Forma 1 - A Honda-távozás: kis ütés a Red Bullnak, nagy ütés a Forma 1-nek
A Honda távozás: kis ütés a Red Bullnak, nagy ütés a Forma 1-nek
Fotó: Europress/AFP

A Honda-távozás: kis ütés a Red Bullnak, nagy ütés a Forma 1-nek

Berekalli BenceBerekalli Bence
2020/10/16 09:08

Október elején jelentette be a Honda, hogy 2021 végén kiszáll a Forma-1-ből. A hír óriásit szólt a motorsport világában, legfőképp azért, mert a 2015-ös visszatérés óta számos alkalommal lett volna lehetősége a japán gyártónak távozni, a sportág pedig 2022-ben és 2025-ben is jelentős változásokkal próbál majd lépést tartani a szurkolók és a világ elvárásaival. A japán gyártónak ez azonban nem volt elég, amivel komoly kihívás elé állította a Red Bullt, de még inkább a Forma 1-et.

A legfőbb érintettek

A legelső, és nyilván a legfontosabb: a motorkérdés. A japán cég két csapatnak, a Red Bullnak és a Toro Rossónak szállít jelenleg – nekik 2022-re új erőforrás után kell nézniük. A jelenlegi szabályok értelmében egyetlen csapat sem maradhat motor nélkül, az érvényben lévő szerződések azonban a Red Bull és a Renault második házassága felé mutatnak.

Az első liezon nem túl szépen ért véget 2018-ban (akik látták a Netflix sorozatát, azoknak ez nem újdonság; az egyik legemlékezetesebb pillanat Ricciardo szerződtetésének bejelentése után Christian Horner mondata a Renault csapatfőnök Cyril Abiteboulnek: „Motorra is lesz pénzetek?”). Valójában egyik fél sem gondolkodott komolyan az újraegyesülésen, főleg a Red Bull részéről, mivel – ha csak elméletben is, de – a jelenlegi erőforrással sokkal inkább kihívói tudnak lenni a Mercedesnek. 

Ricciardo sárgában újra mosolyogRicciardo sárgában újra mosolyogFotó: Europress/AFP

A Honda kilépése azonban távolabbra is vezet – egészen az autógyártók F1-es szerepvállalásának kérdésköréig. Tetszik vagy sem, a világ egyre inkább a környezetvédelem és ezzel együtt az elektromos meghajtású automobilok felé halad, miközben a Forma-1 egészen 2025-ig még V6-os hibrid motorokat fog használni. Habár a Ferrari, a Mercedes és a Renault is egészen 2025-ig elkötelezte magát a Concorde-szerződés aláírásával, a japánok távozása komoly ébresztőt kell, hogy jelentsen a sportágnak. 

„Az autóipar egy 100 évente egyszer látható átalakuláson megy keresztül”

Annyit a japán gyártó javára lehet írni, hogy nem próbálták meg mézes-mázos mondatokkal elsumákolni a lényeget: azért távoznak, mert még több forrást akarnak a zéró emissziós technológiájuk fejlesztésére fordítani.

A cég 2050-re tűzte ki a karbonsemlegességet, ennek keretében az egyik fontos elővállalásuk az, hogy 2030-ra az általuk gyártott autók 2/3-a elektromos legyen. Annak ellenére, hogy 1980 óta foglalkoznak az elektromos technológiával, más autógyártókhoz képest lemaradásban vannak, és miközben óriási pénzeket öltek a hibrid technológiába, csak nemrég jelentek meg a piacon a teljesen elektromos autójukkal. 

 A gyártók többsége elsődlegesen marketing célok miatt szerepel az F1-ben, a Honda azonban mindig is a kutatás és a fejlesztés szemszögéből közelített a sportághoz. A hibrid technológia fejlesztésében rengeteget segített az elmúlt évek szereplése, de ez is kevés volt a maradáshoz.

„Az elmúlt több mint 10 évben számos intézkedést meghoztunk a széndioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében, ugyanakkor az autóipar egy 100 évente egyszer látható átalakuláson megy keresztül. Az egész világ óriási érdeklődéssel néz a változások elébe, a minél előbbi szén-dioxid-kibocsátás csökkentés pedig egyre fontosabb. Egyértelműen fel szeretnénk gyorsítani a karbonsemlegességig tartó utunkat, ezért arra törekszünk, hogy az F1-ben az energiafelhasználás és üzemanyagtechnológia kapcsán kiépített és felhalmozott tudásunkat, valamint az ezeken a területeken dolgozó mérnököket a környezettudatosság kiépítése felé tereljük. Ezért hoztuk meg ezt a döntést” – mondta Takahiro Hachigo, a Honda Motor Company elnöke. 

Hachigo úr elmondja a kilépés okaitHachigo úr elmondja a kilépés okaitFotó: Europress/AFP

A távozásra utaló figyelmeztető jelek 2019-re nyúlnak vissza, amikor a Honda csak egy évre hosszabbított a Red Bullal, egészen pontosan 2021 végéig. Természetesen minden sajtótájékoztatón záporoztak az együttműködés jövőjét firtató kérdések, a japánok képviselői azonban általában kitértek a válaszadás elől. Idén augusztusban érkezett az első olyan hír Tokióból, hogy a Honda vezetőségének komoly fenntartásai vannak a 2021 után szerepléssel kapcsolatban, szeptember végén pedig a hivatalos értesítés is megérkezett a Red Bullhoz: a gyártó 2020 telén még teljes erőbedobással fejleszti az új erőforrást, de utána vége a Honda sikerekben gazdag F1-es történelmének.

"2050-re a karbonsemlegesség a célunk, ezért nehezen hiszem, hogy valaha visszatérünk. Ugyanakkor a versenyzés a Honda dns-ében van, így minden más olyan versenysorozatban, ahol jelenleg érdekeltek vagyunk, folytatni fogjuk a versenyzét ugyanazzal a hévvel és szenvedéllyel, amivel eddig”

– zárta mondandóját Hachigo. 

Emelkedik a hullámvasút, de ez sem segített

A Honda döntésének egyetlen pozitívuma, hogy a Red Bull nem gondolkodik a távozáson, a szereplésük 2025-ig biztosított. Ugyanakkor a Honda, mint márkanév távozása óriási kudarc a Forma-1-nek. A hibrid-korszak eddig teljes mértékben a Mercedesről szól, a versenyek nagy többsége igen könnyed fullad unalomba, a MotoGP, a WTCR, de még a Forma-2 versenyei is százszor több izgalmat garantálnak.

A MotoGP minden héten háború - a nézők nagy öröméreA MotoGP minden héten háború - a nézők nagy öröméreFotó: Europress/AFP

A japán gyártó annak ellenére távozik, hogy a teljesítménye egyértelműen felfelé ívelő tendenciát mutat. A 2015-ös, óriási reményekkel induló visszatérés tragikomédiába fulladt a McLaren oldalán, Fernando Alonso mindenkit mosolyra késztető rádióüzenetei a motor minőségéről mára már a történelem részét képezik. Ha valamikor, akkor 2017 végén kellett volna dobbantaniuk, de aztán bejelentkezett az Alpha Tauri (akkori nevén Toro Rosso), a dolog pedig meglepően jól sült el. Olyannyira, hogy 2019 a megromló Red Bull-Renault kapcsolatból menekül nagycsapatot is a japánok útjába sodorta, Max Verstappen pedig hosszú évek várakozása után a 2019-es Osztrák Nagydíjon áttörte az „erőteret”. 

A visszatérés utáni első győzelem: Verstappen, 2019, SpielbergA visszatérés utáni első győzelem: Verstappen, 2019, SpielbergFotó: Europress/AFP

Nagy kérdés, hogy a kilépési döntést meglépték-e volna akkor is, ha most Verstappen vezetné a világbajnoki tabellát. Kapásból rávághatnánk, hogy igen, ha van azonban a világon az élet dolgaihoz igen sajátosan hozzáálló nép, akkor az a japán: bőven benne van, hogy a bolt bezárna akkor is, ha a Red Bull hátát nézné most a mezőny.

Mindenünket odaadnánk egy Mercedes-motoros Red Bullért, de ez álom marad

A távozással a motorgyártók terén ott fog tartani az F1, ahol a hibrid korszak elkezdődött: a Mercedes, a Ferrari, és a Renault adhat motort a csapatoknak. 

A Mercedest kihúzhatja a Red Bull a potenciális motorbeszállítók közül. Van a Wall Street farkasában egy párbeszéd, ami választ adhat a miértre: 

„- Drágám, nem volna jobb, ha a gazdagoknak adnád el a centes részvényeket? - De igen. De ők nem vesznek centes részvényt. Nem vesznek és kész.” Majd a "miért nem?" kérdésre válaszul Di Caprio magában hozzáteszi: „Mert annál több eszük van. Azért.”

Pontosan így van ezzel a Mercedes is. A Ferrari földbeállása óta a Red Bull jelenti rájuk az egyedüli veszélyt, és bár Toto Wolff nagyon szimpatikusan sajnálkozik a verseny elmaradása okán, azért ne legyenek kétségeink: nekik ez a helyzet tökéletesen megfelel, ők nem tehetnek arról, hogy itt tart az F1, és valószínűleg sokkal jobb érzés minden második vasárnap a dobogó legfelső fokán állni és pezsgőzni, mint a harmadikon. A Mercedes nem fogja odaadni a mezőny legerősebb motorját a mezőny legjobb aerodinamikájú autójának, hogy utána azt nézzék a futamokon, ahogy Verstappen elhúz tőlük. A mindenkivel megosztott indok pedig roppant egyszerű lesz: a sajátjukon kívül három csapatnak is adnak motort (Aston Martin, McLaren, Williams), a rendelési naptáruk így tele is van.

Toto Wolff arca egy Red Bull-Mercedest látvaToto Wolff arca egy Red Bull-Mercedest látvaFotó: Europress/AFP

Második opció: a Ferrari. Nagyon távolinak tűnik, de 2005-ben a Red Bullban Ferrari-motor dobogott, a Toro Rossót pedig 2006 és 2013 között szintén az olaszok motorja hajtotta. Ha tavaly év közben kérdezték volna Christian Hornert, hogy mit szólna a mezőny leggyorsabb motorjához 2022-től, gondolkodás nélkül elfogadta volna. Azóta azonban sok víz lefolyt a Ferrari Múzeum csatornaereszein: átlagosan 2 másodpercet lassultak az olaszok motorjával felvértezett csapatok, és bár a pénz, paripa, fegyver dolgában sosem volt probléma Maranellóban, semmi sem garantálja, hogy 2022-re megtalálják a megoldást.  A legutolsó hírek szerint az olaszok nem zárkóznak el az együttműködéstől, a kérdés az, mit akar a Red Bull.

Kényszerpályán a Renault

Ha ugyanis nincs Ferrari, akkor marad a Renault. A Forma-1 sosem volt mentes a nagy balhéktól, az elmúlt 5 évben pedig e tekintetben konstans módon lehetett számítani a Red Bullra és a franciákra: a bokszutca falán dühöngés, üzengetés a sajtón keresztül, Ricciardo távozása, csúnya mondatok a verseny előtti sajtótájékoztatókon – volt minden, mint egy jó falusi búcsúban.

Jó hangulatú kis csevegések voltakJó hangulatú kis csevegések voltakFotó: Europress/AFP

Hogy van-e visszaút, az elsősorban nem a franciákon múlik. A szabályzat 9. melléklete ugyanis kimondja, hogy „ha egy csapatnak nincs motorja, akkor annak a motorbeszállítónak kell számára motort adnia, amelyik a legkevesebb csapatnak ad motort.” 2021-től csak a gyári csapatot hajtja Renault-motor, így sok választásuk nem lesz, ha nem talál más motorbeszállítót a Red Bull.

„A Renault-ra potenciális beszállítóként kell tekintenünk a jövőre nézve. Ők most egy másmilyen organizáció, mint amilyenek akkor voltak, amikor utoljára motort szállítottak nekünk. Új elnökük van Luca de Meo személyében, aki úgy tűnik, szenvedélyes a Forma-1 iránt, amit jó látni” 

 – mondta Christian Horner az Eifel Nagydíj pénteki napján.

Mellékutas opciók – némi kockázattal

A jelenlegi helyzetet ismerve nem valószínű, hogy új motorgyártó csatlakozna az F1-hez. A Honda története intő példa lehet sokaknak, az idő rövidsége pedig nem igazán kedvez egy versenyképes motor megalkotásának 2022-re. A távolabbi jövőt nézve pedig szintén nem a rapid csatlakozás mellett szól a tény, hogy 2026-ra újabb változások jönnek a motorformulát tekintve, négy évre pedig senki nem fog egy ilyen költséges projektbe beruházni.

Az is egy lehetőség, hogy a Red Bull átveszi a Honda infrastruktúráját, és saját motort épít. Ugyanakkor ez óriási költséget jelent egy olyan korszakában a Forma-1-nek, amikor minden a költségcsökkentésről szól. Hogy megértsük, hogy mit jelent motort gyártani: a Mercedes motorgyártó részlege nagyjából 700 embert foglalkoztat, akik három projektnek (Forma-1, Formula-E, Project One) és három partnercsapatnak (Aston Martin, Williams, McLaren) dolgoznak, természetesen a saját csapatukon kívül.

„Amikor megnézed egy motor elkészítésének valamennyi költségét, hatalmas számokat látsz. Ez az egyik oka annak, hogy a Forma-1-nek nem sikerült új motorszállítókat találnia. A Honda távozása szégyen az F1-re nézve, ugyanakkor egy igazi ébresztő is számára” – mondta Horner. „Természetesen nem egyszerűek a mi elvárásaink sem. Mi nem tipikusan partnercsapat vagyunk, hanem világbajnoki aspiránsok.”

Hivatalosan 2021. augusztus 1-ig kell a Red Bullnak hivatalosan megjelölnie a 2022-re neki motort biztosító beszállítót. Nem szorítja az idő a csapatot, ugyanakkor minél előbb találnak partnert, annál gyorsabban tudnak foglalkozni a 2022-es változásokkal. 

Mivel lehet megtartani Verstappent?

Max Verstappen óriási tehetség, a jövő, de már a jelen Forma-1-ének is meghatározó tagja. Egyértelműen világbajnoki alapanyag, vb-címre esélyes autóban azonban még nem ült. A pályán és a pályán kívül sem az a türelmes típus, sokszor szép szóval is nehéz rá hatni. A szerződése 2023-ig szól, de Helmut Marko év eleji nyilatkozatai azt sugallják, hogy 2021 végén távozhat, amennyiben a Honda nem hosszabbítja meg motorbeszállító szerződését. Ha a Red Bull megfelelő szintű motort talál, akkor elviekben nem lehet gond a folytatás. Ha azonban nem, nehéz azt elképzelni, hogy az új szabályok árnyékában Verstappen nem mérlegelne más lehetőségeket is.

 Le kell nyűgözni majdLe kell nyűgözni majdFotó: Europress/AFP

Hajnal előtt a legnagyobb a sötétség

A 2022-es szabályváltozásoktól nagyon sokat vár mindenki, elsősorban az igazi verseny „visszahozását”. Ugyanakkor a valóság az, hogy az a csapat, amelyik a legnagyobb veszélyt jelenti a Mercedesre, jelenleg komoly hátrányban van. Belenézhet a Red Bull a varázsgömbbe, és Newey vezetésével kihozhat valami szenzációsat az új szabályzatból, de ha a Mercedes dominancia megtanította a világot valamire, az az, hogy a stabilitás a legfontosabb kulcs a győzelemhez a modern korszakban.

„Adjátok nekem Adrian Newey-t, és nem lesz szükségetek a legjobb pilótára" | Eurosport

Fernando Alonso egyszer azt mondta: igazából vele versenyzik, nem Vettellel. Lassan 30 éve a Forma-1 megkerülhetetlen eleme - legalábbis azok számára, akik a sikerek titkait kutatják. Felfuttatta a Williams istállót, életet lehelt a McLarenbe, és majdnem a nulláról építkezve négyszeres világbajnok autót épített a Red Bullnak.

Az F1 körül úgy általánosságban sok mostanság a bizonytalanság. A szakág egyre nagyobb ellentétben áll az autógyártók hosszútávú terveivel, különösen az elektromos autózás megítélése terén.  A jelenlegi F1-es motorok minden kétséget kizáróan mérnöki mesterművek, és ha hasonló hatékonyságot tudnának a gyártók az utcai autókba átültetni, az a világnak és az emberiségnek is jobb lenne. Azonban számos ország a következő évtizedekben fokozatosan ki akarja vonni a forgalomból a benzines autókat – ideértve a hibrideket is -, ezzel pedig kényszerhelyzetbe hozza az autógyártókat, kötelezve őket arra, hogy más meghajtás felé forduljanak. A Formula-E-nek 2039-ig (!!!) kizárólagos joga van arra, hogy az FIA egyedüli együléses elektromos versenysorozata legyen, ez az út tehát zárva az F1 előtt.  

A fentiek tükrében a 2025-ben meghozandó, 2026-tól érvényes új motorszabályok kiemelten fontos szereppel fognak bírni a sportág jövője szempontjából. Egy olyan szabályrendszer megalkotása, ami úgy teszi vonzóvá az F1-et a gyártók számára, hogy közben nem igényel tőlük kimagaslóan nagy költségvetést, igen komoly kihívás. A másik lehetőség pedig az, hogy az F1 leszámol a csúcstechnológia folyamatos hajszolásával, és a szabályok egyszerűsítésével utat nyit független motorszállítók számára. 

Bármi is lesz, a Honda távozása egy újabb jel arra, hogy a világ leggyorsabb sportágát sebességben lehagyta a világ változása.


Hozzászólások