Forma 1 - F1: Hamilton győzött Szocsiban, világbajnok a Mercedes
F1: Hamilton győzött Szocsiban, világbajnok a Mercedes
Fotó: Europress/Getty

F1: Hamilton győzött Szocsiban, világbajnok a Mercedes

Farkasvölgyi GáborFarkasvölgyi Gábor
2014/10/12 15:19

Lewis Hamilton győzelmével zárult az első forma 1-es Orosz Nagydíj, amelyen a Mercedes csapata egyben bebiztosította győzelmét a konstruktőri versenyben megszakítva ezzel a Red Bull négy éven át tartó uralkodását. Hamilton az idény során immáron másodszorra nyert sorozatban négy nagydíjat, az ismét hibázó ám végül másodikként végző Nico Rosberggel szemben pedig már 17 pont az előnye. Rosberg mögött amúgy Bottas zárt harmadikként, a Williams ezzel tovább erősítette harmadik helyét a konstruktőri összetettben a Ferrarival szemben.

A rajt előtt a 21 pilóta közös akcióval üzent az egy hete, Szuzukában súlyos balesetet szenvedett versenyzőtársának, Jules Bianchinak. Összekapaszkodva egy kört alkottak a rajtrácson, amelyen a "Jules, mindannyian drukkolunk neked" felirat volt olvasható. A 25 éves francia versenyző a Japán Nagydíj hajrájában egy másik autót mentő darunak ütközött, kórházba vitték, és életmentő műtétet hajtottak végre rajta. Keddre kiderült, hogy súlyos agysérülést szenvedett, azóta is a jokkaicsi Mie kórházban fekszik, az állapota kritikus, de stabil.

A mezőny Szocsiból is üzent Jules Bianchinak

A pole-pozícióból induló Lewis Hamilton tökéletesen kapta el a rajtot, ugyanakkor Nico Rosberg tapadt rá, sőt még a második kanyar előtt előzésre adta a fejét. A német feleslegesen erőltette a manővert, ahelyett, hogy türelmesen kivárt volna, megelőzte Hamiltont, de a forrófejűségéért nagy árat fizetett. A német ugyanis akkora lendülettel érkezett a második kanyarhoz, hogy nem tudta azt bevenni, a bukótérbe navigálta az autóját, ám ez azt eredményezte, hogy vissza kellett adnia a pozíciót csapattársának. Rosberg ráadásul az autóján tapasztalható vibráció miatt ki kellett, hogy jöjjön a boxba, így két kört követően a 20. helyről folytathatta a versenyt.

Rosberg ezúttal is rontott, Hamilton immáron 17 ponttal vezet előtte

A monumentális orosz pályát – amely körül vasárnap a becslések szerint minimum 55 ezer néző izgulta végig a nagydíjat - hatalmas aszfaltozott bukóterek jellemzik. A versenyzők a rajtot követően használták is ezeket bőszen, igazolva a kritikusokat akik azt mondják, hogy bár valóban nagyobb biztonságot nyújtanak mint a sóderágy, ugyanakkor a pilóták kontroll nélkül száguldhatnak át rajtuk. Egy régebbi pályán egy hasonló rajtot követően a mezőny fele kiesett volna, vagy legalábbis komoly másodperceket szedett volna össze a nagyvonalú előzések miatt. Szocsiban és az új pályákon azonban komoly büntetés nélkül megússza mindenki az ilyen manővereket, mert a pozíció visszaadása azért nem nevezhető igazán komoly büntetésnek.

Hamilton innentől kezdve senkitől sem zavartatva haladt az élen, mögötte Vatteri Bottas a Williamsszel, majd a jövő évi szerződésért hajtó McLarenes Jenson Button száguldott. A 14. körre Rosberg feljött a 12. helyig, két pozícióra volt ekkor a német a vb-pontokat jelentő 10. helytől. A boxból jött is a támogatás, nem véletlenül hiszen a Mercedesek azzal a tudattal várhatták az oroszországi nagydíjat, hogy amennyiben 25 pontot szereznek, úgy a hátralévő három futamtól függetlenül megnyerik a konstruktőri világbajnoki címet.

A 16. körre Lewis Hamilton már közel 5 másodperces előnyt hozott össze magának, magabiztosan haladt az élen igaz Bottas autójának orrát folyamatosan látta a visszapillantójában. A harmadik helyen Jenson Button haladt, mögötte Fernando Alonso több mint két másodperccel volt lemaradva a negyedik pozícióban. Miután az aszfalt jobb tapadást biztosított, mint amelyet a mérnökök előzetesen gondoltak, a tempó is nagyobb volt éppen ezért a gumikra és különösen a fogyasztásra komolyan oda kellett figyelnie a mezőnynek. Lewis Hamilton is szem előtt tartotta mindezt, el is kezdett spórolni a lágy gumikkal, egy gyors kört egy visszafogottabb követett. A 21. körben Nico Rosberg már a 10. helyen autózott, a mérnöke szerint ezzel elérhető távolságra került a dobogós helyek valamelyikétől, igaz a Mercedes versenyzője ismét vibrációra panaszkodott. Mindeközben csapattársa Lewis Hamilton folyamatosan a gumikat dicsérte, az angolnak semmi problémája nem volt a tapadással, ennek megfelelően folyamatosan növelte előnyét a második helyen haladó Bottasszal szemben.

Hamilton a 27. körben jött be kerékcserére, ám miután több mint 40 másodperc előnye volt az akkor éppen második helyen haladó Sebastian Vettelhez képest, a brit gond nélkül jött vissza az első helyre. Négy körrel később Nico Rosberg a 2-es kanyarban – ott ahol Hamiltont előzte az elején – maga mögé utasította Bottast, így sokadszorra megbizonyosodhattunk arról, hogy a Mercedes idén mennyire nyomasztóan a mezőny fölé tudott nőni: Rosbergnek kerékcserével együtt mindössze 30 körre volt szüksége ahhoz, hogy visszaszerezze azt a pozíció amelyből a futamot kezdte. A nagy száguldozásnak azonban ára volt, a boxból érkezett is az információ Rosberg számára, miszerint a taktika a B-tervre változik. Ekkor az ellenfelek többsége úgy gondolta, hogy a németnek ki kell állnia kereket cserélni, ám Rosberg visszautasította mérnöke invitálását, mondván van még tapadása bőven. A verseny vége felé többeket figyelmeztettek, hogy fogják vissza magukat ugyanis félő, hogy nem fognak célba érni mert elfogy az üzemanyaguk, ám végül mindenki beért.

Lewis Hamilton rajt-cél győzelmet aratott az eseménytelen Orosz Nagydíjon

Az első Orosz Nagydíj összességében igen unalmas és egysíkú versenyt hozott. A monumentális aszfaltcsíkon semmi említésre méltó nem történt, igaz ezt Lewis Hamilton aligha bánta, győzelmének köszönhetően újabb 25 ponttal közelebb került a hőn áhított egyéni vb címhez. Az angol versenyző idei 9. – pályafutása 33. - győzelmét aratta, sorozatban negyedik nagydíján nem talált legyőzőre, a mostani szezonban pedig már második négyes sorozatát produkálta. Hamilton a győzelmek tekintetében ráadásul behozta Nigel Manselt, így mostantól ők ketten számítanak a legeredményesebb brit F1-es versenyzőknek, gyaníthatóan Hamilton az idény végére egyedül vezeti majd ezt a rangsort.

Hamilton mindezek mellett biztossá tette azt is, hogy nála több győzelmet idén már senki sem szerezhet, ez egy esetleges pontegyenlőségnél még jól jöhet neki. Ami Nico Rosberget illeti, a német versenyző második helye azt jelenti, hogy továbbra is versenyben van a végső győzelemért ráadásul a Mercedes a szocsiban szerzett pontoknak köszönhetően bebiztosította története első konstruktőri világbajnoki elsőségét, nem mintha bárki is kételkedett volna a végső sikerükben.

Szocsiban a harmadik hely Valtteri Bottasszé lett, az utolsó körben ráadásul még a leggyorsabb kört is megfutotta a fin. Jenson Button behozta a McLarent a 4. helyre, megelőzve csapattársát Kevin Magnussent. Fernando Alonso ezúttal lecsúszott „kedvenc” 5. helyéről és a 6. lett, míg a pontszerző helyek a következő sorrendben keltek el: 7. Daniel Ricciardo, 8. Sebastian Vettel, 9. Kimi Räikkönen, 10. Sergio Pérez.

A mezőny legközelebb három hét múlva az Egyesült Államokban méri össze tudását.

Az Orosz Nagydíj végeredménye:

1 Lewis Hamilton Mercedes

2 Nico Rosberg Mercedes

3 Valtteri Bottas Williams

4 Jenson Button McLaren

5 Kevin Magnussen McLaren

6 Fernando Alonso Ferrari

7 Daniel Ricciardo Red Bull

8 Sebastian Vettel Red Bull

9 Kimi Raikkonen Ferrari

10 Sergio Perez Force India

11 Felipe Massa Williams

12 Nico Hulkenberg Force India

13 Jean-Eric Vergne Toro Rosso

14 Daniil Kvyat Toro Rosso

15 Esteban Gutierrez Sauber

16 Adrian Sutil Sauber

17 Romain Grosjean Lotus

18 Pastor Maldonado Lotus

19 Marcus Ericsson Caterham

Az egyéni pontverseny állása:

1 Lewis Hamilton 291

2 Nico Rosberg 274

3 Daniel Ricciardo 199

4 Valtteri Bottas 145

5 Sebastian Vettel 143

6 Fernando Alonso 141

7 Jenson Button 94

8 Nico Hulkenberg 76

9 Felipe Massa 71

10 Kevin Magnussen 49

11 Sergio Perez 47

12 Kimi Raikkonen 47

13 Jean-Eric Vergne 21

14 Daniil Kvyat 8

15 Romain Grosjean 8

16 Jules Bianchi 2

17 Adrian Sutil 0

18 Max Chilton 0

19 Pastor Maldonado 0

20 Marcus Ericsson 0

21 Esteban Gutierrez 0

22 Kamui Kobayashi 0

Konstruktőri összetett állása:

1 Mercedes 565 (már világbajnok)

2 Red Bull 342

3 Williams 216

4 Ferrari 188

5 McLaren 143

6 Force India 123

7 Toro Rosso 29

8 Lotus 8

9 Marussia 2

10 Caterham 0

11 Sauber 0

Hozzászólások