ES Bringa - Miből élnek a Tour-csapatok szponzorai? (I. rész)
Miből élnek a Tour-csapatok szponzorai? (I. rész)
Fotó: Europress/AFP

Miből élnek a Tour-csapatok szponzorai? (I. rész)

HosszabbitásHosszabbitás
2019/07/16 16:51
A kerékpársport sajátos finanszírozási rendszerének köszönhetően a szponzorok szerepe mai napig megkerülhetetlen a csapatok életében. De tulajdonképpen kik is ezek a támogatók, akik nélkül a mezőny egyetlen csapata sem tudna talpon maradni? Ki biztosítja Chris Froome csapatának hihetetlen anyagi fölényét? Mely cégek teszik lehetővé Peter Sagan hatmillió eurós fizetését? Kétrészes sorozatunkban bemutatjuk, kik az idei Tour de France csapatainak szponzorai!       


Jumbo-Visma:

A holland csapat nagyszerű kezdése a belga Tour de France rajton nem is jöhetett volna jobbkor, hiszen a névadó Jumbo, egy holland élelmiszerüzletlánc épp megkezdte a terjeszkedést Belgiumban is, így a cég lényegében megütötte a PR főnyereményt. A vállalat üzleteinek fizetési rendszerét egy norvég informatikai cég, a Visma biztosítja, ami az együttműködés révén már a kerékpárcsapat szponzorálásban is részt vesz. 

Team Ineos:

A csapatot közel egy évtizeden át a kerékpársportban hatalmasnak számító összegekkel szponzoráló Sky kiszállása után a brit csapat kénytelen volt új támogatót keresni. A csapatfőnök Dave Bralisford nem vallott kudarcot, az átmeneti időszak mindössze pár hónapig tartott, az új szponzor Ineos pedig épp olyan bőkezű az anyagiak terén, mint elődje volt. 

Más kérdés, hogy a brit milliárdos Jim Ratcliffe által birtokolt petrolkémiai vállalat komoly környezetszennyező tevékenységéről ismert, ami a csapat korábbi környezetvédő kampányai után finoman szólva is éles váltás. Hacsak nem utazunk mondjuk polietilének szállításában, hétköznapi fogyasztóként Ineos termékekre aligha lesz szükségünk, így ez a szponzoráció sokkal inkább szól a híresen sportbarát Ratcliffe szerelméről a kerékpársport iránt, mint a tényleges anyagi haszonról a vállalat számára. 

000_1G39A9.jpg Fotó: Europress/AFP

Deceuninck-Quick-Step:

Patrick Lefevere csapata, hihetetlen sikerességének ellenére, szinte minden évben küzd a megfelelő támogatást biztosító szponzorok hiányával. Nem volt ez másképp tavaly sem, amikor a végül az ablakok és burkolatok gyártásával foglalkozó belga cég, a Deceuninck érkezett a csapat megsegítésére. Régebb óta szponzorálja a keretet a szintén főleg belga érdekeltségű, de valójában amerikai eredetű Quick-Step. A cég főleg padlózásban érdekelt, tulajdonosa pedig ma már a cseh milliárdos, Zdenek Bakala. 

Team Sunweb: 

A Sunweb egy európai utazási iroda, mely főleg az észak-európai utasok déli nyaralásának megszervezésére specializálódott. A cég az elmúlt évben  600 millió euró értékben szervezett nyaralást, több mint 1 millió utas számára. Bár a cég svájci és holland gyökerekkel rendelkezik, a kerékpárcsapat mégis német bejegyzésű, valószínűleg a nagyobb piac megszólításának érdekében. 

tumblr_plfss5g1uH1ropreyo6_r1_1280.jpg Fotó: Twitter

Team Katusha-Alpecin: 

A csapat ugyan ma már svájci bejegyzésű, a Katusha elnevezés azonban nem véletlenül orosz gyökereket sejtet. A tulajdonos a milliárdos oligarcha Igor Makarov, a név mögött pedig nem egy vállalat áll, hanem lényegében a Katalin név orosz becézéséből ered (igaz, ma már egy ruhamárka is viseli a nevet). 

A csapat azonban az utóbbi években megpróbálja magát elhatárolni az orosz eredetétől, ez a folyamat pedig a nyáron a legnagyobb orosz sztár Ilnur Zakarin távozásával és a név elhagyásával is végződhet. A főszponzor szerepét a csapatot eddig is támogató német samponkészítő cég, az Alpecin veheti át, az eddigi kerékpárszállító Canyonnal kiegészülve.         

EF-Education First:

A svéd érdekeltségű, de ma már a kedvezőbb adózás miatt svájci bejegyzésű cég neve elsőre kissé önismétlőnek tűnhet. Az EF rövidítés azonban eredetileg az "Európai Nyári Iskolák" svéd megfelelőjét rejti, ami jól le is írja a nyelvoktatással foglalkozó vállalat profilját. Jonathan Vaughters csapata az indulás óta minden évben különböző néven versenyzett,  ennek azonban az EF érkezésével jó eséllyel vége, hiszen a cég nem csupán szponzorként szállt be, hanem immár a csapat tulajdonosa is. Ráadásul immár támogatóként van jelen a brit sportszergyártó Rapha, mely a csapat jellegzetes rózsaszín felszerelését is biztosítja. 

000_1IF6IK.jpg Fotó: Europress/AFP       

CCC: 

A cikkben felsorolt üzletek közül talán a lengyel cipőbolt láncot kell legkevésbé bemutatni egy magyar olvasó számára. Az állandó 70%-os kedvezményeikről és tágas üzlettereikről ismert boltok a kilencvenes években jelentek meg Lengyelországban, mára azonban Közép és Kelet-Európa számos más országában is megtalálhatóak.

 A vállalat koncepciója nem titkoltan a minél alacsonyabb árú termékek kínálása, ez a stratégia pedig Lengyelország egyik leggazdagabb emberévé tette a tulajdonos Dariusz Mileket. Némi rosszindulattal megjegyezhetnénk, hogy ez a fajta "low-budget" imázs egyelőre a World Tour csapatra is tökéletesen ráillik.      

Groupama-FDJ:

A Thibaut Pinot nevével fémjelzett francia csapat egyik szponzora szintén ismerős lehet. A Groupama biztosítócég természetesen francia gyökerekkel rendelkezik, de évek óta aktív Magyarországon is, neve pedig a hazai sportéletben is felbukkan. A csapatnak régóta nevet biztosító másik szponzor, az FDJ lényegében a francia állami szerencsejáték vállalat, legalábbis egyelőre. A céget ugyanis épp a nyáron készülnek privatizálni, alighanem a hazafias érzelmeiről is ismert csapatfőnök, Marc Madiot nagy bánatára.       

Bahrain-Merida: 

Vincenzo Nibali csapatának első számú szponzora nem egy vállalat, hanem egyetlen személy, Nasser bin Hamad Al Khalifa sejk, a bahraini királyi család tagja. A csapatot az arab ország állami hátterű cégei támogatják, illetve újabban a McLaren autógyártó vállalat, mely a sejk bátyjának, Mohamednek tulajdonában áll. A társszponzor az ismert taiwani érdekeltségű kerékpárgyártó cég, a Merida. A vállalat eredetileg licenszelt Raleigh kerékpárok gyártásával foglalkozott, a nagyobb profit érdekében azonban szeretne saját termékeinek forgalmazására váltani. 

000_OZ83H.jpg Fotó: Europress/AFP   

Bora-Hansgrohe:

A német bejegyzésű csapatot két helyi érdekeltségű vállalat szponzorálja. A Bora elsősorban olyan konyhai szagelszívók gyártásában utazik, amik különlegessége, hogy az elszívók nem a főzőlapok fölött, hanem azok között helyezkednek el. A cég a kerékpárcsapat támogatásának hála gyors növekedésnek indult, a vállalat pedig ügyel is a szoros kapcsolat fenntartására a sporttal. Pár hete például Roubaix régióból érkező gyakornokok Franciaországból importált kockakövekkel burkolták le a cég központjához vezető utat. 

A csapat másik szponzora a szintén német gyökerű, de ma már többségében amerikai tulajdonú Hansgrohe, ami fürdőberendezések gyártásával foglalkozik. Bár a csapat nevében nem szerepel, fontos szponzor a kerékpárgyártó Specialized, ami a szlovák sztár személyes szponzorlása révén Peter Sagan leigazolásában is komoly szerepet játszott.        

Mitchelton-Scott:

Peák Barna új csapatának főszponzora egy ausztrál borpincészet, a Mitchelton, a tulajdonos pedig Jerry Ryan, az ország egyik leggazdagabb embere. Problémát jelenthetne, hogy a francia törvények szerint alkoholgyártó cég nem szponzorálhat csapatot, azonban Ryan tulajdonában áll a megegyező nevű, esküvők szervezésével is foglalkozó szállodalánc, így megkerülve a szabályozást. A másik névadó a svájci-amerikai eredetű Scott, mely kerékpárvázak gyártása mellett többek közt sílécek és motoros védőfelszerelések készítésével is foglalkozik. 


Szöveg: Szabó Bence
Forrás: inrng.com

Hozzászólások