Forma 1 - Négy dolog, amiért kirívóan szokatlan a Ferrari 2021-es pilótapárosa
Négy dolog, amiért kirívóan szokatlan a Ferrari 2021-es pilótapárosa
Fotó: Europress/AFP

Négy dolog, amiért kirívóan szokatlan a Ferrari 2021-es pilótapárosa

Németh DánielNémeth Dániel
2020/05/18 13:08
Pontosan egy héttel ezelőtt jelentek meg a Sebastian Vettel Ferraritól való távozásáról szóló hírek, és nem kellett sokat várni, hogy a hivatalos bejelentés is megtörténjen. A váratlanul érdekessé vált pilótapiacon felgyorsultak az események, a McLaren-Renault (2021-től ismét Mercedes) Daniel Ricciardót, a Ferrari pedig Carlos Sainzot szerződtette, épp a McLarentől.

Technikai sportokban a csapatváltás időnként felér egy szerencsejátékkal, hiszen azt is lehetetlen előre megjósolni, hogy a következő évben melyik lesz a legversenyképesebb autó. Azoknak a versenyzőknek pedig, akiknek 2020 végén jár le a szerződésük, már a 2022-es idényre kell ütőképes ülést találniuk, amikor is a szabályváltozások komolyan átrendezhetik az erőviszonyokat. A költségvetési plafon miatt akár egy jelenleg esélytelennek tűnő csapat is az élre törhet, és persze az is lehet, hogy egy mostani élcsapat veszít a fölényéből.

McLaren > Renault

Az, hogy Daniel Ricciardo csapatot váltott, sokat elárul a McLaren és a Renault ellentétes fejlődési ívéről. Előbbi 2019-ben rengeteget lépett előre egy dinamikus és harmonikus pilótapáros, valamint a technikai részleget átszervező Andreas Seidl segítségével. A franciák viszont évek óta sikertelenül próbálnak kitörni a középszerűség árnyékából, az pedig egyenesen komikus, amit a motorfejlesztés terén gyári csapatként műveltek a hibrid-érában. Akár ez is a McLaren mellett szólhatott, ami 2021-től ismét a Mercedes erőforrásait használja. 

Ricciardo a McLarenhez igazol a Renault-tól | Eurosport

Daniel Ricciardo az idény végén elhagyja a Renault Forma-1-es csapatát és 2021-től a McLaren színeiben versenyez majd az autós gyorsasági világbajnokságon. "Daniel leigazolása nagy lépés előre a hosszú távú terveinket illetően, mert egy új dimenziót nyit a csapat számára. Ez nagyszerű hír az istállónak, a partnereinknek és természetesen a szurkolóinknak is" - mondta a wokingiak elsőszámú vezetője, Zak Brown.

Már önmagában a Ricciardo-McLaren házasság érdekes következménye Vettel távozásának, ám az, ami a Ferrarinál történt azóta, talán szenzációnak is beillik. Az olaszok általában rutinos, bizonyítottan győztes alkat, világbajnok pilótákkal szoktak együtt dolgozni, míg a fiatal tehetségek istápolása általában inkább a Lotus, a McLaren és a Williams, valamint mostanság a Red Bull stratégiája szokott lenni. Mutatunk négy statisztikát, amely bizonyítja, mennyire más úton jár a Ferrari, mint amit a múltban megszokhattunk a legendás csapattól.

50 éve nem volt ennyire fiatal pilótapáros

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke azt mondta Sainz érkezését követően, hogy "a Scuderia történetének elmúlt 50 évében a legfiatalabb pilótapáros áll össze." 2021 elején a spanyol versenyző 26, Charles Leclerc 23 éves lesz. Legutóbb az 1970-es évben volt hasonlóan fiatal versenyzője a Ferrarinak, jelentős különbség, hogy abban az évben az első három futamon csak egy autóval állt rajthoz a csapat, amit az akkor 25 éves Jacky Ickx vezetett. Később a 28 éves Ingazio Giunti és a 30 éves Clay Regazzoni ült a tűzpiros autóba.

Egy évvel korábban hasonló volt a sztori, a 26 éves Chris Amon vezette a Ferrarit az év első felében, később a 28 éves Pedro Rodriguez vette át a stafétát. Leclerc és Sainz ketten együtt 49 évesek lesznek a 2021-es idénynyitón, amivel előkelő helyre kerülnek az istálló történetében, viszont még náluk is volt rutintalanabb duója a maranellóiaknak. 1968-ban Ickx és Amon is rajthoz állt, ketten együtt 47 évesek voltak az év első versenyén. Az irányváltás azonban így is egyértelműen megfigyelhető a Ferrarinál.

14 év után nem lesz világbajnok a Ferrarinál

Amennyiben nem Leclerc nyeri a 2020-as bajnokságot (az előzetes erőviszonyok alapján nincs rá túl sok esélye), a Ferrari úgy vág neki a következő idénynek, hogy egyik autójában sem ül világbajnok versenyző. Legutóbb erre 2007-ben volt példa, amikor a Kimi Räikkönen-Felipe Massa kettőssel versenyzett a Ferrari, igaz, akkor a finn egy emlékezetes szezonhajrával behúzta a győzelmet, szóval ez akár jó ómennek is bizonyulhat. Előtte 1999-ben volt hasonló, amikor a sérült Michael Schumacher helyett ideiglenesen Mika Salo lett Eddie Irvine csapattársa.

1993 és 1995 között Jean Alesi és Gerhard Berger vezette nem-világbajnok duóként a Ferrarit. Az elmúlt 25 évben tehát nem volt gyakori jelenség.

eddie-irvine-min.jpgFotó: Europress/AFP

Kevés győzelmük van

Az autó versenyképességétől függően előfordulhat, hogy Leclerc néhány sikerrel gyarapítani fogja a futamgyőzelmei számát (vagy valami csoda folytán Sainznak is becsúszhat egy elsőség), azon a tényen azonban nem nagyon fog változtatni a 2020-as szezon, hogy a korábbi ferraris pilótapárosokhoz képest nagy a lemaradásuk. 2007-ben például 11 volt Räikkönen és Massa közös termése, ami két nem-világbajnokhoz képest nem rossz szám, az pedig csak elvétve fordult elő, hogy ennél is kevesebbel rendelkezzen egy ferraris páros.

1980-an óta csak négy ízben fordult elő, hogy ötnél kevesebb győzelemmel rendelkezett a Ferrari aktuális pilótapárosa. 

1981 - Gilles Villeneuve és Didier Pironi, öt győzelem (Villeneuve négy, Pironi egy)
1983 - Rene Arnoux és Patrick Tambay, öt győzelem (Arnoux négy, Tambay egy)
1986 - Michele Alboreto és Stefan Johansson, öt győzelem (Alboreto öt, Johansson nulla)
1992 - Jean Alesi és Ivan Capelli, nulla győzelem

gilles-villeneuve-min.jpgFotó: Europress/AFP

Ami azt jelenti, hogy 2020-ban a monacói versenyzőnek nagyot kellene mennie annak érdekében, hogy a következő idény elején ne a Leclerc-Sainz legyen a Ferrari elmúlt közel 30 évének legkevésbé sikeres pilótapárosa. Persze, még ha ez utóbbi statisztikailag helytálló is lesz, inkább azt jelzi majd, hogy az olaszok ezúttal rutintalan, de nagy potenciállal rendelkező versenyzőket választottak a rutinos (világ)bajnokok helyett, és nem annyira a két pilóta képességeiről mond majd sokat ez az információ.

Egy dobogójuk volt, mielőtt csatlakoztak volna a csapathoz

Abból, hogy a Ferrari legtöbbször olyan versenyzőket választ, akik már bizonyították a rátermettségüket, az is következik, hogy a legtöbb pilótájuk tarsolyában volt már néhány futamgyőzelem, vagy legalább dobogó, mielőtt szerződtették őket. Leclerc és Sainz esetében ez sem igaz: a monacói 2018-ban egyszer sem került a legjobb három közé a Sauber pilótájaként, Sainz pedig a McLaren színeiben egyetlen alkalommal került a dobogóra. (A dobogóra viszont nem állhatott fel, ugyanis csak Lewis Hamilton büntetését követően kapta meg a harmadik helyet.)

Az előző 40 évben jobbára csak beugró versenyzőkkel fordult elő, hogy legfeljebb egy dobogós helyezéssel debütáltak a Ferrarinál.

Patrick Tambay (1982, beugró Gilles Villeneuve helyén)
Stefan Johansson (1985, beugró Rene Arnoux helyén)
Gianni Morbidelli (1991, beugró Alain Prost helyén)
Nicola Larini (1992, beugró Ivan Capelli helyén)
Eddie Irvine (1996)
Mika Salo (1999, beugró Michael Schumacher helyén)
Felipe Massa (2006)
Luca Badoer (2009, beugró Felipe Massa helyén)

niki-lauda-min.jpgFotó: Europress/AFP

Ha kivesszük a cseréket, csak két versenyző - Massa és Irvine - marad, akiket a Ferrari tudatosan rakott be a csapatba, vagyis Leclerc és Sainz esetében egyaránt olyan döntést hoztak az olaszok, amire az elmúlt 40 évben összesen volt két példa. 46 évvel ezelőtt egyébként Niki Lauda is úgy került a csapathoz, hogy nem állhatott dobogón, sőt: az osztrák ekkor még pontból is csak egyet gyűjtött be az F1-ben! Mondhatni, a bizalom megtérült, hiszen Lauda 1975-ben és 1977-ben is világbajnok lett a Ferrarival.  

Hiába a dicső történelem, hiába az elapadhatatlannak tűnő erőforrás, a Ferrari 2008 óta egyetlen világbajnoki címet sem szerzett. Az istálló kudarcait nem lehet a versenyzők képességeire visszavezetni, hiszen az azóta eltelt időszakban világbajnokok, köztük Sebastian Vettel, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen próbálkoztak az olaszok csúcsra kormányzásával. Az, hogy a pilóták kiválasztása terén most látványosan más utat jár a Ferrari, talán inkább azt jelzi, hogy egy teljesen új éra kezdődik a legendás istálló történetében.

via WTF1

Hozzászólások