ES Bringa - "A legjobban az tetszik az új versenynaptárban, hogy van" - ilyen lesz szerintünk a 2020-as kerékpáros szezon
"A legjobban az tetszik a versenynaptárban, hogy van" - milyen lesz az új, 2020-as kerékpáros szezon?
Fotó: Europress/AFP

"A legjobban az tetszik az új versenynaptárban, hogy van" - ilyen lesz szerintünk a 2020-as kerékpáros szezon

Rég volt már körkérdéses cikk, és mivel az elmúlt hónapok során felmerült pár kérdés, így ismét aktuálissá vált egy házon belüli "közvélemény-kutatás".

Mit szólunk az új, 2020-as versenynaptárhoz, a sok átfedéshez, a durvának tűnő október 25-i naphoz, a Froome-pletykához, Sagan Girót érintő döntéséhez, és vajon melyik háromhetes versenyen kaphat szerepet Valter Attila? Ezek voltak a fő kérdések, melyekre ezúttal öten válaszoltunk.


Az ESB kérdései
1. Mit szólsz az új versenynaptárhoz? Mi az, ami a legjobban tetszik, és mi az, ami a legkevésbé?
2. Lett volna értelme a 2 hetesre csökkentett körversenyeknek, hogy minden fontos egynapos és egyhetes szépen, átfedések nélkül elférjen a naptárban?
3. Ha rajtad múlna, hogy közvetítenéd azt a napot (10.25), amikor a Giro utolsó szakasza, a Roubaix és a Vuelta egyik fontos hegyi szakasza lesz?
4. Mit szólsz a Froome távozásáról szóló pletykákhoz? Elengednéd az Ineos vezetői helyében? Az Israel főnökeként adnál neki 5 millió feletti fizetést, további 3 éven keresztül?
5. Mit szólsz ahhoz, hogy Sagan mégis megy a Giróra, így pedig kihagyja a nagy (októberi) egynaposokat?
+1 Ha kizárólag rajtad múlna, melyik háromhetesen indítanád Valter Attilát?


Lanti (Eurosport) 

1. A legjobban az tetszik benne, hogy van! Hogy lesznek versenyek idén, méghozzá nem is kevés. Annak is nagyon örülök, hogy ennyire sok versenyt meg lehet tartani. Viszont pont ez az, ami kicsit aggodalommal tölt el. Szigorúan sport szempontokat figyelembe véve túl zsúfolt lesz majd az az augusztustól novemberig tartó időszak, és jobb lett volna a kevesebb több elvet alkalmazni. De a sport nem csak sport, hanem politika, üzlet és szív. Központilag lehetetlen lett volna megmondani, mely versenyeket tartsák meg, és melyeket nem. Mindegyik versenynek elemi érdeke költségvetési szempontból, hogy ne maradjon el az idei kiadás, és persze a szervezők meg a helyiek számára ez szívügy. Szóval hajamra kenhetem az aggódást.

2. Szerintem azért nem, mert a kéthetes egy teljesen más állatfaj lenne. Egészen más 14 napon keresztül jól menni, mint kibírni a harmadik hetet is. Persze vészmegoldásként, ha nincs más esély, inkább a kéthetes, mint a semmi, de nem lep meg, hogy egyik szervező sem ajánlotta fel ezt a lehetőséget. Ráadásul egy hét kiesés anyagilag is odavert volna bármelyik nagy versenynek.

3. Ha csak egy csatornám van, akkor körkapcsolás. A Giro utolsó szakasza időfutam lesz, ami elég jól tervezhető. Ugyanez igaz a Roubaix-ra, nagyjából be lehet lőni azt a tágabb időszakot, amikor a döntő események történnek. Szóval én megpróbálkoznék azzal, hogy egy 8 órás multi-adás, és mindig azt mutatjuk, ami éppen érdekes. Persze ez nem ilyen egyszerű, hiszen arra is kell figyelni, hogy kellő adásidő jusson mindegyik versenynek, meg hogy értelmes összefoglalót is lehessen vágni mindegyikből. De ez a helyzet alapból nem egyszerű.

4. Remélem, nem megy el, és felveszi a kesztyűt csapaton belül Bernallal és Thomasszal. Az Ineos az ő csapata, vele lett igazán nagy, együtt alakították ki ezt a rendszert. Szeretném látni, ahogy megküzd ezért. Azért sem mennék, mert olyan csapat, ahol lennének jó segítők, nincs most a képben, és egy év alatt nem is olyan könnyű felépíteni és összerakni egy ilyet. Az Ineos nincs könnyű helyzetben, mert bár van sok nagyon jó menője, de még sosem kellett Froome ellen versenyezniük. Szerintem nem kéne elengedniük. A 3 évet soknak érzem így, hogy azt sem tudjuk, milyen formában lesz.

5. Szerintem ez egy olyan szitu volt, hogy bármelyiket választja, a másik kihagyása csalódást okozott volna. Dönteni kellett, így döntött.

+1 A Touron, és minden szakaszok elküldeném szökésbe, mint a virtuális Roubaix-n. Egyszer talán bejön. :)

000_1PV036.jpg Fotó: Europress/AFP

Pintér Laci (Eurosport) 

1. Tetszik, hogy megpróbálták megtartani a legtöbb halasztott versenyt, így alig veszítünk belőlük (papíron, a valóságot majd az élet eldönti. Azért ez a terv súlyosan optimistának tűnik). Tetszik, hogy lesz női Párizs-Roubaix, illetve bővül nekik a Madrid Challenge. Nem tetszik, hogy elsősorban az ASO érdekeit látom érvényesülni. Ez persze nem lep meg, csak a legkevésbé sem örvendetes. Hiányozni fog a svájc kör és a Romandia. Tetszik, hogy a rövid időszakba sűrített versenyprogram miatt a versenyzőknek kevesebb ideje lesz a fő céljaik között kipihenni magukat, ezáltal valószínűleg kevésbé lesznek kiszámíthatóak a versenyek. Ebből a szempontból külön érdekesnek ígérkezik az egymás utáni napokon megrendezett Amstel Gold és Gent-Wevelgem. Összességében az a véleményem hogy ebben az évben örülnünk kell, ha bármilyen nagy versenyt meg tudunk nézni.

2. A háromhetes attól háromhetes, hogy három hétig tart. Engem a legkevésbé sem zavar, hogy vannak átfedések. Az egynapos specialisták ritkán tényezők háromheteseken, és ugyanez fordítva is igaz. A nagyobb nevek lehet, hogy így választásra kényszerülnek, cserébe kisebb nevek is nagyobb lehetőséghez juthatnak. El tudom képzelni, hogy aki Giro-Vuelta duplában gondolkodott, annak ez probléma. Cserébe gondolkodhat Tour-Vuelta duplában. De ebben az évben semmi sem olyan, ahogy megszoktuk, örülhetünk, ha lesz verseny. A csapatoknak logisztikailag sokkal inkább jelenthet ez fejtörést.

3. Ez jó kérdés. De legkisebb gondunk lesz szerintem, hogy a bringaversenyeket hogyan osszuk szét. A szeptember 19-20-i hétvégén például lesz egy Le Mans-i 24 órás autóverseny, meg egy Tour de France hegyi időfutam a Planche de Belles Filles-re, és a párizsi befutó. Az általad kérdezett hétvégén meg indul az alpesi sí világkupa Söldenben... De hogy konkrét választ is adjak: az E1-en élőben adnám a Giro utolsó szakaszát (ami időfutam, tehát döntő is lehet), az E2-n élőben a Roubaix-t és az E1-en Giro után felvételről a Vueltát. Feltéve, hogy magukon a versenyeken nem tudnak az időbeosztással úgy sakkozni, hogy a befutók ne ugyanarra az órára essenek.

4. Azért nehéz az ilyen típusú kérdésekre válaszolni, mert sem Froome, sem az Ineos birtokában lévő információkkal nem rendelkezünk ahhoz, hogy korrekt véleményt alkossunk. Nem tudjuk, Froome mennyire épült fel és mennyi a realitása, hogy bármely csapatban Tour-győzelemért mehessen. Nem tudjuk, hogy az Ineosnak mennyiben változik a pénzügyi kerete. Az Ineos szerintem kizárólag csapatszinten gondolkodik, és mivel van Tour-győzelemre esélyes versenyzőjük (jelenleg három is), nem fogja őket meghatni az egyikük távozása, bármekkora is a nosztalgia. Nem fogják Bernal győzelmét beáldozni Froome (valljuk meg, minimális) győzelmi esélyéért. Froome tehát ott maximum B-opcióban reménykedhet (főleg, miután Bernal kijelentette, hogy nem szívesen dolgozna más kapitányért, és ezt címvédőként talán meg is lehet érteni). Négyszeres Tour-győztesként, tudva, hogy valszeg az utolsó esélye lehet ötödször is elhozni a sárgát, nem csodálom, ha biztos kapitányi szerepre tör egy másik csapatban, ahol arany szőnyeget terítenének elé a reptéren. Azt se feledjük, hogy nincs már a mentora, a fájdalmasan korán elhunyt Nicolas Portal sem. 

"Ha szigorúan befektetési oldalról nézzük, akkor nem egy 35 éves versenyzőbe tolnék ennyi pénzt. Plusz, hiába veszed meg Froome-ot öt milláért, ha komolyan nyerni akarsz vele, akkor kell alá egy csapat..."

Az Israel szempontjából megint nehéz korrektül válaszolni. Nem tudjuk, milyen eredményeket várnak tőle. Aligha három újabb Tour-győzelmet. Egy versenyző értékét pedig nem csak az eredményei határozzák meg. Froome marketingértéke nem rossz, de hogy ér-e ötmilliót évente? Ha a hasonló kaliberű versenyzők fizetését (Sagan) "csomagban", tehát médiaértékben nézzük, akkor biztosan nem. Egyre inkább az a tendencia, hogy a fiatal versenyzők meccselnek a háromhetesek összetettjéért. Ha szigorúan befektetési oldalról nézzük, akkor nem egy 35 éves versenyzőbe tolnék ennyi pénzt. Plusz, hiába veszed meg Froome-ot öt milláért, ha komolyan nyerni akarsz vele, akkor kell alá egy csapat: erős segítő versenyzők, dietetikai és egészségügyi háttér, bringatechnika (a Factor azért nem Pinarello). De, hangsúlyozom, nem ismerjük a hátteret, és még mindig csak pletykáról beszélgetünk.

5. Jobban örültem volna, ha arra a Giróra megy, amelyik Budapestről rajtol. :) Nehéz elképzelni a nagy klasszikusokat Sagan nélkül, de ő a bringasport rocksztárja, így bárhol indul, azt nagy figyelem fogja övezni.

+1 A Girón, teher nélkül. Így már pontosan tudná, mi vár rá azon a Girón, ami remélhetőleg Budapestről rajtol, és magabiztosabban élvezhetné a hazai közönség szeretetét.

000_1J177U.jpg Fotó: Europress/AFP

Rév Dani (Eurosport)

1. Nem igazán értem, hogy a Vueltát miért nem lehetett még egy héttel későbbre tenni, mert az majdnem mindegy szerintem, hogy november 8. vagy 15. a szezon vége, az viszont nem, hogy így megúszhatták volna az októberi szupervasárnapot. Szintén nem tetszik, hogy a Giro milyen szinten el lesz nyomva, az semmiképp se normális, hogy 8 (!) WT-verseny lesz a Giróval egy időben. Az viszont tetszik, hogy próbálják a maximumot kihozni a dologból, és normális esetben nem is lenne nagyon nagy átfedés a kockaköves klasszikusokon indulók és a Girón indulók között.

2. Szerintem nem, az teljesen más lett volna. Inkább, ahogy feljebb is írtam, az lett volna a jó, ha picit hosszabbra nyújtják a szezont. És talán a Tourt el lehetne kezdeni előbb is, hiszen július 1-től lehet akár ProSeries versenyeket is rendezni, mégis csak július végén indul majd be a szezon. Ha július első felétől lettek volna jó többnaposok (szlovén, osztrák kör pl.), akkor a Tour is lehetett volna előbb és kevésbé csúsztak volna össze talán a dolgok. De tökéletes naptárt úgyse lehet alkotni egy ilyen helyzetben.

3. Nem tudom pontosan, hogy hol mikor megy majd le a nap október 25-én, de aznap lép majd be a téli időszámítás, ami biztosan megnehezíti majd a szervezők dolgát, hiszen tulajdonképpen egy órával kevesebb időbe kell beszuszakolni a három közvetítést. Azt hiszem, hogy a Vuelta szakaszt lezavarnám mondjuk délelőtt 10-től, 135 km-t olyan fél2-2 környékére letekernének, a Roubaix-t így nyugodtan el lehet indítani 11-kor, az első 100 km-en úgyse szokott nagyon fontos dolog történni. Elvileg akkor 16:45-17:00 körül lenne a befutó, ami alighanem Roubaix-ban belefér sötétedés előtt. De ez már elég necces, lehet, hogy előbb kell rajtolni. A Giro időfutam a legkönnyebb számomra: olyan útvonalat jelölnék ki, ami teljes egészében el van látva közvilágítással, és ami egyszerű, és a Roubaix után rendezném az érdemi részét, sötétben, kivilágított pályával.

4. Mindig leírom, hogy nem szeretem annyira ezeket a pletykákat, mert nem tudjuk, hogy mi lesz belőlük. A pénzügyi részével kezdeném: Az ISN amúgy sem egy nyereséges vállalkozás, sokkal inkább egy nagyon gazdag ember szerelemprojektje, úgyhogy nincs nagyon értelme annak a kérdésnek szerintem, hogy adnék-e neki három évre 15-17 millió eurót. Ha Adams adni szeretne, lelke rajta, max elad egy-két jobb helyen lévő házat. Én nyilván nem adnék, mert nekem nincs. :) És sportszakmailag sem szoktak azok a döntések bejönni, amikor nem a jövőbeli, hanem a múltbeli eredményeket fizeti meg egy csapattulajdonos. 

"Sokkal inkább az a kérdés, hogy Froome mit tart jónak: egyedüli kapitánynak lenni egy gyenge csapatban (ne feledjük, eddigi győzelmeit szinte mindig olyan helyzetben szerezte meg, amikor neki volt a legjobb sora is, talán a 18-as Giro az egyetlen kivétel), vagy osztozni a legerősebb csapaton."

Az Ineos vezetői helyében én emberi szempontból nézném a dolgot: Froome már letett nekünk annyit az asztalra, hogy ha menni szeretne már augusztusban, én nem akadályoznám, az amúgy is egy loose-loose helyzet szerintem. Sokkal inkább az a kérdés, hogy Froome mit tart jónak: egyedüli kapitánynak lenni egy gyenge csapatban (ne feledjük, eddigi győzelmeit szinte mindig olyan helyzetben szerezte meg, amikor neki volt a legjobb csapata is, talán a 18-as Giro az egyetlen kivétel), vagy osztozni a legerősebb csapaton. Szerintem utóbbival több esélye van nyerni, ráadásul ha le tudná nyomni Bernalt meg Thomast, az még inkább megerősíthetné a helyét, mint a 2000-s évek legjobb háromhetes menője Contador mellett.

5. Ez szerintem színtiszta pénzkérdés, Sagan aláírt alighanem egy szerződést, amiből nem tudott kitáncolni. Még ha Magyarországon lenne a nagy rajt, akkor érthetőbb lenne a dolog a szlovák szurkolók miatt, így viszont nem nagyon állhat más a háttérben. Mókás lesz azt látni, hogy Sagan egykerekezik a hegyi szakaszok végén a Girón, miközben ezzel párhuzamosan megy a Gent-Wevelgem vagy a Flandria.

+1 Kétféle szempontból nézhetjük a dolgot. Nyilván ha a Tourra menne, az óriási dolog lenne az első évében, viszont valószínűleg ott lesz a legerősebb a mezőny, úgyhogy igazán megmutatnia magát ott nehezebb lenne, mint a másik kettőn. A Giro és a Vuelta közül szerintem nagyjából mindegy, melyikre, ha a fenti szempontot nézem, akkor talán inkább a Vuelta lenne jó, de ezt tőle kéne megkérdezni, hogy neki melyik tetszene jobban.

000_1LS01Q.jpg Fotó: Europress/AFP

Kálmán Laci (eurosport.hu)

1. Szerintem az illetékesek jó reagáltak a helyzetre. Elég hamar kész lett egy korrekt vészforgatókönyv, melyen ugyan változtattak itt-ott, de a lényeg, hogy a versenyzők és a csapatok időben meg tudták tervezni a felkészülésüket. Ami a legjobban tetszik, hogy semmi fontos nem maradt ki, és hogy a nagy körök megmaradtak háromhetesnek. Az ütközések nyilván nem jók, leginkább talán a Giro-Vuelta ütközés, de ezt a helyzetet nem lehetett áldozatok nélkül megúszni.

2. Pont a lényeg veszett volna el ha lecsíptek volna egy hetet a nagy körökből. Sokan vannak, akik két héten át jók tudnak lenni, a harmadikon azonban csak a klasszisok tudnak extrát. Szerintem a kéthetes győztesek még magukat is megcsillagozták volna. 

3. Hármas osztott képernyőn. :) Nehéz, de mivel a Roubaix egy egynapos, arra összpontosítanék. A Girón rámennék az összetett esélyesekre a végén, a Vueltára pedig csak akkor kapcsolnék, ha valami extra történik. Azt ott még csak elveszíteni lehet, megnyerni úgysem. 

4. Elengedném. Nem hiszem, hogy jó bárkit is ott tartani, ahol az illető nem akar maradni. Ami a fizuját illeti, ha a világ pénze az enyém volna, akkor adnék neki, amennyit csak kér. Ha viszont egy kicsit is meg volna kötve a kezem, akkor már csak az életkora és a kétséges fizikális állapota miatt sem. 

5. Meglepett Sagan döntése, persze talán túlgondoljuk, ha mindenféle elméleteket gyártunk. Lehet, hogy ennyire fontos neki az adott szó és kész.

+1 Talán a Giróra vinném Attilát. Lesznek ugyan időfutamok, de hegyek is bőven, ahol meg tudná mutatni, mennyire hasznos csapatember tud lenni. 

valter.jpg Fotó: twitter

BG (Eurosport)

1. Minden furcsa lesz, de ez már csak egy ilyen év. Tényleg az volt a legfontosabb, hogy egyáltalán lehessen versenyezni. Három hónap alatt akarjuk bepótolni a komplett szezont, vagyis elkerülhetetlenek voltak az átfedések. Azon meg szerintem nem kell meglepődni, hogy az ASO, és így a Tour diktál. Persze, rossz, hogy a Giro meg a nagy egynaposok összeérnek, de inkább ez, mint a semmi. Legalább sokan kipróbálhatnak a mezőnyből valami újat.

2. Giro, Tour, Vuelta. Grand Tourok, vagyis háromhetes versenyek. Pont. Ez nem kérdés. Minden más nem GT. Ennyi. Ha kéthetes lenne, páran nyertek volna összetettet a múltban. Ennek a műfajnak a harmadik hét az igazi "szépsége".

3. Elképzelni sem tudom. :) Valahogy játszani kellene a befutókkal, hogy élőben mindegyikből lehessen látni legalább 1 órát (mondjuk az utolsót mindenképp). Ez az a nap, amikor 4 csatorna se lenne elég, hisz más sportágat is adunk, nem csak kerót. A Vueltát szerződés szerint élőben kell mutatni, szóval nem lehetne simán kidobni a Playerre. Mondjuk, úgysem mi döntünk. :) Akkor lesz igazán vad az egész, ha a Giro az uccsó nap fog eldőlni.

4. Nehéz ez, mert ők tudnak dolgokat, mi meg találgatunk. Mint Totti pár éve a Romában, az utolsó évében. Van egy legendád, aki naggyá tett a klubot, soha nem játszott máshol, ugyanakkor már idős, nem tud annyit segíteni, és nem bír végig 90 percet. Hogy bánsz vele? Jó, Froome nyilván nem ua, de hasonló szituban van. Megnyert neked mindent, aztán jön egy sérülés, egy rivális fiatal házon belül, és máris "értéktelenné" válsz. De hát valahol ilyen a sport, mindig jönnek az újak... Ha tényleg adnának neki (!) 3 éves szerződést ennyi pénzért, akkor menni kell. De lehet, nem idén. Ha a Touron semmi esélye nem lesz, még a dobogóra sem, akkor mindenki számára világossá válik, hogy tényleg nem tud visszatérni a bukás előtti önmagához. Nehéz ez, de szerintem ő már tudja mi lesz vele. Mondjuk az egy szint, hogy 35 évesen 5.5 millióval kínálnak meg. Látatlanban, hisz senki nem tudja, mire vagy/leszel képes. Csak az a biztos, hogy régen nyertél 4 Tourt, a mindig legerősebb sor kapitányaként.

5. Ha tényleg igaz, hogy a szavát adta, és neki/nekik ez fontos, akkor az nagyon szép. Zárójelben jegyzem meg, hogy ha az indulásért már utalt neki az RCS, akkor meg menni kell. :) Szigorúan kívülről nézve, semmi baj nem lesz, ha kipróbál valami újat, és pont ebben a furcsa évben engedi el az egynaposokat.

+1 Ha Giro lesz, nyilván a magyarországi nagy rajttal lett volna igazán szép, de amúgy biztos vagyok benne, hogy kap egy háromhetest (most mondom, hogy ha a Vueltára viszik, ott nyerni fog egy szakaszt szökésből). Nem ajándék lesz az indulás lehetősége, szó nincs róla, ő nem keveset tett érte. Ugyanakkor ebben az új idényben tényleg majdnem mindenki lehetőséget kaphat majd egy GT-n, olyan sűrű lesz a program.

 

Hozzászólások