ES Bringa - Őrült dolgokat vázolt fel a befolyásos milliárdos, aki Froome-ot az Israelhez csábította
Őrült dolgokat vázolt fel a befolyásos milliárdos, aki Froome-ot az Israelhez csábította
Fotó: Europress/AFP

Őrült dolgokat vázolt fel a befolyásos milliárdos, aki Froome-ot az Israelhez csábította

Nagy BenjáminNagy Benjámin
2020/09/13 09:10
Napjainkban a világ egyik legjelentősebb háttérembere, akinek a kérésére Michael Woods és Dan Martin szó nélkül beáll Chris Froome vonatába a 2021-es Touron. Kulisszatitkok Sylvan Adamstől és Sylvan Adamsről, Patrick Lefevere "majdnem üzlettársáról".

Egyelőre túlzás lenne azt állítani, hogy az Israel Start-Up Nation meghatározó tagja a WorldTour-, ezzel együtt az egész kerékpáros mezőnynek, ám minden kétség nélkül állítható, hogy már most az egyik legérdekesebb, és pár hónap múlva még inkább az lesz. 

A tündérmese 2015-ben indult, amikor is részben izraeli, részben észak-amerikai üzletemberek csoportja megálmodta, felvirágoztatják a közel-keleti ország sportági kultúráját. A csapat szépen vette a lépcsőfokokat, a kontinentális évek után 2018-ban ott voltak a Jeruzsálemben kezdődő Giro d'Italián, majd 2019 végén megkapták a Katusha licencét, így 2020-tól a legmagasabb szinten tekernek, eddig inkább kisebb, mint nagyobb sikerekkel - az André Greipel és Dan Martin fémjelezte sor mindenesetre ott van az alakulat történetének első Tourján, Franciaországban ráadásul Guy Niv által Izrael először adott kerékpárost a versenynek. 

2021-től pedig újabb szintlépés jön, hisz alaposan bevásároltak: többek között Michael Woods és Daryl Impey is érkezik, a létező legnagyobb fogás azonban Chris Froome, aki minden bizonnyal itt fejezi be pályafutását. Addig még benne lehet pár siker a paklijában, legalábbis ezt reméli a dolgok középpontjának kulcsembere, Sylvan Adams.

Történetünk főszereplője jelenleg 61 éves, kanadai-izraeli kettős állampolgárságú, 2015-től él Tel-Avivban, előtte Quebecben egy életre beírta magát a milliárdosok klubjába az édesapja által megalapított Iberville Developments kereskedelmi cég egyik vezetőjeként. "Mindössze" annyit kell tudni róla, hogy a világ egyik legjelentősebb és legbefolyásosabb üzletembere: Izrael Palesztinával és az Egyesült Arab Emírségekkel folytatott diplomáciai tárgyalásain ő ült az asztalnál Jared Kushner amerikai elnöki főtanácsadó mellett; amolyan összekötő kapocs Izrael és Kanada között is; a kerékpáros csapat megalapítása mellett komoly sportinfrastruktúrát épített ki az országban, és ő volt az, aki dollármilliókkal a történelem során először Európán kívülre repítette a Giro kezdetét, a Grande Partenzát. Nem mellesleg Izrael űrkutatását is finanszírozza, Roy Nissanyt hamarosan Forma-1-es üléshez segítheti, továbbá ő győzte meg Madonnát, hogy sztárfellépőként legyen ott a 2019-es, tel-avivi Eurovíziós Dalfesztiválon. 

Madonnánál egy fokkal jelentősebb lépés Froome szerződtetése, hisz Adams szenvedélyes és megrögzött kerékpárrajongó, sőt, sokszoros masters-világbajnok, mezőnyversenyben és időfutamban egyaránt nyerni tudott. Ritkán ad interjút, a belga újságíróknak sokadik próbálkozásra sikerült megszólaltatniuk őt a Tour helyszínén - végül azzal a feltétellel adta meg a privát telefonszámát, hogy senkinek ne adják tovább. Érdemes volt.

Nagyon versenyképesnek tűnik a csapat a közeljövőben. Azért érkezik Chris Froome, hogy jövőre megnyerje a Tourt, igaz?

Természetesen! Nem mondom, hogy 2021-ben hirtelen erősebbek leszünk a Jumbo-Vismánál és az Ineosnál, de nálunk lesz Chris, napjaink egyik, ha nem a legjobb versenyzője. Mindent megadunk neki, így természetesen kikértük a véleményét az átigazolásokról is. Daryl Impeynek nagyon örült, míg Carl Fredrik Hagen és Michael Woods Dan Martinnal kiegészülve tökéletesen támogathatja őt a hegyekben. 

Chrisnek nem tetszett, hogy az Ineosnál a saját csapattársaival kell megküzdeni a kapitányi szerepért. Ez nálunk nem így lesz. Amikor megkérdeztem Woodstól, hogy szeretne-e segíteni Froome-nak a jövő évi Touron, csak annyit mondott: "Kicseszettül igen!"

Nem félnek attól az Israelnél, hogy Froome amolyan nyugdíjként fogja fel a következő időszakot?

Egyáltalán nem. Chris óriási sportember, aki történelmet akar írni: szentül hiszünk abban, hogy ötödször, majd hatodszor is megnyeri a Tourt. Ha idén győzne a Vueltán, nyolc Grand Tour-győzelme lenne, mindössze hárommal maradna el Eddy Merckx rekordjától, ami egyáltalán nem tűnik beláthatatlan távolságnak. Már most átnéztük Chris teljesítményadatait, könnyedén visszatérhet a régi önmagához.

Csak idősödő versenyzőket igazol az Israel. Miért nincsenek fiatal tehetségek? 

Vannak, csak még ismeretlenek. De tegye fel a kezét, aki ismerte Tadej Pogacar vagy Marc Hirschi nevét a nagy sikereik előtt!

Patrick Lefevere azt nyilatkozta, két évvel ezelőtt majdnem egyesült a csapat a Quick-Steppel. Mi igaz ebből?

Ez olyan bizalmas téma, amit inkább megőriztem volna magamnak, de ha már Patrick elárulta, nem tagadom: kézfogással megállapodtunk (érdekesség, hogy Lefevere szerint nem volt kézfogás - a szerk.). A tény azonban az, hogy számára a csapataink fúziója csak B-tervként működött. Először szponzorként kerestek meg, de nem érdekelt az ajánlat: tulajdonos vagyok, nem állok össze valakivel csak az eredmények miatt. Minden tiszteletem az övé azóta is, zseniális sikereket érnek el.

Sok tulajdonos világmegváltó ötleteken és új üzleti modelleken gondolkozik a kerékpársporton belül. Az Israelnél is ez a helyzet?

Nem tartom magam forradalmárnak, de van, ami engem is zavar. Például miért kell állandóan csapatnevet változtatni? A híres Eddy Merckx-féle csapat már nem létezik, Miguel Indurain Banestója Movistarrá alakult. Külön vonalon kéne kezelni a szponzorációt és a neveket, hisz így sosem lehet hosszútávú, jól működő brandet kiépíteni. A labdás sportokban száz éve ugyanúgy hívják a meghatározó klubokat, polgári márkajelzéssé váltak. Az én csapatom mindig is Israel marad, ahogy szerintem az Astanánál és a Bahrainnél is így gondolkoznak. A másik zavaró tényező a bércsökkentés: korábban javaslatot tettem, hogy szabjunk meg fizetési sapkát, mint ahogyan az NBA-ben is csinálják. Kevesen támogatták az ötletet, ez is megmutatja, mennyire önállóan gondolkoznak a csapatok első emberei. 

"A nyitott, sokszínű Izraelnek minden joga megvan, hogy a nemzetközi sport egyik meghatározó tagja legyen, így két jelzővel mutatkozom be: emberbarát, Izrael önjelölt nagykövete. Ezeket a titulusokat nyomtattam a névjegykártyámra, hisz megvan az előnye annak, ha saját magad nevezed ki a pozícióra: senki sem rúghat ki!" -  áll mindeközben Adams ars poeticájában. 

"Ilyenkor, a Tour de France alatt azonban általában ugyanúgy néznek ki a napjaim, és nagyon élvezem: délelőtt meghallgatom a csapatbuszban a taktikai értekezletet, majd beülök az egyik kocsiba, kicsit követem a versenyt, végül kiszállok és Kjell Carlström csapatfőnökkel együtt eltekerünk a célig. Eddig még nem jött értünk a seprűs kocsi!"

részben via Het Nieuwsblad


Hozzászólások