
F1: Hamilton vagy Rosberg nevet a végén?
Nico Rosberg vasárnap Interlagosban idénybeli ötödik futamgyőzelmével jelezte, hogy egyáltalán nem tett le arról, hogy megszerezze pályafutása első vb-címét. A német 17 ponttal van lemaradva a vb-éllovas csapattárs Lewis Hamiltontól, és a végső győzelemhez ráadásul immáron nem kell az idényzáró duplaszorzós rendszerére apellálnia.
Bernie Ecclestone sokat köszönhet Nico Rosbergnek, ugyanis a német a vasárnapi interlagosi győzelmével elintézte, hogy az idényzáró futamon Abu Dzabiban ne a duplaszorzós rendszer döntsön, hanem a pilóták gyorsasága, rátermettsége. Azon már kár vitatkozni, hogy az F1 szabályalkotóinak döntése miszerint az utolsó futamon dupla pontokat osztanak úgy marhaság ahogy van. Hiszen a grundon szoktak ilyen szabályokat hozni - „félpályán túlról kettőt ér” – nem egy milliárdos üzletágban.
Szerencsére az élet, pontosabban Nico Rosberg elintézte, hogy a szezon ne érjen röhejes véget, a fogalmatlan döntéshozók szabálya helyett úgy dőljön el a vb, ahogy annak el kell dőlnie. Persze azért a duplaszorzós szabály elintézte, hogy összesen 25 variációs lehetőség legyen arra, hogy ki nyeri a vb-t, míg a régi pontszámítás alapján csupán hat esetben lehetne Rosberg a végső győztes.
Ami az idényt illeti, az egy az egyben Hamiltonról és Rosbergről szólt. A Mercedes két pilótája ellenfél híján egymás ellen harcol a komplett szezon során. Igazi presztízsharc ez, ráadásul úgy, hogy a Merci vezetői egyszer sem szóltak bele, nem jelöltek ki első számú versenyzőt, hagyták pilótáikat versenyezni. Ez jót tett a vb-nek, gondoljunk csak bele hova vezetett volna, ha nem csatázhatnak egymással. Hamilton és Rosberg között voltak parázs viták, pályán kívül és a pályán egyaránt. Mindketten arattak presztízsgyőzelmet egymás felett, sőt mindkettő tett is keresztbe a másiknak, igaz ebben az esetben Rosberg vitte a pálmát. Ugyanakkor az szinte garantálható, hogy Abu Dzabiban hideg fejjel harcolnak majd, főleg a német, hiszen neki van nagyobb veszítenivalója.
Az idény utolsó versenyét Nico Rosberg 5 győzelemmel a háta mögött várhatja. A német versenyző idén egy körön szinte verhetetlen volt, Interlagosban 10. pole-pozícióját szerezte meg, ezzel ő lett a pole-király. Pályafutása során immáron 14-nél tart, ezzel olyan legendákat ért be, mint James Hunt, Alberto Ascari, Ronnie Peterson és Rubens Barrichello. Interlagosban bizonyította, hogy képes elviselni a rá nehezedő nyomást, a versenyhétvége mindhárom napja során verhetetlennek bizonyult, végig hibátlanul, kiegyensúlyozottan vezetett.
Ugyanakkor a német a szezon során ezt a kiegyensúlyozottságot jóval kevesebbszer tudta hozni, mint csapattársa Lewis Hamilton. A brit 10 futamgyőzelemnél tart, egyszer volt egy négyes, egyszer pedig egy ötös győzelmi sorozata. Érdekes elmerengni azon, hogy ha nem sújtja annyi technikai hiba a britet, akkor vajon megdöntötte volna-e Schumacher és Vettel 13-as rekordját. Hamilton idén is bizonyította, hogy fejben borzasztóan erős, ráadásul önbizalmát az is javíthatja, hogy csapattársa csupán 4-szer tudta legyőzni, amikor éppen nem a technika adta meg magát alatta.
A sors kegyetlensége, hogy Hamilton kétszer annyi futamgyőzelemmel is simán elveszítheti a vb-címet, ugyanakkor az ezer sebből vérző sportágnak hatalmas segítség, hogy az utolsó futamig izgalmas maradt az F1 idei vb-je. Abu Dzabi minden eddiginél izgalmasabb versenyt ígér. Rosberg tavaly mind az időmérőn, mind a futamon elverte csapattársát, ám az összehasonlítás nem fair teljesen, ugyanis Hamilton alváza hibás volt, a technikai problémát pedig egész hétvégén képtelen volt kijavítani a csapat. A britek világbajnokának nagyon is fekszik Abu Dzabi, 2009-ben és 2012-ben is ő indulhatott a pole-pozícióból, igaz technikai hiba miatt egyik versenyen sem ért célba. Rosberg Abu Dhabiban eddig egy harmadik helyet tud felmutatni, mint legjobbját, Hamilton viszont volt első és második is ezen a versenyen. Utóbbinak megkönnyíti a dolgát, hogy elég csak Rosberg mögött haladnia és beérkeznie, ugyanakkor nagy kérdés, hogy bír-e majd a vérével vagy rámegy-e a futamgyőzelemre.
Egy biztos, az idény utolsó versenyén is Mercedes dominancia várható. Az ezüstnyilak az idei szezon során eddig 11 kettős győzelmet arattak, a 12.-nek viszont ezúttal csak Hamilton örülne, ugyanis az egyet jelentene pályafutása második vb-címével.
Tények az utolsó futam előtt:A Rosberg-Hamilton páros eddig 11 első sort hozott össze a Mercedesnek idén
Rosberg-Hamilton = 17 pole-pozíció
Mindenki más = 1 (Massa)
Rosbergen kívül csak Ricciardo volt ott eddig az összes Q3-ban
Rosberg idén eddig több körön át vezetett Hamiltonnal szemben (482-455)
Nico Hülkenberg volt a szezon során a 10. pilóta aki vezetett egy futamon
A Mercedes a futamok közel 90 százalékában vezetett idén
Rosberg és Hamilton idén eddig 11 kettős győzelmet aratott, ez rekord (Senna-Prost 1988 – 10 db)
A Mercedes idén eddig 30 dobogós helyezést számlál, ez is rekord (Ferrari 29)
Az összes többi csapat dobogós eredménye együtt: 24