ES Bringa - "A tévés bevételek szétosztása sem csodaszer a problémára" - Mi lehet az országúti bringa gazdasági jövője?
"A tévés bevételek szétosztása sem csodaszer a problémára" - Mi lehet az országúti bringa gazdasági jövője?
Fotó: Europress/AFP

"A tévés bevételek szétosztása sem csodaszer a problémára" - Mi lehet az országúti bringa gazdasági jövője?

Szabó BenceSzabó Bence
2020/04/06 17:32
Ahogy egyre több World Tour csapatnál jelentenek be különböző megszorításokat, az országúti kerékpár gazdasági jövője sötét képet mutat. Egy szakértői vélemény segítségével most végigvesszük, mely csapatokat érintheti jobban és kevésbé a válság, de kiderül az is, a mostanában sokat emlegetett finanszírozási reform mennyire segítene a mezőnyön. 

Már hetekkel ezelőtt, amikor a koronavírus járvány miatt félbeszakadt a szezon, lehetett sejteni, hogy a kényszerszünetnek komoly gazdasági következményei lehetnek a kerékpársportban. A napokban aztán elkezdtek sorjázni a World Tour csapatok bejelentései: először a Lotto versenyzői mentek bele fizetéscsökkentésbe, majd Bahrain és Valter Attila sora, a CCC jelentett be komoly megszorításokat. Ilyen hírek mellett jogosan merül fel a kérdés, hogyan tovább a csapatoknak? 

Biztosat mondani persze a leállás pontos hosszának ismerete nélkül nagyon nehéz, a megkérdezett szakértő is legfeljebb valószínűsítheti a dolgok kimenetelét. Azt azonban Steve Fry, gazdasági és marketing szakember is kijelenti, hogy a dolgok általánosságban rosszul mutatnak a sport jövője szempontjából, hiszen a csapatok sorsa szinte teljesen az őket finanszírozó szponzorok kezében van:

"A kerékpározás eléggé kitett az ilyen válságoknak, hiszen mint tudjuk, a csapatok és versenyek nagy része a szponzoroktól függ. Nem is az az elsődleges probléma, hogy versenyek nélkül ezek a cégek nem kapják meg a hirdetést amiért fizettek, hanem az, hogy sok ezek közül a vállalatok közül is a túlélésért fog küzdeni. Nem csak szponzorációra nem lesz pénzük, de más hirdetésekre sem."

043_05443635.jpg A csapatok szinte teljesen a szponzori pénzekből élnek -Fotó: Europress/AFP

Emiatt sok szponzor élhet a szerződésében lévő kilépési záradékával, de Fry szerint még erre sincs feltétlenül szükség. Az érvényben lévő megállapodások közül sok ugyanis csak az év végéig szól, a cégek pedig alighanem alapos spórolásokkal tervezik majd a jövő évi költségvetésüket. A válság persze nem minden csapat szponzorát ugyanúgy érinti, így nem minden sornál ugyanakkora a baj. 

Az valószínűleg nem lep meg senkit, hogy a mezőny legnagyobb költségvetésből dolgozó csapata, az Ineos nincs közvetlen veszélyben. A brit sor tulajdonosa a milliárdos Jim Ratcliffe, az Egyesült Királyság leggazdagabb embere, aki saját vagyonából akkor is kényelmesen finanszírozhatja hobbiját, ha közben cégei komoly veszteségeket termelnek. 

Bár helyzetük némileg más, úgy tűnik a Jumbo és az NTT sorai sincsenek veszélyben, ugyanis mindkét csapat szponzorcégére pozitívan hathat a jelenlegi gazdasági helyzet. Mivel az NTT informatikai cég, a Jumbo pedig élelmiszerüzlet-lánc, a vállalatok az utóbbi hetekben még növelték is értéküket, így valószínűtlen, hogy jelentős költségcsökkentésre szorulnának.

Ha az érme másik oldalát nézzük, az egyik legrosszabbul járó csapat a Sunweb lehet. A holland sor szponzora utazásszervező vállalat, így Fry szerint a válság különösen súlyosan érintheti. Ráadásul magáncégről van szó, a tulajdonosok így komoly nyomást helyezhetnek a cégre, hogy csökkentsék a kiadásokat. A csapat helyzete azonban mégsem reménytelen, köszönhetően a hosszútávú szerződésnek:

"A csapat és a szponzor között még több évre szóló szerződés van és a cég nem biztos, hogy ki tud lépni belőle." 

000_1JQ6TR.jpg A Sunwebet különösen nehezen érintheti a válság -Fotó: Europress/AFP

Hasonló helyzetben lehetnek olyan tőzsdei vállalatok, mint a Movistar, vagy a Treket és a Quick-Stepet szponzoráló Segafredo és Deceuninck. Az összes említett vállalat részvényei komolyat zuhantak az elmúlt hetekben, ez pedig jelentős spórolásra ösztönözheti a cégeket. A helyzet ráadásul aligha oldódik meg közvetlenül a járvány elmúlásával: 

"Ez nem csak a következő fél év problémája. Ennek évekre elnyúló hatása lesz, mivel ezeknek a cégeknek alapjaiban kell majd újjászervezniük magukat, jelentősen kevesebb kiadással és bevétellel."

Ilyen körülmények között nem csoda, hogy újra előkerült az az elmúlt években sokat emlegetett reformterv, ami változtathatna a csapatok nehéz helyzetén. A népszerű vélemény szerint a versenyek tévés bevételeinek szétosztásával a mezőny jelentős plusz forrásokhoz jutna. Fry szerint azonban a megoldás nem ilyen egyszerű:

"Amikor a sportág gazdasági rendszeréről beszélünk, mindig előkerül, hogy szét kéne osztani a tévés bevételeket. Azonban valójában nincs annyi tévés bevétel, ami csodaszer lenne a problémára. A közvetítési díjak nagy részét egyetlen verseny generálja, a Tour. Az ASO szerződései persze nem nyilvánosak, így csak tippelni lehet a számokat, de szerintem legfeljebb csapatonként egymillió euró jutna mindenkinek. Ennyi manapság egy top versenyző megfizetéséhez is kevés."

068_FtpTrial-AA_29072019_990874.jpg A tévés bevételek nagy részét a Tour de France generálja -Fotó: Europress/AFP

Ha a közvetítési díjak elosztása nem megoldás gazdasági nehézségekre, felmerül a kérdés, hogy a Tour megrendezése, akár "zárt kapuk" mögött, mennyit segítene a helyzeten?

"Szervezői szempontból abszolút érthető, az ASO miért fontolgat egy ilyen lehetőséget. A bevételek nem az út menti szurkolóktól jönnek, hanem a tévés díjakból. Ráadásul most olyan igény van élő sporteseményekre, hogy bárki, aki ténylegesen tud rendezni ilyet, óriási nézőszámmal számolhat."

Fry mégsem biztos benne, hogy ez a forgatókönyv valósul majd meg:

"A szurkolók távoltartása a versenytől logisztikailag a legkönnyebb feladat. A nagyobb nehézség, hogy a Tour egy valóságos mozgó cirkusz. Még ha jelentősen is korlátoznák a média jelenlétét, akkor is több száz ember járná az országot." 

A gazdasági problémák megoldása (vagy akár mérséklése) tehát sehogy sem látszik könnyű feladatnak, a fény egyelőre nem igazán látszik az alagút végén. Szurkolóként csak reménykedhetünk, hogy ha a versenyek egyszer újraindulnak, legalább nagyrészt ugyanazt a kerékpársportot kapjuk vissza, ami a járvány előtt létezett. 


Cyclingweekly

Hozzászólások