ES Bringa - Így választanak kerékpármárkát a World Tour-csapatok
Így választanak kerékpármárkát a World Tour-csapatok
Fotó: Europress/AFP

Így választanak kerékpármárkát a World Tour-csapatok

Bodnár GergőBodnár Gergő
2019/12/06 16:51
Nemrég az Astana jelentette be, hogy a következő évben már nem Argon 18 kerékpárokat használ. Vinokourov csapata az olasz Wilierre váltott. Az elmúlt két év során összesen 7 World Tour sor talált magának új márkát, ami felveti a kérdést: miért kell ennyit cserélni, és egyáltalán, hogy választanak maguknak kerékpárszponzort a profi csapatok? 

A nagy mozgolódás már tavaly elkezdődött, amikor a Sunweb csapata Giantről a Cervélora váltott. Aztán jött a CCC, és a jogelőd korábbi névadó szponzorát lecserélve aláírt a Gianttel. De a BMC sem maradt első osztályú csapat nélkül, ők a Dimension Datához „igazoltak”. És persze ott van az AG2R, ahol Eddy Merckx márkája lett az új beszállító.

"A piac nagy nyomás alatt van, de a legtöbb márka mégis azt reméli a szponzorációtól, hogy komoly ismertséget szerez a szurkolók körében, és egy picit meg tudja változtatni a profilját" - meséli Joachim Aerts, a Ridley-t és az Eddy Merckx-t is gyártó Belgian Cycling Factory igazgatója. 

"Vannak márkák, melyek gyorsan kiszállnak, és vannak akik egy rosszul sikerült év ellenére is visszatérnek. Ilyen például a Factor. Nekik nagyon nem jött be az AG2R-nél töltött időszak, most mégis aláírtak az Israel Cycling Academy-val."

De mit jelent pontosan maga a támogatás? 

"Egy gyártó évente 200 kerékpárt biztosít a csapatának. Úgy lehet számolni, hogy mindenkire 5-6 bicó jut. Az időfutam gépekkel más a helyzet, ott általában kétévente vannak jelentősebb változtatások. A második szezonra a jobb modellek megmaradnak az edzésekre, így ekkor már kevesebb, nagyjából 120 kerékpár érkezik a csapatokhoz. De minden megállapodás kérdése. Az is, ki mit csinál akkor, ha kijönnek a következő évi modellek. Valakinek az összeset vissza kell adnia, más csapatok százalék szerint dolgoznak. Idén például a Dimension Data a BMC-től kapott kerékpárok 30%-át megtarthatta, így ha akarja vagy tudja, maga értékesítheti őket."

000_1IC8W6.jpg Fotó: Europress/AFP

A csapatok nyilván bevételt is remélnek a szponzorációtól, így adja magát a kérdés: milyen összegre érdemes gondolni? 

"Bármire, nulla és öt millió euró között" - mondja Aerts. "A Lotto Soudal nagyjából 1 millió eurót kap a Ridley-től, a Specialized viszont ennek több, mint a dupláját fizeti azért, hogy a Borának szállíthasson."

"És ők ugye Sagan fizetésének egy részét is állják" - jegyzi meg Patrick Lefevere, a szintén Specit használó Quick-Step főnöke. Aki arról már nem akart beszélni, hogy mennyit kapnak a szerződés szerint. Lefevere azt viszont elmondta, hogy ők felügyelik a fejlesztéseket, tehát van beleszólásuk abba, milyen kerékpárok érkeznek a csapathoz.

"Az is megállapodás kérdése, hogy az adott cég pontosan milyen kerékpárokat szállít. A Ridley például 100%-ban kész darabokat küld a Lottónak, míg az AG2R-nek van egy saját szerződése a Look pedálokra, meg a Mavic kerekekre." 

És az utolsó mondat nagyon fontos, hisz a néző nem mindig tesz különbséget a márkák vagy az egyes alkatrészek között.

"Létezik a negatív reklám fogalma is. Ha egy fontos versenyen elromlik a kerékpár, és mindent totálban mutat a kamera, a nézőkben egy nagy Ridley felirat marad meg. Nem gondolkoznak el azon, ki is lehet mondjuk a váltót gyártó cég."

000_Q80DI.jpg Fotó: Europress/AFP

Egyszerű a helyzet: a csapatok megbízható kerékpárokat szeretnének, a beszállítók pedig a szponzorációért cserébe egyre növekvő bevételeket. 

"De a World Tour önmagában még nem garancia a sikerre. Jó példa erre az FDJ "örök" szponzora a Lapierre. Amely készít országúti bringákat, jelen van a profi világban, de továbbra is a city bike-ok piacán erős. És persze vannak olyan gyártók is akik nem képesek megugrani a szintet. Én például nem is értem, hogy tudott a Véranda's Willems Felttel menni...” 

Feltételezhetően a pénz miatt, hisz a több százezres szponzoráció még a WT-csapatoknak is jelentős bevétel. És ha nem jó a modell, akkor jöhet a festés. Hisz tartja magát a pletyka, hogy az AG2R nem biztos, hogy mindig azzal a vázzal ment ebben a szezonban, amire a szerződésük szólt.


Het Nieuwsblad

Hozzászólások