ES Bringa - Wellens: "Felkelek, megnézem, hol a rajt, odamegyek és versenyzek, a többi nem érdekel"
Wellens: "Felkelek, megnézem, hol a rajt, odamegyek és versenyzek, a többi nem érdekel"
Fotó: Europress/AFP

Wellens: "Felkelek, megnézem, hol a rajt, odamegyek és versenyzek, a többi nem érdekel"

Kálmán LaciKálmán Laci
2021/02/17 12:26
Tim Wellens megnyugodott az évek során. Nem lázong, nem háborog, csak teszi a dolgát és közben élvezi a kerékpározást. Korábban gyakran megmondta, amit gondol, de nem volt benne sok köszönet, úgyhogy mostanság inkább csak magára a versenyzésre koncentrál.

Nagy kedvvel vágtál neki a Provence-nak, aztán az első szakasz befutója előtt, az út közepén a semmiből előbukkanó terelősziget egy kicsit elszomorított. Sokan buktak, te meg időt vesztettél.
Igen, és ez baromi veszélyes volt. Ez nagyon nem volt rendben, mondom ezt úgy, hogy nem tartozom a hangos kritikusok közé. Bességes-ben is voltak gondok a körforgalmakkal, de szerintem azok a helyzetek leginkább a versenyzők miatt voltak problémásak. A sík szakaszok végén ugyanis mindenki frissen érkezik meg a hajrára, és olyankor megőrül a mezőny. Az ilyen esetekben sokszor maguk a versenyzők veszélyeztetik a biztonságot. 

Az elmúlt héten az adta a témát, hogy az UCI betiltotta a vázra fekvős lejtmenetezést, meg hogy a csukló a kormányon legyen.
A véleményem egyértelmű: én még sosem láttam senkit, aki azért bukott volna, mert a vázon fekve lejtmenetezett, vagy mert a csuklója a kormányon volt. Én magam is sokszor alkalmazom ezt, mert jobban csinálom, mint mások, úgyhogy előnyt jelent a számomra. De, ha betiltják, hát betiltják, az is rendben van. Annyit tényleg ki lehet mondani, hogy a normál pozíció biztonságosabb. Tudom, hogy sokan kiakadtak, én nem, mert tudom, hogy nagy a felelősségünk, a fiatalok ugyanis minket utánoznak.

Olvastad a Trentin-interjút?
Igen, keményen megmondta, de tök rendben volt. Amúgy én sem nyitottam meg a mailt, elkerülte a figyelmem. De tök igaza van, ha nem veszel részt a döntéshozatalban, és amikor az megszületik, akkor sem emeled fel a szavad, akkor utána már ne panaszkodj. 

Trentin szerint nem kéne háborogni, mert aki akart, időben tájékozódhatott az új UCI-szabályokról | Eurosport

Komoly felzúdulást keltett a versenyzők körében néhány, az UCI által bevezetésre került szabálymódosítás, köztük egyes aero-pozíciók használatának betiltása. Matteo Trentin úgy döntött, tiszta vizet önt a pohárba azzal kapcsolatban, hogy a versenyzők kaptak-e megfelelő tájékoztatást, illetve hogy bevonták-e őket a döntési folyamatba.

Te hogy állsz a versenyzői érdekképviselet kérdéséhez?
Őszintén szólva én nem nagyon folyok ebbe bele. Felkelek, megnézem, hol van a rajt, odamegyek és versenyzek. Nem nagyon érdekel a versenyzést körülvevő politika. Szerencsére Trentin és Gilbert képviselnek minket. Az pedig külön jó, hogy Trentin ilyen tisztán és világosan elmondja a véleményét egy interjúban. A legtöbben nem mondják meg, mit gondolnak igazából. Mostanság én sem. Régebben többször megtettem, de csak elvitte az energiámat, és nem jött vissza semmi.

Mondanál példát?
Egyszer mondtam valami olyat Valverdéről, hogy az eltiltása után visszatérve még gyorsabb lett. A többség jól értette, mit akarok mondani, de a hardcore-fanoktól fenyegetéseket kaptam. De nem csak tőlük, egy korábbi versenyzőtől is, akinek amúgy szintén volt eltiltása. 

Pinot-nak is volt egy érdekes interjúja az előző héten arról, hogy szerinte eltűnt az öröm, az élvezet a kerékpársportból. Te is érzed ezt?
Van benne némi igazság, de az a szerencsém, hogy mire én profi lettem, ez a folyamat már lezajlott. (nevet) Én szeretek versenyezni, szeretek a versenytársaimmal lenni, de el tudom képzelni, hogy olyan nemzeti hős számára, mint Pinot, az állandó nyomás miatt eltűnt az élvezet. Ugyanez lehet igaz Tom Dumoulinre is. 

Pinot: "Még egy csalódást a Touron most nem tudnék elviselni" | Eurosport

"Két komoly csalódás után a harmadik már túl sok lenne." Bár egy francia csapat menedzsere nem éppen ezt szeretné hallani a kiemelt emberétől, de Thibaut Pinot idén határozottan nemet mondott a Tour de France-ra. Egyszerűen szünetre van szüksége, hogy visszaszerezze az elvesztett önbizalmát. Épp ezért megpróbálkozik a Giróval, ahol szintén van még egy befejezetlen ügye.

Mit gondolsz arról, hogy a profi sport, azon belül a kerékpársport is túlságosan elhasználja a versenyzőit, ezért gyakori a korai kiégés. 
Ez tényleg jellemző dolog. Nagy a nyomás, sok mindenre kell figyelni még a versenyeken kívül is, és gyakran egy vagy két versenyen áll vagy bukik a szezon. És mindeközben nem igazán lehet rossz napod. Talán ezért sem lett belőlem igazi összetett versenyző. Tavaly nem mentem jól a klasszikusokon, de aztán a Vueltán csak nyertem két szakaszt. Nekem ez így működik. 

A 32 győzelmed, amit eddig szereztél, összhangban áll a tehetségeddel?
Igen, azt hiszem. A győzelem fontos, ezt mindig is mondtam. Inkább legyek egyszer első, mint tízszer top 10-es. 

Gondolom olvastad Thomas De Gendt 'Solo' című könyvét, amelyben ír a depressziójáról és a házassága válságáról. Bár valószínűleg te az elsők között tudtál erről.
Igen, tudtam, mivel Thomas és én jó barátok vagyunk. Viszont ebben a helyzetben elég nehezen tudtam neki segíteni. Én magam nem mentem ilyesmin keresztül, így aztán nem igazán tudtam tanácsot adni sem. 

Thomas De Gendt, Tim WellensFotó: Europress/AFP

A ti barátságotok kivételes a sportágon belül?
Nem túl gyakori, az biztos. De ebben vastagon benne van, hogy mindketten ugyanannál a csapatnál tekerünk már elég régóta.

Az igaz, hogy új helyre költöztél Monacóban?
Igen, egy öreg, drágább épületből egy kicsit modernebb és olcsóbb társasházba. Jasper Stuyven is itt lakik. Dylan van Baarle pedig néhány házzal odébb. Eddig nem vagyok elájulva. A szomszédok elég zajosak, és néha kannabisz illat terjeng. Hogy Stuyventől jönne? (nevet) Nem hiszem. Ő két szinttel fölöttem lakik, a szag viszont egyértelműen alulról jön.


Het Nieuwsblad

Hozzászólások