ES Bringa - Új szezon, új szabályok
Új szezon, új szabályok
Fotó: Europress/AFP

Új szezon, új szabályok

Bodnár GergőBodnár Gergő
2018/01/03 10:51

Január 16-án hivatalosan is elkezdődik a 2018-as World Tour.szezon. Az előttünk álló idényben néhány új, vagy legalábbis eddig létező szabály szigorított változatával találkozhatunk. Ezek közül kétségkívül a videóbíró használata lehet a legérdekesebb.

De csökken a csapatok létszáma, papíron keményebb büntetésekre számíthatnak a menet közben szabálytalankodók, némileg változik a díjátadó ceremónia menete, és emelkedik az alapfizetés.

Következik 5+1 érdekes szabály, melyekkel már a mostani szezonban találkozhatunk.

 

1. A videóbíró

A következő idénytől kezdve a háromheteseken, illetve négy nagy klasszikuson (Sanremo, Flandria, Roubaix és LBL) lehetőség lesz a kérdéses szituációk visszanézésére.  A versenyeket felügyelő szakmai stáb, valamennyi esetben négy főből áll majd, ezek egyike lesz a videós felvételekért felelős zsűritag. Az ő szerepe azonban – a labdarúgással ellentétben – nem csak a szakmai tanácsadás lesz, hanem ugyanolyan jogkörökkel rendelkezik, mint a másik három társa. A vezérlőt a célterületen belül, egy mobil kisbuszban alakítják ki, és az adott versenyt közvetítő tv-társaság valamennyi felvétele a zsűritagok rendelkezésére áll. Természetesen azért, hogy a kérdéses esetet a lehető legtöbb szögből és a leggyorsabban megtekinthessék. Akár már menet közben. Vagyis egy húzatás, vagy a piros vasúti jelzésen való áthaladás azonnali kizárást vonhat maga után.

2. A csapatok létszáma

A háromheteseken az eddigi kilenc helyett nyolc fős csapatokat láthatunk, a többi egynapos és egyhetes WT-versenyen pedig szintén eggyel kevesebben állhatnak rajthoz (az eddigi nyolc helyett heten). Mostantól tehát a nagy körversenyeken 198 helyett 176 kerékpáros alkotja a mezőnyt. Az UCI mindezt biztonsági okokkal magyarázta.

3. Időlimit + húzatás - keményebb büntetések

Mindkét esetre tudnánk példát mondani a múltból, az UCI megpróbál lépni az ügyben. Ettől az évtől kezdve, amennyiben a zöld trikós versenyző időlimiten túl érkezik célba (legyen az bármikor), nullázni fogják a pontjait. Így elveszítheti minden esélyét a mez megszerzésére. Amennyiben nagyobb csoport tagjaként jön meg valamelyik trikóviselő, a zsűri az eddigiekhez hasonlóan mérlegelhet.

A kísérőkocsis húzatások esetén a büntetések összege némileg emelkedett, mostantól 200 és 5000 svájci frank közötti bírságot lehet kiosztani. Az érintett versenyzőt extrém esetben akár egy hónapos eltiltással is büntethetik.

4. A 3 kilométeres szabály

Mostantól a versenyzőknek egyértelmű bizonyítékkal kell jelezniük a zsűri felé, ha az utolsó három kilométeren belül (bukás, defekt, vagy géphiba miatt) leszakadtak. A tömeges bukás esetén a videófelvételeket lehet majd alapul venni. Amennyiben sikerül bizonyítani a problémát, a versenyző az eddigieknek megfelelően megkapja annak a sornak az idejét, amelyről leszakadt.

5. Többen lesznek a dobogón

Egynapos versenyeken a legjobb három, illetve ha ott van a mezőnyben, a WT-sorozat éllovasa fog dobogóra állni. A nagy körversenyeken valamennyi befutó után az aktuális összetett három legjobbját is a dobogóra hívják.

+1. Emelkedik az alapfizetés

Ez nem feltétlenül sportszakmailag érdekes, de 2018-tól az első és másodosztályban is emelkedik az alapfizetés. Mostantól a WT-szinten tekerő kerékpárosok minimum 30.839 eurót kapnak évente (a prokonti soroknál ez az összeg 25.806 euró lesz). 2019-tő pedig újabb két százalékos emelés következik.

 

 

Hozzászólások