ES Bringa - A tökéletes segítő szolgálatra jelentkezik - avagy hogyan lett Luke Rowe győzelmek nélkül is a mezőny meghatározó tagja?   
A tökéletes segítő szolgálatra jelentkezik - avagy hogyan lett Luke Rowe győzelmek nélkül is a mezőny meghatározó tagja?
Fotó: Europress/AFP

A tökéletes segítő szolgálatra jelentkezik - avagy hogyan lett Luke Rowe győzelmek nélkül is a mezőny meghatározó tagja?   

Szabó BenceSzabó Bence
2020/06/13 17:41
Profi karrierjét minden versenyző úgy kezdi el, hogy nyerni szeretne: van, akinek ez összejön, míg mások kénytelenek más utat választani, hogy hosszú pályafutásuk legyen. Luke Rowe segítőként lett pótolhatatlan figura az Ineos csapatánál, de nem mondott még le a klasszikus győzelmekről sem. Idén viszont újra a Tour lesz a fő versenye, ahol szerinte Chris Froome győzelmére is simán van esély.  


Az olyan versenyzők, mint Luke Rowe, ritkán kerülnek a figyelem középpontjába. A dolguk éppen az, hogy a háttérben meghúzódva irányítsák az eseményeket a mezőnyben, kemény munkájukkal lehetővé téve csapattársaik győzelmét. A dolgok azonban nem mindig alakulnak a tervek szerint.

A tavalyi Tour de France 17. szakaszán, egy jobbára eseménytelen etap történései hirtelen felélénkültek, amikor az egész nap békésen tekerő mezőny megközelítette a nap utolsó emelkedőjét. Tony Martin, a Jumbo-Visma versenyzője egy teljesen szükségtelen akcióval leszorította Rowe-t az útról, mire a walesi bringás indulatosan arcon csapta ellenfelét. A szakasz után mindkettejüket kizárták, a jelenet pedig jól megmutatta, milyen elképesztő feszültség dolgozik a segítőkben egy háromhetesen.

"A legtöbben nem tudják, milyen 21 napig tekerni a mezőnyben. Rengeteg nyomást helyezek magamra, hogy a lehető legjobban végezzem a munkám és mindig a legjobb pozícióba vigyem a csapattársaimat. Ez számomra a legfontosabb. Végső soron erre a versenyre is boldogan tekintek vissza, hiszen nyertünk."

000_1805ED.jpg Fotó: Europress/AFP

Ilyen Rowe filozófiája, ez teszi őt tökéletes csapatjátékossá, az igazi szuper-segítővé. Nem véletlen, hogy a walesi bringás kulcsszerepet játszott a Sky/Ineos előző öt Tour győzelmében, ahogy az sem, hogy a brit csapatnál tavaly 2023-ig hosszabbítottak vele szerződést. Mire ez a megállapodás lejár, a walesi már 12 éve lesz a csapat kötelékében. Persze ez nem jelenti, hogy soha nem gondolkodott a váltáson.

"Mind tudjuk, mit várhatunk egymástól: bizalmat, hűséget. Persze a pályafutása egy pontján mindenki elgondolkodik, milyen lenne kipróbálnia magát egy új környezetben. Tavaly voltak is ajánlataim, de aztán a csapat tudomást szerzett róluk és hosszabbítottak velem."

Csak tippelni lehet, hogy melyik csapat kereste meg a walesi versenyzőt, de figyelembe véve, hogy a klasszikusokon is bizonyította már tehetségét, mondjuk a Quick-Step nem is lenne olyan meglepő. Rowe azonban ezen a felvetésen csak nevet:

"Ha egy igazi klasszikus sztárt akarnak, nem engem fognak szerződtetni. Az én valódi értékem versenyzőként mások segítésében van."

Pedig sokáig úgy tűnt, ez a két célkitűzés jól megfér egymás mellett a walesi karrierjében. 2016-ban Rowe 5. helyen végzett a Flandrián, de Roubaix-n és Omloop-on is volt már a legjobb tízben. Azóta azonban a klasszikus győzelmek neki és csapatának is egyre elérhetetlenebb célnak tűnnek:

"Voltak technikai gondjaim, bukásaim, defektek, és úgy általában csapatszinten az elvárások alatt teljesítettünk. Ennek ellenére tovább próbálkozunk, nem adtam fel a győzelem reményét. Ott van Matt Hayman példája, ő egy nagyon hasonló versenyző volt, aki mindenkit meglepett a Roubaix győzelmével."

Rowe karrierjéből nem csak a klasszikus sikerek, de a győzelmek is elmaradtak profiként. Pályafutása során mindössze két szakaszgyőzelmet szerzett, az utolsót még 2017-ben.

"Mielőtt profivá válik, minden bringás nyer. Juniorként, u23-ban én is nyertem mezőnyhajrákat, dombosabb versenyeket... aztán ha bekerülsz a profi mezőnybe, szintet kell lépned. Azt hiszed, itt is nyerhetsz, de pár év múlva a tükörbe nézel és felteszed a kérdést: lehetek én győztes? A válasz számomra a nem, szóval a következő kérdés az volt, hogyan hozhatok össze ebből egy karriert. A megoldás pedig az, hogy másokat segítek."

000_1IS6N6.jpg Fotó: Europress/AFP

Ez egyáltalán nem jelenti, hogy Rowe elfogadna egy alárendelt szerepet, sőt országúti kapitányként a versenyek közben rengeteg fontos döntésben hallgatnak rá a csapattársai. Még akkor is, ha ez a pozíció nem jár olyan vezető szereppel, mint elsőre gondolnánk:

"Ez nem olyan, mint mondjuk fociban, ahol a kapitányi szerep egy kitüntetés, országúti kerékpárban ez egyszerűen egy név annak a versenyzőnek, aki átlátja a versenyt és tud kommunikálni."

"Ebben a szerepben mindent első kézből tapasztalsz a mezőnyben. Megtanulod a trükköket, leolvasni egy versenyzőről, hogy rossz napja van, vagy sem.... Igazából én egy közbülső szerepben vagyok, azzal hogy meg tudom jósolni, mi fog történni a következő kilométereken."

A sor valódi vezetői ugyanis Rowe szerint a csapatkocsiban ülő sportigazgatók: 

"Ezért fontolgatom, hogy pályafutásom után kipróbálom ezt a pozíciót. A mi csapatunknál dolgozik pár a legjobbak közül ebben a szakmában. Van, aki a háromhetesekhez ért, míg van akinek a klasszikusok a specialitása. Ha helyet cserélnének, már nem biztos, hogy a legjobbak lennének. Ez jól mutatja, milyen összetett munka a sportigazgatóé. Ismerni kell az utakat, tudni, hogyan gondolkoznak a versenyzők és dönteni."

"Ők a valódi főnökök. Mi úgy táncolunk, ahogy ők fütyülnek"

066_DPPI_20317111_030.jpg Fotó: Europress/AFP

Jelenleg azonban még a versenyzés az első számú prioritás a walesi számára, így a járvány miatt kényszerszünet nem könnyíti meg az életét:

"Néhány versenyző, mint Dylan van Baarle, szeretnek edzeni. Nekem versenyek kellenek. De mit csinál majd az UCI az idei versenyekkel. (...)Törlik az egész szezont

Bár az új versenynaptár már megérkezett, jelenleg még senki sem tud biztosat mondani ebben a kérdésben. Ha viszont lesznek versenyek, akkor a Tourt mindenképpen megrendezik, az Ineosnál pedig felszínre kerülhetnek a három kapitány, Thomas, Bernal és Froome közötti ellentétek. Persze ehhez az is kell, hogy a négyszeres Tour győztes formája újra a régi legyen, tavalyi súlyos sérülését követően.

"Egyértelműen az a kérdés, Froome vissza tud-e térni arra a szintre, ahol volt. Szerintem igen. Az a munka amit beletesz, inspiráló. Ő egy igazi pitbull. Udvarias, csendesen nyilatkozik, de zárt ajtók mögött pokolian erős karakter, egy igazi küzdő."

Egy komoly sérülésből való visszatérés Rowe számára sem idegen, 2017-ben egy furcsa rafting baleset miatt fél éves kihagyásra kényszerült:

"25 törött csont után már nem is számolták tovább a kórházban. Ahogy most Froomey, én is megpróbáltam pozitív maradni, de ez volt karrierem legnehezebb időszaka. Tudat alatt folyton arra gondoltam, hogy vissza tudok-e térni, de a pozitív gondolkodás gyakran átsegít ezeken a helyzeteken."

Ha viszont Froome-nak is sikerül a visszatérés, tényleg három kapitánnyal kell majd számolni. Az ilyen kísérletek főleg a Movistart jellemezték az előző években, Rowe azonban nem tart tőle, hogy az Ineosnál hasonló módon végződne a dolog:

"Szerintem működni fog, a legtöbb versenyre ma már két kapitánnyal megyünk, ezek a srácok pedig őszinték egymáshoz. A legrosszabb amit ilyen helyzetben tehetsz, hogy azt mondod megvannak a lábaid, aztán kudarcot vallasz. A csapatbuszban heten vannak rajtad kívül, mindenkinek őszintén a szemébe kell tudnod nézni és azt mondani, jól döntöttél. Amíg megvan ez a nyitottság a versenyzők között, addig csak segíthet minket egy ilyen helyzet."

000_17Q17T.jpg Fotó: Europress/AFP

Rowe szerint pedig nem csak hogy működhet ez a megoldás, de szükség is van valami új kipróbálására a csapatnál, hiszen a mezőny mostanra utolérte a pár éve még domináló Ineost:

"Öt évvel ezelőtt egyértelműen mi voltunk a legerősebb csapat. A többiek viszont felzárkóztak és nem is úgy, hogy a "marginal gainst" másolják, hanem a saját útjukon. Szerintem a sportág annyit fejlődött az elmúlt 5 évben, mint előtte két évtized alatt."

Rowe külön kiemelte a Jumbo-Visma csapatát, mint akik az Ineos legnagyobb ellenfelei lehetnek az idei Touron. A walesi szerint azonban végső soron nem számít, milyen erősek a többiek, a csapat csak a saját teljesítményére koncentrálva szeretheti meg zsinórban hatodik győzelmét a francia körön: 

"A nap végén nem számít, ki ellen versenyzünk. Arra koncentrálunk, amit tudunk irányítani. Bizonyítottunk már ezen a versenyen korábban, ha a legjobb formánkat hozzuk, újra nyerhetünk majd."


Cyclist

Hozzászólások