ES Bringa - Jumbo-Visma: Összeomlás után föltámadás
Jumbo-Visma: Összeomlás után föltámadás
Fotó: Europress/AFP

Jumbo-Visma: Összeomlás után föltámadás

Kálmán LaciKálmán Laci
2019/03/11 10:55
Az idei szezonban immáron Jumbo-Visma névre hallgató holland lotto 33 győzelmet szerzett 2018-ban, köztük három Tour-szakaszgyőzelmet is. Sőt, mára ott tartunk, hogy Primož Roglič idén már összetett esélyesként vághat neki a Girónak. Pedig a csapat öt évvel ezelőtt még csak hat győzelemig jutott. A következőkben megnézzük, hogy a második legkisebb költségvetéssel rendelkező WT-csapat hogyan lett néhány év leforgása alatt a mezőny egyik legsikeresebb sora. 

A siker kulcsa az alapos tervezés és a jól fölépített stratégia. Bár a büdzsé tekintetében 2018-ban mindössze a 17. helyen álltak az UCI ranglistáján, az elköltött pénzt és az elért eredmények arányát nézve bizony ők lettek a mezőny legsikeresebb csapata. 

Behúztak 33 szakaszt, köztük négyet háromhetesen. A Touron két versenyzőjük is a top 5-ben végzett. Ezen kívül a Girón és a Vueltán is volt embererük az első tízben. Nyertek szakaszt a baszk körön, a Romandián, és azon kevesek közé tartoztak, akik képesek voltak még a Sky-t is megizzasztani. 

Olyan versenyzőkkel erősödtek, akik egy évvel ezelőtt még szóba sem nagyon álltak volna velük. ilyen például Tony Martin és Laurens De Plus, de márciustól náluk versenyez Wout Van Aert is. 

"Mindenki arról beszél, hogy mennyi mindent sikerült elérnünk az elmúlt időszakban, és ez sokak számára érdekessé tette a csapatot" - mondta Nico Verhoeven, sportigazgató. 

2015-ben még mindössze csak hat győzelmet szereztek, ezzel a WT-csapatok közt az utolsó helyen zártak, ráadásul az egy hellyel előttük végző Cannondale is majdnem kétszer ennyi sikert könyvelhetett el. Steven Kruijswijk mentette meg a csapatot azzal, hogy a hetedik helyet szerezte meg a Giro összetettjében. 

000_1EG0T1.jpg Fotó: Europress/AFP

Az egykori Rabobank tehát, mely komoly eredményeket produkált a holland kerékpársport számára, és melyből egy rövid időre Blanco és Belkin is lett, rendkívül mélyre került. Részben a doppingügyek, részben pedig a hozzá nem értő csapatvezetés miatt. 

"Annyira lent voltunk, hogy onnan csak fölfelé vezethetett az út" - mondta Richard Plugge, csapatfőnök. "Megéreztem a pillanatot, amikor újra kellett kezdenünk. Nyilvánvaló volt, hogy csak úgy maradhatunk életben, hogy változtatunk bizonyos dolgokon. Búcsút kellett intenünk annak a berögzült képnek, hogy mi nagy csapat vagyunk. Így aztán jó néhány embertől meg kellett válnunk."

"A legtöbben jól elvoltak a maguk jól fizetett állásában, azonban nem voltak hajlandóak változtatni és fejlődni" - mondta Merijn Zeeman, aki ekkoriban került a csapathoz, és abszolút támogatta Plugge újító elképzeléseit. A csapatfőnök megszerezte főszponzornak a Belkint 2013-ra, mely év összességében nem sikerült rosszul a csapat számára, hisz nyertek 38 szakaszt, és Bauke Mollema a hatodik helyen zárt a Touron. 

Bár a Belkin 2014-ben idő előtt kiszállt, Plugge mégsem aggódott annyira, mint amikor a Rabobank hagyta el a csapatot. Ennek oka, hogy ekkortájt végre újra biztató jeleket érzékelt a holland kerékpár háza táján. 

2015 elején a csapat bemutatta három 'sárga' szponzorát: a Jumbót, a BrandLoyalty-t és a holland lottót. És bár elsőre elég gyenge évet produkáltak, annak azért nagyon tudtak örülni, hogy nem hagyták őket cserben, és életben maradtak. Mindeközben egy komoly szakmai munka is elindult a csapatnál.

kruijswijk.jpg Fotó: Twitter

A következő szezon pedig már meg is hozta a fordulatot. A korábbi kiváló síugró, Primož Roglič megnyerte a Giro egyik időfutamát, az előző évben föltűnt sprinter, Dylan Groenewegen pedig 11 győzelemmel járult hozzá a csapat 19 sikeréhez. 

2016. telén Zeeman sok-sok komoly és őszinte beszélgetésre invitálta a csapat tagjait annak érdekében, hogy mindenki ugyanabba az irányba és lehetőleg előre tolja a Lotto-Jumbo szekerét.

"Számos mély beszélgetést lefolytattunk. Volt, hogy nyolcvanan ültünk egy teremben, de voltak kisebb csoportos meetingek is. Megalkottuk a 'Blanco Code' nevű dokumentumot, melyben lefektettük a csapat tíz legfontosabb értékét és alapelvét. Onnantól kezdve még inkább a teljesítményre helyeztük a hangsúlyt."

"Mindent az alapoktól kezdtünk. Szponzorokat és minőségi versenyzőket akartunk, és tudtuk, hogy ehhez fejlődnünk kell. Sokkal profibbá kellett válnunk. Nem az eredményekre összpontosítottunk, hanem a minőségibb edzésre, táplálkozásra és a hatékonyabb kommunikációra."

Mára a csapat teljesen megváltozott, ami csak részben tudható be annak, hogy rengeteg új ember érkezett hozzájuk. Sokkal fontosabb, hogy teljesen más látásmód uralkodik, mint néhány évvel ezelőtt. A külsőségek, így például a korábban igénybe vett menő szállodák mára a múlté, ellenben nemrégiben bemutattak egy új alkalmazást, mely teljesen személyre szabja a táplálkozást a szükséges edzésmunka figyelembevételével. 

visma.jpg Fotó: Twitter

"Ez egy rendkívül újító szellemű csapat" - mondta De Plus, aki a Quick-Steptől érkezett az idén. "Meglepő volt számomra, hogy már decemberben mindenki iszonyatosan koncentrált volt. Még csak egy-két éve mondanak jókat a csapatról, de máris van egy csomó versenyző, akik ide akarnak jönni."

Roglič és Groenewegen mellett van jó sok fiatal is, akikkel hosszútávon számolnak a csapatnál. így például Sepp Kuss, Pascal Eenkhoorn, Jonas Vingegaard, Antwan Tolhoek és a már említett De Plus. Hozzájuk érkezett  nemrég Van Aert, akivel ütőképes csapatot alkotnak majd a klasszikusokra. 

Itt van tehát egy ígéretes, dinamikusan fejlődő csapat, mellyel egyre több fronton és egyre komolyabban számolni kell. Valahogy így látja ezt Rolf Sørensen, a Rabobank korábbi versenyzője is.

"Ennek a csapatnak előbb össze kellett, hogy omoljon, hogy aztán újraépülhessen. Óriási meló volt ez azok részéről, akik ezt kezdeményezték és levezényelték. Részben régi emberekkel, részben teljesen új arcokkal. Egészen különleges, amit a Jumbo-Visma csinál. Ráadásul feleannyi pénzből, mint a topcsapatok."


(Forrás: Procycling)
Hozzászólások