ES Bringa - Melyik a legjobb idei háromhetes?
Melyik a legjobb idei háromhetes?
Fotó: Europress/AFP

Melyik a legjobb idei háromhetes?

Bodnár GergőBodnár Gergő
2019/01/09 16:44

December 19-én végre a Vuelta útvonalát is megismerhettük, így már pontosan tudjuk milyenek lesznek a jövő évi háromhetesek.

Ami elsőre feltűnő, hogy messze a Girón helyezik a legnagyobb hangsúlyt az időfutamokra, ez pedig a kialakulóban lévő trendeket figyelembe véve, nem egy utolsó szempont. Dumoulin sem véletlenül döntött úgy, ahogy.

Tavaly azt láthattuk, hogy aki nem jó az egyenkéntiken, nem fog tudni háromhetest nyerni. És itt elsősorban az év első két körversenyére gondolnánk, hisz a Vueltán már-már hagyomány szerint az emelkedők döntenek. Jövőre például nyolc hegyi befutós nap lesz a spanyol körön, és mindössze egy időfutam. Az is a második hét elején.

Egyébként elég hasonló távon és útvonalon, mint idén, és láttuk, hogy például Simon Yates azért ezzel még szépen elboldogult (másfél percet kapott a szakaszt nyerő Dennis-től, és 25 mp-et az ebben a számban egész jó Mas-tól).

Időfutamok az idei háromheteseken
Giro: 3 (8,2; 34,7; 15,6 km) = 58.5 km
TdF: 2 (TTT: 27, ITT: 27) = 54 km
Vuelta: 2 (TTT: 18, ITT: 36.1) = 54.1 km

De visszatérve az alapkérdéshez: melyik a legjobb idei háromhetes?

Nyilván aki a Lance-féle Tourokon nőtt fel, és kifejezetten fontosnak tartja az egyenkéntieket, egyik útvonallal sem teljesen elégedett. Ugyanakkor az nem véletlen, hogy Dumoulin némi gondolkodás után, a három időfutamot tartalmazó olasz kört választotta.

Mit tud a 2019-es Giro?

Érdekes az útvonal, hisz hiába lesz az első igazán kemény hegy a második hét közepén, a nyitónaptól kezdve egészen az utolsó szakaszig topon kell lenni. Hisz a verseny a Giro dell'Emiliáról megismert san lucai emelkedőn kezdődik (egy mini hegyi időfutammal) és az utolsó nap sem lesz túl könnyű. Hisz akkor 15 kilométernyi egyenkénti vár a mezőnyre. A Veronába érkező szakasznak közben fel kell menni a Torricelle nevű emelkedőre, amely 4.5 kilométer hosszú, és átlagosan 4.5 %-os. Szóval szó nincs teljesen sík időfutamról.  

És ehhez jönnek a hegyek, melyekre egészen a 12. etapig kell várni. Ekkor a Pinerolo  megmászásával Fausto Coppi emlékezetes, 1949-es győzelmére emlékezik a mezőny. Majd másnap következik az első igazi hegyi befutó, amikor a Lago Serrúhoz kell felmenni, 2200 méter magasra. A 14. szakasz egészen brutális, a maga 4000 méteres szintkülönbségével. Öt hegyet kell megmászni, mindössze 131 kilométer alatt. A cél pedig a Courmayeur tetején lesz. Nem is ez a hegy, inkább az előtte lévő Colle San Marco tűnik durvának. A középső hét pedig egy kifejezetten hosszú, mini Lombardiás etappal zárul.

A harmadik hét elején rögtön jön a verseny legnehezebb szakasza. Az 5000 méternyi szintkülönbséget tartalmazó királyetap során, előbb a Gaviát, majd a Mortirolót, és befutóként a Ponte di Legnót kell megmászni. A 17. szakaszon (Antholz) szintén hegyi befutó vár a mezőnyre, akárcsak az utolsó két "rendes" etap során. A 20. szakaszon újabb 5000 méter szintet tartalmazó napot kell teljesíteni, befutó a Monte Avena tetején (ITT  a szintrajz). Zárásként pedig a veronai egyenkénti.

Ez így összesen 3518 kilométer, 58.5 kilométernyi időfutam (három részletben), nyolc hegyi szakasz, amiből öt lesz hegyi befutós.

000_1AA800.jpg Fotó: Europress/AFP

Mit tud a 2019-es Tour de France?

Hegyi befutó már a 6. szakaszon, rajt egy brüsszeli csapatidőfutammal, 2010 után újra Tourmalet, és egyenkénti nélküli utolsó hét. A 18. szakasztól kezdve három olyan hegyes nap, amit nem lehet elhibázni, köztük a visszatérő Val Thorens, Európa legmagasabban fekvő síközpontja.

És az időfutam? Az is lesz, csak nem túl sok. Az egyetlen ITT-t a középső héten rendezik, egy nappal a Tourmalet előtt. A táv 27 kilométer (ITT a szintrajz), és főleg a szakasz első fele igencsak dombos. De ennél azért már láttunk durvább szintrajzokat is.

Hegyi befutók az idei háromheteseken
Giro:  5 (hegyi szakaszok összesen: 8)
TdF: 5 (hegyi szakaszok összesen: 7)
Vuelta: 8 (hegyi szakaszok összesen: 9)

Érdekességként megjegyezhetjük, hogy idén 66.5, 2017-ben meg kifejezetten kevés, 36.5 kilométernyi időfutam kilométer szerepelt a programban. Idénre ez a szám 54 kilométer lesz. 2019-re az ASO elfelejtette a kockaköves szakaszt, de hegyes, ám lejtmenetes befutó most sem fog hiányozni. Idén nyolc olyan emelkedő (Côte de Mutigny, Col des Chevrères, Côte de la Jaillièrecôte de Saint-Just, Hourquette d’Ancizan, Mur de Péguère, Col du Galibier, Col de l’Iseran) lesz a szakaszok közben, ahol bónusz másodperceket lehet szerezni.

Mit tud a 2019-es Vuelta?

Extraként mindenféleképpen egy nagyon rövid, mindössze 95 km-es andorrai szakaszt, amikor (!) öt kategorizált hegyet kell megmászni, ráadásul Puritónak köszönhetően még némi murvás út is bekerült a programba (fotók: ITT). 

A 2019-es Vueltán összesen 8 hegyi befutó lesz (ebből négy már az első héten), és mindössze egy időfutam a franciaországi Pau-ban, az is a második hét nyitányaként.

Egészen az ötödik etapig kell várni az első igazi hegyi befutóra, amikor a 11.8 km hosszú, átlagosan 7.3%-os meredekségű javalambrei emelkedőt kell megmászni.

A Vueltának nem szokása az időfutamokra helyezni a hangsúlyt, a szervezők ezen idénre sem változtatnak. Ugyan csapatidőfutammal kezdődik a verseny, de kellően nagy előnyt a hegyeken lehet szerezni.

Hozzászólások