Forma 1 - F1: nehéz hétvége előtt a mezőny
F1: nehéz hétvége előtt a mezőny
Fotó: Europress/Getty

F1: nehéz hétvége előtt a mezőny

Farkasvölgyi GáborFarkasvölgyi Gábor
2014/10/10 11:08

Egy héttel a Jules Bianchi szörnyű balesetét hozó Japán Nagydíj után, itt az újabb versenyhétvége, az F1 mezőnye ezúttal Szocsiban méri össze erejét. A versenyzők nincsenek irigylésre méltó helyzetben, hiszen a nyomás hatalmas rajtuk. A fejekben még minden bizonnyal ott van versenyzőtársuk balesete, és ha ez még nem lenne elég, akkor Japánban megkezdődött a pilótakeringő, tehát többen a jövőjükkel is foglalkoznak. Ráadásul az idényből már csak négy futam van hátra, tehát hibázni innentől már nem nagyon lehet.

Nincs megállás, a show-nak folytatódnia kell. Egy héttel a szörnyű emlékű Japán Nagydíj után a mezőny immáron Oroszországban csap össze. A szuzukai versenyhétvége óta természetesen mindenki szegény Bianchi balesetéről és az elkövetkezendő időszak biztonsági intézkedéseiről beszél. Van aki bírál, van aki tanácsol, felmerültek ötletek, előkerültek javaslatok a biztonsági változtatásokkal kapcsolatban, és csak remélni lehet, hogy nem csak fellángolásról van szó, hanem az illetékesek valóban körültekintően megvizsgálnak minden eshetőséget, hogy a Bianchival történtek ne fordulhassanak el többé.

Továbbra is mindenki Jules Bianchiért szorít

Ami az Orosz Nagydíjat illeti, a mezőny a sötétben tapogatózik, hiszen mindenki számára az újdonság erejével hat majd a Szocsiban épült aszfaltcsík.

Az F1-es pályát Hermann Tilke jegyzi, valamivel kevesebb mint 6 kilométer hosszú, a verseny 53 körös lesz. A Tilke által tervezett pályákat a lassú kanyarok jellemzik, ez alól Szocsi sem kivétel. Két padlógázas szakasza van, de lehet, hogy a bevállalós versenyzők a 3-asban sem veszik majd el a lábukat a gázpedálról. Sokan Valenciához hasonlítják a pályát, ahol az első két szektor gyors, az utolsó lassú. Előzési lehetőséget a több mint egy kilométer hosszú célegyenes ad, valamint a 13-as és a 15-ös kanyar, a hosszú padlógázas szakaszokat DRS-zónákkal látták el. A fogyasztás is döntő lehet, viszont új pálya lévén a gumikkal kapcsolatban egyelőre mindenki a sötétben tapogatózik. A Pirelli a lágy és a közepes keverékeket hozta el miután egyeztetett a csapatokkal.

Ami az esélyeket illeti, miután egy Tilke-pályáról van szó, a Red Bullokról sokan úgy vélekednek, hogy megszorongathatják a Mercedeseket miután tradicionálisan jól megy nekik a német által épített pályákon. Ehhez képest az első szabadedzésen mindkét versenyzőjük betlizett, sem Sebastian Vettel, sem Daniel Ricciardo nem fért be az első 10-be. (az időmérőről bővebben keretes írásunkban.)

Első szabadedzés

Nico Rosberg nyerte az első szabadedzést Szocsiban, a most debütáló Forma-1-es Orosz Nagydíjon. A Mercedes német pilótája 1:42.311 perc alatt ért körbe az 5,853 kilométeres pályán. Másodikként csapattársa, Lewis Hamilton zárt, a birt hátránya 65 ezredmásodperc volt a némettel szemben. Az egyéni összetettben 10 ponttal vezető Hamilton mögött meglepetésre Jenson Button zárt harmadikként. Nagyon nem ment a Red Bulloknak, Ricciardo a 12., Vettel a 14. helyen ért célba.

Eredmény:

Orosz Nagydíj, 1. szabadedzés, élcsoport (az f1live.com alapján):

1. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:42.311 p

2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:42.376

3. Jenson Button (brit, McLaren) 1:42.507

4. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 1:42.720

5. Kevin Magnussen (dán, McLaren) 1:43.026

6. Sergio Perez (mexikói, Force India) 1:43.129

Érdekes lesz majd látni, hogy a Red Bullnál hogyan változik az erősorrend a csapaton belül két okból kifolyólag is. Vettel ugyebár az idény végén elhagyja a csapatot és bár hivatalosan még nem jelentették be, biztosra vehető, hogy a Ferrarinál folytatja. Már csak ezért is gyanítható, hogy Ricciardo első számú pilótává avanzsálódik, ám a nyomósabb érv, hogy az ausztrálnak matematikailag még van esélye a vb-győzelemre, Vettelnek már matematikailag sincs. Ricciardo hátránya 73 pont az egyéni összetett versenyt vezető Lewis Hamiltonnal szemben, viszont még 125 pont megszerezhető.

A Mercedeseket befogni ugyanakkor idén egyenlő a lehetetlen küldetéssel, jóllehet Hamiltonon és Rosbergen kívül csak Ricciardo nyert futamot, tehát neki már sikerült. Szocsiban ugyanakkor ismét Mercedes dominancia várható, bár az "ezüstnyilak" egymás közti versengése és az abból fakadó hibalehetőség a riválisok malmára hajthatja a vizet. Nagyon érdekes kérdés, hogy az összetettet 10 pontos előnnyel vezető Lewis Hamilton vagy csapattársa, Nico Rosberg erősebb-e fejben. Az eddigiekből úgy tűnik, hogy ebben a tekintetben a brit a jobb, de négy futam még hátra van tehát Rosberg még rácáfolhat erre a megállapításra.

A Ferrarinál Szocsiban megszakadt a rekordot jelentő pontszerző sorozat, ám ami még ennél is komolyabb gond, hogy nagyon úgy tűnik, az olaszok győzelem nélkül zárják az idényt, amire legutóbb 1993-ban volt példa.

A Marussia csapatánál úgy döntöttek hogy egy autót használnak a hétvégén, a Szuzukában tragikus balesetet szenvedő Jules Bianchi autója a garázsban marad, nem indul vele senki.

A Lotus is gyenge idényt fut, nem valószínű, hogy éppen Szocsiban törne meg a negatív szériájuk, ugyanakkor a pálya elviekben fekszik nekik így az E22-vel Maldonadóék talán a pontokért versenyben lehetnek. Ami a McLareneket illeti, a két versenyző a jövő évi állásáért is küzd. Szuzukában Jenson Button azért bizonyította, hogy jó az "öreg" a háznál egy olyan meg főleg, aki esőben ennyire hibátlan teljesítményre képes. Szocsiban nem várnak esőt, Button rutinja azonban egy új pályán melyet senki sem ismért aranyat érhet. A Williamsszekkel kapcsolatban láthattuk Japánba, hogy az új aerodinamikai fejlesztés bevált, ha nem esik akkor Szocsiban is jók lehetnek ráadásul egy eredményes hétvégével még komolyabb előnyt is kidolgozhatnak a Ferrarival szemben ami az összetettet illeti.

A további program (magyar idő szerint):

Péntek:

2. szabadedzés 12.00

Szombat:

3. szabadedzés 10.00

időmérő edzés 13.00 MTV1

Vasárnap:

futam 13.00 MTV1

Hozzászólások