt, és reméljük, hogy az FIA is az lesz. A Renault nagyon sokat tesz a fiatal versenyzőkért”.

Döntés tehát még nincs, de ha a FIA nem tesz kivételt Alonsóval, akkor a jelenlegi számítások szerint a kétszeres világbajnoknak mindösszesen másfél napja lesz a felkészülésre, mivel a téli teszt a 2021-es idény vonatkozásában összesen három nap lesz, és a pilóták általában meg szokták felezni a tesztidőt.

Sok és sokfajta kihívás áll tehát a spanyol klasszis előtt a visszatérés kapcsán, 2021 egyik nagy kérdése lehet, hogy hogyan tud ezekkel megbirkózni.

via és via


Hozzászólások