ES Bringa - Kuss: "Nálunk nincsenek egók, nem fogunk úgy járni, mint a Movistar"
Kuss: "Nálunk nincsenek egók, nem fogunk úgy járni, mint a Movistar"
Fotó: Europress/AFP

Kuss: "Nálunk nincsenek egók, nem fogunk úgy járni, mint a Movistar"

Szabó BenceSzabó Bence
2020/06/27 12:56
A Jumbo-Visma fiatal amerikai bringása idén első Tourjára készül, ahol szerinte nem lesz gond csapata háromkapitányos felállásából. Kuss a verseny mellett saját fejlődéséről és jövőbeni terveiről is mesél, de elmondja véleményét Armstrongról és a dopping helyzetéről a mai kerékpársportban is. 


Hogy telik számodra manapság egy nap?

Általában nyelvtanulással kezdem. A barátnőm katalán, szóval a spanyollal sokat tud segíteni, a katalánon viszont még dolgozunk.:) Aztán edzés, ebéd és pihi, majd este valami kikapcsolódás. Könnyebb napokon inkább montizom, aztán a barátnőmmel beülünk valahova ebédelni. Mindig máshova, keressük a tökéletes steaket és Chuletónt!  

Tavaly először mentél egy évben két háromhetest és a második remekül sikerül. Miben tudtál fejlődni (a Vueltára)?

Leginkább abban léptem előre, hogy hozzászoktam a három hét alatt előforduló versenyszituációkhoz és megtanultam őket kezelni fizikálisan és mentálisan. Minden ilyen helyzet sok energiát igényel, de a Girón, amikor Roglic rózsaszínben tekert, megtanultam kezelni ezeket.

Mit csináltál a két GT között?

A Giro után egy héttel indultam a Dauphinén, ahol kifejezetten jól éreztem magam, ami az Olasz körön sose volt így. Után rájöttünk, hogy edzésre van szükségem a legjobb formámhoz, így hazamentem Coloradoba. Ott nehéz nem magaslaton tekerni. Viszont ami ennél is fontosabb, ha hazautazom az USA-ba, sokkal inkább tudok normális ember lenni, sörözni egy bárban, montizni, és olyan dolgokat csinálni amik frissen tartanak. 

kuss1.jpg Fotó: Europress/AFP

Látod magad a jövőben, mint háromhetes menő?

Szeretnék az lenni. Szerintem fizikailag képes vagyok rá, de sokat kell még dolgoznom a hihetetlen koncentráción, amire ehhez szükség van. Segítőként a kevésbé fontos napokon lazíthatsz mentálisan, de kapitányként ez teljesen más. Ezt még tanulnom kell, ahogy azt is, hogy nyugodt módon kezeljem a kapitányi szerepet. 

Lehetségesnek látod ezt a Jumboban?

A nap végén úgyis azon múlik, hogy te vagy-e a legerősebb, nem? Különben is, nekem jobban bejön, ha több kapitánnyal megyünk és szabadabban versenyezhetek, mintha hét ember csak rám figyelne, ami kicsit stresszes tud lenni. 

A Touron nem jártál még, a tervek szerint idén indulsz először. Várod már?

Persze. Vicces, mert az USA-ban a legtöbben hobbi bringásnak gondolnak, amíg nem versenyeztél a Touron. Reméljük a járványhelyzet rendeződik addigra és a versenynek meglesz a szokott hangulata, mert elsőre szeretném megtapasztalni a Tour minden őrületét és varázsát.

Sokat cikkeznek arról, hogy három kapitánnyal indultok. Mi a véleményed? Tudod, mi történt a Movistarral tavaly...

Szerintem a legnagyobb különbség, legalábbis az alapján ahogy a kapitányainkat ismerem, hogy nálunk nincsenek egók. Persze mind szeretnének nyerni, de szerintem inkább nézik a közös érdeket mint a belső konfliktust, ami belőlük és a csapatból körülöttük is kihozza a legtöbbet. 

Láttad a Movistar sorozatot?

Igen, érdekes volt. Véleményem szerint volt egy kis különbség abban, ahogy a csapat az egyes versenyzőket és a versenystratégiát kezelte. Viszont ettől még ők egy nagyon sikeres csapat és minden sor másképp működik, szóval érdekes volt belátni a színfalak mögé.

Dumoulin-jumbo.jpgKuss szerint jól működhet a háromkapitányos felállás - Fotó: Europress/AFP

Nehéz egy olyan sport részese lenni, ahol a doppingesetek mindennaposak? Mit gondolsz a pár éves minták újraelemzéséről? 

Nem egyszerű, különösen, hogy a kerékpár lett valamiért a nem tiszta sportok példája. Szinte minden bringás esetre jut egy az atlétikában, teniszben, fociban, stb., szóval szomorú, hogy mi vagyunk elkönyvelve csaló sportként. Ez az elítélés nem veszi figyelembe a fejlődést és az anti-dopping intézkedéseket, amik a kerékpárban végbementek. 

Ami a minták újraelemzését illeti, szerintem jó ötlet, mert a rendszer fejlődött az évek alatt. Így talán kiderül, anno ki próbálta kijátszani a szabályokat. 

Láttad az új Lance-ről készült dokumentumfilmet? 

Az első részt igen. Az alapján amit láttam, megvolt benne a győztes mentalitás, de túl messzire ment. A mindenáron győzni akarásnak komoly ára van. 

Fiatal vagy, szinte új még a sportban... hogy viszonyulsz a korábbi (doppingos) kerékpárosok elhelyezkedéséhez a csapatok stábjában? Képmutatás, hogy van akit eltiltanak, van akit meg hagynak a sportban dolgozni? 

Azt gondolom, hogy akik csaltak korábban, még lehetnek hasznos elemei a sportnak ma is. Viszont azokkal a rendszeres csalókkal, akik jelen vannak a sportban, van problémám. A sportnak párbeszédre van szüksége a hibákról amiket elkövettünk és a továbblépésről. Ha mindent fekete-fehéren néznénk és minden korábbi doppingost eltiltanánk, akkor a nézőpont elég utópisztikus lenne. Persze kell egy vonal, biztosítani kell, hogy a korábbi csalók eleget változtak a visszatéréshez. 


Ciclismo Internacional

Hozzászólások