ES Bringa - A vb-útvonal, amit Mathieu van der Poelnak rajzoltak
A vb-útvonal, amit Mathieu van der Poelnak rajzoltak
Fotó: Europress/AFP

A vb-útvonal, amit Mathieu van der Poelnak rajzoltak

Kálmán LaciKálmán Laci
2019/09/28 09:58
Vasárnap 285 km vár majd a világbajnokság mezőnyversenyének résztvevőire. A nap utolsó harmadában Harrogate-ben köröznek majd a versenyzők, ahol egy 13,8 km hosszú pályát kell majd hétszer teljesíteniük. Jan Bakelants többször is bejárta már ezt a kört, ráadásul a vegyes váltó tagjaként versenykörülmények között is megtette ezt. Az alábbiakban ő mesél arról, melyek a kritikus pontok, amikre különösen figyelni kell.

1. Rossz minőségű aszfalt - "Alig értem el a 35 km/h-t"

Az első négy kilométert széles, egyenes útszakaszon kell megtenni, ezen belül az első három kilométer ráadásul gyengén, mintegy 2%-os meredekséggel emelkedik. Az aszfalt itt nem valami jó minőségű. Amikor egyedül tekertem erre, küzdöttem, hogy valahogy elérjem a 35 km/h-t. Nem túl ideális itt szökésben elöl lenni sem egyedül, sem egy kis csoporttal. Aki pedig itt akar megindulni, az gyakorlatilag halálra ítéli magát. 

2. Veszélyes sikán - "Szerintem ez egy elég trükkös átjáró"

Öt kilométer után jön egy veszélyes sikán, ami ráadásul elég meredeken kanyarog lefelé. Ezután jön egy emelkedő, ami önmagában nem volna nagy ügy, mivel azonban a sikán szűk és technikás, a mezőny alaposan elnyúlik majd ezen a részen. Aki nem figyel, az itt hátul ragadhat és később komoly energiákat kell majd arra fordítania, hogy újból előre kerüljön. Ha esni fog, még trükkösebb lesz ez a rész. A legügyesebb versenyzőknek, Van Der Poelnak, Alaphilippe-nek és Sagannak itt aligha lesz gondja, de a többieknek akadhat. Nem csak itt, az egész körözés során érdemes elöl lenni. Egy defekt ezen a részen felér egy halálos lövéssel. És hát pisilni sem nagyon lesz majd mód az utolsó 80 kilométeren.

kör.jpg Fotó: Het Nieuwsblad

3. Pihenő - "A kör felénél, ha elöl vagy, akkor szusszanhatsz egyet"

A Penny Pot Lane-en, nagyjából a pálya felénél egy picit fel lehet lélegezni. Az út ugyan egy picit emelkedik, de nem annyira, hogy kedvezzen a támadni szándékozóknak. Egyébként az egész kör, úgy ahogy van nem kedvez a támadóknak. Azok vannak előnyben, akiknek van egy jó erős emberük a végére. Felállhatnak a vonatok, és kontrollálhatják majd a versenyt, a kapitány pedig pihenhet mögöttük. A hollandok, az ausztrálok és a szlovákok például vígan védhetik Van Der Poelt, Matthewst és Sagant. A belgáknak az volna az érdekük, hogy megpróbáljanak élre állni, és olyan tempót menni, hogy a gyors emberek segítői minél nagyobb számban leszakadjanak.

4. A legnehezebb emelkedő - "A legjobbak könyörtelenül felmennek külső tányéron"

A kör legnehezebb emelkedője 8 kilométer környékén jön, melyet egy beláthatatlan kanyar követ. A fal 500 méter hosszú és 6-7%-os. Elég trükkös, de a legjobbak kíméletlenül felmennek külső tányéron. Ezt követi egy szintén 500 méter hosszú 2%-os, enyhe emelkedő. A körpályában összesen 274 méter szint van, de ez csalóka, hisz eléggé elszórtan találhatók az emelkedők, másrészt sok az ún. hamis sík rész is. Nem hiszem, hogy le lehet szakítani a legjobb sprintereket, Bennettet vagy Ackermannt, de kétségtelenül ez az a rész, ahol leginkább figyelniük kell.

5. Második nyugis pont - "Bukásokra azonban számítok"

Az emelkedő után jön egy nyugisabb rész, lehet rendezni a sorokat. Bár nem sokkal később következik egy kanyar, ahol bukásokra számítok. Az itt lévő durvább burkolat nem okoz majd nagy gondot akkor sem, ha esni fog. Ugyanis ezeket az utakat szerencsére rendszeresen tisztítja az eső. Sokkal nagyobb gond lenne, ha mondjuk Spanyolországban jönne eső egy ilyen szakaszra.

cél.jpg Fotó: Het Nieuwsblad

6. Három fontos kanyar - "Azoknak, akik valahogy mégis el akarják kerülni a sprintbefutót"

Az utolsó kilométert három kanyar vezeti be. Aki el akarja kerülni a mezőnyhajrát, annak elöl kell lennie az első kanyarban és közben bíznia abban, hogy mögötte majd bizonytalankodnak, vagy egymásra várnak. Az utolsó 500 méter emelkedik, abból is az első 150 a durvább, hét százalékos. Ez a rész kínálja magát a megindulásra, azonban aki itt ellövi a puskaporát, annak gondjai lehetnek a végén. Az utolsó kilométer emlékeztet a quebeci befutóra, bár ott van egy fal a végén, ami itt hiányzik. 

7. A cél - "Mathieu van der Poelnak tervezve"

Az utolsó 300 méter egy kissé emelkedik, úgy 2-3 százalékosan. Ez tökéletesen passzol Mathieu van der Poelhoz. És ez egyébként igaz az egész körpályára is. Tele van az útvonal technikás részekkel, olyan kanyarokkal, melyeket a legtöbben nem mernek úgy venni, ahogy ő. Ha a hollandok jól végzik a dolgukat, és Mathieu lesz az első számú emberük, akkor neki nincs más dolga, mint jó pozícióban tartani magát és lenyomni mindenkit a végén. A pálya kedvezhet még Sagannak és Alaphilippe-nek is.


Het Nieuwsblad

Hozzászólások