ES Bringa - Tévés pénzek a csapatoknál? Lefevere ezt már nem fogja főnökként megélni
Tévés pénzek a csapatoknál? Lefevere ezt már nem fogja főnökként megélni
Fotó: Europress/AFP

Tévés pénzek a csapatoknál? Lefevere ezt már nem fogja főnökként megélni

Kálmán LaciKálmán Laci
2020/09/14 16:14
Patrick Lefevere egyre gyakrabban gondol a visszavonulásra. Belefáradt ugyanis abba, hogy folyamatosan toldozgassa-foldozgassa a Quick-Step költségvetését. Lehet, hogy furcsán hangzik, de szponzort találni még egy ilyen sikeres csapatnak sem könnyű.

Lefevere azt mondja, a jelen körülmények között nem is gondolhat arra, hogy ütőképes csapatot építsen Remco Evenepoel köré. 

"A jelenlegi büdzsével, ami az Ineos költségvetésének a harmada, az eredményeink csodaszámba mennek. Ennek ellenére eddig senki sem kopogtatott az ajtómon, hogy szívesen befektetne a csapatba. Ez pedig egy olyan probléma, amit meg kell oldanunk. Vagy lesz egy olyan büdzsénk a következő öt évre, ami nagyobb, mint a mostani, vagy 2021 decemberében befejezem."

A csapatok finanszírozása komoly probléma. Itt nincsenek televíziós jogdíjak, meg belépődíjak, mint a fociban. A versenyszervezők kapják a teljes tévés bevételt. Az országúti kerékpárban a költségvetés csaknem 100 százaléka a szponzoroktól jön. Ezen belül is a fő szponzor, szponzorok adják a büdzsé bő 70 százalékát. Ez azt jelenti, hogy ha ők kiszállnak, a csapat azonnal komoly gondba kerül.

A Quick-Stepnél Lefevere az, aki minden évben megpróbálja összekalapozni a szükséges pénzt. Míg a '90-es években 5 millió euró volt a tíz legnagyobb csapat átlagos költségvetése, most nagyjából 23 millió. Az Ineosé kiugróan magas, 46 millió környékén van, és  jóval a többiek fölött van az Emirates is a maga 30 milliójával. Őket követi tizenkét csapat, amelyek 16 és 21 millió között gazdálkodnak. 

A költségvetéséhez képest kifejezetten jól teljesít a Jumbo és a QS is, előbbi a többnapos, többhetes versenyeken, utóbbi főleg a klasszikusokon. A belga csapatnál versenyez az az Evenepoel, akinek a piaci értéke jóval nagyobb, mint amennyit most keres, persze nem csak a pénz számít.

"A Sky és a Mitchelton elképesztő összegeket ajánlott" - mondta Evenepoel a 2018-as Eb után. "Egymillió euró? Brutális összeg. De számomra a fejlődésem az első. 2018-ban már gyakornok voltam a Quick-Stepnél, jól ismertem a csapatot, szinte a családom voltak."

qs2.jpgFotó: Europress/AFP

A szponzoroktól érkező pénz 75 százaléka a fizetésekre fordítódik. Nagyjából harminc versenyző és további negyven alkalmazott bérét kell kigazdálkodni. Körülbelül 10 százalék megy dologi költségekre, 7 százalék utazásra. A maradékot pedig marketing, adminisztratív és orvosi költségek teszik ki. 

A Tour költségeit a Sky néhány évvel ezelőtti adatai szemléltetik a legjobban. Ők akkor 34 alkalmazottat vittek a versenyre, rajtuk kívül 55 kerékpárt (versenyzőnként kb. hatot), 80 plusz kereket, 82 váltót, 57 láncot, 4 360 energiaszeletet, 3 300 vizes palackot, 40 tubus masszázsolajat, 100 guriga kormánybandázst, valamint 9 légkondicionáló és 9 párátlanító berendezést. És akkor még magukról a versenyzőkről nem is beszéltünk. 

A főszponzorok több, mint 10 millió eurót költenek a csapatokra évente. Ez sok, de sok mindent kapnak is cserébe. Komoly publicitást a tévében és az újságokban. Ennek a becsült értéke 80 millió euró csapatonként. Azaz nagyjából négyszer annyi, mint a költségvetésük. 

Annak érdekében azonban, hogy stabilizálni lehessen a csapatok pénzügyi helyzetét, részesülniük kellene a tévés bevételekből is. De ahogy a dolgok most állnak, Lefevere ezt már csapatfőnökként aligha fogja megtapasztalni.


Het Nieuwsblad

Hozzászólások