Serie A - Tévedés, hogy az eladott Cristiano Ronaldo-mezek fedezik az átigazolási díjat
Tévedés, hogy az eladott Cristiano Ronaldo-mezek fedezik az átigazolási díjat

Tévedés, hogy az eladott Cristiano Ronaldo-mezek fedezik az átigazolási díjat

Németh Dániel ·
2018/07/21 20:24

A nyári átigazolási piac minden bizonnyal szolgáltat még néhány érdekességet, Cristiano Ronaldo klubváltásánál azonban nehéz nagyobb durranást elképzelni. A portugál világklasszis 112 millió euróért igazolt a Juventushoz a Real Madridtól, és valószínűleg a torinói csapat a borsos ár ellenére is jól járt az ötszörös aranylabdás megszerzésével. Egy dolog azonban biztos: az eladott CR-mezek nem fogják fedezni a világklasszisba befektetett összeget.

Valószínűleg senkiben sincsenek illúziók: a Juventus elsődlegesen azért igazolta le az utóbbi években BL-specialistává emelkedő Ronaldót, hogy az egymás után sorban halmozott Scudettók mellé egy nemzetközi kupa is bekerüljön a vitrinbe. Ehhez már csak habként kerül a tortára, hogy marketing szempontjából CR maga az aranybánya: a portugált 122 millió ember követi a Facebookon, ami körülbelül négyszerese a Juventus közösségi médiás népszerűségének.

54 millió már az első napon

Az átigazolás bejelentését követően a szurkolók meg is rohamozták a boltokat, csak az első 24 órában több mint 500 ezer mezt vásároltak a különböző felületeken. Ez azt jelenti, hogy nagyjából 54 millió eurós bevétel származott a portugál mezeinek eladásából. Viszonylag alapszintű matematikai művelet segítségével kiszámítható, hogy ez közel a fele annak az összegnek, amit a Juventus a Real Madridnak utalt. A bökkenő csak az, hogy ez a pénz nem a Juvét illeti meg. 

 

A mezszponzori megállapodások eltérnek a hagyományos szponzorációs szerződésektől. Ezek olyan licenszerződések, amelyek lehetővé teszik a gyártók számára, hogy a meghatározott időszakon belül használják a klub színeit, illetve a brandhez kötődő elemeit. Ezért a használatért évente utalnak valamekkora összeget. A Manchester United például 75 millió fontot kap az Adidastól, a Chelsea-nek 60-at fizet a Nike, az Arsenal pedig 30 milliót zsebel be a Pumától.

A klubok ezen felül az eladások 10-15%-ból részesedhetnek, megállapodástól függően.

Nincs meg az infrastruktúra

A sportjogászként dolgozó Jake Cohen szerint a sztárjátékosok eleve nem dobják meg számottevően a mezeladásokat. Zömmel ugyanis azok vásárolnak mezeket, akik egyébként is tervezték, hogy beszereznek egyet. Az új játékosok érkezésével együtt jár, hogy a vásárlók inkább az új lehetőséget választják a már korábban is meglévők helyett. Ronaldo esetében nyilván többről van szó, sokakat megszólítanak a potenciális vevők között, de részben ezért sem gazdagodnak meg a klubok az eladásokból.

Az eladott mezek tényleg fedezik Ibra fizetését? | Hosszabbítás

Akad néhány széles körben elterjed mítosz arról, hogyan is működik a futball-gépezet, különösen, ami a financiális dolgokat illeti. Ez nagyban köszönhető az átláthatóság hiányának - különösen az átigazolási összegek és fizetések tekintetében - amiben egyébként éles kontraszt figyelhető meg az NBA vagy az NFL szabályzataival, ahol a játékosok árát nyilvánosságra kell hozni és minden üzletet az határoz meg, hogyan hat a fizetési sapkára.

Annak is megvan az oka, hogy a mezeladásokkal nem a futballklubok foglalkoznak. A gyártókkal ellentétben nincs meg a szükséges infrastruktúrájuk a mezek értékesítéséhez, sokan még az online boltot is inkább kiszervezik egy olyan cégnek, ami kifejezetten erre a szolgáltatásra specializálódott. Ahhoz, hogy a klubok közvetlen bevételt generáljanak a mezeladásokból, globális értékesítési hálózatra lenne szükség, ez viszont jobb híján csak a gyártóknak van.

Nem véletlenül fizetnek a gyártók  

A nagy cégek nem csak azért fizetnek a kluboknak, hogy a logókat rávarrhassák a különböző felszerelésekre. A cél a profit maximalizálása, és a futball kifejezetten jó befektetésnek számít. 2016-ban az Adidas vezérigazgatója, Herbert Hainer a Manchester Uniteddel kötött megállapodást követően úgy kalkulált, hogy a cég a 750 milliós befektetéséből 1,5 milliárdos nyereséggel jön ki 10 éves időszakkal számolva. A Juventus is hasonló feltételek mentén kötötte meg a maga szerződését.

A torinói csapat éves szinten 26,2 millió fontot kap az Adidastól, és a megállapodás értelmében a mezek eladásából származó bevételek 100%-a a gyártót illeti meg. Bizonyos mennyiség felett ebből további jogdíjakat is fizet az Adidas a Juvénak, ezért a Cristiano Ronaldo-mezek eladásából is üti bizonyos mennyiség a Juve markát. Ez azonban távolról sem fogja fedezni az érte kifizetett 112 millió eurót. Nem véletlen, hogy egy, az Adidashoz hasonló óriáscég egy hónap alatt több bevételt generál, mint a Juventus a maga teljes, 120 éves története során.

Hozzászólások