ES Bringa - Akik az idény végén befejezik: visszavonul a mezőny munkásosztálya  
Akik az idény végén befejezik: visszavonul a mezőny munkásosztálya  
Fotó: Europress/AFP

Akik az idény végén befejezik: visszavonul a mezőny munkásosztálya  

HosszabbitásHosszabbitás
2019/10/28 15:37
Mint minden évben, az idei szezon végén is vannak olyan versenyzők, akik  befejezik pályafutásukat. Bár a mezőny legnagyobb sztárjai közül ezúttal kevesen döntöttek a visszavonulás mellett, bőven akadnak olyanok, akiknek karrierjére megéri visszatekinteni.  

Megszokhattuk már, hogy az október egyet jelent a kerékpáros szezon befejezésével, ami egyúttal minden évben számos bringás karrierjének végét is jelenti. Ez az élet rendje a mezőnyben: új, fiatal versenyzők jönnek, az idősebbek pedig idővel befejezik pályafutásukat. Bár idén kevés igazi sztár akasztotta szögre a bringás cipőt, jó pár igazi, dolgos veterán vonul vissza, akik megérdemlik, hogy röviden visszatekintsünk karrierjükre. 

Az igazi segítők

Ilyen versenyző volt Lars Bak is, aki 18 profi mezőnyben eltöltött év után fejezi be pályafutását. Bár a dán versenyző még 2005-ben megnyerte a Tour de I'Avenirt, felnőtt szinten sosem lett belőle kapitány, vagy igazi győztes. Az évek alatt viszont a mezőny egyik legjobb segítőjévé vált, aki munkájával számos győztes csapat alapját képezte:

"Azt hiszem elvégeztem a feladatomat. Minden erőmet és energiámat az országúton hagytam"- nyilatkozta Bak utolsó versenye, a Paris-Tour után.

A dán persze koránt sem az egyetlen versenyző, aki hasonló cipőben járva teljesítette karrierjét. Olyan nevek, mint Roy Curvers, Svein Tuft vagy Markel Irizar szinte győzelem nélkül fejezik be a pályafutásukat, mégis nagy sikerek elengedhetetlen részeseként fognak emlékezni rájuk a mezőnyben. 

Akik idővel félretették a személyes ambíciót

Bőven akadnak olyan versenyzők is, akik bár karrierjük elején maguk is nagy ígértek voltak, sőt sokáig a profi mezőnyben is megkapták a lehetőséget a kapitányként való bizonyításra, végül segítőként találták meg számításaikat. Laurens ten Dam például korábban két háromhetesen is a legjobb tízben végzett, majd 30 éves kora fölött segítőként kezdett tekerni, Tom Dumoulin sikereinek elengedhetetlen részévé vált.

000_1LC8JQ.jpg Fotó: Europress/AFP

Elég hasonló ívet járt be Maxime Monfort karrierje is, a belga sokáig számított ígéretes GT versenyzőnek, majd újabb számos éven át vadászott szakaszokat és Top 20-as helyezéseket, hogy aztán tapasztalt országúti kapitányként fejezze be az idény végén. Mármint versenyzőként, hiszen Monfort például rögtön sportigazgatói állást kapott csapatától, a Lotto Soudaltól. 

Ilyen irányú pályafutás nem csak hegyimenőknél, hanem sprintereknél is gyakran előfordul. Jó példa erre, Mark Renshaw karrierje, hiszen a gyors lábú ausztrál egy ideig maga is próbálkozott győzelmeket szerezni. Később azonban személyes győzelmi ambícióit feladva lett Mark Cavendish felvezető vonatának fontos embere, kivéve részét a brit sztársprinter számos nagy győzelméből. 

Kis versenyek nagy királyai 

Sok olyan versenyző is befejezi, akik bár egyáltalán nem nyertek keveset pályafutásuk során, mégsem a mezőny sztárjai között tartjuk őket számon. Ennek oka, hogy ezeket a győzelmeket főleg kisebb, kevésbé rangos versenyeken szerezték. Tipikus példája ennek Samuel Dumoulin, az Ag2r francia sprintere, aki hazájában versenyezve több mint 25 győzelmet szerzett, (köztük egy Tour szakaszt még 2008-ban), Franciaországon kívül mégis alig ismert a neve. 

043_05139195.jpg Fotó: Europress/AFP

Valamivel nagyobb versenyeken vált ismerté Matti Brsechel. A dán versenyző kétszer is világbajnoki dobogón állhatott, nem volt tehát messze egy, a karrierjét teljesen megváltoztató sikertől, győzelmei jó részét azonban hazájában szerezte. Hasonlóan főleg egy országhoz köthetőek Simon Spilak sikerei, aki bár szlovén nemzetiségű, Svájcot akár második otthonának tekinthette. Hiszen karrierje során kétszer nyerte meg a svájci kört és egyszer a Romandia összetettjét (ahol további 3 alkalommal második lett), az alpesi országon kívül azonban elkerülték a sikerek.  

Akik korán fejezték be

Mint minden évben, idén is akadnak olyan versenyzők, akik különböző okoknál fogva a vártnál hamarabb fejezik be pályafutásukat. Az 2019-is idény különlegessége, hogy a legnagyobb nevű visszavonulók talán ezek közt a bringások közt vannak. Ebből a körből is egyértelműen kiemelkedik Marcel Kittel, a német sprinter mindössze két évvel azután, hogy egy Touron 5 szakaszt is nyert, váratlanul bejelentette visszavonulását. Döntésében szerepet játszhatott, hogy a Katushába igazolását követően már nem jöttek úgy az eredmények, illetve az is, hogy kiderült, a versenyző a közeljövőben édesapa lesz. 

Sokakat szintén meglepetésként ért Taylor Phinney bejelentése, hiszen az amerikai versenyző is alig 29 évesen döntött a visszavonulás mellett. Phinney karrierje elején komoly tehetségnek számított, egy 2014-es nemzeti bajnokságon elszenvedett súlyos bukás azonban megtörte pályafutást. Bár bő egy évet követően visszatért, a neki jósolt eredmények közelébe sem került ezt követően. Története ettől még nem feltétlenül szomorú, hiszen elmondása szerint épp bukása után értette meg, hogy a sporton kívül más fontos dolgok is vannak az életében, mint például a művészetek, amikkel profi pályafutása befejeztével is foglalkozni szeretne. 

063_682459208.jpg Fotó: Europress/AFP

Akadt sajnos olyan versenyző is, aki nem egészen önszántából döntött pályafutása befejezése mellett. Jarlinson Pantano, a Trek bringása egy pozitív doppingmintát követően vállalta a korai visszavonulást, bár bűnösségét nem ismerte el.  A legfrissebb hírek szerint azonban Pantano nem marad sokáig munka nélkül, hiszen a kolumbiai ex-bringás politikai karrierbe kezd hazájában. 

És akik még mindig folytatják...

Persze a pályafutásukat befejezők mellett vannak olyan versenyzők is, akik bár már jócskán benne vannak a korban, még ráhúznak (legalább) egy évet. Alejandro Valverde a jövő évi olimpiáig még mindenképpen tervez, de úgy tűnik Davide Rebellin is visszatér az új idényre, sőt úgy hírlik, a már 48 éves versenyző újra pro-kontinentális szinten teker majd. 

Szöveg: Szabó Bence

Forrás: Velonews.com

Hozzászólások