ES Bringa - Így állíts össze egy nyerő csapatot 
Így állíts össze egy nyerő csapatot 
Fotó: Europress/AFP

Így állíts össze egy nyerő csapatot 

Szabó BenceSzabó Bence
2020/03/24 09:23
Egy World Tour csapat közel harminc bringást foglalkoztat, akik tíz hónapon át versenyeznek a szezonban. Hogy döntik el, ki melyik versenyen indul, vagy azt, ki lesz a kapitány és ki lesz a segítő? Egy csapat naptárának összeállítása komoly logisztikai feladat, a Cyclist magazin cikke most az emögött álló munkának járt utána.

Tavaly decemberben a Jumbo-Visma csapata egy szokatlan lépést tett: több mint fél évre előre megnevezte a teljes 2020-as Tour de France-ra készülő keretét. Amellett, hogy a Movistar (erősen megkérdőjelezhető) taktikáját követve kijelöltek három kapitányt Tom Dumoulin, Primoz Roglic és Stephen Kruijswijk személyében, a csapat rögtön az öt segítőt is megnevezte. Merijn Zeeman sportigazgató a keret bemutatóján magyarázta meg a korai döntés okait: 

"Elemeztük az előző öt év háromhetesein történteket. Megnéztük, hogyan befolyásolták az időfutamok a végeredményt, milyen volt a győztes csapatok összetétele és találtunk egy közös mintát. Ezért éreztük úgy, hogy a Tourra ezzel a sorral, a legerősebb keretünkkel kell mennünk."

Hogyan lehetnek benne biztosak, hogy ez tényleg a legerősebb soruk? Hogyan fogja a döntés befolyásolni a keretek kialakítását a szezon további versenyeire? Ez a logisztikai feladat a tapasztalat, a fiatalság és a technológia megfelelő arányának megtalálásáról szól, és a munka jóval hamarabb elkezdődik, mint gondolnánk.

EMPbowBWwAA4JLd.jpg Fotó: Twitter

Legkésőbb november környékére a legtöbb WT csapatnál már tudják, hogy fog kinézni a következő évi keretük. A naptár kialakítása, a versenyzők egyéni igényeinek figyelembevételével eddigre biztosan elkezdődik. Matt White, a Mitchelton csapatigazgatója szerint azonban a folyamat minden évben egyre korábban indul: 

"Már a 2019-es Tour alatt elkezdtem tervezni a versenyzők következő évi programját. Összegyűjtöm a szükséges információkat egy dokumentumba, amit csak én tudok szerkeszteni és kiküldöm az edzőknek, majd várom a visszajelzésüket. Ez egy bonyolult folyamat, hiszen vagy 60 verseny van és 28 bringásunk."

Bonyolultnak hangzik nem igaz? Nos, valóban az, hiszen ha az összes lehetséges variációt figyelembe vennénk, egy 18 jegyű számot kapnánk. Szerencsére, ahogy azt Charly Wegelius, az EF sportigazgatója elmagyarázza, egyetlen alapvető kérdés segítségével egyszerűsíthető a folyamat: mik lesznek a csapat legfontosabb céljai az évben?

"Általában van egy csoportunk ami a klasszikusokra készül, egy a Giróra, egy pedig a Tourra. Persze a sorok között lehet átfedés, és nem diktatórikus a folyamat. A versenyzők jobban teljesítenek, ha egy olyan programot kapnak, amiben hisznek, szóval igyekszünk elkerülni, hogy bárkire ráerőltessünk valamit. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindenki ott indul, ahol akar. A programba való beleszólásról nem igazán a hierarchia, inkább a tapasztalat dönt."

A tervezés következő fontos állomása a csapatok decemberi edzőtábora, ahol az új érkezők bemutatkozása és a legújabb felszerelések tesztelése mellett lehetőség nyílik a versenyzők programjának átbeszélésére is. Eddigre a csapatok többsége nagyrészt tudja, melyik fontos versenyre kik lesznek a keret kapitányai. Az érdekesebb feladat a segítők kiválasztása, amihez Josu Larrazabal, a Trek teljesítményigazgatója szerint számos szempontot vesznek figyelembe:

"A versenyző és adott verseny stílusa, a szezon aktuális szakasza és a következő nagy célok mind fontos tényezők, de a legfontosabb talán a kerettag életkora és tapasztalata. A fiatalok edzés és versenyprogramjára különösen figyelnünk kell. Gyakori például, hogy az első évükben nem teljesítenek háromhetest, vagy ha igen, 10-12 nap után feladják."

000_1KA385.jpg Fotó: Europress/AFP

Kivételek persze akadnak, Tadej Pogacar például olyan jól szerepelt első profi évében, hogy az UAE gond nélkül elindította a Vueltán és hagyta is végigmenni: dobogó lett az eredménye. Viszont az arab csapatnál sem minden fiatallal ilyen merészek, Jasper Philipsen a hagyományos utat követve két hét után feladta első Tourját.

Ami a verseny és az induló csapattagok stílusát illet, a Sky/Ineos tavalyi kereteinél aligha kell jobb példa. A brit csapat Roubaix-n indított sora átlagban 185 cm magas és 75 kg súlyú volt, ezzel szemben a Tour de France keret mindössze 180 cm és 68 kg. A két sor között csak az országúti kapitány Luke Rowe és Dylan van Baarle jelentette az átfedést. 

Szintén fontos szempont egy csapat elkötelezettsége egy verseny iránt. 39 World Tour verseny van egy szezonban, többségükön kötelező a részvétel, de ez nem jelenti, hogy fontos célként is kell tekinteni az összesre. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy egyes csapatok számára kiemelt fontosságúak lehetnek kiesebb versenyek is, mint mondjuk az Ag2r és az FDJ esetében a Francia Kupa egynaposai. Hasonló helyzetben van a Lotto Soudal is:

"A Lotto számára fontos Belgium, így muszáj kisebb versenyeken is indulni. Ettől viszont olyan zsúfolt a naptárunk, mintha három csapatunk lenne. 185 versenynap egy évben, plusz a szponzori kötelezettségek"- meséli a csapat egykori sajtósa.

Más csapatok, mint a Mitchelton  szponzori háttere nem befolyásolja nagyban célokat, vagy olyan eleve fontosabb versenyek válnak kiemelt céllá, mint a Giró a Segafredo érkezését követően a Trek esetében. Az ilyen sorok versenyzői aligha fognak rekordokat dönteni az éves versenynapok számában. Igaz erre újabban senkinek sincs lehetősége, mondja el John Wakefield, az UAE sportigazgatója:

"2017 óta az UCI 85 napra korlátozta az egy szezonban teljesíthető versenyeket (a rekordot hárman tartják 106 nappal-a ford.). Ha ennél többet szeretnél versenyezni, külön kérvényre van szükséged egy jó indokkal."

000_1GD2Q9.jpg Fotó: Europress/AFP

Egy WT-ban tekerő profi így átlagosan 70-75 napot teker egy évben. Ez a legtöbbeknek elég, az olyanok, mint Tanel Kangert pedig hiába indulnának (elmondásuk szerint) örömmel 100 nap fölött is, a szabályok korlátozzák őket. A limit miatt ritka, hogy egy profi bringás szezonja januártól novemberig folyamatosan tartson, már csak azért is, mert a csapatnak arra is figyelnie kell, hogy a versenyzőjük megfelelő állapotban álljon rajthoz: 

"Ez különösen fontos az olyan kiemelt versenyzőknél, mint Pogacar. Az edzésterv úgy van felépítve, hogy tökéletes kondiban legye a céljaira, mint amilyen egy nagy kör második hete"- mondja Wakefield. 

Ennek a tervezési folyamatnak a részleteit emeli ki Wegelius is:

"Vannak beépített pihenési és edzés nélküli periódusok egy versenyző szezonjában. Az is gyakran előfordul, hogy egy bringásunk augusztusban befejezi az idényt, mert azt szeretnénk, hogy tisztességes holtszezon után télen korán tudjon kezdeni jövőre."

Elméletben tehát egy versenyző tökéletes formában érkezik a célul kitűzött versenyre. Persze a valóságban egy betegség, formahanyatlás és sérülés gyakran írja át az előre tervezett forgatókönyvet mind a versenyzők, mind az egész csapat számára. A legtöbb keretnél így nem is terveznek júniusnál tovább, a szezon második feléről gyakran ekkor döntenek, az eddigiek fényében:

"Sokakhoz hasonlóan például kezdetben én is óvatos vagyok a fiatal versenyzőkkel. Aztán ha látom, hogy az idény első felében jól mennek, a szezon további részére nehezebb programot állítok össze nekik. Így volt anno a Yates testvérekkel is, amikor hozzánk kerültek"- meséli Matt White.

Ha egy csapat végképp létszámproblémákkal küzd a szezon második felében, a gyakornoki szerződések augusztustól kisegítheti a bajból. A rendszer értelmében a legtehetségesebb U23-as versenyzők a szezon utolsó szakaszára lehetőséget kaphatnak WT soroknál, ezzel ideiglenesen és olcsón feltöltve a megüresedett helyeket. Jó teljesítményükkel kiharcolhatják következő évi szerződésüket, ahogy például Fernando Gaviria tette. Igaz, mióta a gyakornokok WT versenyeken nem indulhatnak, ez valamivel nehezebb számukra, és White szerint a rendszer is sokat vesztett hasznosságából. 

Peák Barna tavaly a Mitcheltonnál volt gyakornok -Peák Barna tavaly a Mitcheltonnál volt gyakornok - Fotó: Twitter

Láthatjuk tehát, milyen komoly folyamat áll egy WT csapat keretének ideális összeállítása mögött. Azt gondolni, hogy a Jumbo-Vismánál elsietett döntés volt ilyen hamar Tour keretet hirdetni, tiszteletlenség eziránt a munka iránt. A holland csapat alaposan elemezte a rendelkezésre álló információkat és ez alapján döntött, melyik nyolc versenyzője koncentrál idén csak a francia körre.

Olyan nem várt tényezők mint a szezont megakasztó koronavírus járvány persze közbejöhetnek, de alapestben egy keret megalkotása a tudományra és évtizedes tapasztalatra épülő pontos tervezés folyamata.


Cyclist

Hozzászólások