ES Bringa - Virtuális versennyel indítanák a szervezők a jövő évi Girót Budapesten?
Virtuális versennyel indítanák a szervezők a jövő évi Girót Budapesten?
Fotó: Europress/AFP

Virtuális versennyel indítanák a szervezők a jövő évi Girót Budapesten?

HosszabbitásHosszabbitás
2019/06/07 12:58
A 102. Giro d’Italia véget ért, mostanra pedig jól tudjuk, hogy a jövő évi olasz körverseny Magyarországról startol majd, valószínűleg egy Budapesten megrendezett időfutammal. 

A pontos útvonal egyelőre nem ismert, így magában mindenki elképzelheti, milyen lenne az ideális pálya. Hősök Tere és Andrássy út, esetleg a Budai Vár vagy a Gellért-hegy? Felmerült azonban egy egészen más, vad pletyka is, ami a napokban eléggé megmozgatta a bringás közvéleményt.

Több angol és spanyol forrás ugyanis úgy értesült, hogy a versenyt szervező RCS Sport fontolgatja, hogy a budapesti rajtot egy virtuális verseny keretében bonyolítanák le. Vagyis az egész mezőny egy, a digitális térben létrehozott pályán tekerne csak Budapesten, komputerekhez kapcsolt kerékpárok segítségével. Ezek ugyan egyelőre csak pletykák, és valószínűbb, hogy csak a figyelemfelkeltés a céljuk, de az értesüléseket maga Mauro Vegni, a Giro versenyigazgatója sem cáfolta a napokban nyilatkozva:

 „Mint mindenkinek, nekünk is a jövőbe kell tekintenünk és közelebb hoznunk az országúti kerékpárt a fiatalabb közönséghez. A nézők így akár minden szakaszt együtt tekerhetnének le a versenyzőkkel a virtuális térben. Miért mondanánk erre nemet? Határozottan dolgozunk az ügyön”

000_1FO010.jpg Fotó: Europress/AFP

Ezen a ponton érdemes megállni egy pillanatra. Számítógépekhez csatolt bringák, virtuális térben együtt tekerő nézők és versenyzők? Ha nem követtük az elmúlt évek technikai trendjeit, melyek lassan a kerékpársportba is beszivárogtak, az egész teljesen szürreálisnak tűnhet. Ezért érdemes megnézni, hogy pontosan miről is van szó.

A virtuális kerékpározás egy egészen új keletű jelenség, a terület mai zászlóshajója, a Zwift nevű amerikai cég csak 2015-ben indította el programját. A technika önmagában nem volt bonyolult, bárki, aki rendelkezett egy görgővel és egy számítógéppel összekötött sebességmérővel, képes volt használni. A telepített program a megadott testadatokból és a pedálozás tempójából kiszámolta a felhasználó watt-számait, és már indulhatott is az edzés.

Így van, edzés, nem versenyzés. A program készítői maguk nyilatkozták egy 2017-es interjúban, hogy az eredeti cél a benti edzések monotonitásának megtörése volt azzal, hogy virtuális környezetet és társaságot biztosítanak a szobában egyedül tekerő felhasználóknak. Minden versenyzési opció csak a közösségi élmény fokozása miatt került a programba.

„Nem gondoltuk, hogy a versenyzés kulcseleme lesz a dolognak, de aztán néhány, a weben élőben közvetített versenyünket több mint százezren követték” - mondta Eric Min társalapító.

7.jpg Fotó: zwift.com

Ahogy az E-sport az évek alatt más területeken is egyre nagyobb figyelmet kapott, úgy kezdett a Zwift elmozdulni ebbe az irányba. Előbb olyan valós versenyek pályái jelentek meg a programban, mint a Ride London Classic, majd a cég elindította saját virtuális ligáját. Ezeken az egész éven át tartó versenyeken gyakran olyan ismert csapatok is rajthoz állnak, mint az Israel Cycling Academy, vagy a Peák Barnát is foglalkoztató SEG Racing. 

Az amerikai cég egyébként nem egyedül dolgozik ezen a területen. Egy rivális társaság hasonló ligája pedig nem kisebb támogatót szerzett, mint a Movistar csapatát. A bajnokság februári bejelentésénél maga Nairo Quintana és Eusebio Unzué nyilatkozott a sajtónak. A spanyol csapatvezető elismerően beszélt az ilyen jellegű innovációkról:

A kerékpársport hajlamos a múltban ragadni. Sok dolgot ugyanúgy csinálunk, mint negyven éve. Az olyan ötleteket, amikkel valami újat nyújthatunk a nézőknek, én mindig támogatni fogom."

A következő lépés a virtuális versenyzés irányába az idei Giro rajtjához köthető. A Zwift ugyanis digitálisan megalkotta bolognai nyitó időfutam pályáját, a verseny előtt pedig a WT mezőny több tagja is kipróbálta a programot. Négy prokontinentális sornak versenyt is rendeztek a szervezők, a győztes pedig egy aláírt rózsaszín trikóval lett gazdagabb.

Az esemény azonban elmondásuk szerint csak egy teszt volt későbbi, nagyobb szabású terveik megvalósításhoz, így a tét akár a jövőben ennél jóval nagyobb is lehet majd.

(Matt Stephens, az angol Eurosport kommentátora próbálja ki a virtuális bolognai pályát)

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mi szólnak mindehhez a versenyzők. Hiszen a virtuális térben versenyzés számukra is egészen új dolog. Nos, a többség nem kimondottan pozitív. Az idei Giro utolsó szakaszának győztese, Chad Haga például kifejezetten ellene van az ötletnek.

„Határozottan ellenzem ezt az elképzelést. Szuper, hogy a virtuális pályák segítségével emberek bejárhatják a szakaszokat, amiket mi is, de a kerékpározás egy sport, ami jóval több, mint wattmérés” - nyilatkozta az amerikai versenyző. 

„Nem azért nyertem én a záró időfutamot, mert én voltam a legerősebb, hanem mert hajlandó voltam olyan kockázatot vállalni, (a lejtmenetben, amit a többiek nem). A kerékpársportban csak úgy nyerhetsz, ha minden összeáll” - mondta még a múlt vasárnapi győzelme után.

Hasonló véleményen van honfitársa, Joe Dombrowski is, aki azonban elismeri, hogy az ötlettel járó extra pénz és figyelem jót tehet a sportágnak:

"Talán ha az összetett eredménybe nem számítana bele, úgy kevésbé lenne zavaró” – nyilatkozta.

Egy olyan virtuális nyitószakasz, aminek eredménye az összetett versenybe nem számít bele, de a végén a győztese veheti fel az első rózsasín trikót, esetleg a jövőben egy jó kompromisszum lehet majd versenyzők és szervezők között.

Persze egyelőre valószínűtlen, hogy ezek a tervek már a jövő évi budapesti rajton megvalósulnának, az RCS Sport mindenesetre bedobta az ötletet. Így vagy úgy, de a virtuális versenyzés a jövőben egyre inkább a kerékpársport része lehet, úgyhogy jobban tesszük, ha elkezdünk barátkozni a gondolatával.  


Szöveg: Szabó Bence
(Forrás: velonews.com, telegraph.co.uk)





 

Hozzászólások