ES Bringa - Az Ineostól érkező főnökkel készülnek a kerékpársport megváltoztatására a Bahrainnél
Az Ineostól érkező főnökkel készülnek a kerékpársport megváltoztatására a Bahrainnél
Fotó: heraldpublicist.com

Az Ineostól érkező főnökkel készülnek a kerékpársport megváltoztatására a Bahrainnél

HosszabbitásHosszabbitás
2019/11/23 14:02
Vincenzo Nibali távozásával új korszak kezdődik az arab hátterű csapatnál, az Ineostól szerződtetett Rod Ellingworth irányításával. A brit csapatvezető most elmeséli, mik a  tervei a jövőben, és milyen szerepe lesz ebben a McLarennel kötött együttműködésnek, Mikel Landának és a szebb napokat is látott sztársprinternek, Mark Cavendishnek.

Amikor a legendás angol sportautógyártó vállalat, a McLaren 2018 őszén résztulajdonos lett a Bahrain-Merida csapatában, egyértelmű volt, hogy komoly terveik vannak a jövőre nézve. Az ambiciózus projekt élére pedig nagyon hamar kinézték maguknak Rod Ellingworth-öt, a Sky/Ineos teljesítményért felelős igazgatóját, akit már jóval az üzlet hivatalos megkötése előtt megkerestek:

"Eredetileg csak tanácsot szerettek volna kérni valakitől, akiről tudták, hogy működött már közre egy csapat indulásánál. Aztán a beszélgetés során az "ezt kéne csinálnotok" gyorsan átalakult "ezt fogjuk tennire".

Ellingworth egyáltalán nem tagadja, hogy a McLaren által nyújtott lenyűgöző szakmai háttér komoly szerepet játszott a döntésében, hogy elvállalja a pozíciót:

"Nincs még egy csapat, amelyiknek ilyen központja lenne, egyszerűen érezni itt a mindent átható versenyszellemet. Ha ennek csak egy kis részét át fogjuk tudni vinni a kerékpársportba, az komoly különbséget jelenthet."

D4glZrIW0AAiUzP.jpgFotó: Twitter

Ebben a munkában komoly szerepe lehet majd Duncan Bradleynek, aki a technikai igazgatóként a McLaren által biztosított technológia felhasználásáért felel majd. Ellingworth nem győzi hangsúlyozni ennek a pozíciónak a fontosságát, még akkor is, ha az igazán nagy újítások saját bevallása szerint sem a közeljövőben várhatóak.  

"Ő lehet a mi nyerő kártyánk. Az ő munkája fogja a jövőben megváltoztatni a sportban használt technológiát és felszereléseket. Az aerodinamikai elemeken ez már jövőre is látszani fog."

A technikai újítások mellett persze azok a teljesítményt maximalizáló apró részletek is komoly szerepet játszhatnak majd a sikerben, amelyek már az Ineosnál dolgozva is Ellingworth specialitásának számítottak. A brit csapatvezető szerint ez az egyetlen járható út a Tour de France megnyeréséhez, amit már jövőre szeretne megpróbálni: 

"Az első naptól kezdve ez lesz a célunk. Hogy van-e olyan versenyzőnk aki erre képes lehet? Mikel Landa személyében szerintem van. Neki a megfelelő útvonallal lehet esélye, és a jövő évi szerintem fekszik majd neki."

Azt ugyanakkor elismeri, hogy a baszk versenyzőt támogató csapat nem feltétlenül olyan erős, hogy megugorja a legmagasabb szintet. Ebben nyilván szerepet játszik, hogy az Ineossal ellentétben a Bahrainnél a World Tour-csapatok középmezőnyébe tartozó költségvetéssel kell majd dolgoznia. Épp ezért kiemelt szerepet szentel a tehetséges, de fiatal és olcsó versenyzők felkutatásának: 

"Az új generáció megérkezett és képes nagy eredményeket elérni, szóval minden csak azon múlik, hogy megtaláljuk ezeket a tehetséges srácokat. Lesz egy emberünk külön erre a feladatra."

000_18L5QN.jpgFotó: Europress/AFP

"Ugyanakkor az is fontos, hogy figyeljünk ezeknek a fiatal versenyzőknek a jólétére. Azt szeretnénk, hogy akár 15 évet töltsenek el ebben a sportban, akkor is, ha ezt nem velünk teszik, szóval fontos nekünk a jólétük."

Jó példa erre a kolumbiai Buitrago Sanchez esete, akit a csapat nem kötelez arra, hogy Európába költözzön, így ideje nagy részét hazájában töltheti majd, megkímélve ezzel a kontinensváltást jelentő nehézségektől. Az ilyen részletek is részei annak a három évre előre kidolgozott keretépítési tervnek, amibe Ellingworth a versenyzők ügynökeit is szeretné bevonni:

"Szigorúbb leszek azzal kapcsolatban, hogy milyen információkat várok el az ügynököktől. Ha összehasonlítjuk a kerékpárt más sportokkal, láthatjuk az óriási különbséget, hogy azokhoz képest milyen kevés információból dolgozunk az átigazolásoknál. Rengeteg pénzt költünk versenyzőkre, akiket nem is ismerünk igazán."

Az új versenyzők szerződtetése kapcsán elkerülhetetlen kérdés a dopping témája, hiszen nemrégiben a csapat két versenyzője, Bozic és Koren is lebukott tiltott szerek fogyasztásával. Ellingworth zéró toleranciát ígér, de nem vállal kötelezettséget arra, hogy nem igazol korábban már eltiltott versenyzőt:

"Amikor egy ilyen brand támogat, mint a McLaren, tudod, hogy magas mércéhez kell tartanod magad. Ugyanakkor aki a Wada szerint jogosult versenyzésre, az tekerhet nálunk."

EHugxDbX4AAZMOa.jpgFotó: Twitter

Eltiltott versenyzők ide, Mikel Landa és a többi tehetséges bringás érkezése oda, talán Mark Cavendish leigazolása miatt kerültek be leginkább a hírekbe. A korábban 30 Tour-szakaszt nyerő brit sztársprinter két nehéz és eredménytelen évet követően érkezik a csapathoz, ahol hosszú idő után dolgozhat újra együtt Ellingworth-szel. A csapatvezető döntésében sokat számított, hogy van tapasztalata a Cavendish életét az elmúlt években nehezítő Epstein-Bar vírussal:

"1995-ben magam is elkaptam a betegséget és másfél évig nem tudtam kijönni belőle. Próbálkozhatsz akármilyen keményen, a lehetőségeid limitálva vannak. Szóval abszolút megértem, min ment keresztül."

"Teljesen őszintén beszéltünk vele, hiszen az egész arról szól, hogy versenyeket akarunk nyerni. Az a cél, hogy erre ő is újra képes legyen, nem számít, hol és milyen szinten. Persze tudom, hogy ott van benne az ambíció, hogy a Tour-rekord összejöjjön. Nos, ha ez megtörténik, annál jobb, száz százalékig támogatni fogjuk ebben."

Sokan persze úgy látják, hogy a sprinter leigazolása nem igazán a teljesítményéről, hanem Cavendish marketingértékéről szól, Ellingworth szerint azonban erről szó sincs:

"Megmondtam neki: Cav figyelj, te egy versenyző vagy, semmi más. Nem akarom, hogy az üzlettel, vagy a csapat ügyeivel törődj. A versenyzők azért vannak itt, hogy nyerjenek, vagy másokat segítsenek ebben, semmi másért."

A csapat egyetlen célja tehát a nagy versenyek megnyerése, a McLaren 56 éves történelme során ez sohasem volt másképp. Talán még egyszer ennyi időbe is beletelik, mire sikerül az autósportban szerzettekhez hasonló impozáns eredményeket elérni, azonban ha csak Ellingworth-szön múlik, ez jóval hamarabb be fog következni.

Szöveg: Szabó Bence

Forrás: Cyclingweekly

Hozzászólások