Serie A - Akik labdába sem rúgnak, mégis mindenki másnál jobban meghatározzák egy futballklub arculatát
Akik labdába sem rúgnak, mégis mindenki másnál jobban meghatározzák egy futballklub arculatát

Akik labdába sem rúgnak, mégis mindenki másnál jobban meghatározzák egy futballklub arculatát

Németh DánielNémeth Dániel
2019/10/01 15:24
Legyen szó cégekről vagy sportbrandekről, a hivatalos kommunikációban általában a tökéletesség igénye jelenik meg. Ebből születnek meg azok a formális, olykor steril közlemények, valamint a profin megszerkesztett képek és videók, amelyekkel gyakran találkozni a közösségi médiában. Az AS Roma angol nyelvű Twitter-oldalát kezelő csapat a bizonyítéka, hogy érdemes eltérni a megszokott sémáktól.

Amikor 2018 végén a rómaiak hivatalos angol nyelvű Twitter-oldalán felidézték a legnépszerűbb Tweeteket, a szurkolók egyre-másra sorolták saját kedvenceiket. Legyen szó a német klubokat kifigurázó bejegyzésről, a svéd futballista IKEA-tematikájú bejelentésétől, a Mark Wahlberg napi rutinját gúnyoló posztról, a szándékosan béna Photoshopról, a közönség értékeli, hogy a klub próbál eltérni a megszokott panelek elidegenítő világától. A szurkolói léttel együtt járó hullámvasutazás természetét kevés klub tudja ennyire pontosan megragadni.

Az AS Roma English nevű fiók népszerűségét és nagyszerűségét leginkább ebben kell keresni.

Minden 2015-ben kezdődött, amikor Paul Rogers, a Liverpool digitális fejlesztésekért felelős vezetője az AS Romához került. Az angol szakember elsődleges célja az volt, hogy lebontsa a nyelvi korlátokat, amelyek addig megakadályozták, hogy a klub megfelelően kommunikálhasson a világszerte fellelhető rajongóival. Első lépésként átalakították a Roma weboldalát és applikációját, rengeteg minőségi angol nyelvű tartalommal látták el azokat. 2017-re kidolgozták a közösségi médiás kommunikáció irányait is, melynek a kreativitás állt a középpontjában.

"Mindig is hagyományos úton jártunk az átigazolások közösségi médiás bejelentéseinél" - magyarázta a These Football Timesnak Rogers. "Először talán Lorenzo Pellegrini szerződtetésénél forgattuk fel a dolgokat. Akkoriban indítottuk el a FIFA esport-csapatunkat, ezért felmerült bennünk, hogy Pellegrini a saját karakterével játssza a játékot. Szépen megcsináltuk, a közönség valamint a média részéről egyaránt pozitív visszajelzéseket kaptunk." A kezdeti sikeren felbuzdulva folytatták a munkát a továbbiakban is.

Cengiz Ünder képességeit például egy szándékosan rosszul összevágott, a rajongói videók stílusában készített paródiavideóban mutatták be. "Nem szívesen nézzük, hogy a többiek milyen kontentek állítanak elő, próbáltunk valami nagyon mást csinálni. Az volt a cél, hogy olyan kínosan rossz legyen, amennyire csak lehetséges. Felhasználtunk azokat a szörnyű grafikákat és zenéket, amelyeket a rajongók rendszerint beleraknak ezekbe a videókba. Mindenki látott már ilyeneket, így tisztában voltunk vele, miből csinálunk viccet."

Ez a videó győzte meg végképp arról a közösségi médiás csapatot, hogy jó úton járnak a posztjaikkal. "Tudtuk, hogy ha belecsempészünk némi humort a videóinkba, a követőink jól fognak szórakozni. Elkezdtünk komolyabb pénzt beletenni, közben igyekeztünk mi is szórakozni" - folytatta Rogers. Az AS Roma angol nyelvű Twitterét kezelő csapat kiváló munkáját a számok is alátámasztják: három év alatt megháromszorozták a követőiket, jelenleg már egy 15 milliós tábort érnek el posztjaikkal.

A fő cél természetesen az, hogy erősödjön az AS Roma, mint brand, a szurkolók pedig közelebb kerüljenek a rajongásuk tárgyához. "Ha az ötleteinken keresztül erősödik a klub reklámértéke, az remek. Azonban nem szabad, hogy ez legyen az oka annak, amit csinálunk. Szeretnénk kapcsolatba lépni a szurkolókkal, hogy közelebb érezzék magukhoz a klubot. Egy ős-Arsenal vagy Real-szurkoló preferenciáját nem változtathatjuk meg, de már az is nagyon értékes, ha a közösségi médián keresztül ránk találnak, és második klubként gondolnak ránk."

"Ha esetleg ezek a szurkolók a későbbiek során kijönnek egy mérkőzésre, felfigyelnek a szponzorainkra vagy vásárolnak valamit a klubtól, az csak a bónusz. A partnereink szeretik, amit a közösségi médiában csinálunk, néhányuk esetében a digitális stratégiánk és lehetőségeink óriási faktornak számítottak. Hogy egy példát mondjak, amikor a Qatar Airways-zel folytak a tárgyalások, a digitális csapat is részt vett a tárgyalások elején. Most épp ennek a légitársaságnak a logója díszeleg a híres bordó mezen."

A humor valójában csak az egyik részét képezi annak, ami a rómaiak angol nyelvű közösségi médiás csapatát kiemeli a közegből. Idén nyáron például az új igazolásokat bemutató videók után eltűnt gyerekek képeit posztolták, ami kifejezetten sikeres kampánynak bizonyult: többeket megtaláltak, és biztonságban visszatértek családjaikhoz. A Team of the Day-kampány keretein belül pedig kevésbé ismert klubok közösségi médiás ismertségét növelik, ilyen volt a skót juniorligában szereplő Saint Anthony's is.

"Jó érzés volt egy olyan klubért tenni valami jót, amelyik nem kapja meg azt a fajta figyelmet, amit a Roma. Úgy gondoltuk, ez tökéletes lehetőség, hogy a felületünket és a Twitter-hírünket egy másik klub felkarolására fordítsuk" - mondta az ötlet kapcsán Rogers. Azóta többek között argentin, zimbabwei, ausztrál és zambiai klub is megjelent a rómaiak hírfolyamában. Miután az olasz válogatott nem jutott ki a 2018-as labdarúgó-vébére, az AS Roma English twittercsapata a nigériait válogatottnak drukkolt a tornán.

Ennek a története pár hónappal korábbra nyúlt vissza, amikor a Bajnokok Ligája negyeddöntőjében az AS Roma 4-1-es hátrányt ledolgozva kiejtette a Barcelonát. Kostas Manolas mindent eldöntő gólja után a meccset közvetítő kommentátorok egy emberként üvöltöttek fel, az egyik legkülönlegesebb performanszt pedig egy nigériai rádióriporter, Mark Otabor hozta össze, ami felkerült a rómaiak Twitterére is. Erre természetesen a nigériai szurkolók is felfigyeltek, ez pedig megalapozta a kapcsolatot a klub és az ország között.

"Virális lett a tweet, a nigériai szurkolók imádták, hogy a Roma figyelmet fordít az egyik honfitársukra. Annyi szeretetet kaptunk a nigériai Twitterezőktől, hogy amikor Olaszország lemaradt a focivébéről úgy voltunk vele, miért ne szurkolhatnánk Nigériának. Nem sokkal később hivatalosan is tiszteletbeli válogatottunkként kezeltük a Szuper Sasokat, mindenben támogattuk őket. Ahogyan a sajátunkká tettük a nigériai válogatottat, úgy kezdték megszeretni a nigériai szurkolók az AS Romát" - fogalmazott Rogers.

"Halálosan komolyan vettük, hogy Nigériának szurkolunk. Akkor is hittünk bennük, amikor elveszítettek néhány barátságos mérkőzést, majd a nyitó fordulóban is kikaptak. Az üzeneteket értékelték a nigériai szurkolók, akkor is emlékeztek a tweetjeinkre, amikor legyőzték Izlandot." Később a nigériai elnök is megköszönte a támogatást, Rogers csapata pedig felajánlotta segítségét a Nigériai Labdarúgó-szövetségnek a közösségi oldaluk kezelését illetően. Ezzel szoros kapcsolatot sikerült kialakítani az ország és az AS Roma között.

Olaszországban, ahol a rasszizmus kezelése teljesen nyilvánvaló problémát jelent, különösen fontos kiállás volt a social media-csapattól, amikor megvédték a rasszista üzenetekkel támadott Juan Jesust. Miután az egyik szurkoló mindenféle gyalázkodó posztot küldött a brazil védőnek az Instagramon, a klub feljelentést tett, és egy életre eltiltotta a Roma-meccsektől. "Képzeld el, hogy minden ismerősöd megtudja, hogy futballistáknak szánt rasszista üzeneteket küldözgetsz az Instagramon" - olvasható a rómaiak Twitter-oldalán.

James Pallotta, a klub tulajdonosa mindenben támogatja a közösségi médiás csapatot, sőt, mára már elvárás a kreativitás. "Vicces, de az a helyzet, hogy ha unalmas kontentet gyártunk, az nagyobb veszély ránk nézve, mintha úgymond kockáztatunk. Szerencsénk van, hogy James Pallotta nem csak, hogy támogatja a szórakoztató tartalmakat, de bizonyos értelemben ezt is várja el. 2017 óta az a helyzet, hogy minél furcsábbak az átigazolásokat bejelentő posztjaink, a vezetőség annál jobban élvezi azokat" - mesélte Rogers.

Bár sokan próbálták követni az AS Roma adminjainak stílusát és módszerét, a lényeg a folyamatos fejlődésben és változásban rejlik. Attól tehát nem kell tartanunk, hogy rövidesen eltűnnek az egyenposztok unalmas világában. Legyen szó sakkozó kecskékről, éneklő oroszlánokról, Tupac-utalásokról, klímaváltozásról vagy mókás IKEA-heccről, az AS Roma Twitteroldala egyetlen pillanatra sem válik unalmassá, az eredményeik pedig önmagukért beszélnek. Jelenleg keresve sem találni jobb műsort a Twitter focis szubkultúrájában.

Hozzászólások