ES Bringa - Ki örül a legjobban a jövő évi Tournak?
Ki örül a legjobban a jövő évi Tournak?
Fotó: twitter

Ki örül a legjobban a jövő évi Tournak?

Bodnár GergőBodnár Gergő
2019/10/16 09:34
Legendás hegyek nem lesznek, de sok időfutam sem. Egyetlen egyenkénti került be, az is az utolsó előtti napra. Cserébe kaptunk egy izgalmasnak látszó első hetet, és egy olyan útvonalat, ami tele van hegyekkel. 

A jó időfutamosok mellette a sprinterek sem lehetnek kifejezetten boldogak a Tour de France tegnapi útvonalbemutatóját követően, kérdés, mit tud erre rádobni a RCS Sport. Képesek lesznek meggyőzni például egy Dumoulint, hogy ismét őket válassza?

Mi lehetett a cél?

Egyértelmű az utolsó pillanatig izgalmas verseny. Ebben pedig az ASO szerint nem fér bele túl sok, vagy egy kifejezetten hosszú és sík időfutam. Nem mellesleg ez az elgondolás, a francia háromhetes menőknek (Pinot, Bardet) is kedvezhet.

Hegyek, hegyek, hegyek

Sok hegy, kevés időfutam, a lehető legrövidebben így lehetne összefoglalni a 2020-as Tour útvonalát. Az ASO már az első hetet is elég keményre tervezte, ha valaki nem érkezik top formában a rajtra (miközben mondjuk az olimpiai mezőnyverseny is érdekli), nem lesz könnyű dolga. A második napon már két 1500 méternél hosszabb hegyet kell megmászni, a negyedik szakasz végén pedig konkrétan perc körüli hátránnyal lehet megjönni, ha valakinek nincs jó napja.


Az utolsó héten sorozatban három nap (15-17. szakasz) is nagyon hegyes lesz, bár ez nem garancia arra, hogy minden nap harcolni fognak egymással az összetett esélyesek. 

Minimum nyolc olyan hegy van az útvonalban (Col de la Lusette, Col de Peyresourde, Col de Marie Blanque, Col du Grand Colombier, Montee de Saint Nizier du Moucherotte, Col de la Loze, Montee du plateau des Glieres), amely legalább húsz perc hosszú, és kellően közel van a célhoz. Vagyis támadási lehetőséget rejt magában.

A következő kiírásra is megmarad az idén bevezetett bónuszszerzési lehetőség, összesen 8 olyan emelkedő lesz, ahol jóváírás másodpercekért (8-5-2) lehet harcolni.  

Kevés időfutam

Elég egyértelmű a tendencia, az ASO nem a hosszú és sík időfutamok legnagyobb barátja. Az elmúlt négy évben egyszer sem volt 40 kilométernél több egyenkénti, az előző tíz kiírás alkalmával pedig csak (!) kétszer mentek többet (összesen) 60 kilométernél. Kifejezetten sok időfutamot (az Armstrong korszakra jellemzően sokat), legutóbb Wiggins győzelme alkalmával láthattunk, akkor három részletben mentek összesen 101 kilométert.

EG6m-5CXkAA9ePf.jpg Fotó: twitter

Mi lesz a sprinterekkel?

Ők nem kaptak túl sok esélyt, de azért sajnálni sem kell őket. Mivel az első szakasz nem időfutam, alapól kifejezetten értékes lesz a nyitónap. Hisz sárga trikó jár érte. A Tour hivatalos oldalán 9 sík, de nyilván nem minden esetben mezőnyhajrás befutóról írnak. A tegnapi prezentáció után Caleb Ewan azt mondta, szerinte szigorúan a szintrajzok alapján, maximum 4 sprint tűnik biztosnak. 

Az Ineosnál évek óta nem kérdés, de a Jumbo-Arkea kettősnél azért elég érdekes lesz a csapat összeállítása. Hisz Groenewegen és Bouhanni nyilván szeretne indulni, miközben az útvonal tele van hegyekkel, és a kapitányoknak minden segítőre szükségük lehet. Ha pedig az adott sprinter csak egy felvezetőt is kap maga mellé, akkor onnantól az első számú ember mindössze öt segítőre számíthat.

Az összkép

Ezen az útvonalon nehéz lesz unatkozni, de pihenni is. Nincs  Alpe d’Huez, Mont Ventoux, Tourmalet vagy Galibier, ennek ellenére Chris Froome az elmúlt 5-6 év legkeményebb útvonaláról beszélt. Már a második szakasz nagyon necces, a negyedik és hatodik napon pedig hegyi befutó lesz. Eltűntek a hosszú és sík szakaszok, mindössze egyszer mennek 200 kilométernél többet. Az utolsó előtt napra betett, gyakorlatilag hegyi időfutam nagy újdonság, de kérdés, mennyire lesz akkor még izgalmas a verseny?

EG8y2f5X4AAunr9.jpg Fotó: twitter



Hozzászólások