Foci - Pusztítóan ronda mezekkel támadnak a sportszergyártók
Pusztítóan ronda mezekkel támadnak a sportszergyártók
Fotó: Europress/AFP

Pusztítóan ronda mezekkel támadnak a sportszergyártók

Németh DánielNémeth Dániel
2020/09/14 13:46
Utoljára talán a '90-es években jelentek meg ilyen mennyiségben és minőségben meghökkentő futballmezek. Annyira mélyre még nem süllyedtek a sportszergyártók, az mindenesetre egyértelműnek tűnik, hogy márkától függetlenül a - fogalmazzunk így - merészebb koncepciók nyertek ebben az évben. Vagy, hogy hűek maradjunk a címhez, a pusztítóan rondák.

Már rögtön az elején leszögezném, hogy még csak kezdő szintű divatgurunak sem számítok, és nincsenek is ilyen irányú ambícióim. Egyszerű futballszurkolóként viszont zavar, amikor jobb sorsra érdemes klubok értelmezhetetlen mintázatú és színű mezeket küldenek piacra. Azt természetesen értem, miért kell évről évre valami újat megalkotni, azt már kevésbé, hogy miért pont a meghökkentően ronda koncepciók győznek. Különösen úgy, hogy a neten lényegesen vagányabb szurkolói verziók keringenek. Vegyünk is sorra néhányat, a teljesség igénye nélkül.   

Manchester United - harmadik számú mez

Teljes identitászavar. Mintha a tervezők fogtak volna egy Juventus-mezt, apró darabokra szabdalták volna, hogy aztán a random összefércelt darabokból alkossák meg ezt a dizájnt. Ezzel nem is az a legnagyobb baj, hogy a végeredmény valami félelmetesen okádék lett, hanem az, hogy a tavalyi zebrátlanítás után minden aljasságot kinézünk a Juve-mezek tervezőiből. Még azt is, hogy egyszer egy ilyen picassósított verzióval vágnak neki az idénynek, pedig a Juventus tervezői idén is bizonyították, hogy saját erőből is tudnak rondát tervezni.

Milan - idegenbeli mez

Elsőre kicsit a Milan hagyományos, piros-fekete mezét is szokni kell, de a furcsának ható mintázat a Galleria Vittorio Emanuele II-t idézi, vagyis itt még el lehet fogadni, hogy a milánói kultúra előtt tiszteleg a dressz. Ellenben a második számú mezre nincs mentség. Nem egy durva tudomány, elég az önmagában is elegáns a fehér alapra valahova felhelyezni egy piros-fekete sávot, és nyert ügye van a tervezőnek. A mostani viszont úgy néz ki, mintha csak átmentek volna rajta egy autóval, aminek tévedésből piros festékkel bekenték a kerekeit.

A kampány részeként egyébként milánói klublegendák húzták magukra ezt a szörnyűséget. És hát amúgy az ember azt gondolná, hogy nincs olyan probléma, amit a Baresi-Maldini kettős ne tudna orvosolni, de a Puma tervezői és a Milan marketingesei cáfolták ezt az elméletet.

Juventus - harmadik számú mez

Egy expresszionista festő - némi LSD kíséretében - talán lángokat vélne felfedezni a torinóiak harmadik számú mezében, de ne szépítsük: ez egyszerűen csak bűn ronda lett. További tudatmódosítók hatására kicsit olyan mintha a tigris tematikát próbálták volna újragondolni, ami eléggé ironikus, mert hát... ők zebrák, ugye. Mondjuk a hazai is megér egy misét, közelről még csak-csak vagánynak tűnik, távolabbról szemlélve viszont olyan, mintha csak szimplán beleradíroztak volna egy rendes Juve-mezbe. De ki tudja: lehet, hogy pont így volt.

Manchester City - harmadik számú mez

A hivatalos narratíva szerint Messi a 700 millió eurós kivásárlási ára miatt maradt Barcelonában, pedig csak annyi történt, hogy az argentint szembesítették a ManCity - és itt most a Puma magyarázkodását idézzük - Manchester városának gazdag zenei öröksége és divatkultúrája által ihletett mezével. Szép mentés, kár, hogy ez a tervezésről már kevésbé mondható el, van ugyanis a végeredményben valami nyugtalanítóan camnewtoni. Ezt a dizájnt csak a New England hírhedt irányítóján, esetleg egy női pizsi mintájaként tudnánk elképzelni.

Wolverhampton Wanderers - idegenbeli mez

Rohadt jól indult, a fehér részig kifejezetten tetszetős, aztán úgy a projekt 10%-nál valami durván és visszavonhatatlanul félresiklott. Ezt a nemtudommit akkor sem tudnám meg nem látottá tenni, ha a Man in Black filmek híres emlékezettörlő kütyüjével kezelnének. Egyetlen pozitívum, hogy az egyre inkább pöcegödörre hajazó internet ilyenkor képes a kreatívabb arcát megmutatni, és csodálatos mémek kerekedtek belőle. A nap nyertese az a vélhetően Wolves-drukker férfi, aki megtalálta azt a női ruhát, ami a mű alapjául szolgált.

Inter - idegenbeli

Valamelyest kilóg a sorból, mert alapból annyira talán nem is lenne ronda. Azért került mégis ide, mert roppant mód érdekelne minket, kinek volt pofája felvenni pénzt azért, hogy egy az egyben sikerült lemásolni a népszerű svéd bútorgyártó, vélhetően szintén elég népszerű konyharuháját. Vagy úgy gondolták, hogy amivel tök jól lehet a nedves tányért törölgetni, az Lukakunak is jól áll majd? Fene tudja, mindenesetre a kispadon jókat lehet majd amőbázni, még csak négyzetrácsos kockás füzet sem kell.

109683279_3126341810778320_2527024439182795821_o.jpgFotó: Europress/AFP

Bayern München - harmadik számú

Kicsit az az érzésem, mintha a "Ferrari 1000. versenyének tiszteletére színezzünk át mindent, és tegyünk úgy, mintha nem lennének botrányosan lassúak" kampány elérte volna a kockás zászlót is. Nyilván az Adidas tervezőit ez mozgatta meg legkevésbé, és biztosan van mögötte valami nagyon magasztos gondolat, például, hogy ezzel baromi sok rombusszal csak a kedvenc formációját kívánta megörökíteni a szerző. És tényleg! Jobban megnézve, az Adidas-logó mellett mintha pont lenne egy Thomas Müller-hőtérkép is.

bayern-min.jpgFotó: Europress/AFP 

Arsenal - idegenbeli

Az első gondolatunk az volt, hogy ez mégis mi a véreres búbánatos franc ez? Hát, pont az.

arsenal-min.jpgFotó: Europress/AFP

Borussia Dortmund - hazai

Pár évvel ezelőtt a hazai sajtóban jelent meg egy burkoltan buzizós cikk, mondván, miért kell buzirózsaszínre festeni minden idegenbeli mezt, miközben a fodball az egy férfias sportág. Ezzel párhuzamosan a kiváló Michael Coxnak jelent meg egy valamelyest kifinomultabb elemzése a témában, amely inkább azt taglalta, hogy vajon nem sérül-e a klubok identitása az ilyen-olyan módon átszínezett mezekkel, amelyek az eladás maximalizását célozzák. Cox cikkében a sárga-feketére roppant mód büszke Dortmund volt a pozitív példa, de ez most kevésbé sikerült.

Milan - kapusmez

A kapusmez igazából az a terep, ahol a tervezők anélkül lehetnek egy kicsit merészebbek, hogy térdig gázolnának a szurkolói önérzetbe. Ez mondjuk nem jelenti azt, hogy bármilyen gaztett megengedett, például az, hogy teszkógazdaságos sárkánynak öltöztessék fel a játékosokat. Pláne, hogy szegény Gianluigi Donnarumma a maga két méterével tényleg úgy fog kinézni ebben a felszerelésben, mint aki az utolsó pillanatban tudta meg, hogy a buli, ahova meghívták jelmezes, ráadásul Trónok Harca tematikában. 

milan-kapus.jpgFotó: Europress/AFP 

Hozzászólások