ES Bringa - Mennyit esznek a versenyzők egy Grand Tour alatt?
Mennyit esznek a versenyzők egy Grand Tour alatt?
Fotó: sport24.pluska.sk

Mennyit esznek a versenyzők egy Grand Tour alatt?

HosszabbitásHosszabbitás
2019/07/14 21:20

Az elmúlt években nagyon sokat olvashattunk a versenyzők étkezési szokásairól. A saját szakácsok és konyhakamionok bevezetésével az ételek nem csak stílusukban, hanem tartalmukban is drasztikus változásokon mentek keresztül.


A Twitter, YouTube és az Instagram a Grand Touroknak egy eddig nem nagyon látott részét mutatta be, mindezt művészetté alakítva, ezáltal beindítva média karrierjét némelyik csapat szakácsának.

Eddig is sokat hallottunk arról, hogy mit is esznek a csapatok, de most abba is beletekinthetünk, hogy pontosan mennyit is esznek a profik és hogy ez a mennyiség milyen szerepet tölt be a táplálkozás szempontjából. Az adatok a Movistartól érkeznek, egészen pontosan a 2015-ös Vueltáról, ahol a Granadai Egyetem kutatói vizsgálták a csapat étkezését. Mind a kilenc versenyzőről kaphattunk így adatokat, amelyen versenyen Nairo Quintana negyedikként zárt, Alejandro Valverde a hetedik helyen, a Movistar azonban elhozta a csapatösszetettet. 

000_DV2104901.jpg Fotó: Europress/AFP

Mi is igazán különleges az adatokkal kapcsolatban? A kutatók nem csupán nyomon követték a kilenc versenyző étel- és italfogyasztását, hanem pontosan le is mérték az adagok nagyságát és hogy mennyit fogyasztottak el ebből a versenyzők.  Ugyanezt a szakaszok előtt és után is megtették a kulacsokkal, zselékkel, ételekkel, és hogy hány kulacsot kapott egy-egy versenyző.

Egy dologban viszont minden felelősség a versenyzőkre hárult: a szakasz utáni regenerációs szeletekről nekik kellett beszámolni, valamint arról, hogy a szakasz végétől vacsoráig mit és mennyit fogyasztottak.

A kutatók felhasználták a versenyzők teljesítményéről kapott adatokat is, hogy ez alapján számítsák ki az energiafelhasználást az adott szakaszon. A hagyományos szoftver általi megközelítés helyett, amikor a kilojoule-t számítják át kalóriára energiafelhasználás gyanánt, a kutatók egy másik utat választottak. Ugyanis míg előbbinél a bruttó mechanikai hatékonyság 23,9 %, az általuk használt módszernél ez már 20,7 %. 

Ezáltal sikerült kiszámolniuk az átlag energiafelhasználást a szakaszokon (a szünnapot nem kalkulálták bele). A 7,4 km-es csapatidőfutamon csupán 373kCal, a 37,8 km-es időfutamon 1090 kCal, a sík szakaszokon 3107kCal és a komoly hegyi szakaszokon 4707kCal volt az energiafelhasználás.

000_DV85249.jpg Fotó: Europress/AFP

Térjünk vissza az ételre: a versenyzők 5415kCal-t vittek be a naponta a Vuelta ideje alatt. A legalacsonyabb átlag bevitel csapaton belül 4760kCal volt, míg a legmagasabb 6375kCal. Szénhidrátot tekintve a napi átlag 872g volt, ami 12,5g/kg-ot jelentett, ami 65%-a teljes kalóriájuknak. A legalacsonyabb szénhidrát bevitel 11,3g/kg volt a Vueltán.

Talán meglepő, hogy a protein bevitel nagyon magas volt, összesen 230g/nap, 3,3g/kg. Ez leginkább a szakácsoknak köszönhető, mivel arra törekedtek, hogy a versenyzők finomat egyenek (a protein fele reggelikor és vacsorakor fogyott el), mintsem arra, hogy direkt módon vigyék be a proteint. Nem biztos, hogy a dietetikusok ugyanezt ajánlják kerékpárosoknak, még a Grand Tourokon sem (a Team Ineos/Sky napi 2-2,5 g/kg/nap proteint lőtt be célnak).

A zsír bevitelben volt a legnagyobb eltérés a versenyzők között, egészen 60g-tól 175g-ig naponta, ami 9-27%-a kalóriáknak.

000_DV1213251.jpg Fotó: Europress/AFP

Egy alaposabb áttekintés után rájövünk, hogyan is lett naponta ennyi a kalóriabevitel. A szakaszok előtti evés volt a legfontosabb a versenyzőknek, ilyenkor átlagban 199g szénhidrátot, 47g proteint és 37g zsírt fogyasztottak reggelire. A bicón átlagban óránként 91g szénhidrátot vittek be, a legkevesebb 66g/óra, míg a legtöbb 119g/óra volt.

A kalóriabevitelnek a 43%-át a kerékpáron ették vagy itták meg a versenyzők, de ez egy csak egy becsült érték, hiszen a versenyzők gyakran eldobták a félig teli kulcsaikat vagy zseléiket. A szakasz befejezte és a vacsora között a fókusz a proteinen volt a regeneráció miatt. Ilyenkor 147g szénhidrátot kaptak, de 55g proteint, ami több, mint amit reggelire fogyasztottak. A nagy bevitel ellenére, csupán 16g zsírt fogyasztottak ilyenkor. A vacsora hasonló volt, átlagban 146g szénhidráttal, 58g proteinnel és 34g zsírral.

Érdekesség még, hogy ez volt talán az első kutatás, amikor megmérték a versenyzők súlyát, valamint bőrredő vastagságát a verseny előtt és után is. Így kiderült, hogy a verseny alatt átlagosan egy kilogrammot fogytak. A bőrredők vastagsága 42,8 mm-ről 38,3 mm-re csökkent. A kar-, valamint a combátmérő méréséből fény derült arra, hogy az izmok nem igazán változtak a verseny alatt.

Összességében kijelenthető, hogy a versenyzők megfelelő mennyiségű ételt fogyasztottak ahhoz, hogy megfeleljenek a Vuelta kihívásainak.

043_04827465.jpg Fotó: Europress/AFP

Sajnos a Vueltás kutatás alatt nem kaptunk szakaszról szakaszra jelentést, csupán azt láthattuk mekkora különbségek vannak (373kCal-4707kCal). A tavalyi Girónál részletesebb betekintést nyerhettünk ezekről az adatokról, egészen pontosan Chris Froome eszméletlen szökése kapcsán.

A Sky ugyanis kiadta a dokumentumokat így megtudhattuk, hogy Froome csupán 2466 kCal-t evett meg a 11. szakaszon: a terv szerint a könnyebb etapokon kevesebb tápanyagot visz be, így csökkentve a testzsírszázalékát. Ezáltal a verseny későbbi részében jobban tud támadni, és mint láthattuk, ez a terv be is jött. A szénhidrátbevitel csupán 407g, 5,8g/kg ezen a napon, ami mindössze 57g/óra, mivel nem hegyi szakaszról volt szó. Proteinből 139g-ot juttatott a szervezetébe, ami 2g/kg/nap.

Ezzel szemben a 19. szakaszon megtriplázták Froome bevitelét. Az összbevitel ugyanis 6663kCal volt, 1305 g szénhidráttal, ami 96g/órának felel meg. Ez egy brutális 18,9g/kg összesen, de hozzá kell tenni, hogy 9g/kg elfogyott a szakasz után is. Ez utóbbi adat annak is betudható, hogy már a következő napra készült vagy még mindig nagyon izgatott volt, hiszen átvette a vezetést az összetettben.

A proteinbevitel azonban hasonló maradt, mint a 11. szakaszon, 143grammal (2,1g/kg). A konzisztens proteinbevitel, valamint a periodikusan elfogyasztott szénhidrát egy új módszer a sportdietetikában, ami a szükséges teljesítményhez van igazítva, legyen szó edzésről vagy versenyről, még ha Froome példája egy kicsit extrémnek is számít. A Movistar adataiból nem derül ki, hogy hasonló periodizáció zajlik-e máshol is a pelotonban, vagy a Sky/Ineos (vagy éppenséggel Froome) különutasnak számít. 

043_05353471.jpg Fotó: Europress/AFP

Néhány dolog kiemelendő a kutatásból. A begyűjtött adatok alapján először is kijelenthető, hogy a szénhidrátban alacsony diéta a mezőnyben (legalábbis verseny közben) egy mítosz. Annak ellenére, hogy sokan állítják, hogy pár versenyző kevés szénhidrátot fogyaszt, nem láttunk még bizonyítékot erre.

Másodszor, a proteinbevitel mértéke magas a versenyzőknél, még akkor is, ha nincsen konkrét javaslat, mennyit is fogyaszthat egy versenyző. Az viszont tisztán látszik, hogy egy többnapos versenynél az ekkora mennyiségű proteinbevitel előnyös. A szükséges kalóriabevitel mellett semmiképpen sem káros.

Nagyon érdekes volt követni a csapatokat és a szakácsaikat a social medián keresztül az elmúlt években, hogy bepillantást nyerjünk mit esznek a versenyzők egy Grand Tour alatt. Viszont ezek a képek megtévesztőek lehetnek, hiszen azt hihetjük, hogy versenyzők szénhidrát helyett sok inkább veggiet és proteint fogyasztanak. Az adatok viszont magukért beszélnek, így amit a social medián láthatunk, az csupán egy kis része annak, amit a versenyzők fogyasztanak a három hét alatt.

Egy sima tál rizs nem mutat jól Instagramon és könnyen elfelejthetjük, hogy minden egyes kulacs, amit a versenyzők kapnak telis-tele van szénhidráttal. Viszont ennek a ritka kutatásnak köszönhetően láthatjuk, hogy még mindig a szénhidrát uralkodik a Grand Tourokon, egy egészséges adag proteinnel kiegészülve.



Forrás: cyclingtips.com
Szöveg: Vankó Lázár Bence
Hozzászólások