ES Bringa - Hirtelen harminc: Hol tart a kerékpársport történetének egyik legtehetségesebb korosztálya? - I. rész 
Hirtelen harminc: Hol tart a kerékpársport történetének egyik legtehetségesebb korosztálya? - I. rész
Fotó: Europress/AFP

Hirtelen harminc: Hol tart a kerékpársport történetének egyik legtehetségesebb korosztálya? - I. rész 

Szabó BenceSzabó Bence
2020/06/14 10:19
Kevés olyan tehetségesnek tartott korosztály van az országúti kerékpár történetében, mint az 1990-ben születettek. Hét versenyző a mai mezőny legnagyobb sztárjai közül, akik mind idén töltik be a harmincat. Melyikük ért fel az óriási elvárásokhoz és ki okozott eddig csalódást? Áttekintésünk első részében a sprintereket és a klasszikus menőket mutatjuk be.  


Valóban az 1990-es korosztály lenne a legtehetségesebb amit az országúti kerékpár mezőnye valaha látott? Nos, a nevek és a számok magukért beszélnek: Peter Sagan, Thibaut Pinot, Tom Dumoulin, Nairo Quintana, Romain Bardet, Michael Matthews és Michael Kwiatkowski mind ebben az évjáratban születtek, heten pedig összesen 5 szivárványszínű trikó, 3 nagy körverseny, 4 Monumentum, 50 GT-szakasz és számtalan egyéb verseny győztesei.

Ez a korosztály abban is különleges, hogy minden tagja a kezdetektől sikeres volt. Már junior korukban óriás tehetségként tartották őket számon, majd a profi karrierjük elején is rögtön berobbantak a mezőnybe. Pinot 24 évesen lett először Tour-dobogós, Sagan 22 volt, amikor megszerezte az első zöld trikóját, Quintana és Dumoulin pedig ott vannak az elmúlt 20 év legfiatalabb háromhetes győztesei között.

A múlt tapasztalatai azt mutatják, hogy a versenyzők 30 éves koruk környékén érnek a csúcsra. Ezek a sztárok mind idén töltik be ezt az életkort, karrierjük azonban az utóbbi években egészen eltérő utat járt be. Van, aki máig a legszűkebb elit tagja, többük pályafutása viszont megrekedni látszik. A nagy kérdés, hogy mit várhatunk tőlük a következő években.


Peter Sagan (Bora-Hansgrohe)

Legnagyobb eredmények: vb mezőnyverseny 3x (2015, 2016, 2017), Tour zöld trikó 7x, Flandria (2016), Paris-Roubaix (2018)  

Sagan napjaink kerékpársportjának legmeghatározóbb versenyzője, ez nem is lehet kérdés. Mióta csak alig 20 évesen betette a lábát a profi mezőnybe, az óriási sikerekhez egy teljesen egyedi karakter is társul. Már az első nagy győzelmekkel párhuzamosan elkezdődött az azóta is tartó Sagan-show: vicces ünneplések, poénos videók, reklámok és interjúk egész sora, meg persze a folyamatos egykerekezés. 

Sagan-roubaix.jpg Fotó: Europress/AFP

A szlovák még karrierje legnagyobb versenyei és győzelmei közben is laza marad, hegymenet közben dedikál könyvet a Touron, vagy épp poénosan összeroskad a győztesnek járó kockakő súlya alatt a Paris-Roubaix dobogóján. Mottója, a képregényekből vett "Miért vagy ilyen komoly?" kérdés nem is jellemezhetné jobban karakterét. Sagan saját magára nem csak versenyzőként, hanem előadóként tekint, akinek kötelessége szórakoztatni a közönséget. Egy modern kor tökéletes megtestesítője egy régimódi sportban. 

Mégis, a távolság a két szerep: Sagan, a klasszis versenyző és Sagan, a showman között mintha évről évre nőne. Talán egy évtized folyamatos elvárásainak nyomása érte utol, talán a korral kicsit megkomolyodott, vagy talán fantasztikus sikerei után csak új motivációra van szüksége, egy azonban biztos: a szlovák az előző idényben nem ért fel korábbi teljesítményéhez. 

Vitathatatlan, hogy olyan parádés eredményeit, mint zsinórban szerzett 3 világbajnoki címe, vagy 7 Tour de France zöld trikója, nem mostanában fogja újra elérni valaki. Mégis, egy ilyen elképesztő versenyző esetében valahogy azt várná az ember, hogy 30 éves korára gyűjteménye már tele van Monumentum győzelmekkel, Sagan pedig ezen a téren egyelőre "csak" egy Flandriát és Roubaix-t tud felmutatni. 

A szlovák minden nagy győzelme mellé tucatnyi majdnem-siker társul, csak a Sanremón hatszor végzett a legjobb tízben győzelem nélkül, amihez Flandrián további hat top10 társul. A legnagyobb erőssége - az, hogy ő Peter Sagan - úgy tűnik, az utóbbi években a legnagyobb hátránya is lett egyben. A szlovák már többször jelezte, nem tervez a végtelenségig bringázni, így az idei szezon eredményessége akár meghatározó is lehet további karrierje szempontjából.             

Michael Kwiatkowski (Ineos)

Legnagyobb eredmények: vb mezőnyverseny (2014), Milano-Sanremo (2017)

Kevés olyan fiatal versenyző van, akiknek pályafutása már junior korában annyira felkelti a szurkolók figyelmét, mint tette azt Kwiatkowskié. A lengyel junior Európa- és világbajnokként, l'Avenir dobogóval a háta mögött érkezett a profi mezőnybe, akkoriban ő volt a '90-es korosztály reklámarca.

Kwiatkowski legnagyobb erénye mindig is a sokoldalúságában rejlett. Már 23 évesen, első Tourján felért az amatőrként mutatott teljesítményéhez, amikor 11. helyen végzett és 10 napig viselte a fehér trikót a Mark Cavendish és sprintervonata köré épített Quick-Stepben. Alig egy évvel később pedig az utóbbi 15 év legfiatalabb országúti világbajnoka lett, miután az utolsó emelkedőn meglépve meglepte az esélyeseket Ponferradában.

Ez a sokoldalúság pályafutása közvetkező éveiben sem veszett el: 27 profi győzelme közül 11 született egynaposon, 6 időfutamon, 4 összetett győzelem és 6 szakaszsiker mellett. Nyert csapatidőfutam vb-t, Sanremót, de kockaköves (Harelbeke) és ardenneki (Amstel) klasszikust is, olyan rangos többnaposok mellett, mint a Tirreno vagy a Lengyel kör. Nem véletlenül mondja róla Philippe Gilbert, hogy egyik lehet azoknak a keveseknek, akik mind az 5 Monumentumot megnyerhetik pályafutásuk során. 

kwiat-sanremo.jpg Fotó: Europress/AFP

Mégis, ez a sokoldalúság az utóbbi években mintha inkább hátrány lenne a lengyel versenyzőnek. A kockaköveket hátrahagyva ma már inkább az Ardennekre koncentrál, míg háromheteseken az Ineosban csak szuper-segítőként kap szerepet. Az utóbbi három évben tagja volt a csapat Tour-győztes sorának, a tavalyi verseny azonban leginkább a szenvedésről marad számára emlékezetes. 

Kwiatkowski elmondása szerint még mindig vannak egyéni ambíciói a nagy körökön, de nehéz látni, hogy a brit csapatnál hogyan érhetné el ezeket. Ha viszont vált, könnyen lehet, hogy a Sky/Ineos korábbi szuper-segítőinek (Porte, Landa) sorsára jut. A lengyel képes tartani a lépést a hegyekben és kitűnő időfutamot menni, de ahogy telnek az évek, egyre nagyobb kérdés, hogy tesztelheti-e magát valaha a legjobbakkal szemben. 

Michael Matthews (Sunweb)

Legnagyobb eredmények: Tour zöld trikó (2017), 8 háromhetes szakaszgyőzelem  

Matthews érkezése a profi mezőnybe egybeesett a sprinterek fejlődésének időszakával. Az utóbbi években egyszerűen gyorsnak lenni már nem elég. A nagy körversenyek sík szakaszai szinte mindig tartalmaznak egy-egy alattomos emelkedőt, a sprintereknek szánt klasszikusok útvonalai pedig nehezebbek lettek. Még a Tour zöld trikója is egyre inkább a sokoldalú, három héten át folyamatosan pontokat gyűjtő bringások versenye lett a klasszikus sprintereké helyett.

Az ausztrál versenyző tökéletesen passzol ebbe a trendbe. Gyors, még ha nem is annyira, mint mondjuk Gaviria vagy Groenewegen, de versenyképes a mezőnyhajrákban. Emellett nincs elveszve az emelkedőkön sem, ha egy nehéz szakasz végén kis csoportból kell hajrázni, mindig számolni kell vele. Matthews legnagyobb problémája, hogy ez a leírás tökéletesen passzol egy másik versenyzőre is, akit történetesen Peter Sagannak hívnak. 

matthews-vb3.jpg Fotó: Europress/AFP

Egy más korszakban hasonló adottságokkal Matthews talán a mezőny legnagyobb sztárja lehetne, sokkal több győzelemmel. Sagan azonban komoly akadálya ennek: eddigi pályafutása során a szlovák 21 olyan versenyt nyert, ahol Matthews a top10-ben zárt (köztük 3 világbajnoki címet, ahol az ausztrál mindannyiszor a dobogó közelében végzett). Fordítva ez alig négyszer történt meg. 

Igaz viszont, hogy a győzelmek alacsonyabb számát az ausztrál gyakran minőséggel kompenzálja. 36 profi győzelméből 24 WT-siker, köztük az utolsó 12 alkalom. Matthews pályafutását nem kerülik el a formaingadozások, de amikor igazán kezd szorulni a hurok, mindig képes remek teljesítménnyel bizonyítani a kétkedőknek, mint tette azt az elmúlt két idényben, a gyengébb nyarat követő kanadai egynapos győzelmekkel. 

Matthews őszinte, szókimondó versenyző, akinek a teljesítményén nagyot lendít, ha egy csapat köré építi fel taktikáját. Pályafutása során már az Orica/Mitcheltonnál és a Sunwebnél is szorult háttérbe, Tom Dumoulin távozásával azonban most csapata egyik legnagyobb sztárjának számít, így minden adott lehet, hogy idén újra a legjobbakkal versenyezzen.


Procycling Magazin

Hozzászólások