Foci - A Harvard gazdasági kutatói vizsgálták, hogy mennyire jó gazdái a PSG-nek a katari tulajdonosok
A Harvard gazdasági kutatói vizsgálták, hogy mennyire jó gazdái a PSG-nek a katari tulajdonosok
Fotó: Europress/AFP

A Harvard gazdasági kutatói vizsgálták, hogy mennyire jó gazdái a PSG-nek a katari tulajdonosok

Nánási AntalNánási Antal
2020/08/02 20:27
A Paris Saint Germain, mint brand elmúlt évtizedbeli megerősödéséről, valamint értékének emelkedéséről készített esettanulmányt mutattak be a minap a világszerte ismert Harvard egyetem gazdasági karán. Az Anita Elberse és David Moreno által jegyzett harmincoldalas tanulmány a klubnak a katari befektetők 2011-es párizsi megjelenését megelőző értékét veti össze a tizedik évébe lépő sikerkorszak eredményeivel.

2011-ben egy katari delegáció azzal a szándékkal kopogtatott be a Parc des Princes klubházába, hogy a pénz nem akadály elvét követve előbb a hazai porondon teszi verhetetlenné a PSG-t, majd elhozza a francia fővárosba a Bajnokok Ligája trófeáját is. A hatalomátvételt követően a hazai sikerek szépen el is kezdtek jönni, hiszen az addigi két bajnoki címhez az elmúlt években további hetet tettek hozzá a kékek, csupán az Olivier Giroud vezette Montpellier és a Kylian Mbappé fémjelezte Monaco volt képes előttük végezni egy-egy alkalommal. A bajnoki címek mellé a PSG szerzett még további öt Francia Kupa és hat Ligakupa-győzelmet is, a hazai dominanciához tehát kétség sem férhet. A nemzetközi sikerek azonban egyelőre elkerülték a klubot, hiszen a nagy álom, a Bajnokok Ligája-győzelem még várat magára.

psg-league-cup.jpgFotó: Europress/AFP

Érdekesség, hogy a futballcsapat után a katari befektetők néhány év múlva a kézilabda csapatot is elkezdték masszívan felpumpálni, végcélként esetükben is a Bajnokok Ligája győzelmet megjelölve. Az évek során Mikkel Hansent, Nikola Karabaticot, Sander Sagosent, vagy épp Császár Gábort is foglalkoztató kézilabdásoknak a futballistákhoz hasonlóan szintén nem jött még össze a BL-győzelem, ők annyival azért közelebb járnak, hogy döntőt már játszottak a Vardar Szkopje ellen 2017-ben.

hansen-karabatic.jpgFotó: Europress/AFP

A Harvard kutatói elsősorban nem a sportsikerekre, hanem a PSG, mint márka gazdasági megerősödésének mértékére voltak kíváncsiak. Az egyetem képviselői a 2019/2020-as szezon elején utaztak Párizsba, hogy a klub játékosaival, munkatársaival, valamint Nasszer al Khelaifi elnökkel készített interjúk alapján nyerjenek betekintést a klub életébe.

A közelmúltban publikált tanulmány a PSG brand meredek ívű fejlődését állapította meg a vizsgált időszakban. A nagy európai klubok szintjén a maga ötven évével ifijátékosnak számító párizsi csapat eddig összesen negyvenegy különböző címet hódított el, ezek közül azonban huszonkettőt az elmúlt kilenc évben söpörtek be a kékek. A kiemelkedő eredményesség mellé természetesen topjátékosok szükségeltettek, akik közül a legnagyobb nevek önmaguk is brandként működnek. A katari éra elején Zlatan Ibrahimovic volt a párizsiak húzóneve, az elmúlt években pedig Neymar rekordösszegű leigazolása és párizsi tevékenysége határozza meg leginkább a klub életét. Az ilyen kaliberű játékosok pedig jelentősen generálják a meredeken felfelé ívelő grafikongörbéket.

psg-china.jpgFotó: Europress/AFP

Az esettanulmány szerint a PSG összesített bevétele mintegy 95 millió eurót tett ki a 2010/2011-es szezonban, mindez a mutató a 2018/2019-es idény végén már több mint 650 millió euró volt. A meccsnapi bevételek, szintén ebben a vizsgált időszakban, 24 millió euróról 115 millióra emelkedtek. A különböző kereskedelmi mutatókban, amelyek magukban foglalják a szponzorációs szerződésekből és merchandising tevékenységből befolyó összegeket, még ennél is nagyobb arányú növekedést ért el a PSG. Amíg 2010-ben alig 26 millió euró értékben sikerült hirdetési felületeket és a klub emblémájával ellátott termékeket értékesíteni, addig 2019-ben már 366 millió euró folyt be ezeken a csatornákon keresztül. A merchandising tevékenységben természetesen óriási szerepe van az Ibrahimovic – Neymar párosnak, akiknek a nevével ellátott mezek világszerte nagy népszerűségnek örvendhettek.

A neves egyetem kutatói azt is vizsgálták, hogy a PSG milyen mértékű támogatói bázissal rendelkezik az évek során egyre nagyobb teret nyerő közösségi média felületeken. A fejlődés ebben a tekintetben is hatalmas, hiszen a 2011-es félmilliós követői bázis 2020-ra megtöbbszöröződött, a Facebookon például jelenleg több mint 41 millióan követik a francia bajnokot.

Nasszer al Khelaifi, a klub elnöke üdvözölte a tanulmány publikálását, jó visszacsatolásként tekintve azt a francia fővárosban elvégzett munkára vonatkozóan. A koronavírus-járvány miatt a francia bajnokságot befejezettnek nyilvánították, a csapat pedig megvédte címét, az idény azonban még nem ért véget a Löw Zsolt személyében magyar másodedzőt foglalkoztató csapat számára. A leállást követően ugyanis lejátszották a Francia Kupa döntőjét, ahol a PSG a St. Etienne-t legyőzve szerezte meg a trófeát, valamint a Ligakupát is, ahol pedig a Lyon ellen, hosszabbítás után, tizenegyes párbajban szerzett újabb címet a Kylian Mbappét sérülés miatt nélkülöző csapat. A Bajnokok Ligájában a negyeddöntőbe jutott gárda ellenfele az Atalanta lesz a portugáliai zárótornán.

via Marca

Hozzászólások