ES Bringa - Hotelek helyett lakóautók és konyhakamionok - hogy nézhet ki a Tour a járvány alatt?
Hotelek helyett lakóautók és konyhakamionok - hogy nézhet ki a Tour a járvány alatt?
Fotó: Europress/AFP

Hotelek helyett lakóautók és konyhakamionok - hogy nézhet ki a Tour a járvány alatt?

Szabó BenceSzabó Bence
2020/05/04 10:30
Ha meg is rendezik idén a Tour de France-t, mindenki számára egyértelmű, hogy a szezon legfontosabb versenyére csak a megszokottól nagyon eltérő keretek között kerülhet sor. Bár kész tervek még nincsenek, a szervezők és csapatvezetők már most próbálják kitalálni, milyen megoldásokkal teszik majd lehetővé a biztonságos versenyzést.


Közegészséget fenyegető veszélyes ostobaság, vagy a remény jelképe és a kerékpársport megmentése? Az idei Tour elhalasztott, szeptemberi megrendezése kapcsán jócskán megoszlanak a vélemények. Bár a jelenlegi helyzetet látva teljesen reális, hogy a versenyt végül lefújják erre az évre, az UCI, az ASO és a csapatok komolyan tervezik a megtartását, így joggal merül fel a kérdés: hogy nézhet majd ki a Tour a szükséges biztonsági intézkedések mellett?  

Hogy átlássuk, milyen elképesztően nehéz feladatról is lesz szó, érdemes megnézni, egy normális évben hány embert mozgat meg a Tour. Még ha nem is számolunk nézőkkel (akik egy évben kb 10-12 millióan vannak az utak mellett), a résztvevők magas száma akkor is aggodalomra ad okot. Maga a mezőny 176 versenyzőből áll, ehhez adódik hozzá nagyjából 450 főnyi segítő személyzet. A versenyt általában 2000 újságíró követi a helyszínen, a tv-közvetítésről további 500 ember gondoskodik. A kísérő karaván 4500 tagját és a versenyt biztosító 30000 rendőrt pedig még nem is említettük... 

Szokványos látvány egy Tour befutó után -Szokványos látvány egy Tour befutó után - Fotó: Europress/AFP

Persze könnyű lenne azt mondani, hogy mondjuk karavánra és VIP vendégekre ilyen körülmények között nincs szükség, a súlyos pénzeket fizető szponzorok számára viszont ezek elengedhetetlen részei a versenynek. Így sokkal valószínűbb, hogy ezekre a helyzetekre is alternatív megoldásokat kell kitalálni, a Tour helyszíneinek kiépítésért felelős holland vállalatnál, a Moviconál pedig épp ezen dolgoznak.

"Igyekszünk mindent feltérképezni, hiszen minden országban mások a szabályozások, nekünk pedig Belgiumon is át kell haladnunk a szállítás során. Közben a saját alkalmazottaink biztonságára is figyelnünk kell, felmerül a védőfelszerelések és a karantén kérdése."- mondta el Wouter Specken a cégtől. 

Ami a VIP zónákat illeti, ezeken a helyeken a rajt előtt vagy a befutót megelőzően több, mint 600 ember is összezsúfolódhat, a Movicónál pedig nem a létszám csökkentésében, hanem a hely kibővítésében gondolkodnak:

"A másfél méteres távolságtartás miatt több helyre lehet szükségünk. Erre próbálunk megoldást találni."

A megfelelő távolságtartás kérdése persze a mezőny kapcsán is felmerül, még ha az teljesen egyértelmű is, hogy a verseny közben erre nincs lehetőség. Merijn Zeeman, a Jumbo-Visma sportigazgatója szerint ez a kockázat kikerülhetetlen, a kérdés az, ilyen körülmények között hogyan kerülhető el a vírus terjedése a mezőnyben: 

"Egy focista szereli a másikat, a bringások pedig együtt tekernek a mezőnyben. A sport ilyen, magában hordozza a (fertőzés)veszélyt. A kérdés, hogyan alakítunk ki biztonságos környezetet? A versenyzők tesztelése a szakaszok előtt és után elég ehhez? Négy hónapunk van megoldást találni."

ERcs3ehXYAA4jj4.jpg Fotó: Twitter

Zeeman emlékeztet, hogy a Jumbónál már több éves hagyománya van a hasonló biztonsági intézkedéseknek, a csapatnál például két éve tiltják a kézfogást a versenyek alatt. A sportigazgató szerint most a hasonló intézkedések kiterjesztésére van szükség az egész mezőnyben. A szállodai szobák teljes fertőtlenítése is elengedhetetlen, a holland sportigazgató pedig azt sem zárja ki, hogy hotelek helyett a versenyzők lakóautókban aludjanak, az étkezést pedig a csapat saját konyhakamionjaiból oldják meg:

"Egy ilyen már most rendelkezésünkre áll, jövő évtől pedig az összes versenyen használjuk majd ezeket. Ezzel az ételek minőségét is biztosítjuk és a higiénia is nagyobb lesz."

Zeeman szerint a járvány körülményei között semmilyen bevett szokás nem megváltoztathatatlan, a 8 fős csapatlétszámok csökkentését sem zárja ki, ha szükséges. Azonban még ezekkel az intézkedésekkel is maradnának fontos megválaszolatlan kérdések: 

"Mihez kezdünk, ha egy csapatban valakinek pozitív lesz a tesztje? Mi lesz a kórházi ellátással, elérhető lesz elég hely a sérült versenyzők számára?"

A holland sportigazgató szerint a verseny képe nagyon más lehet majd, mint amit az utóbbi években megszoktunk:

"A fotósok és az újságírók nem lóghatnak majd rögtön a versenyzők nyakán a befutó után. A bringások vajon adhatnak majd kulacsot egymásnak? Nem hiszem, hogy az ilyen intézkedéseket el lehet kerülni. A járvány egészen új helyzetet teremet a kerékpársportban, az biztos."


Hln.be

Hozzászólások