Forma 1 - F1: az idény leggyorsabb versenye következik
F1: az idény leggyorsabb versenye következik
Fotó: Europress/Getty

F1: az idény leggyorsabb versenye következik

Farkasvölgyi GáborFarkasvölgyi Gábor
2014/09/05 15:01

A hétvégén az idény egyik leginkább várt futamával, az Olasz Nagydíjjal folytatódik a Forma-1-es világbajnoki sorozat. A szezon leggyorsabb pályája fogadja a versenyzőket, ahol az átlagsebesség is a legmagasabb, az egyenesekkel és gyors kanyarokkal megspékelt pálya éppen ezért kiemelt izgalmakat hozhat. A papírforma alapján Mercedes siker várható Olaszországban is, persze amennyiben Hamilton és Rosberg észnél lesz.

A monzai futam évtizedek óta a versenyzők egyik kedvenc versenye. Valószínűleg ez még akkor sem változik, ha az idei kiírásra kicsit változtattak a pályán, ugyanis a versenyzők külön kérésére leaszfaltozták a pálya legendás kanyarjának, a Parabolicának a bukóterét. A változtatásra biztonsági kérdések miatt volt szükség és bár minden valószínűség szerint az ikonikus kanyar veszített a varázsából, a pilóták biztonsága azért mindennél többet ér.

A monzai pálya legfontosabb adatai:

Egy kör hossza: 5.793km

A verseny hossza: 53 kör (306.7km)

Futamon teljesített leggyorsabb kör: 1’21.046 (Rubens Barrichello, 2004)

Leggyorsabb kör: 1’19.525 (Juan Pablo Montoya, 2004)

Gumik: kemény és médium

A monzai pályán a sebesség, a motorerő, valamint a fékek dominálnak. A legkomolyabb fékhatás ezen a pályán éri a versenyzőket ugyanis nagyon nagy sebességre gyorsulnak fel az autók a hosszú egyenesekben. A végsebességek idénre még magasabbak lehetnek, hiszen az autók a turbós motoroknak köszönhetően erősebbek, így gyorsabbak is. Miután a hosszú egyeneseket követően a fékek hamar visszahűlnek, a kanyarok tökéletes bevétele nem egyszerű feladat a versenyzők számára, és akkor még nem beszéltünk a gumik igénybevételéről sem.

Az Olasz Nagydíjat a mezőnyből eddig csupán Sebastian Vettelnek (3-szor), Lewis Hamiltonnak (1-szer) és Fernando Alonsónak (2-szer) sikerült megnyernie.

Ami az esélyeket illeti, a legnagyobb esély optimális esetben a Mercedes győzelmére van, ám ami mostanság az istállón belül történik, az az optimálistól igen csak messze van. Nico Rosberg és Lewis Hamilton Belgiumban összeütköztek, a német nekiment csapattársának, aki így pont nélkül zárta a spai versenyt. A pletykák szerint Rosberg direkt ütközött, így visszavágva Hamiltonnak amiért az a Hungaroringen nem engedte el. A sajtóértesüléseket a csapat cáfolta, de azért tartottak egy megbeszélést, melyen Rosberg elnézést kért és állítólag a felek elásták a csatabárdokat. Ennek ellenére a monzai interjú során nem ültek egymás mellé és továbbra is fagyos a hangulat. A csapat vezetősége engedélyezte a versenyt a két pilóta között, ám ultimátumot intéztek feléjük, ha újabb ütközés történik, úgy mindketten repülnek.

Még egy ilyen és repülnek

A lélektani előny ugyanakkor Rosbergnél van, ugyanis bármi is történjék Monzában, egy biztos, a következő futamot is ő várhatja a vb-pontverseny éléről. Hamilton Spaban nem szerzett pontot, ezt a luxust ezúttal nem engedheti meg magának, amennyiben versenyben akar maradni csapattársával szemben.

A Mercedesekre a Red Bull lehet elvileg a legveszélyesebb, a szakértők szerint Daniel Ricciardo leginkább. Az ausztrál versenyző eddig három futamot nyert az idény során, rajta és a két Mercedes-pilótán kívül más még nem nyert idén. Négyszeres világbajnok csapattársa, Sebastian Vettel igen csak szenvedős szezont tudhat eddig maga mögött, vb-címvédőként csupán két dobogós helye van a szezon során. A Red Bull abban reménykedhet, hogy annak ellenére, hogy papíron nem fekszik nekik a monzai pálya, az idény során már borították a papírformát, hiszen Montrealban és Spaban is jól szerepeltek, tehát két gyorsnak számító pályán.

Kérdéses a Ferrarik szereplése hazai pályán, ugyanis lehet, hogy messze nem kiegyensúlyozott a szereplése az olasz istállónak, ám a hazai közönség fanatizmusa átragadhat a csapatra és ki tudja meddig repítheti őket. Fernando Alonso erőn felül teljesít eddig, ám ennek ellenére csupán kétszer állhatott dobogóra, igaz háromszor volt negyedik, tehát többször ott volt a tűzközelben. A pálya akár hazai akár nem, nem fekszik nekik, viszont Alonso mellett immáron Kimi Räikkönen jó szereplésében is lehet bízni, a finn magához tért, legutóbbi két futamán egy 6. és egy 4. helyet szerzett, amely a korábbiak ismeretében kiugró teljesítmény.

Alonso hazai pályán dobogóra állna, de nem lesz könnyű dolga

Ami a többieket illeti: a Lotus botrányos idénye Spaban sem fordult jobbra. Mindent elmond a csapatban uralkodó optimizmusról Monzával kapcsolatban, hogy Romain Grosjean inkább már a szingapúri futamról beszélt, ahol sokkal többet várnak az autóiktól, mint az olaszországi nagydíjon. A McLaren egyre jobb, Spaban elért eredményének köszönhetően megelőzte a Force Indiát a konstruktőri pontversenyben. És ha már a Force Indiát említettük, bár a pontszerzésben kicsit visszaestek az utóbbi időben, Nico Hülkenberg tavaly nagyszerűen szerepelt, az időmérőn a 3. helyet szerezte meg, a futamon az 5. lett a Sauberrel Vettel, Alonso, Webber és Massa mögött. A Toro Rosso is hazai pályájának tarthatja Monzát, és szép emlékeket is őriz a versenyről, hiszen a csapat eddigi egyetlen győzelme itt született még 2008-ban Sebastian Vettelnek köszönhetően. Daniil Kvyat Spában jól szerepelt, talán Monzára is kitart a lendülete. Erős szereplést várnak a Williamstől, főleg Valtteri Bottastól aki a belga nagydíjon a dobogón zárt. A szakértők szerint a monzai aszfaltcsík fekszik a Williams autóinak, sőt egyesek még odáig is elmennek, hogy Bottast a végső győzelemre is esélyesnek tartják. Az istálló új aerodinamikai csomaggal érkezik Olaszországba, érdemes lesz rájuk figyelni.

A monzai verseny első szabadedzését Lewis Hamilton nyerte a McLaren brit versenyzője, Jenson Button előtt, míg a harmadik helyen Hamilton csapattársa, Nico Rosberg zárt. A további sorrend: 4. Fernando Alonso, 5. Kevin Magnussen, 6. Sebastian Vettel.

A további program:

2. szabadedzés 14.00

szombat:

3. szabadedzés 11.00

időmérő edzés 14.00 (MTV1)

vasárnap:

futam 14.00 (MTV1)

Hozzászólások