ES Bringa - Arról, hogyan lett Szlovénia az országúti kerékpár legkisebb szuperhatalma
Arról, hogyan lett Szlovénia az országúti kerékpár legkisebb szuperhatalma
Fotó: Europress/AFP

Arról, hogyan lett Szlovénia az országúti kerékpár legkisebb szuperhatalma

Kálmán LaciKálmán Laci
2019/09/05 21:08
Lehet, hogy már idén, talán csak jövőre, de úgy tűnik, csupán idő kérdése, hogy valamelyik szlovén versenyző háromhetest nyerjen. Primož Roglič, generációjának legtehetségesebb tagja áll ehhez a legközelebb, tekintve, hogy jelenleg épp vezeti a Vuelta összetettjét. Szlovénia, ez a kétmilliós ország lett a kerékpársport legújabb, egyben legkisebb szuperhatalma. 

Persze nem Roglič az egyetlen, aki az elmúlt években szállította az eredményeket. Ott van Simon Špilak, aki kétszer is nyert svájci kört, de említhetnénk azt is, hogy a szlovén versenyzők 2014 óta minden Girón behúztak legalább egy szakaszt. 

2018 azonban különösen extra volt a számukra. Ilyen alacsony népességű országból ugyanis korábban még senki sem tudott Tour de l’Avenirt nyerni, Tadej Pogačarnak azonban sikerült. Mohorič és Roglič pedig szakaszokat nyertek a nagy körökön. Ezt követően pedig teljes létszámmal vehettek részt a világbajnokságon, ami szintén példa nélküli egy ilyen csekély népességű ország esetében. 

Bár szlovén csapat nincs a WT-mezőnyben, ott van a közel-keleti illetőségű Bahrain-Merida, mely egyre inkább magán visel bizonyos szlovén jegyeket is. Hogy mást ne mondjunk, van már egy kommunikációs irodájuk Ljubljanában is. A csapatban hat szlovén versenyző teker, plusz vannak mérnökeik, szerelőik, szakácsaik és további segítőik is az országból.

Gorazd Štangelj, a csapat egyik sportigazgatója arról beszélt, mi különbözteti meg a szlovén versenyzőket más nemzetbéli társaiktól.

"Elsősorban az, hogy kőkeményen dolgoznak. Amikor munkáról van szó, akkor ők nem 40, de nem is 60 százalékot tesznek bele. Ők beleadnak mindent."

Szerinte a kivételes munkamorálnak és fegyelemnek az az oka, hogy egy rendkívül fiatal országról van szó, mely az élet minden területén bizonyítani akar. Érthető okokból nem is rendelkezhetnek olyan eredménysorral, mint mondjuk Franciaország, Olaszország vagy akár Belgium. 

szlo.jpg Fotó: Rouleur

"Bennünk él még egy olyan érzés, hogy kicsik vagyunk, és tisztelnünk kell másokat. A földművesek, bizonyos szempontból a szolgák országa vagyunk, hisz mindig valaki alá tartoztunk. Mindig mások mondták meg, hogy mit tegyünk."

Mohorič jó példa arra, hogy a csapaton belüli vezető szerep nem jön csak úgy magától. Ő például a sikerei ellenére is szívesebben segít másokat. "Nem állunk még készen arra, hogy kezünkbe vegyük az irányítást és viseljük a felelősséget" - tette hozzá Štangelj.

A sportigazgató arról is beszélt, hogy picit bántja, hogy sok tehetséges szlovén kerékpáros nem náluk teker. "Szeretnénk megszerezni Rogličot" - hangsúlyozta. Szerinte a Jumbo-Visma versenyzője nem kapja meg csapatánál azt a támogatást, mint egy hasonlóan tehetséges holland, és, mint amit a Bahrainnél például megkapna. 

"Tavaly a baszk körön gyakorlatilag egyedül tekert, mindent a saját lábaival oldott meg. De a Touron is dobogós lehetett volna, ha az egész csapat - beleértve Kruijswijket is - érte ment volna." 

"Primož egy különleges srác. Olyan, mint egy művész a saját kis világában. Biztos vagyok benne, hogy meg fogjuk szerezni. Csak azt remélem, nem a legjobb évei után."

Štangelj egyébként Mohoričról is csak a legjobbakat tudja mondani. Szerinte egy rendkívül jó kedélyű srác, aki végtelenül lelkes és buzgó. Az a fajta, aki, mihelyt felébred, azonnal kiugrik az ágyból.

mohoric.jpg Fotó: Rouleur

"Igen, úgy gondolom, valóban ilyen vagyok" - mondja egyetértően Mohorič. "De azért nem minden szlovén ilyen. Nem tudom amúgy, hogy ez előny-e vagy hátrány, de, ami engem illet, én mindig is ilyen voltam."

A buzgalomnak, a szorgalomnak valóban lehetnek hátrányai is. Az edzői inkább azt mondják neki, hogy kevesebbet eddzen, nem pedig azt, hogy többet. Versenyeken pedig ebből fakadhatnak a rosszul időzített támadások, melyekkel rengeteg energiát elpazarol. Persze még mindig jobb menni, és néha pofára esni, mint meg sem próbálni. És ne feledjük, bár már régóta profi, még mindig csak 24 éves. 

Mohorič szerint egyébként nem arról van szó, hogy most több a tehetség Szlovéniában, sokkal inkább arról, hogy mostanság több lehetőséghez jutnak. 

"Mindig is voltak nagy tehetségek, csak korábban ez nem tudott annyira megmutatkozni. Ha elment valaki mondjuk egy olasz csapatba, ott inkább akarták, hogy egy olasz nyerjen, semmint egy szlovén. Aztán bekerültünk egy pozitív spirálba, ugyanis ahová szlovén kerékpáros szerződött, a vezetők elégedettek voltak. A siker pedig ugye újabb sikereket hoz maga után."

Andrej Hauptman, a szlovén kerékpár válogatott egyik edzője még egy nagyon fontos dolgot említ. Ő maga egyébként arról nevezetes, hogy első szlovénként állhatott világbajnoki dobogóra a 2001-es vb mezőnyversenyében. 

poga.jpg Fotó: Rouleur

"Annak idején nekünk még várnunk kellett a határon, hogy egyáltalán elhagyhassuk az országot. Még úgyis, hogy fizettünk, hogy átléphessük a jugoszláv határt. Aztán, amikor 2004-ben csatlakoztunk az Európai Unióhoz, egy új ország lettünk, egy nagy család része, és kinyílt előttünk a világ. Új lehetőségek nyíltak meg előttünk, és most már nagyon európainak érezzük magunkat."

"Mi akkoriban nem éremért mentünk vagy ilyesmi, örültünk, ha be tudtuk fejezni a versenyt, úgyhogy a dobogó nekem óriási dolog volt. Én még nem voltam felkészülve a sikerre. Ma más a helyzet. Ezek a srácok már a győzelemre mennek, és igazuk van. Ők már készen állnak."


Rouleur

Hozzászólások