ES Bringa - "Ha a Simon Yates szabadságot kap, nagy dolgokra lehet képes"
"Ha a Simon Yates szabadságot kap, nagy dolgokra lehet képes"
Fotó: Europress/AFP

"Ha a Simon Yates szabadságot kap, nagy dolgokra lehet képes"

Bodnár GergőBodnár Gergő
2019/02/19 11:17

Froome, Thomas, Yates.
Tavaly mindhárom nagy kört brit színekben versenyző kerékpáros nyerte. Azt nem mondjuk, hogy a legváratlanabb siker biztosan Simon Yates-é volt, hisz pár hónappal korábban is nagyon közel volt egy komoly eredményhez. Három szakaszt nyert a Girón, azon a versenyen, amit két és fél hétig szó szerint uralt. Azt csinált amit akart, majd jött egy ritkán látható visszaesés. A Froome által emlékezetessé tett 19. szakaszon háromnegyed órát kapott, és minden esélyét elveszítette, még a top 10-re is.


Aztán jött a Vuelta. Ahol mindenki azt találgatta, Yates vajon tanult-e a májusban történtekből.

"Nem a miénk volt a legerősebb csapat, de valahogy meg kellett oldanunk a feladatot." 

Ezt Julian Dean, a Mitchelton sportigazgatója mondta még a tavalyi Vuelta utolsó szakasza előtt. Amikor már tudni lehetett, hogy Simon Yates nyeri a piros trikót. 

"Miénk volt a legerősebb versenyző, Simon, és volt jó néhány emberünk, akik pont a legjobbkor lendültek formába, mint például Adam Yates."

Dave Brailsford egyszer azt mondta, hogy inkább vágna neki egy háromhetesnek egy bivalyerős kapitánnyal és egy gyenge csapattal, semmint fordítva. Ehhez képest a Sky az elmúlt öt-hat évben olyan sorokkal állt rajthoz a nagy körökön, melyek tagjai a legtöbb csapatban akár kapitányok is lehettek volna. Így aztán nem csoda, hogy az elmúlt időszakban szinte végig hengereltek. 

Yates ilyen erős csapatban nem is reménykedhetett, ehelyett javarészt magára volt utalva, és szüksége volt arra, hogy húzzon néha valami váratlant. Mint például az első andorrai szakaszon, ahol 10 km-rel a cél előtt támadott, és nagy lépést tett a Vuelta-győzelem felé. 

"Amit meg kell érteni Simonnal és Adammel kapcsolatban, hogy ők egyáltalán nem konvencionális módon tekernek. Ők nem skatulyázhatók be, így aztán nem is illenek a Sky rendszerébe. Ha viszont kapnak egy kis szabadságot, nagy dolgokra lehetnek képesek." 

066_DPPI_20318095_034.jpg Fotó: Europress/AFP

Persze néha Simon versenyzési stílusa még a csapat mércéjével mérve is túlságosan szabad és dinamikus volt. Ilyen volt például a negyedik szakasz, amikor elsőként jött meg az összetett esélyesek közül, amivel felrúgta a Mitchelton-Scott előzetes tervét a konzervatív versenyzésre vonatkozóan. 

"Egy kicsit túltoltam, elvitt a hév. Ez nem szerepelt a tervek között"  - mondta utólag Yates.

A csapat nem véletlenül tűzte ki célul az energiaspórolást a verseny első felére. Élénken élt ugyanis mindenkiben a Giro-fiaskó emléke. Néhány nappal később azonban, a kilencedik szakaszon, amikor Yates az utolsó betűig betartotta a csapatutasítást, és ezzel egy kicsit szembement a saját ösztöneivel, vesztett ugyan egy kis időt, de még így is átvette a vezetést az összetettben. 

A jó hír az volt a Mitchelton-Scott számára, hogy míg ők egyszerűen csak meg akarták nyerni a versenyt, addig volt egy csapat, a Movistar, akikre viszont elképesztő nyomás nehezedett a sajtó és a szurkolók részéről. Nekik úgy kellett volna már egy háromhetes siker, mint egy falat kenyér. 

"Én? Én szabad leszek, mint a madár"  - nyilatkozta Alejandro Valverde a Vuelta előtt. Arra célozva, hogy Nairo Quintana  lesz a kapitány, ő pedig majd amellett, hogy segíti őt, szabadon mehet szakaszokért. A helyzetet azonban bonyolította, hogy kezdettől fogva Valverde állt jobban, az első pihenőnap után mindössze egy másodperc hátránya volt az élen álló Yates mögött. 

066_DPPI_20318095_030.jpg Fotó: Europress/AFP

A következő napokban a Mitchelton-Scott nem ragaszkodott mindenáron a piros trikóhoz, így aztán elengedtek több szökést is, melyek nyomán, ha csak átmenetileg is, de elvesztették az összetett első helyet. Következett a harmadik hétvége és a Camperona - Praeres - Covadonga hármas, ám a Movistar nem igazán talált fogást az ausztrál csapaton. Sőt, Yates megszerezte első szakaszgyőzelmét is, amivel egyrészt visszavette a vezetést az összetettben, másrészt pszichésen is komoly csapást mért a Movistarra. 

A spanyol lapok ekkor még arról írtak, hogy Valverde komolyan hisz a győzelemben. Azok után, hogy a hegyekben nem sikerült megrogyasztaniuk Simont és csapatát, az időfutamtól vártak sokat. Hiába, a brit ugyanis az egyenkénti után még tovább növelte előnyét a riválisokkal szemben.

A Pireneusok előtt ráadásul Adam is óriási formába lendült, a testvére szempontjából alighanem a legjobbkor. Ennek megfelelően óriási segítség volt Simon előnyének megtartásában és növelésében. Amikor a 19. szakaszon az ellenfelek még utoljára kísérletet tehettek volna arra, hogy kihívás elé állítsák a piros trikóst, akkor jött a tesó, aki iszonyatosan nagyot melózott, majd maga Simon, aki föltette a pontot az i-re egy váratlan, 10 kilométeres támadással, amivel jelentős előnyre tett szert az összetettben. 

"Igazából Adam föl is cseszte magát egy kicsit, mert Simon nem szólt neki, hogy támadni fog" - mesélte White. "Van úgy, hogy menet közben kell döntést hoznod. Mi tagadás, ez bejött." 

000_1948HQ.jpg Fotó: Europress/AFP

A Mitchelton-Scott öröme felhőtlen lehetett Madridban. Megszerezték első összetett győzelmüket egy háromhetesen, ráadásul nekik sikerült megtörniük a Sky négy nagy kör óta tartó győzelmi sorozatát. Közben pedig Julian Dean elmélete is igazolódott a Yates testvérekkel kapcsolatban.

"Simon és Adam soha nem passzolna a Sky versenyzési modelljébe. Ők agresszívek akarnak lenni és támadni akarnak. Ezen a Vueltán bebizonyosodott, hogy még a jelenlegi viszonyok között is lehet így versenyezni. Ha azt a megfelelő érzékkel, a megfelelő módon és időben teszik. Úgy, ahogy ők tették."

"Amikor agresszív vagy, amikor támadsz, nálad van egy kis lélektani előny" - mondta Yates a győzelmét követő sajtótájékoztatón. "Nálad van a meglepetés ereje, aminek igenis lehet komoly jelentősége."


📅📺  Simon Yates a szerdán rajtoló Andalúz körön kezdi a 2019-es szezont. A verseny első szakaszát 15.00-tól közvetítjük élőben az Eurosporton!


(Forrás: procycling, szöveg részben: Kálmán Laci)

Hozzászólások