ES Bringa - Nálunk nincs kérdés: Froome kapja a Tourt, nem Thomas
Nálunk nincs kérdés: Froome kapja a Tourt, nem Thomas
Fotó: Europress/AFP

Nálunk nincs kérdés: Froome kapja a Tourt, nem Thomas

Bodnár GergőBodnár Gergő
2018/11/27 18:31

Annak ellenére, hogy a november hónap kerékpárban viszonylag szegény, azért vannak/voltak érdekes történések. A háromhetes menők nagy tervezésben vannak, hisz a Tour után a Giro útvonalát is megismerhettük, Gaviria meglepő módon elhagyta az év legeredményesebb csapatát, ahol Viviani a 2018-as szezon legjobbként zárt. Ezen kívül Geraint Thomas is szolgáltatott témát, miután elárult egy érdekességet az idei Tourról (a cikk ITT olvasható).

Szokás szerint heten válaszoltunk a közelmúltat érintő öt kérdésre, de mint mindig, a TI véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

Az ESB kérdései
1.
Bemutatták a Tour és a Giro útvonalát. Hogy tetszenek a szakaszok. Hiányolsz valamit? És az időfutam kilométerek?
2. A két eddig megismert útvonal fényében szerinted mit választ a Froome-Thomas kettős?
3. Mit szólsz G Thomas Guardianban megjelent cikkéhez, ahol azt mondta: a Tour elején, sőt amikor már egyperces hátrányban volt, a Sky Froome-ot támogatta, és nem őt. Viszont Chris mindig korrekt volt vele szemben, és előre bejelentette, hogy támadni fog. Még akkor is, ha ez kockázatosnak tűnt. 
4. Elia Viviani lett az év legeredményesebb versenyzője. 18 alkalommal nyert az első Quick-Step-es évében. Miközben a távozó Kittel és Trentin...
5. Fernando Gaviria elhagyta a QS-et, és az UAE Emirates-hez igazolt. Jó döntésnek tartod? Kizárólag a pénz motiválhatta? 


Lengyel Tamás
(korábbi profi kerékpáros, a Tour de Hongrie utolsó magyar győztese)

1. Két különböző koncepció, iszonyú kemény Giro, relatív sok időfutammal és még több szintkülönbséggel, míg a Tour rövid, de az eddigieknél magasabb hegyekkel tűzdelt szakaszokat tervez, kevés időfutammal. Nem hiányolok semmit, a versenyt úgyis a csapatok és a versenyzők alakítják. Két különböző koncepció, de szerintem így van ez jól. Jelenleg az egyetlen ember, aki megverheti a Sky-t: Tom Dumoulin. Viszont számára egyik sem kedvez igazán. Neki sokkal jobb lenne, ha több időfutam kilométer lenne a Touron. A rövid hegyi szakaszokat a Sky szuper erős segítői kirázzák kisujjból, ellenben ahogy idén is láttuk, sprinterfronton lesznek gondok a limitidővel.

2. Nem kérdés, ki, mit választ. Mind a kettő a Tourt fogja, Bernalt pedig már látták a Giro időfutampályáján edzeni. Sérülés, betegség természetesen átírhatja ezt.

3.Teljesen természetes, hogy a Sky a négyszeres győztest támogatta. Thomas soha nem tudott eddig rendesen befejezni egy háromhetest. A végén ő győzött, nem dolgoztak ellene, szerintem még jól is jött neki, hogy a többség Froome-ra koncentrált, nem rá. Ezeket a döntéseket valakinek meg kell hoznia, Movistarnál ez például soha nem sikerül ilyen jól.

4. Beszéltünk már sokszor a spinterekről, ahol jó a vonat, ott sok a győzelem. Quick Step mögé bárkit tehetünk, sokat fog nyerni, lásd Hodeg vagy Jacobsen. Nekik van a világ legjobb vonatuk évek óta. Trentin sérült volt, nagy része a szezonjának elment ezzel, ráadásul ő inkább klasszikus versenyző. Kittel egy klasszikus sprinter, aki vonat nélkül nem tud nyerni, a világ legjobb vonatával viszont verhetetlen. Katushánál már Kristoff is sokat panaszkodott a felvezetésre. Érkezett Kittel, de vele sem működött a csapat rendesen, míg az egyetlen igazi rutinos felvezető, Mørkov elment a Quick Stepbe. Zabel, Haller páros sokat küzdött sérüléssel, betegséggel, ha összeállnak, akár jók is lehetnek, de semmiképp sem Quick Step-szinten. Megváltozott a rendszer, nincsenek már igazi pozíciók, szerepek a vonatban, mindenkinek minden poszton helyt kell tudni állnia, mert akkora a harc az utolsó 10 kilométeren. Quick Step is szétesik itt-ott, de azonnal viszik tovább a sort más felállásban, rugalmasak, gyorsak és erősek.

5. Gaviria a pénzt választotta, de nem biztos, hogy ez csak az ő döntése. Ilyenkor soha nem beszélünk a managerekről, akik százalékot kapnak a versenyzők fizetéséből. Nekik nem mindegy, mennyit keres a pártfogoltjuk. A Quick Stepben telt ház van, Lefevere pedig pontosan tudja, hogy ez egy csapatsport, sok lúd disznót győz. Ha valahol nincs egy darab felvezetőember sem, az az UAE, anélkül pedig nehéz lesz labdába rúgni. Kristoff viszont egy aranybánya lehet, főleg a klasszikusokon, kérdés milyen lesz az összhang, mert Alex nem felvezetőembernek igazolt oda tavaly.

Kálmán Laci (hosszabbitas.hu)

1. Összességében keveslem a hegyi befutós napokat, mondjuk azért a Giro harmadik hete eléggé rendben van. A Touron a Tourmalet-nak kifejezetten örülök, de mondjuk az Izoard-Galibier napot is megkoronázhatták volna egy hegytetős célba érkezéssel. Nyilván érti az ember, hogy miért mennek le a városba, de közben meg a verseny szempontjából mégsem olyan jó ez. Annak viszont örülök, hogy Párizs előtt nem az óra ellen, hanem egymás meg a szint ellen mennek majd.

2. Froome tuti Tourozni fog, Thomas pedig, bár címvédő, mégis inkább a Giróra megy. Ott amúgy is van egy befejezetlen ügye. 

3. Szerintem tök rendben volt a csapat hozzáállása. Mégiscsak Froome nyerte a megelőző három nagy kört. Ráadásul volt, hogy komoly hátrányból jött vissza. Azt meg ugye nem lehetett tudni, hogy Thomas bírja-e majd a végét. Chris is korrekt volt, talán érezte, hogy nincs abban a formában, amiben kéne, és nem akarta, hogy a csapat két szék közt a pad alá essen.

4. A Quick-Stepnél nagyon komoly egység van, igazi bajtársias légkör, melyben mindenki ki tudja magából hozni, ami benne van. Nyilván szakmailag is rendben van a dolog, de, hogy emberileg, az tuti. Ez lehet Viviani eredményei, és Kittelék eredménytelensége mögött is. 

5. Nehéz érteni Gaviria döntését, és nehéz nem a pénzt látni a dolgok mögött, de a miérteket igazából csak ő tudhatja. Az biztos, hogy a fejlődése szempontjából a legjobb helyről ment el.

000_18Z0NA.jpg Fotó: Europress/AFP

Németh Szabolcs (A Németh-kerékpár tulajdonosa, korábbi válogatott kerékpáros)

1. Mindkettő jónak néz ki. Én Giro-hívő vagyok, mindig izgalmasabb. A Tour is kezd útvonal tekintetében jobb lenni, bár még mindig sok a sík szakasz (de kell hagyni a sprintereket is érvényesülni).
2. Froome a  Tourra megy, hogy meglegyen az ötödik győzelme. Thomasnak marad a Giro (főleg a Tourról kiderült csapatutasítás után). 
3. Sajnos ez nagy csapatoknál így van. Ezért nem szeretik sokan a wattmérőt, rádiót, mert nem ösztönből mennek. Ezért is fognak jövőre két különböző nagy körversenyre menni.
4. Vivianiban benne volt ez az eredmény mindig, csak most volt hozzá jó sora is. 
5. Szerintem nem jó döntés, nem lesz megfelelő vonata. Ahhoz meg még fiatal, hogy a pénz motiválja.

Rév Dani (Eurosport)

1. Tetszik a Tournak több koncepciója is. Jó ötlet a sok magas szakasz, jó dolog, hogy egy ekkora kerékpárost, mint Eddy Merckx, külön köszöntenek. Jó hogy az első héten már van hegyi befutó, szerintem ők is rájöttek, hogy az idei első hét végtelenül unalmas volt (a Mur-de-Bretagne-t leszámítva). És az első héten nem csak a Vogézek lesz nehéz, a harmadik szakasz a Champagne régióban lesz, szőlő = dimbes-dombos táj. Kevés az időfutam, és az is érdekes, hogy a 13. szakasz után nincs már egyéni. Szerintem egyértelműen az a cél, hogy egy hegyi menő nyerje meg a versenyt végre-valahára.

Ami a Girót illeti, itt nagyon sok trükkös szakaszt látok. Mindhárom időfutam az, az első kettőnek a vége folyamatosan emelkedik, az utolsónak a közepén van egy hegy. Kicsit furcsállom, hogy az ország déli egyharmada kompletten kimaradt az útvonalból, még akkor is, ha az elmúlt két évben sokat jártak arra. Tetszik a "mini Lombardia" a második hét végén, az utolsó hét meg szokás szerint gyilkos lesz. Különösen ajánlom mindenkinek a San Martino di Castrozza-i befutót, kevés annál szebb hely van az európai hegyekben.

2. Őszintén szólva mindig túlzott hype övezi a versenyzők döntéseit szerintem. Elég egyértelműnek tűnik, hogy Froome-nak többet ér az ötödik Tour, mint a második Giro, még akkor is, ha címvédő. Ha a Sky-nál neki van prioritása, akkor ő fog Tourozni, és Thomast jó eséllyel elküldik a Giróra.

3. És itt jön a hármas pont. Szerintem teljesen normális az, hogy egy hatszoros GT-győztest támogatsz egy olyan versenyzővel szemben, aki még soha nem nyert semmit, már bocsánat. De Thomas a Tour második felével kiérdemelte a csapaton belüli magasabb rangot. Viszont még mindig nincs ott, ahol Froome.

4. Az látszik, hogy vannak csapatok, ahol könnyebb győzelmeket szerezni sprintben, mint máshol. Ezt most megtapasztalta Kittel, és jövőre meg fogja tapasztalni Gaviria. Szerintem a Quick-Step okosan építette fel a vonatait, Vivianival pedig egy tipikus tőzsdei tranzakciót csináltak: olcsón vettek valakit, akiről tudták, hogy többet fog érni, mint az akkori ára. Trentin azért kicsit más tészta szerintem, ő jóval összetettebb versenyző, lásd az Eb-győzelmét.

5. Ahogy az előbb is írtam, biztos vagyok benne, hogy Gaviriánál visszaesés várható, egyszerűen nincs mellette olyan szintű felvezető ember, mint Richeze. Igazából Selig, Sabatini és Richeze szerintem most a három kiemelkedő felvezető ember, és ugye ebből két QS-es van. Meg kicsit a koncepció hiányát érzem az UAE-nél, odavitték most Oliveiráékat, Philipsent, Molanót és Gaviriát, és szerintem ebből próbálnak majd valamit összerakni, miközben Consonni is egész jó sprinteket csinált idén, és ott van még Kristoff. Szóval szerintem ők maguk se tudják mit akarnak, viszont Neil Stephens az Oricánál azért elég jó sprinterekkel dolgozott együtt, és jól beszél spanyolul, úgyhogy ő segíthet megoldani ezt a káoszt.

Lanti (Eurosport)

1. Hogy őszinte legyek, engem olyan nagyon nem szoktak lázba hozni az útvonal bemutatók, kb. egy dolgot tartok igazán érdekesnek: hány kilométer lesz az időfutam. Állandóan mondogatják, hogy melyik hegy kinek kedvez jobban, aztán jó, ha 30-40%-ban bejön. Aminek örülök, hogy a Touron lesz Tourmalet-befutó, mert az egyik kedvenc hegyem, és általában csak átmennek rajta. Azt is szeretem, ha ritka emelkedők kerülnek be, és a Touron a Val Thornes ilyen. A Girón elég betegnek hangzik a Gavia-Mortiroló duplával horrorizáló szakasz. Ahogy említettem, a TT-k hossza számít nekem leginkább, és látható, hogy mind a két versenyen annyi az összkilométer, amennyi régen egy időfutamé volt. Mégis azt gondolom, aki nem tud jól időfutamozni, csak mázlival nyerhet. 

2. Szerintem nem az útvonal, hanem a csapat dönt. Froome - Tour, Thomas - Giro. Thomas ugyan nagyon jó, és megverte idén Froome-ot, de a legveszélyesebb ellenfelei mind Giróztak. Ha Froome és Dumoulin is csak a Tourra összpontosít, más lehet a képlet.

3. Nem lep meg. Kívülről, felelősség nélkül könnyű pár nap után bekiabálni, hogy "cserélj kapitányt", meg utólag is könnyű okosnak lenni, de a Sky egyáltalán nem lehetett biztos abban, hogy Thomas formája kitart a végéig. Ráadásul eddig Froome volt az egyértelmű number 1, kivételes képességekkel. És ott volt még a dupla lehetősége is. Szerintem a Sky okosan versenyzett, és próbálták minél tovább versenyben tartani mindkét emberüket. A támadás bejelentése kapcsán pedig azt gondolom, csapattársat csak ritkán illik betámadni, tehát ez így "elegáns". Egyébként, bár a meglepetésnek is van szerepe, azért egy támadásnál a döntő tényező mégiscsak az erő. Tehát ha Froome erősebb lett volna, egy bejelentett támadással is leszakítja Thomast. De nem volt erősebb. 

4. Ehhez nem fűznék hozzá sokat, mert adásban már sokszor kifejtettem. Nem lehet nem észrevenni, hogy aki a QS-hez szerződik sprinterként, annak megugrik a teljesítménye. Óriási tudás halmozódott ott fel, ezért engem kicsit meglepett Gaviria döntése is. De nem ez lenne az első alkalom, amikor egy sportolót kicsit a pénz is motivál. Vagy nagyon...

5. Most látom, hogy az ötödik kérdést is megválaszoltam, ezért egy tetszőleges, magamnak feltett kérdésre felelek. Igen, az ól engem is félelemmel tölt el. :) 

000_1805DD.jpg Fotó: Europress/AFP
Szeghalmi Bálint (a Lampre korábbi versenyzője, magyar bajnok kerékpáros)

1. Nekem tetszenek az útvonalak, külön örülök, hogy a Giro olasz rajttal indul!
Mindig van olyan rész amit hiányolok (pl. Liguria), de remélem, hogy jó verseny lesz és izgalmas, akkor meg az útvonal nem is fontos.  

2. Azt gondolom, jobb döntés volna, ha egyikük az egyik háromhetesre, másik a másikra koncentrálna! A dupla nem valószínű hogy sikerülhet bárkinek...

3. Szerintem ez érthető a csapat részéről- Froome eredményei miatt, de végül mégis nyerhetett Thomas! 

4. Viviani élete formáját nyújtotta. Remek szezon, hatalmas sikerek. A győzelmet nem kell magyarázni! Remélem még lesz egy pár ilyen szép éve.

5. Idén nem teljesített úgy, mint mondjuk az elmúlt évben. Ilyenkor kell a levegőváltozás, és Elia mellett nem könnyű labdába rúgni, még egy ekkora csapatban sem. Ennek fényében jó döntés lehet, de ehhez kell, hogy megfelelő segítőket kapjon. És ne járjon úgy, mint Kittel, aki pocsék évet zárt, és szerintem nagyon megbánta a váltást...

Pintér Laci (Eurosport)

1. A Tour útvonala nagyon bejön, szerintem az elmúlt évek legígéretesebb útvonala. Ez persze szubjektív, de én a hegyi csatákat szeretem, és erre a jövő évi kiírásban minden esély megvan. Érdekes a hegytetőkön begyűjthető jóváírás másodpercek újítása is. Nekem nem hiányzik belőle időfutam km, mivel így lehet többesélyes az összetett verseny. Minél több az időfutam, annál valószínűbb, hogy csak Dumoulin és Froome csatáját fogjuk látni. Így (talán) a hegyimenők is beleszólhatnak. Tetszik az is, hogy több a hegyi befutó a lejtmenetes befutók rovására. A Planche murvás 20%-a is izgalmas lehet. 

A Giro útvonala mindig nehéz. Valamiért kevésbé csigázott fel, mint a Touré, de az 5000 m szintes szakaszok hallatán azért összefut a nyál a számban. A Gavia-Mortirolo igazi csemegének ígérkezik. Nekem már előre kedvenc a courmayeuri befutó a Mont Blanc olasz lábánál. Az időfutamok elrendezése és profilja is elég érdekes.

2. Szerintem Froome mindenképp tourozni fog. Meg akarja nyerni az ötödiket, minden évvel egyre kisebb rá az esélye, mert már túl van a Tour-győztesek átlagéletkorán. Jövőre a Giro és a Tour között nagyon kevés idő lesz, a veronai befutó után 4 hét sincs a Grand Départ-ig. Duplázni ennek tükrében öngyilkos vállalkozás. Bár G megérdemelné, hogy címvédőként ott legyen a Touron, nem vagyok benne biztos, hogy megkapja a lehetőséget. Szerintem ő a Giróra mehet kapitányként, és lehet, hogy a Tourra az illendőség kedvéért elviszik, de nem fog a győzelemért tekerni.

3. Nem lep meg, amit G mondott. Én arra számítottam, hogy a csapat azt sem engedi majd neki, hogy támadja Froome-ot. Froome maximálisan korrekt volt. Övé volt a preferált pozíció, de ezúttal nem tudott élni a kiemelt versenyző privilégiumával, mert G erősebb volt nála. 

4. Viviani a világ egyik legjobb sprintere, de erős felvezető vonattal könnyebb az élete. A Quickstepnél ezt megkapta. Emlékezhetünk, milyen sikereket ért el ebben a csapatban Kittel, vagy éppen idén Gaviria. Kittel igazolása a Katushához egyértelmű ballépésnek tűnik, a Touron láthattuk is, hogy nem felhőtlen a kapcsolat. Trentin hasonlóképpen. Ő épp egy olyan csapatba igazolt, amelyik összetett menőket épít, és a háromheteseken az összetett a célja, nem pedig szakaszsikerek a sprinterekkel. Nem véletlenül hagyja ott őket Ewan is. 

5. Nehéz úgy állást foglalni, hogy nem ismerjük a részleteket. Ami biztos: Gaviria a világ legjobb felvezető vonatát hagyja ott, kizártnak tartom, hogy akár csak közel annyi sikert tud elérni az Emirates csapatával, mint a  Quicksteppel. Hogy csak a pénz motiválta-e, azt nem merném kijelenteni. Lefevere nem ígérhetett neki két évnél hosszabb szerződést, amit az Emirates viszont igen (3). A biztos jövő ebben a sportban a jelen gazdasági modell szerint bizony az egyik legfontosabb motivációs tényező. Benne van a pakliban, hogy annyira bízik magában, hogy úgy véli, vonat nélkül vagy egy közepes vonattal is megoldja majd. 

BG (Eurosport)

1. Nem vagyok nagyon rápörögve az útvonalak előzetes elemezgetésére, mert úgyis a pillanatnyi versenyszituáción és a mezőnyön múlik minden. Egy fontosnak tűnő hegy is lehet unalmas, illetve az előzetesen csak nyugis/dombos szakasz is változhat az év legjobbjává. Egy dolog nem tetszik, hogy a Giro vége ITT lesz. De ez az én bajom, mivel nálam a 21. szakasz a sprintereké, és kész. :) 

2. Kifejezetten meglepne, ha Thomas a TdF-en egyedüli csk lenne. Szerintem neki közel sincs akkora szava, mint Froome-nak, akit meg nagyon motivál az ötödik sárga lehetősége. G jó eséllyel Girózni fog, aztán meg elmegy segíteni (vagy 'b' opciónak) a Tourra.

3. Még a végén kiderül, hogy Froome Wiggónak is szólt a 2012-es Touron. :) Ki nem a korábbi négyszeres győztes támogatta volna alapból? Szóval ez a része nem lep meg, az már inkább, hogy G elárulta. De végül jól kijöttek belőle. 

4. Vivianinak nagyon kellett ez a tavalyi csapatváltás. Ennyit tesz egy fasza, csak érte dolgozó vonat. Igazán durva éve a GW megnyerésével lett volna. Szurkolok neki, főleg mióta megtudtam, hogy van egy Vespája. :) Nehéz helyzetben van, mert a Giro és a Tour között kell döntenie, és ez neki a veronai befejezés miatt most nagyon nem lesz egyszerű+ugye már Gav sincs mellette. Kittel meg nagyon érdekes, egyik évben verhetetlen, azt csinál a sprintekben amit akar, a másikban meg ott sincs a hajrákban. És ez a mostani már a második ilyen, az ő szintjén nullás szezon volt. De nem írnám le, abszolút nem. 

5. Most nyilván azt mondom, hogy nem jó döntés, de jövőre ilyenkor már máshogy látjuk a dolgokat. Szerintem ő komolyabb vonat nélkül is jó tud lenni. Amúgy ebben a kérdésben az érdekelne, hogy a menedzsere mennyire hülyítette be, és mennyivel kap többet az UAE-nél. Mert a QS-ben sem keresett rosszul. Aztán ki tudja, lehet van más is a háttérben, amit mi még nem tudunk.

Hozzászólások