ES Bringa - Egy Giro-győztes, aki a Ferrariról Fiatra váltott - mi lett Evgeni Berzinnel, aki 1994-ben Induraint is legyőzte?
Egy Giro-győztes, aki a Ferrariról Fiatra váltott - mi lett Evgeni Berzinnel, aki 1994-ben Induraint is legyőzte?
Fotó: Europress/AFP

Egy Giro-győztes, aki a Ferrariról Fiatra váltott - mi lett Evgeni Berzinnel, aki 1994-ben Induraint is legyőzte?

Bodnár GergőBodnár Gergő
2020/06/03 16:54
Az oroszországi Vyborg és a Milánó közelében található Oltrepo között nagyjából 2800 kilométer a távolság. Nem egy rövid út, még kocsival is bő 30 óra. Ez a két település azonban elválaszthatatlan Evgeni Berzin pályafutásától. 

Az 50. születésnapját ma ünneplő orosz kerékpáros egyértelműen az 1994-es Giro-győzelme miatt lehet ismerős a szurkolóknak. Akkor úgy nyerte az összetettet, hogy a fiatal Marco Pantanit, és az akkor verhetetlennek tűnő Miguel Induraint előzte meg. 

De, hogy jutott idáig, és mi lett vele?

Berzin, aki Szentpétervár közelében, a finn határ melletti Vyborgban született, nem sokáig gondolkozott, amikor példaképet keresett magának. Mivel gyerekként imádat a kerékpársportot, gyorsan megtalálta magának a korszak sztárját, Viatcheslav Ekimovot. Azt a versenyzőt, aki ugyanott született ahol ő, és aki 1990-ben (már olimpiai bajnokként) az első nyugatra igazoló kerékpárosok egyike volt. 

Így idővel Berzin számára is nyilvánvaló volt, hogy a fegyelméről és keménységéről híres Aleksandr Kuznetsov vezette leningrádi sportiskolába iratkozik be. Akárcsak Eki. Merthogy profi kerékpáros szeretett volna lenni, és ezért mindent meg is tett.

Pályán kezdett, de két amatőr világbajnoki arany - és az 1992-es barcelonai olimpia után - szeretett volna váltani. Bár az edzői nem tartották jó ötletnek az országutat, Berzin nyugat-európai szerződésen, és profi karrieren gondolkozott.

5cffa125183561ac7a8b45ef.jpg Fotó: Europress/AFP

A világpolitikai változások is azt akarták, hogy elhagyja a szülőhazáját, és amikor a Szovjetunió megnyitotta a határait, Berzin a barátnőjével együtt gyorsan foglalt is egy repülőjegyet Milánóba. Hisz egy év amatőr státusz után lehetősége adódott arra, hogy a korábban profiként tekerő Emanuele Bombini által alapított Mecair–Ballan csapatába igazolhasson.

Olyan sztárok közé került, mint Argentin, Ugromov vagy a fiatal sprinter Nicola Minali (a volt astanás Riccardo édesapja). Berzin természetesen kezdetben csak kisebb versenyeken ment, ha máshol bevetették, csak segítő lehetett. 

1993-ban ott volt Ugromov mellett a Girón, amikor a lett kerékpáros második lett Indurain mögött. Ekkor már két - a saját területén belül - komoly szaktekintélynek számító orvos, Michele Ferrari és Francesco Conconi is a csapatnál dolgozott, amely egy év múlva a Gewiss személyében új főszponzort talált magának, és leszerződtette Bjarne Riist, illetve az 1994-ben Tirrenót és Sanremót nyerő Giorgio Furlant.

1005633_10152557309046686_1653573402_n.jpg Fotó: Europress/AFP

A keret tele volt sztárokkal, az orvosi hátteret sikerült biztosítani (Ferrariék akkor egyáltalán nem titokban, hanem teljesen legálisan dolgoztak a versenyzők mellett), a pénz nem lehetett probléma, így idővel elkezdtek jönni az eredmények. Az emlékezetes, 1994-es Fléche Wallonne-t például úgy nyerték, hogy három Gewiss versenyző (Moreno Argentin, Giorgio Furlan, Evgeni Berzin) zárt a dobogón. 

A harmadik helyezett Berzin bő egy percet adott a mögötte érkező Gianni Bugnónak, szóval nagyon megverték a mezőnyt. Egyébként ez volt az a verseny, ami után Ferrari doktor újságírói kérdésre válaszolva kijelentette: "Az EPO pont annyira veszélyes, mint egy pohár narancslé."

Az orosz versenyző, egy bizonyos Lance Armstrong előtt behúzott Liége-győzelemmel a zsebében érkezett a Giróra, ahol egyáltalán nem számított a legnagyobb favoritnak. Ennek ellenére már a 4. szakaszon felvetette a rózsaszín trikót, amit később nem is adott le.

A fő esélyes, a korábbi (!) három Tourt és két Girót megnyerő Miguel Indurain volt. Berzin azonban pont ott adott a spanyol versenyzőnek, ahol nem "kellett" volna: az időfutamokon. 

evgeni-berzin-3e71f012-7173-49fd-9010-9edad6ad839-resize-750.jpeg Fotó: Europress/AFP

A második nap Bolognában, 7 kilométeren csak a korszak Rohann Dennis-e, Armand de Las Cuevas előzte meg, de már ott verte Induraint.

A hosszú, 44 kilométeres egyenkéntin (azok után, hogy Campitello Matesében hegyi befutót nyert), 2.34-et adott Indurainnak, majd a folytatásban kifejezetten eredményesen védekezett. 

Bár volt egy fiatal Marco Pantani a mezőnyben, aki valósággal szárnyalt az emelkedőkön (zsinórban két hegyi szakaszt nyert), Berzin komoly előnyt épített fel vele szemben. Pantanit egy ország szerette meg azon a Girón, az orosz versenyző pedig két kiváló időfutamának is köszönhetően, megszakította Indurain egyeduralmát. 

Ne felejtsük el, a korábbi két Girót (és három Tour de France-t) a spanyol versenyző nyerte, ráadásul az egyenkéntiken verhetetlennek számított.

Aztán jött ez a hosszú, szőke hajú orosz srác, aki elképesztő időket ment, jól tartotta magát a hegyeken, és aki egy évvel korábban (igaz segítőként), még két órát kapott az összetettet megnyerő Induraintól.

3RsL8pPiVoxfs24BgZbBg-1200-80.jpg Fotó: twitter

Berzin a verseny végéhez közeledve egy hegyi időfutamot is behúzott, így nagyon simán, majdnem három perc előnnyel nyerte a rózsaszín trikót.

"A világ nem állhat meg. Nem nyerhet mindig mindent ugyanaz a versenyző" - mondta a győzelmét követően Milánóban.

Indurain harmadik lett, majd pár hét múlva megnyerte zsinórban a negyedik sárga trikóját. Szeptemberben pedig felállította az új, egy órás világcsúcsot (53.040). 

Berzin a következő évben második helyen zárt a Girón, élete első Tour de France részvétele alkalmával viselhette a sárga trikót, majd 2000-ben visszavonult. Pont elég időt töltött a mezőnyben, és bár voltak ajánlatai, inkább a privát életére, és a vállalkozására koncentrált.

1591118138_353630_1591118240_noticia_normal.jpg Fotó: AS

A Milánótól nem messze lévő Oltrepòban telepedett le, Ferrariról Fiatra váltott, és nyitott egy autókereskedést. Ami elmondása szerint nem is megy rosszul. A kerékpársporttól egy kicsit eltávolodott, de tavaly például ott volt a bolognai nagy rajton, és hiába a plusz kilók, Németh Szabi bizony egyből felismerte. :)

Nem véletlenül hívták meg a szervezők, hisz az általa 25 évvel korábban megnyert Giro szintén Bolognában kezdődött.

"Az a győzelem örök emlék, hisz két igazi legendát tudtam megelőzi. Manapság tökéletesen megvagyok a kerékpársport nélkül, vezetem az autókereskedésemet, teljes nyugi van körülöttem és élvezem az életet. Figyelem a versenyeket, de nem mindig tetszik, amit látok. A srácok állandóan a wattmérőjüket nézik, számok alapján mennek, aztán csodálkozunk, hogy csak az utolsó hegyen van akció...Nekem valahogy hiányoznak a régi, hosszú, bevállalós támadások."

Berzin amilyen gyorsan "berobbant", olyan hamar el is tűnt. Az 1994-es Giro után nem tudott több háromhetest nyerni, és miután távozott a Gewiss-től, a győzelmek is elkerülték. A visszavonulása előtt elvált orosz feleségétől, és elvette egy gazdag borász lányát, Elena Cagnonit.

2000-ben már a Mobilvetta Design csapat tagjaként állt volna rajthoz az olasz körön, de a magas hermatokrit szintje miatt nem engedték indulni.

A történelem első orosz győztesének az lett volna az utolsó Girója.


AS, Gazzetta, Cyclingews 


Hozzászólások