Forma 1 - Egy év szünet visszafordíthatatlan károkat okozna a Forma-1-ben
Egy év szünet visszafordíthatatlan károkat okozna a Forma-1-ben
Fotó: Europress/AFP

Egy év szünet visszafordíthatatlan károkat okozna a Forma-1-ben

Németh DánielNémeth Dániel
2020/05/05 16:59
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke hosszú interjút adott a Telegraph-nak, melyben többek között kifejtette, miért van nagy szüksége a Forma-1-nek a 2020-as szezonra. Beszélt arról is, hogyan birkóznak meg csapatszinten a nehézségekkel, hogyan próbálják motiváltan tartani a versenyzőket, és a Ferrari-botrányra is kitért pár gondolat erejéig.

Horner szerint jelenleg az az ígéret tartja a lelket a csapatokban, hogy ha minden a tervek szerint alakul, július 5-én, az Osztrák Nagydíjjal kezdetét veheti a 2020-as szezon. Ennek a részleteit még csak most dolgozzák ki, az azonban bizonyosan kijelenthető, hogy ha rendeznek versenyt, azt csak zárt kapuk mögött tehetik meg, rengeteg óvintézkedés mellett. Felmerült az a lehetőség is, ami egyébként kifejezetten izgalmasan hangzik, hogy egyes helyszíneken - így Ausztriában - dupla futamos hétvégét rendeznének.

Júliusban az Osztrák Nagydíjjal kezdődhet a szezon | Hosszabbítás

Július 5-én az Osztrák Nagydíjjal kezdődne a Forma-1-es világbajnokság 2020-as idénye - írta vasárnapi számában a brit The Sun lap. A koronavírus-járvány miatt eddig nem tudtak futamot rendezni, pedig a világbajnokság március közepén rajtolt volna. A Red-Bull-Ringen, Spielbergben viszont úgy készülnek, hogy megrendezhető lesz a verseny, vélhetően zárt kapuk mögött.

"Ausztria nagyon elkötelezett volt, hogy megrendezze a nyitó versenyt. Mindezt azonban biztonságos és kellően bebiztosított körülmények között kell megtenni. A versenyzőknek tartaniuk kell a távolságot, a garázsban pedig csak olyan emberek lehetnek, akiket egy helyszínen, izolációban tartottak. Nem lesznek interakciók a csapatok között, mindenki külön fog étkezni. Nagyon szabályozott lesz a környezet, csak a leginkább nélkülözhetetlen emberek mehetnek a pályákra. Ez nézők nélkül szinte olyan élmény lesz, mint egy teszthétvége" - mondta Horner.

Nem ért egyet Ecclestone-nal

A sportág vezetéséért évtizedeken át felelős Bernie Ecclestone korábban azt mondta, el kellene engedni a 2020-as szezont, Horner azonban nem ért egyet ezzel az állásponttal. "Ha egy versenysorozat nem létezik egy éven át, akkor teljes egészében eltűnik. Nem élnék túl azok a csapatok, amelyek a pénzügy lehetőségeik határán táncolnak, mert ők a versenyzésen keresztül szerzik a bevételeiket, és a szponzoraikkal szemben is kötelezettséggel tartoznak. Ha mindent felfüggesztenénk egy évre, azzal visszafordíthatatlan károkat okoznánk."

Horner aggodalma nem alaptalan, hiszen több istálló is jelezte: a járványhelyzet miatt várható válság magával sodorhatja a mezőny egy részét. Erről többek között a McLaren csapatfőnöke, Zak Brown nyilatkozott, aki egyebek mellett a 2021-re tervezett költségvetési plafon csökkentését indítványozta. Dacára annak, hogy a Ferrari tiltakozott a gondolat ellen, a csapatok egyezségre jutottak, hogy a 175 millió dolláros keretet 145-re faragják. Hornernek viszont vannak fenntartásai azzal kapcsolatban, mennyire tudják ezt majd ellenőrizni.

A McLaren csapatfőnöke szerint az F1 jelenleg "nagyon törékeny" állapotban van, több csapat is csődbe mehet | Hosszabbítás

Zak Brown, a McLaren csapatfőnöke szerint a Forma-1 jelenleg "nagyon törékeny állapotban" van a koronavírus-járvány hatásai miatt, és ha nem hajtanak végre jelentős változtatásokat, akkor a tíz csapatból akár több is csődbe mehet. Az amerikai szakember a BBC-nek azt nyilatkozta, ha nem kezelik "nagyon agresszívan" azt a helyzetet, amibe a sportág került, akkor akár két, három vagy négy istálló sem éli túl a világjárvány gazdasági következményeit.

"Tapasztaltam némi elvtelenséget. Mindenkinél máshogy faragnak majd a költségeken, ebben az üzletben mindenki csak annyit költ, amennyit megengedhet magának. Olyan ez, mint a lufi: ha összenyomod, kiszökik belőle a levegő. Ez egy hamis gazdaságosság, mármint a plafon, amit lehetetlen lesz ellenőrizni, mert minden vállalat másképp működik. Például a Ferrari egyszerre számol el a teljes üzletével, vagyis az utcai autókkal és az F1-gyel. Ezt hogy a fenébe fogják majd kibogozni?" - tette fel a kérdést.

Nem véletlen, hogy épp a Ferrarit említette a Red Bull, a két rivális istálló között nem felhőtlen a viszony. Az egyik fő töréspont az olaszok motorbotránya miatt alakult ki, ugyanis hiába szegett meg valószínűleg szabályokat a Ferrari, végül sikerült a színfalak mögött megállapodnia a nemzetközi szövetséggel, amelynek a részleteit még csak nyilvánosságra sem hozták. "Ezután rossz íz maradt az emberek szájában" - kommentálta a helyzetet Horner. "Az a legnehezebb, hogy az átláthatóság hiányával kell megküzdenünk."

Verstappen online is megállíthatatlan

A versenyek nélküli időszak a pilóták számára különösen megterhelő, véli a Red Bull csapatfőnöke, hiszen az életük máskor lényegesen pörgősebb, akciódúsabb. Múlt héten rendezték volna az év egyik legjobban várt versenyét, a Holland Nagydíjat, ami Max Verstappen első valódi hazai versenye lehetett volna. A futamot - amely az ország nagy visszatérése lett volna, tekintve, hogy utoljára 1985-ben rendeztek Hollandiában F1-es hétvégét - kénytelenek voltak elhalasztani, Verstappen pedig jobb híján monte-carlói otthonából szimulátorozott.

Távozhat az F1-ből a Ferrari, ha tovább faragják a költségeket | Hosszabbítás

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke elmondta, átgondolják az istálló Forma-1-es jövőjét, amennyiben tovább szűkítik a korábban kialkudott költségvetési sapkát. Bár azt elismerte, hogy koronavírus-járvány jelentős csapást jelent a sportág pénzügyeire, a csapatvezető szerint a kiadások további csökkentésével a Forma-1 státusza kerülne veszélybe.


"Nagyon nehéz most a versenyzőknek" - magyarázta Horner. "Mindannyian felpörögtek és felkészültek a versenyre, azonban azon az estén, mielőtt elindult volna a szezon Ausztráliában, leállították a gépezetet. A pilóták nem igazán jók abban, amikor épp nincs mit tenniük. Szerencsére Max teljesen elmerült az e-versenyzés világában, és fantasztikusan sikeres benne. A hozzá hasonlóan fiatal versenyzők már több időt töltenek el az online versenyzésekkel, mint amennyit a valós életben küzdhetnek egymással a versenypályákon."

Az üresség érzete azonban nem csak a pilótákra jellemző, de csapatszinten is jelentkezik. "Elsősorban az emberekkel való érintkezés hiányzik, az az érzés, ami a csapatban jelentkezik. Ezért dolgozunk keményen, hogy átlendüljünk ezen az időszakon, ami a végén talán 75 napnyi leállás lesz. Nagyon is emberközpontú személyiség vagyok. Ha épp a gyárban vagyok, igyekszem minden részleget meglátogatni, és beszélgetni az emberekkel. Ha a technológiára kell támaszkodni ehhez, az nagyon más érzés" - mondta a Red Bull csapatfőnöke.

Szerinte a sport reményt adhat

Természetesen a válság idején az F1 szereplői is igyekeztek segíteni, a Red Bull például orvosi eszközök gyártását vállalta. "Rob Marshall, a vezető tervezőnk éjt nappallá téve dolgozott. F1-es mentalitással közelítettük meg a feladatot: ahol probléma támadt, ott megoldásokat kerestünk. Mire a szakemberek megérkeztek, részben készen álltunk. Együtt dolgoztunk a Renault-val. Lenyűgöző volt az a látvány, ahogyan az embereik összerakták a gépeket a központunkban. Ez is egy példa volt arra, mennyire találékony az F1, ha rekordidő alatt kell összehozni valamit."

Horner szerint az, ha visszatérhetne a tervezett időpontban a Forma-1, segíthetne az embereknek a mostani helyzetben, mivel legalább az események idejére kiszakadhatnának a valóságból. "A sport a menekülés egyik eszköze. A sport megnyugvást hoz. Az embereknek szükségük van rá, hogy kiszabadulhassanak abból a katasztrófából, amit világszerte okozott a járvány, és abból a veszteségből és komorságból, amit maga után hagyott. A sport visszaadhatná a fényt a világnak."

via Telegraph

Hozzászólások