ES Bringa - Guillaume Van Keirsbulck, akivel párszor kicseszett az élet

Bodnár GergőBodnár Gergő
2019/04/05 09:11
Guillaume Van Keirsbulck.

Nem a legegyszerűbben leírható és kiejthető név az övé, de annál érdekesebb, pontosabban annál tragikusabb az eddigi pályafutása. Kis túlzással még az is csoda, hogy ott tart, ahol. Ebben az évben újra egy World Tour csapatnál tekerhet, ami nem kis dolog azok után, amin keresztülment.

Amikor nyolc évvel ezelőtt bekerült a profik közé, a belga sajtóban másról sem lehetett olvasni, mint hogy ő az új Tom Boonen. Azóta már tudjuk, hogy nem lesz hasonló pályafutása, ennek ellenére kiváló versenyző. Aki ebben az idényben kifejezetten sokat segíthet majd Greg Van Avermaet-nak. Mondjuk a vasárnapi Flandrián.

De haladjunk időrendben.
2011 például kifejezetten fontos év volt Guillaume pályafutásában. Pozitív és negatív értelemben egyaránt. Hisz a korábbi junior Roubaix-győztes kerékpáros akkor kapott először profi szerződést a Quick-Steptől.

Minden szépen alakult, újoncként a legfontosabb tavaszi egynaposokon állhatott rajthoz, majd nyáron jött egy rettenetes tragédia. Akkori barátnője, Emilia Bonami autóbalesetben életét vesztette, ráadásul a lány szó szerint Van Keirsbulck karjai között halt meg.

"Hatalmas hülyeség volt az egész. Külön kocsival mentünk, ő mögöttem jött, ki akart kerülni valamit az úton, átment a másik sávba, ahol pont szemben jött egy motoros. Összeütköztek, Emilia autója kisodródott és egy fának csapódott. Én meg az egészet végignéztem a visszapillantóban. A karjaim között halt meg."

letöltés.jpg Fotó: demorgen.be
A lány, és az akkor mindössze 21 éves Van Keirsbulck (aki később jobb csuklójára tetováltatta megismerkedésük dátumát) egy kerti partiról tartott hazafelé. Egy olyan partiról, melyet a nagypapája szervezett a tiszteletére a jól sikerült tavaszi egynaposok után. Tényleg remekül ment, szinte biztos volt a Quick-Stepes szerződéshosszabbítás.

Ekkor 2011 júniusát írtunk, bő egy hónappal voltunk Wouter Weylandt halála után. Van Keirsbulck kifejezetten jóban volt a belga versenyzővel, aki a Girón, egy lejtmenetes bukásban veszítette életét. Olyannyira jóban, hogy a temetésen ő volt az egyik, aki vitte Weylandt koporsóját...

"Talán furcsa, de Emilia halála után egész jól voltam. A lehetőségekhez képest persze. Azonnal tekerni akartam, versenyezni, és nyerni. Egy hónappal később jött is a győzelem. Aztán véget ért a szezon, és kezdődtek a gondok..." - mesélte Van Keirsbulck a cyclingnews-nak.

"Az idény végeztével egyre többet vagy otthon, és az nem segít. Csak ülsz egy helyben és gondolkozol. Ez számomra elviselhetetlennek tűnt, így egyre többet járkáltam el. Ne értsétek félre, nem lettem alkoholista vagy ilyenek. Csak mentem, mert nem tudtam otthon lenni. Valamit csinálnom kellett magammal, különben megőrültem volna."

Hét hónappal barátnője halála után Van Keirsbulck megismerkedett az akkori Miss Észak-Flandriával, Larissa De Castróval, így hamar a pletykalapok címlapjára került. A következő szezon első edzőtáborába némi túlsúllyal érkezett, de ez még nem is lett volna akkora probléma.

Bár 2014-ben megnyerte a De Panne-i háromnapost, és volt szakaszgyőzelme az ENECO Touron, összességében nem hozta azt a szintet, amit vártak tőle. 2015 nyarán a 110.000 euróért vásárolt Audijával okozott ittasan balesetet, és bár senki nem sérült meg az ütközésben, a Quick-Step vezetőinél kezdett fogyni a türelem.

043_03189348.jpg Fotó: Europress/AFP

"Kicsit valóban ittas voltam. Mivel az eset Belgiumban történt, és ez egy kis ország, rögtön minden a címlapokra kerül. Én lettem a rossz fiú, akivel csak a gond van. A balesetben amúgy szerencsére senki nem sérült meg."

Bár egészen a 2016-os szezon végig a Quick-Stepnél maradt, már látszott, nem ő lesz az új Tom Boonen. A váltás mellett döntött, és egy szinttel lejjebb, a Wantyhoz igazolt. Szerette volna újra felépíteni magát. Ez úgy tűnt tökéletesen sikerült, hisz márciusban megnyerte a Le Samyn-t, majd jött egy újabb tragikus hír: az édesapjánál leukémiát diagnosztizáltak.

"Épp beértem a célba a Harelbekén, amikor megláttam a tesómat, így egyből odamentem hozzá. Sírt. Közölte, hogy apu állapota rosszabbodott, és kórházba szállították. Ő azt akarta, hogy tekerjek, és a versenyzésre figyeljek, de ez nyilván lehetetlen kérés volt a részéről. Ott akartam lenni mellette."

Kurt az apukája egyébként maga is profiként tekert. Vastagon benne volt abban, hogy a fia nem a motokrosszt, hanem a tekerést választotta.

Guillaume idén már a kilencedik profi idényét kezdte. Mint mondja, a pályafutása nagyobbik felét talán már letudta, és nem voltak könnyű évei.

"Rengeteg minden történt velem. Az emberek egy része talán hallott is róla, de gyorsan elfelejtik a dolgokat. Később csak annyit jegyeznek meg: ez a srác nem volt túl jó. De ha visszagondolok mindenre, talán nem véletlenül tartok ott, ahol. Persze, a problémák nélkül lehetnék jó pár lépéssel előrébb is."

Guillaume-ban ezúttal az új CCC csapat látott lehetőséget. Ez szerinte amolyan második esély lehet, amivel élni szeretne. Az elsőt a Wanty-tól kapta, és véleménye szerint ott nem hozott ki mindent magából. És nem csak az édesapja halála miatt.

043_05392729.jpg Fotó: Europress/AFP

"A Wanty-nál csinálhattam amit akartam, de az volt a gond, hogy ezzel mindenki így volt. Jó arcokkal mentem együtt, de mindenkit csak az érdekelt, hogy eladja magát, és komolyabb sorhoz kerüljön. A sportigazgató kijelölt valakit mellém a verseny reggelén, ellőtték a startot, aztán azt srácot többet nem is láttam. Itt a CCC-nél, ha nem csinálod amit mondanak, egyszerűen nem visznek el a következő versenyre. A nagy csapatoknál ez így megy."

A nagyoknál. Márpedig egyesek szerint a Wanty nem az.

"A mezőnyön belül egyszerűen nincs semmiféle tisztelet az irányunkban. Főleg a fiatalok részéről, akik már valamelyik WT-csapatban tekernek. Azt hiszik, attól, hogy van rajtuk egy mez, már valakik. Mi van, te amatőr Wanty-s...ilyeneket mondtak nekem. Amatőr? Én!? Hogy mi a fasz?"

Van Keirsbulck a "kis" belga csapatban nagyjából azt csinálhatott, amit akart. Sokszor ő volt a kiemelt ember. Így volt ez néhány alkalommal a 2017-es Tour de France-on is, például az emlékezetes vitteli szakaszon, amikor bevállalt egy szerény, 190 kilométeres (!) magányos szökést.

"A sportigazgatóm azt mondta, menjek bátran, a többiek majd úgyis jönnek velem. Hát nem jöttek. Ha akkor visszaállok a mezőnybe, hülyének néztek volna, így mentem. Durva nap volt, segítség és társak nélkül, sokszor kellemetlen szembeszélben, teljesen egyedül.”

Van Keirsbulck tehát megszökött, majd 16 kilométerrel a cél előtt fogták meg.

Most végre visszatért a legmagasabb szintre, hisz szerződést kapott a CCC-től. Állítólag nem csak Jim Ochowicz, hanem Greg Van Avermaet is kifejezetten ragaszkodott hozzá. És tekintve, hogy még mindig kifejezetten fiatal (nemrég múlt huszonnyolc), bőven benne lehet egy nagy eredmény.

gettyimages_1076580622_670.jpg Fotó: twitter

"Meglepett, hogy Jim ennyire akart engem, de persze nagyon jó lesz újra WT-csapatnál tekerni. Főleg azok után, hogy az utolsó Quick-Step-es években csak a mezőny elején melóztam, és a versenyek hajrájából kimaradtam. Most ott lehetek Greg mellett, és segíthetek neki. Ő egy nagyon jó srác, abszolút nem érezhető rajta még a nagyképűség legkisebb jele sem. Ugyanolyan, mint bárki más a csapatban."

Itt van tehát a második esély. Van Keirsbulck - akinek a nagypapája, Benoit Beheyt 1963-ban világbajnokságot nyert - ismét a legmagasabb szinten tekerhet.

"Őszinte leszek, pár dolog azért rendesen elbaszta a pályafutásomat. Korán lettem profi, 19 évesen már a legjobb belga csapatban tekertem, és a médiában folyton arról írtak, hogy én vagyok az új Boonen. Ezt kijelenteni meg leírni nagyon könnyű, megcsinálni már kevésbe. Nagyon sok rossz történt velem a múltban, de most végre rendben vagyok. Szerződést kaptam egy World Tour csapattól, 100%-ban a kerékpárnak élek, élvezem amit csinálok. És ami a legfontosabb, érzem, hogy van még bennem potenciál. Szeretném megmutatni magam, és itt erre meglehet az esélyem. Jó lenne egy nagy klasszikust nyerni. Még csak 28 vagyok, ki tudja? Akár tíz évem is lehet a legmagasabb szinten. "